
 1 

8600 words + 1100 bibliog  
  
Contested media environments in South Africa: the making of communications policy 
since 1994. (draft, not for publication or citation) 
 
07 February 2007 
 
Extended Paper for “After Apartheid Conference”, 27-28 April, 2006, New Haven, 
Connecticut 
 
By Guy Berger (G.Berger@ru.ac.za)  
 
Abstract: 
 
Democratic transition in South Africa has seen complex developments over who 
controls communications. Unlike the Apartheid era of racist state control, aspirations 
for a nonracial and pluralistic landscape have largely been fulfilled. However, the 
democratic period saw increased involvement by government in communications 
policy making, and a decline in participatory opportunities and processes. This has 
reflected a desire by government to steer communications for reasons that are 
professedly “transformational” or developmental (even if in effect not always such), 
and which are also sometimes politically self-serving.  
 
In overview, the post-Apartheid government’s commitment to a mixed economy has 
come to entail the inherently contradictory approach of “managed liberalisation” in 
the communications arena. In turn, this has also given both space and cause to 
(mainly) elite interests to contest a range of policy matters. The institutions of 
parliament and the communications regulatory authority have been sites of this 
contestation. Opposition to government, changing technologies that complicate 
attempts at regulation, the inexorable marketisation of the arena as a result of the 
liberalisation leg of the equation – all these have also seen many instances of 
government having to temper its managerial inclinations. The contemporary reality 
therefore is one of elite pluralism, with a vibrant diversity of actors even if civil 
society is far from having the influence it once had.   
 
These developments are evident especially in regard to public broadcasting where the 
SABC has been contested in terms of its political independence, transformational role, 
editorial policies, business model and license conditions. There has also been major 
contestation around policy and law concerning the independence and authority of the 
regulator, the power of the minister, and communications convergence. Technological 
and market dynamics in all of this presage a future of continuing, even intensified, 
elite contestation, with government role ultimately being diminished – for both better 
and worse.    
  
1. Introduction: 
 
Racial politics dominated media under Apartheid; colour-blind money is what had 
come to matter at the threshold of South Africa’s second decade of democracy (see 
Fourie, nd; Netshitenzhe, 2004; Wasserman, 2004). This does not mean an absence of 
policy and politics: the intense commercialisation of the country’s media, and 



 2 

especially broadcasting, is a function of specific policies and laws, and their practical 
effect, and of contestation around these. That the market increasingly rules in South 
African media does not mean the absence of political choices and contestations. 
Further, the market dispensation does not automatically exclude state attempts to 
control media politically nor a scenario of corporatist collaboration of a 
propagandistic nature between media and government.  However, in practice, the 
configuration in South Africa does ultimately diminish the power of the state over the 
communications landscape, and it is more likely to perpetuate elite pluralism rather 
allow for control of communications by a consolidated ruling bloc of whatever racial 
complexion. 

This paper assesses the post-Apartheid communications environment, mainly as 
regards media and to a lesser extent telecommunications, from its origins in 
“negotiated liberalisation” (Horwitz, 2001a, 2001b). It focuses on how South Africa 
evolved from a “progressive” policy environment with participatory and deliberative 
stakeholder politics, to a top-down, state-directed liberalisation mainly in the interests 
of industry, which increasingly means the market, not the state, dominates the 
communications environment.  

Commentators like Harber (2005, 2006b) see this evolution in liberal terms. For 
instance: “Every few years, it seems, the mandarins of communication make a bid to 
take power away from the broadcasting regulator, [the Independent Communications 
Authority of South Africa – GB], Icasa. The pattern has been regular: they table a new 
Bill that lessens Icasa’s independence, every industry player goes to parliament and 
unanimously and unequivocally warns that this is unconstitutional, damaging to our 
broadcasting industry and against everything we are preaching to the region, the 
continent and the world about the need for independent regulation” (Harber, 2006a). 
To caricature this perspective slightly, it reads South African post-Apartheid history 
as evidencing the existence of a power-hungry state held at bay by a communications 
industry seeking freedom. Civil society is not a significant force in this, and media 
and telecommunications are in effect separate arenas. Government reluctantly 
concedes to liberalisation because it is pressured to, although it would really prefer a 
commandist model in relation to communications, and the real inclination frequently 
comes to the fore.  

Such a perspective is altogether too simplistic. It entails an aprior assumption of a 
predictably control-seeking government (i.e. anti-democratic) that inexorably moves 
towards suppression of an independent media (pro-democratic) as well as stifling 
telecommunications development through state-controlled vehicles. An alternative 
paradigm is a “social democratic” position that would read the asstate merely seeking 
to do its duty through intervening to ensure “transformation” of the legacy inequities 
of Apartheid. A fourth (Marxist) account sees transition as a captured state and 
corrupted ANC increasingly acting in alliance with capital to promote a pro-profit 
market landscape for the benefit of a mixed-race middle class. This paper 
acknowledges the insights to be had from each perspective, but concludes that a 
liberal pluralist assessment more aptly grasps the dynamic at play. It tracks how 
government strategy both embraces liberalisation and at the same time seeks to 
control the process, and how this contradication accounts for the substantial (elite) 
contestation that has occurred. The prediction is that liberalisation will increasingly 



 3 

reduce scope for government interventions for whatever reason – political, promoting 
class inequality or delivering on transformation.  

The narrative begins by sketching the situation prior to 1994, and goes on to assess 
the changes since then, largely through a periodisation linked to different Ministers of 
Communication. The political and legislative media environment in general is 
examined, with special attention to various significant moments of contestation.  Four 
phases are identified. The first is sees a government hands-off approach in which the 
regulator rules pretty much autonomously; the second sees the state gaining strong 
control over telecommunications and also insisting on a policy-making role regarding 
broadcasting. Although checked by various forces and institutions, the third phase 
involves increased governmental intervention – for a range of reasons (some narrowly 
political and related to promoting government, others more related to transforming 
race and class deprivations). The fourth and current phase sees market forces playing 
an ever greater role, with the influence of both state and civil society comparatively 
diminishing into the future. This scenario does not fully meet the interests and 
aspirations of any single interest group (whether government, parliament, regulator, 
business, civil society, citizens or consumers), but it is a reality likely to endure. 
Market relations, with all their pro’s and con’s, will become ever more central to the 
communications landscape.  
 
2. The Apartheid media landscape 
 
The years preceding the 1994 first democratic elections already laid the foundations 
for the future environment. In legal terms, the strict controls of the 1970s and 
especially the 1980s State of Emergency years had come to an end. As regards 
economics, the vast majority of media was commercialised, with the SABC also 
financed largely through advertising. These aspects have persisted in the media 
environment – and been the subject of ongoing contestation. Telecommunications in 
1994 was a separate field from media, but had seen two private cellular companies 
being licensed, and was soon to be followed by the part-privatisation of fixed line 
operator, Telkom (see Horwitz, 1997).  
 
The ANC in 1992 did not give much attention to telecommunications policy, but it 
did draw up a media policy that included a dose of neo-liberalism which stood 
uneasily with a control-oriented tendency within the organisation. However, in the 
wake of the collapse of Eastern European socialism, it had to be generally conceded 
that a degree of private pluralism was essential to democracy. A state-controlled 
media landscape was discredited. Neo-liberalism also meant that substantively off the 
ANC’s agenda was any idea of public-funding for people’s media (or any vision of 
the fringe “alternative press” emerging as the new mainstream). However, reflecting 
ANC populism plus civil society input, the policy also included some participatory 
policy thrusts such as access for all to media, and access to information. It further 
specified that media freedom needed to be complemented by conscious effort to 
ensure its benefit was not limited to debates among elites. Many of these policy 
positions were to either inform, or to be amended by, actual practice of the ANC-
dominated government in the years after 1994.  
 
3. First phase: hands-off by government 
 



 4 

After the ANC came to power, it had priorities other than communications. For 
example, it took six years to legislate on its access to information policy, and to 
actualise the constitutional right to freedom of information, with the Promotion of 
Access to Information Act (2000). The terrain of corporate print media escaped major 
attention altogether – in part due to the immunity of a constitutionally-enshrined right 
to freedom of the media and to the wider balance of forces. One exception was 
broadcasting, having been largely a state-monopoly under Apartheid, and which was a 
clear candidate for early changes – but even here government would play little role in 
the early years. 
 
As Horwitz (2001a, 2001b) has tracked, the broadcast landscape that emerged post-
Apartheid had its roots in contestations that began several years earlier (see Tleane 
and Duncan, 2003; Minnie 2000). An historic compromise in 1993, also reflecting a 
balance of power at the time, took broadcasting out of the political power stakes. 
Thus, the National Party agreed to relinquish control of SABC ahead of the election, 
in return for the ANC committing to the same after the poll. Civil society was not just 
an equal partner in this negotiated resolution, it also brokered the deal and drafted the 
legislation. A year before the elections, the SABC was restructured, in that its board 
was appointed by the President on recommendation of parliament after public 
interviews with potential candidates. What also emerged as guarantor of the 
compromise was the location of substantial power in the hands of a broadcast 
regulator, whose independence was enshrined in the 1993 interim democratic 
constitution and retained in the final 1996 constitution. This arrangement had already 
been given practical effect in 1993, in the form of the Independent Broadcasting 
Authority (IBA) Act that year.  
  
In the post-election period, the then Minister of the newly-created Department of 
Communications (DoC), Pallo Jordan, adopted a very hands-off approach, and the 
early development of policy was, in effect, decentralised to the IBA. As reviewed 
below, the IBA thus became the key player in communications policy in the early 
post-Apartheid period.1 
 
Significantly, the IBA Act had called for an inquiry into the viability of public 
broadcasting, cross-media ownership rules, and local content provisions, the findings 
of which would guide licensing policy and practice. Once constituted, the IBA 
proceeded with what became known as “the Triple Inquiry”. An indication of the 
participatory nature of this policy development stage was that 105 written and 35 oral 
submissions were made to the regulator (IBA 1995).  
 
The IBA Act and the Triple Inquiry report (IBA 1996) put into effect a policy of a 
three sector broadcast landscape characterised by three kinds of licensing – public, 
private and community. The philosophy was that the three would be complementary. 
In fact, as is noted below, the reality was much more sector competitive in terms of 
audiences and advertising, and it was also less distinctive in regard to content. One 
especially significant policy element in the Triple Inquiry report was its assessment 
that broadcast pluralism would benefit from privatising SABC’s more commercially-

                                                
1. The only real policy initiative from the new government in its early years was outside the DoC and 
which took the form of a commission, which included civil society media representatives, to review 
(and reinvent) the government communications services.   



 5 

run television and radio stations. It also identified some areas of SABC programming 
that would require public subsidy.   

 

SABC responded by arguing for a lesser privatisation, and at the beginning of 1996, 
the ANC-dominated parliament came into the arena as a policy player, and decided in 
favour of SABC’s position so that ultimately a third of its radio stations, but none of 
its TV channels, would be sold off (see Barnett, 1999).  
  
The development reflected a disjuncture where IBA made policy, but where 
parliament had the final say. Further, government as a third factor retained the power 
to dispose of assets as it saw fit. Thus, the sales revenue from the privatisation went to 
the central fiscus rather than back to the corporation. Further, whatever the IBA might 
believe about government grants for the public broadcaster, it was toothless in regard 
to actually mobilising funds in any direction. A split power situation pertained, and 
however healthy this may be in terms of democracy, its potential dysfunctionality and 
instability invited government attempts to re-engineer the equilibrium into a different 
and more workable balance.   
 
At any rate, the sell-off of SABC stations worked to the benefit of an embryonic 
fraction of the business community who gained from the black “empowerment” 
preferencing in the sale. The subsequent opening up of the airwaves more broadly by 
the IBA, with the authority also licensing seven new stations in March 1997 to broad-
based black-controlled consortia, was evidence that liberalisation could work for 
transformation. Although this disappointed big (white) business, it was hard for any 
forces to reject policy measures for redress and for black ownership in the context of 
South African history. A similar situation applied with the IBA Act’s constraints on 
cross-ownership by the (white) newspaper industry of broadcast assets, and with the 
limits it placed on concentration of radio ownership and the extent of foreign 
ownership.   
 
Where contestation did arise was from would-be private broadcasters when the IBA 
decided to prioritise the licensing of community, rather than commercial, radio 
stations. While this delay may have frustrated the (white) business sector, it also 
reflected the strength of opinion emanating from civil society groupings as well as an 
orientation in government (albeit short-lived) towards the “RDP” – the mass-oriented 
Reconstruction and Development Programme. The prioritising of community radio 
corresponded with the 1992 ANC policy provision about enhancing access to media, 
although it did not emanate from government. Indeed, it reflected the way in which 
the new-born IBA was unwilling to play second fiddle to external forces – be these 
business or government.2  
 
In summing up this period, one can point to the involvement in design of the media 
landscape by a range of distinct players: civil society, various business groups, the 

                                                
2. More than most other interventions, this resulted in non-racial pluralism in broadcasting – by 2006 
an estimated 90 of some licensed 122 radio stations are community stations. SABC then had three 
commercial radio stations and 15 supposed to be public service channels (although they also carry 
advertisements). There were also 14 privately-owned commercial radio stations.  SABC had three TV 
channels in operation, and faced one private national TV channel - etv. (See OMD 2005; BBC-WST, 
2007). 



 6 

IBA as an institution, parliament, and only to a relatively limited extent, government. 
Telecommunications was not a major issue in this period. 
  
4. Second phase: Government steps in 
 
This situation of government staying on the policy sidelines was unlikely to last. As 
tracked by Horwitz in the 1990s, various developments signalled a more 
interventionist stance and especially with regard to telecommunications, the IBA and 
the SABC. Pallo Jordan was replaced by Jay Naidoo in 1996, who was much quicker 
than his predecessor to perceive a role for government. 
 
Under the new minister, the government set up a special regulator for 
telecommunications in 1996 – the SA Telecommunications Regulatory Authority 
(Satra). But in a departure from the 1993 compromise which had taken broadcasting 
out of the political arena, this new body was far less independent than the IBA. Thus, 
while the IBA’s councillors were nominated by public parliamentary process and 
appointed by the president whose only power was to veto recommended candidates, 
Satra had its members appointed directly by the DoC Minister. Further, while the IBA 
had full authority over who to license in broadcasting, the Minister retained the right 
to decide in regard to telecommunications. While Satra’s role was to license and 
oversee new industry players (preferably black), it also levied licensees for 
contributions to a body called the Universal Service Agency. Aimed at compensating 
for market failure by promoting community internet access centres and rural 
telephony, the agency (renamed in 2006 as the Universal Service and Access Agency) 
is generally agreed to have itself been a failure since its inception 
(http://blog.apc.org/en/index.shtml?x=5053903).  
 
Naidoo also turned government attention to the IBA. Taking advantage of 
accountability problems, where IBA councillors were accused of abusing institutional 
credit cards, he moved to clip the wings of the organisation.  Government’s argument 
was that the regulator’s role was to regulate and implement policy – not to make 
policy.  The contention was that government was elected precisely to give direction 
and transform society, and it should not neglect this responsibility. Accordingly, 
instead of leaving policy-making to the IBA, Naidoo took the initiative, although not 
complete control. Under his leadership, a Green Paper process, drawing in handpicked 
stakeholders such as academics and the broadcasting industry, commenced in 1997. 
The final Green Paper was released for comment in November 1997. Government 
then produced its policy decisions in a White Paper published in June 1998 and a draft 
Broadcasting Bill came out a mere two months later. This rapid sequence caused 
doubts about whether government had taken seriously responses made to the White 
Paper (Berger, 1998). The participative tradition out of which the IBA was born and 
had continued in its early years, was beginning to decline.  
 
Importantly, the Green Paper had posed as a question the issue of which body should 
make policy. A government “Discussion Paper” (1998:8) proposed that “policy 
making is a shared responsibility of ... Parliament, Government and the Regulating 
Authority”. But who was entitled to the greatest share? In the end, contestation in 
various forums, and involving opposition parties, the media and civil society, 
produced a compromise. The 1999 Broadcasting Act specified policy-making as the 
prerogative of the Minister, but with conditions: policy had to be in the form of broad 



 7 

directives that also had to be transparent (published in the Government Gazette), and 
open to public response. Government would also have to consult the IBA and 
parliament in the process. These provisions in the law were a further indication of the 
role of parliament as a check on Ministerial quests for unfettered authority. This 
would continue to be an issue in subsequent years.  
 
As regards public broadcasting, the White Paper proposed that SABC get a public 
service charter (akin to the BBC), and a corporatised business model (unlike the BBC) 
whereby the SABC would have a commercial arm that would cross-subside a public 
service arm. These positions were then laid down in the 1999 Broadcasting Act. 
Tleane and Duncan (2003:71) warned that the Act’s Charter for the SABC did not 
bind the commercial arm, and noted: “The SABC has been forced into financial self-
sufficiency, leading to an ever-increasing dependency on advertising revenue, a 
source of funding that has in-built biases towards historically privileged audiences.”  
 
The legacy of this policy decision, based ultimately on neo-liberal premises that ruled 
out subsidisation through public funds, has entailed major ongoing repercussions. One 
was the Broadcasting Amendment Act of 2002 that required a formal re-licensing of 
SABC due to the corporatisation of the broadcaster and its division into Commercial 
Broadcasting Services (CBS) and Public Broadcasting Services (PBS). The 
relicensing commenced in 2004 with SABC arguing that all that was needed was for 
the regulatory authority to formalise which SABC stations fell into which division. 
Anything more specific (i.e. public service obligations such as language or drama) 
being set out would threaten the financial viability of institution as a whole. This 
argument was strongly opposed by the majority of private broadcasters who wanted to 
see SABC more hamstrung in its commercial activities and less of a law unto itself in 
interpreting its public mandate. 
 
From civil society, the Freedom of Expression Institute (FXI) amongst others said the 
the SABC had taken as a given its business model (and therefore accepted the 
underpinning governmental policy), and was seeking the lightest-touch relicensing so 
as to avoid watertight commitments that could cost money and/or reduce advertising-
earning potential (FXI, 2004). As it turned out, the relicensing process culminated in 
the regulator issuing detailed and costly public service requirements for most SABC’s 
stations (although even the public service arm remained authorised to carry 
substantial advertising) (Icasa, 2005a, 2005b). For SABC, this meant the broadcaster 
is now required to be even more commercial, so as to make even more money, to pay 
for a now-measurable public service – and yet without compromising that service in 
the process. This imperative pulls in different directions, but Government meanwhile 
has kept up its refusal to fund the institution, arguing that it has had other priorities to 
meet. There is of course also a policy irony in SABC selling off the money-spinners 
in one period, and in a later period being required to milk its remaining less profitable 
enterprises. At heart, government regarded SABC as a strategic tool of government, 
but required it to self-finance through activities that contradict a transformation 
orientation. The stand reflects in a nutshell government’s ongoing dilemma vis-à-vis 
the communications field.  In sum, and to return the root of the issue, Naidoo’s legacy 
of canvassing participation but then proceeding anyway set in place a particular 
business model for SABC which in turn continued to elicit further policy participation 
and challenge by a range of actors – and SABC itself.  
 



 8 

Another, more political, development grew out of the government’s White Paper 
policy of creating a distinction between commercial and public service wings of 
SABC. The 2002 Broadcasting Amendment Bill (introduced under Naidoo’s 
successor) required the SABC to have two corresponding “management boards” – to 
be appointed by the Minister (a departure from the existing parliamentary system). 
Critics of the proposal included both the SABC and the regulator, and parliament 
responded by dropping the proposal from the Bill – thereby blocking a move that 
seemed to be motivated more directly by political power interests than transformation 
issues.  
 
An earlier politically-oriented intervention during Naidoo’s tenure was in regard to 
the sector’s regulator. In 2000, the IBA and Satra were merged into a single body as 
per the 1998 White Paper (see Burns 2001). The key question in this merger was 
which dispensation would prevail – the autonomous one of the IBA (as per the 1999 
Broadcasting Act), or the government-dependent one of Satra. In the end, after civil 
society and industry made representations to parliament, a compromise came into 
being: despite there being a single regulator, the body would operate a dual 
administration. Thus, the law stated that Icasa would be subject only to broad policy 
from government as regards broadcasting decisions, but to specific government 
approval in respect of telecommunications. As convergence subsequently evolved, 
this dichotomy would become increasingly unsustainable (see below). At the time, 
however, the merger signalled once more, an initiative coming from the top, meeting 
with resistance, and then being changed.   
 
By the time Naidoo’s left office (seemingly not having pleased the President 
sufficiently), government was much more involved in the design of the broadcast and 
telecommunications landscapes than it had been at the start. The motivation in this 
period appeared to be mainly to want to steer developments in a direction that would 
avoid an uncontrolled market situation. This was especially evident in the decision to 
part-privatise Telkom, but also to give it a five-year monopoly on fixed line services 
on condition that it rolled out two million lines to under-served communities – a 
developmental intervention idea that failed in practice (see Gillwald 2004). But in 
addition to seeking to promote transformation, aspects of Naidoo’s interventions also 
appear to have sought to strengthen government political authority more narrowly.  
 
5. Third phase: intensified control and contestation.  
 
Naidoo’s 1999 successor, Ivy Matsepe Casaburri, came to symbolise a third era in 
which government policy strove to get similar levels of control over broadcasting as 
existed over telecommunications. Naidoo had entered a terrain that had previously 
been forfeited in the 1993 negotiations, and he staked government’s claims. Casaburri 
now wanted formalised and greater government authority within this realm. As in the 
case of the two boards discussed above, Casaburri’s initiatives sought to build on 
Naidoo’s legacy to give government a greater say for political reasons, but some of 
her interventions were also aimed at promoting transformation issues more broadly.  
 
It was the SABC’s role in particular that was a contested policy issue during 
Casaburri’s term of office. However, notable in the early part of this period, was the 
appointment by parliament of a new SABC board that in turn concentrated on SABC 



 9 

making money and avoiding government bail-outs as had happened previously (see 
Tleane and Duncan, 2003).  
  
For a time, it was hard for government to fault the intensified commercial approach at 
SABC. After all, the alternative to neo-liberal economic policies would have required 
public funding from the fiscus.3 Indeed, the 1999 Broadcasting Act was followed by 
the 2002 Amendment Act which explicitly corporatised the SABC. This meant that 
not only would the institution run as a company, with the state as shareholder; it 
would also pay tax to the state.  
 
The market-driven dimension of the SABC’s activities (the direct result of 
governmental policy on broadcasting), elicited much contestation from civil society. 
Trade union federation Cosatu, and the FXI, complained about the corporation’s 
pursuit of middle-class and English-fluent urban audiences which derived from the 
quest for advertising (see Tleane and Duncan, 2003:165-6; Msomi, 2004). Others 
such as the then chairperson of the Portfolio Committee on Communications and the 
Pan South African Language Board also condemned SABC for marginalising African 
languages. http://www.sabcnews.com/politics/government/0,2172,43166,00.html). 
SABC itself (2005) recognised the problem, saying it was “onerous” to have to 
manage the contradiction between chasing revenues and delivering public service 
broadcasting. In 2006 the CEO himself called for the model to be reviewed (Mpofu, 
2006). 
 
Even within the ANC itself, at a party level rather than government, there was 
unhappiness. In a 2002 discussion document, the party argued: “There is a need to 
develop a public-funded model in order for the public and community media to serve 
as vehicles to articulate the needs of the poor, rural people, women, labour and other 
marginalised constituencies” (ANC 2002a).  The party’s conference at the end of 
2002 called for a publicly funded model for the public broadcaster by 2012. (See 
ANC 2002b). Despite it being the ruling party, however, the ANC’s conference 
position had no visible impact on government policy and practice.4 
 
Although there was no action on the funding model, government did not sit back.  
Indeed, Casaburri had herself expressed unhappiness with inter alia SABC’s neglect 
of languages, and her response was twofold. First, she sought to remedy the situation 
(and deal with other matters of political concern to government) by requiring the 
corporation to develop Editorial Policies (This is discussed extensively below). 
Second, the DoC came up with a proposal for two new TV stations to provide 
indigenous language services, and this became part of the 2002 Broadcasting 
Amendment Act. For Tleane and Duncan (2003), the latter initiative showed DoC’s 
distrust in the SABC’s ability to meet its language obligations.  At any rate, the new 
station plan also begged the questions of control and funding. Government’s initial 
bid was to propose the new ventures as being outside SABC and directly reporting to 
it. This politically self-serving thrust was later changed by parliament after by 
representations from various NGOs and the SABC itself, and the two stations were 
legislated to instead become part of the public broadcaster’s portfolio.  

                                                
3. In South African conditions, increasing license fees from the public to requisite levels is not a viable 
option. 
4. Tleane and Duncan (2003) suggest that the DoC had sought public funding for SABC, but it was the 
Treasury and general governmental policy which opposed this.  



 10 

 
What this meant was that a big SABC was about to become bigger – to the concerns 
of private broadcasters. But at least the new channels would be subject to the checks 
and balances for public broadcasting of the dispensation for the SABC, as distinct 
from being directly government-controlled outlets. However, this also meant the two 
new stations would also face the same problems as SABC already had in regard to 
financing expensive language delivery. In 2005, Icasa authorised SABC to run the 
two new stations – with the licence conditions envisaging them as being funded 
mainly through advertising. SABC itself, however, had long maintained that this was 
not workable, and stated in 2006 that it was negotiating with government on funding 
for the two outlets. For these reasons, and because of impending technology change 
towards digital broadcasting, the new channels had still not come on stream by April 
2007. Inasmuch as government’s original policy for the initiative was based on 
“transformation” reasons, it was also undercut by government’s wider neoliberal 
policy on funding. 
 
Once again, the issue reveals a pluralistic picture in terms of diverse role players in 
shaping the media environment for public broadcasting. And again, the pattern was 
one in government’s proposals were a mix of political control and transformation-
oriented service delivery, and where these aspirations were reduced as a result of 
contestation and the inherent limits of government’s overall policy approach.  
 
As indicated above, government also put forward a policy and legislative requirement 
that SABC have editorial policies. This is another specific issue around which 
contestation happened, which reveals in microcosm some of the particularities of the 
period and its contrast to communications policy making in the 1990s.  
 
6. The Editorial Policies proposal 
 
According to Tleane and Duncan (2003), “the crisis of accountability” faced by the 
SABC reached “boiling point” in 2002. According to the 2002 Broadcasting 
Amendment Bill, the SABC needed to have editorial policies and a Code of Conduct 
in order to be more accountable for its public service obligations. Enormous 
controversy arose. 
 
Motivations for the Editorial Policies by the Minister of Communications were that 
that SABC’s content was imbalanced in terms of language, as well as irrelevant, and 
also guilty of ignoring government leaders. The Bill (RSA 2002a) specified that the 
corporation’s board should prepare the policies, and the Minister would approve (or, 
by implication, reject) the outcome.   
  
A related aspect in the Bill was the scrapping of a clause in the 1999 Broadcasting Act 
whereby the SABC’s governing Charter provided the corporation with freedom of 
expression and journalistic, creative and programming independence.  This was 
replaced with terminology that required “accurate, accountable and fair reporting”. 
Other sections in the Bill added the words “responsible reporting” and added 
“national interest” to the existing “public interest” within the various objectives to be 
served by SABC. As a package therefore, the draft law envisaged that the policies 
would be a mechanism whereby such requirements could be elaborated and enforced. 
Thus it stated: “the Board and individual journalists of the Corporation shall be 



 11 

subject to the policies of the Corporation … and act in the best interests of the 
Corporation”.   
 
These provisions led various stakeholders to accuse the Minister of seeking increased 
governmental rather than public accountability of the corporation (Tleane and Duncan 
2003:170; Holomisa 2002). And though government may have hoped to see the Bill 
passed in its initial form, the Parliamentary Portfolio Committee on Communications 
decided to call for public comment and scheduled public hearings. In the 
representations that followed, among the critics were also the regulator Icasa and 
indeed the SABC itself (see Icasa 2002; SABCnews.com September 17, 2002, 11:30; 
http://www.theherald.co.za/herald/2002/09/17/news/n16_17092002.htm) 
The issues they disputed included the inclusion of “national interest”, the proposed 
deletion of the freedom of expression clause, and the proposed Ministerial powers 
over editorial policy.  A host of civil society groups added additional criticisms 
(Sanef, 2003; Cosatu, 2002a, 2002b; Tleane and Duncan 2003; FXI 2002, 2003; 
Holomisa 2002; 
http://www.sabcnews.co.za/politics/parliament/0,2172,43275,00.html) 
 
In response the parliamentary committee rewrote the bill (see RSA 2002b). While 
retaining the formulation of the SABC board needing to prepare and submit policies, 
it said the policies should then be submitted to Icasa (i.e. not to the Minister). This 
preserved SABC’s independence and went further by adopting proposals by Cosatu 
(2002a; 2002b) amongst others, that the Board adopt a public participatory approach 
in the development of the policies. On the whole, parliament’s ruling privileged 
participative over a power approach to policy formulation.  
 
Significantly, the parliamentary committee also reversed the original Bill’s attempt to 
scrap the clause which guaranteed the SABC freedom of expression and 
independence. Also dropped were the provisions about “the best interests of the 
Corporation” as well as the phrase “responsible reporting”.  However, despite the 
representations, the Bill’s original inclusion of advancing the national interest, 
alongside the public one, remained.  

After the 2002 Broadcasting Act was gazetted (RSA 2003), the SABC drafted 
editorial policies, and put them out for public comment in printed form in many 
languages, through public meetings, and though promotion of the opportunity on its 
platforms. At the end of the consultation process, SABC said there had been 920 
written submissions, 847 of which were from individuals and 73 from organisations 
(Hassen 2004:11).5   

To summarise the significance of the whole exercise, the result was a law that spelt 
out in more depth that the SABC needed to strive for a better balancing between its 

                                                
5. Regarding internal consultations within the corporation itself, it is not clear how far the participatory 
paradigm extended in this regard. The importance of this consideration lies in how the policies are 
regarded, and even known about, by the people who are, at the end of the day, the subjects who should 
be using the guidelines in their daily practice. Some evidence since then (see Sisulu and Marcus, 2006) 
suggests that there have been problems in both disseminating knowledge and in the the impartiality of 
interpretation of these guidelines. 



 12 

divergent imperatives of commercial operations and public service.6 The whole 
experience made it appear as if South Africa had returned to the participative 
traditions of the transitional period. However, the historical moment passed, and 
government’s next policy move turned out to be very different. The DoC’s basic 
thrust to increase control of the electronic communications environment through 
greater control was not changed by the “setbacks” experienced on the Editorial Policy 
initiative.  
 
7. Phase 4: Government wins some, but contestation and its strategic logic 
ultimately gives market forces much of the play 
 
The trend up to 2002 had seen government moving away from participative policy 
development, and it was parliament that – responding to lobbying – blocked the 
Minister on a number of issues. In 2003, government showed even less inclination 
towards lengthy consultative processes – a politics that with the Convergence Bill 
would ironically lead to an even heightened role being played by parliament, civil 
society and by the state president as well. Thus, in contrast to the situation in 1993, 
the ANC in government no longer seemed to see civil society as allies and advisors 
for transformation; it believed it knew best. In the end, government would have more 
power in some respects – but also less in many others. 
 
The Convergence Bill arose from a colloquium in July 2003 convened by the DoC. 
Despite references to the need for a new policy, the director-general Andile Ngcaba 
put the focus on drawing up an actual draft law, with a proclaimed timetable of one 
month. In attendance were representatives from the opposition parties, plus the 
broadcasting, telecommunications and internet industries. Civil society, apart from a 
trade union representative, was mainly absent. There was no green or white paper 
process – even though convergence is a qualitatively new phenomenon that cannot be 
simply regulated on the basis of previous separate policies for broadcasting and 
telecoms. When Ngcaba turned down appeals from business to do policy work before 
rushing into law, the industry took a second-best option: it jumped aboard by 
volunteering legal experts to “help” in a “Convergence Policy Committee” that would 
draft a new law.  Draft legislative proposals were then produced as a self-
acknowledged “incomplete end-product” by mid-September. In December, a draft 
Convergence Bill was published – to a barrage of criticism.  

 

Notwithstanding the nomenclature, the bill retained the provisions of the Broadcasting 
Act as regards the conditions for licensing traditional broadcasting (including local 
content quotas and political impartiality), and introduced significant changes in 
telecommunications. What was new was that previously, licensing had been done in 
vertical oligopolistic bundles – so, for example, licensed broadcasters had received a 
licence to use the airwaves as well as a content licence for audio and/or audiovisual 
platform. Now all this would be disaggregated into separate horizontal services, each 
with a different licence and where new players could enter the industry. One 
anticipated impact was to allow telecommmunication operators to do business no 
longer in terms of the technology they utilised (eg. cellular, landline), but in terms of 
the services offered (eg. voice, data, audio-video).  The licencees would thus be able 
to utilise whatever technology became available, for example voice-over-internet-

                                                
6. This orientation was later laid down in compulsory and more-measurable licence conditions when it 
came to SABC’s relicensing process (see Icasa 2005b). 



 13 

protocol if they wish to sell voice telephony services. Broadcasting and internet 
service provision could be sold over numerous technologies. The idea was to promote 
competition in the interests of expanded and cheaper services in the communications 
arena. As will be evident, however, government also sought to increase its political 
control as part of the process.  
 
The problems of trying to leapfrog or bypass policy, and going straight to law, on 
such a complex issue caught up with the whole process. Hence, what should have 
been a primarily legal process inevitably turned into one that simultaneously, instead 
of sequentially, dealt with policy and law. The messy situation led to a lengthy and 
hotly contested situation with several versions of the Bill, and ultimately the splitting 
of the initiative into two laws – neither of which kept the original name of 
“Convergence”. These complications are some reasons why the 2004 bill attracted 65 
critical submissions and much adverse media coverage. In 2005, more than 40 
critiques reached parliament. Almost 30 direct representations were also made to the 
parliamentary committee dealing with the law.7 These were responses to the bill’s 
second – and supposedly improved – version. The result was that the second version 
of the bill underwent so many amendments, that it effectively became a third edition 
(Berger, 2005a).  
 

Early on, DoC had argued that opportunity costs were being lost while the country’s 
legal framework remained archaic. But because of the rushed process, the new law 
finally only took effect, as the Electronic Communications Act, three years after the 
process was initiated.8 Retained in the law is the original characteristic of a persistent 
dualism between telecommunications and broadcasting services. In a tortuous 
distinction, however, not all  transmission of audio-visual content counts as 
“broadcasting”: only that which is “unilinear” transmission will need such a licence. 
Yet “unilinear” transmission could apply to some dissemination methods via 
cellphones and websites, but not others, no matter whether the actual content is 
identical in all cases. Among other contentious issues are interconnection and 
facilities leasing, the “grandfathering” of existing rights, and whether traditional 
broadcasters will receive frequency rights (hitherto bundled with their broadcast 
licence) or whether these will go to other licensees (who may digitise and use or sell 
them for many additional purposes). The law, in short, is likely to generate fierce 
representations and legal actions by various industry lobbies (see Berger, 2006). 
 

This was a provision, eventually dropped by parliament after lobbying, which would 
have watered down the 1999 Broadcasting Amendment Act concerning Ministerial 
powers to consult on policy directives. The obligatory requirement of Ministerial 
consultation was reinstated in the final law, and there was also a provision that 
expressly forbade the Minister from deciding on licensing as such. Earlier versions of 
the Bill had laid down that the Minister’s approval was needed for granting licences 

                                                
7. Criticisms came from IT companies, telecommunications companies, communications equipment 
manufacturers, communications service providers, value-added network services, the MDDA, the Post 
Office, the Universal Service Agency, law firms, signal distributors, a private schools’ association, 
broadcasters from all three sectors – public, private and community, the regulator, political parties and 
NGOs – many dealing with only issue specific matters rather than the legislation as a whole.  
8. As it turned out, that impatience led to such slow law-making that, early in 2005 and under pressure 
from the President, the Minister of Communications had to make interim policy announcements in 
regard to internet telephony, rather than wait on the convergence law.  



 14 

for broadcast, communications services and communications network services. This 
would have extended the old Satra model to all licensing (see Berger, 2005b). The 
final act – responding to protests – limited government power to the Minister deciding 
if and when anyone could apply for a network services (i.e. infrastructure) licence on 
a substantial scale. The apparent rationale for this was so government could protect its 
own enterprises in this area (Telkom and Sentech). Critics argue that this contradicts 
the wider pro-competition objectives of the law, but government argues these entities 
are strategic levers for transformation and need to be protected for this reason. 
 
8. Sister convergence legislation and overall significance 
 

The Icasa Amendment Bill emerged in October 2005 from the former Convergence 
Bill, as a sister piece of legislation to the Electronic Communications Act. The idea 
was to redefine the functions and powers of the Authority in the light of the new 
licensing.   
 
Echoing the thrust of the original Convergence Bill, where all services should be 
subject to government approval, and Icasa functioning as an administrative arm of 
government, the proposed amendments to the Icasa Act dropped the word 
“independent” from the title of the regulator. It also entailed an attempt to take 
parliament and the president out of appointing and firing councillors, and to manage 
the appointees through performance appraisal of them by the Minister. Lastly, it 
specified a funding mechanism that maintained government, rather than Icasa, as 
being in charge of the budget of the agency. The bill here was changed by the 
National Assembly to keep Icasa’s name intact and give the Minister less control, but 
in turn its version was changed by the House of Provinces back towards much of the 
Minister’s original vision. Finally, the approved law went to the president who, after 
being lobbied extensively, sent it back to parliament as being potentially 
unconstitutional.  
 
The eventual law reinstates Parliament in the Icasa council appointments, though in a 
lesser role than previously. The President, however, remains entirely removed from 
the equation – which is one less check-and-balance that had been there previously – 
and which indeed, as shown above, had proved critical in terms of the actual progress 
of the legislation itself.9 Performance appraisal remains, but parliament must be 
consulted.  
 
Government’s attempts to drive convergence interventions in the communications 
arena were tempered by the mediation of other state institutions (in this case 
parliament and the president) and because of the mobilisation of interest groups 
(including state-linked players like Telkom, Sentech, SABC, Icasa). Most lobbying 
came from businesses in the Electronic Communications Act, but civil society did 
most of the work on the Icasa Amendment Act.  
 
The outcome of the whole package is that while government is more powerful than 
previously in regard to Icasa councillors, the regulator itself is a less powerful body 
than it used to be. The Minister retains the prerogative to initiate licences for 

                                                
9. Although Minister and President are in the same party, the history of this law shows how different 
criteria are brought to bear by the two offices. 



 15 

infrastructure, but what is new now are requirements that weaken Icasa vis-à-vis 
industry interests in the market place. First, the regulator has to ensure that no 
previous licencee (including – though not only – Telkom, SABC, Sentech) is deprived 
of previous rights – which limits its ability to promote competition. Secondly, Icasa 
now has to respond – within 60 days – to whomever comes knocking with a proposal 
for a local class licence, and if not – the licence may be taken as given. “(I)t means 
curtailing Icasa’s ability to independently decide strategic priorities on the basis of 
government policy and its own analysis of social needs and economic sustainability.” 
(Berger, 2006).10  
 
The ultimate irony of all this, therefore, is that state control – while being kept partly 
at bay in terms of political strings on Icasa – is also reduced in terms of the market.  
 
If liberalisation is an unfolding process, “managed liberalisation” is in a sense a 
means towards a deregulated outcome. There also would have been   
 
9. Boundaries of policy 
 
Communications policy making in post-Apartheid South Africa has generally been 
located in the DoC. One initiative emerged outside of the Department, in the form of 
the Government Communication and Information Services. It was this sector of the 
executive that championed the birth of the Media Development and Diversity Agency 
in 2002 which provides (on a small scale) finance and training to grassroots media. It 
draws on contributions from the mainstream media industries, and from government 
grants). On balance, however, the MDDA is a minor factor in the broader 
communications landscape, and its character does not much alter the status of the 
DoC as the locus of state communications policy.11 
 
However in 2006, two new developments arose which reflected the interests of other 
state agencies in the the communications field, and in a sense reflected government’s 
lack of confidence in the DoC. The first was an initiative by the Department of Home 
Affairs to re-write the Film and Publications Act so as to include the mainstream 
media in its system of pre-publication screening (which up to then had applied only to 
pornographic titles and to cinematic materials). This step was immediately 
condemned by the industry and by civil society groups, on the basis that it 
undermined the constitutional-enshrined jurisdiction of the regulator, Icasa, over 
broadcasting content. The media industry also highlighted its self-regulation under 
Icasa in the case of broadcasting and the Press Ombudsman in the case of newspapers. 
The bill was then shelved temporarily. Had it come to pass, however, it would have 
reduced the indirect influence that the DoC had over broadcast content via its broad 
policy directives to Icasa, and would have greatly extended governmental say over all 
media. 
 

                                                
10. In fact, Icasa was already leaning in the direction of serving business interests when it opened 
bidding in 2006 for subscription television licences. Community and provincial free-to-air television 
licensing were thereby delayed. This is a reversal of the situation in 1995 when community radio 
licensing was prioritised above the commercial.  
11. In fact, the DoC provides its own direct subsidy to community radio, independently of the MDDA 
(which has more checks and balances to prevent political bias in funding). 



 16 

The second area of interventions in the “turf” of the DoC was signalled in the 
announcement by the Ministry of Public Enterprises that it would create a semi-state 
broadband infrastructure company, in the wholesale market, to be called Infraco. This 
initiative trod squarely on the toes of the DoC under which falls the part-privatised 
Telkom (which amongst other things co-owns the undersea broadband cable, SAT3), 
Sentech (signals provider, including of wireless internet), and the EASSy broadband 
cable to be built up the east coast of Africa. The Infraco initiative was widely 
interpreted as being a response to the inability of the DoC to ensure a steep reduction 
in telecommunications costs in South Africa. This inability was painted as not just an 
issue of constraints on the levers available to DoC, but also the managerial 
competence in the department – else, Infraco could have as easily have been sited 
within the DoC’s portfolio of state-linked communications enterprises.   
 
What these two steps represent is, arguably, a consequence of the contradictions 
around the role of the state in the communications arena. While the DoC is tied to 
“managed liberalisation” (see below), i.e. ultimately a market-centred emphasis, the 
notion of government being a player, and not just a controlling referee or facilitator, 
seems to have informed both the Home Affairs and Public Enterprises initiatives. In 
each case, state bodies other than the DoC were presented as giving government the 
necessary control to resolve what it saw as social and delivery problems. Seen 
holistically, they reflect new awareness that DoC’s market-oriented trajectory (and 
competence) will not alone producing the social and economic engineering sought by 
government (and sometimes against government!).  
 
10. Conclusion. 
 
While Horwitz and other writers used the term “negotiated liberalisation” in regard to 
the 1990s. In the subsequent decade, the DoC – for example, in the Electronic 
Communications Act in particular came tout the phrase “managed liberalisation”. The 
difference is telling. Horwitz noted that the negotiations in the 1990s depended on two 
elements: a state “hospitable” to participatory politics, and a civil society ready and 
organised to make use of the opportunity. A decade later, the civil society actors in 
the 2000s were joined en masse by organised business, and their combined (if uneven) 
involvement was often precisely an angry response to the narrowing of “hospitality”.  

As outlined in many of the cases covered in this paper, the DoC has sought much 
greater Ministerial powers in the communications arena. For opposition 
parliamentarian, Dene Smuts, this includes a political tactic to introduce “shock 
measures that reverse the negotiated order”, and then “having created a panic, to 
retreat in a show of reason, namely to compromise a position which becomes the new 
norm or point of departure” (Smuts, 2002). What she suggests, therefore, is that 
government has learnt to propose excessive changes as a means to get lesser ones. A 
similar point of view comes from the FXI (2006). Such assessments, however, locate 
government actions in power-mongering attitudes in the government. They are not 
without some relevance to understanding policy development post-Apartheid, but the 
matter also goes deeper. 

“Managed liberalisation” has its explicit roots in 2001 as part of state discourse about 
seeking the maximisation of state assets within the telecommunications field in the 
face of liberalisation (Gillwald and Esselaar, 2004; Gillwald 2004). Indeed, several 



 17 

other government departments – for instance, in transport and energy – picked up the 
rhetoric at the same time (see Dobson, 2002; Jackson and Cassim, 2004; Eberhard, 
2004). There are two components to it: allowing new competitors into a less 
regulatable market, and at the same time protecting state assets from unfettered 
competition. The latter is predicated on the position that state assets are an essential 
tool in achieving government objectives; for example, to achieve universal service or 
African languages services. The extent to which this stance has blurred into political 
control motives varies over case and time.  
 
The complication is managed liberalisation embodies an intrinsic contradiction: 
management implies control; liberalisation implies autonomy (see van den Broek, 
2006). “Big bang” deregulation or taking full state control of the landscape. 
Contestation is a consequence of the move away from participation to government-
dominated policy making, but the controversial content of the policy – giving cause 
for objection – is largely a function of government seeking to do two things 
simultaneously: unleash market forces but steer them in the interests of transformation 
and political self-interest. Complete control is not an option when liberalisation is 
officially embraced. But liberalisation itself is a target of intervention so that it can be 
controlled for a variety of reasons.  
 
Erroneously referred to as a “policy” by the DoC, “managed liberalisation” is only a 
strategic orientation, in that it gives no clear guidance about where or why there’s to 
be “management” (i.e. control) or “liberalisation”. It certainly does not equate to a 
policy that would coherently and explicitly seek to address the contradictory 
tendencies of promoting commercialisation on the one hand, even within state assets, 
and of channelling its character and impact on the other.  
 
The limits of “managed liberalisation” are evident in developments in 2006 as noted 
in the case of Infraco. But there have also been enormous sums of money pledged to 
both SABC and Sentech to ensure digital migration of broadcasting in time for the 
2010 Soccer World Cup, and state subsidy of set-top boxes that is likely to have to 
follow. (See Stones, 2007) 
 
In regard to making sense of all this, a classic liberal paradigm would assume a notion 
of “power corrupts” and of “bad guys” in government seeking control for control’s 
sake. But such liberal and neo-liberal views are also blind to positive, and often 
necessary, roles of the state in regard to development and transformation. The Marxist 
ignores contradictions between state and business and amongst state-linked entities. 
The social democratic position minimises abuses of state and market power. What 
perhaps better captures the character of the situation, however, is an approach that 
takes cognisance of all three approaches and dynamics: i.e. one that acknowledges the 
pluralism. A liberal pluralist paradigm recognises contradictions and spaces that are 
created by a managerialist-inclined government that also pays allegiance to the 
“liberalisation” part of “managed liberalisation”, and which in turn allows for the 
representation of elite interests when the latter mobilise themselves.   
 
If “managed liberalisation” is not a policy, nor a panacea that renders redundant any 
direct state intervention such as Infraco, what is its utility? The answer may rest with 
the convenient vagueness of the contradiction. The point is that the principle and 
rhetoric of management also lends itself to control for other purposes – like political 



 18 

power, as evidenced in many of the interventions of government over the years.  The 
healthy thing is that there is not an easy transition to pure control, and also that there 
is not a corporatist scenario of no contradictions between management and 
liberalisation. 
 
Thus while it is the case that the DoC has been heavy-handed with policy, the rhetoric 
“Managed Liberalisation” may serve its interests by precisely not being spelled out. 
Good policy practice would set out the criteria by which it would be clear what the 
intent and limits are of management, and of liberalisation. But that would rule out 
illiberal forms of control – i.e. those that are self-serving, rather than societal-serving.  
 
The answer probably is that there is some mix of chaos and conspiracy. However, 
arguably, government’s increased pursuit of political control over the organising 
agencies of the landscape, has been in direct proportion to its loss of control of that 
landscape as brought about by liberalisation and deregulation. What does emerge 
from all this is that neither Managed Liberalisation, nor Infraco interventions, is a 
substitute for a participatory-based policy process. The strength about post-Apartheid 
South Africa is not just the democratic principle of shared governance in policy-
making (while acknowledging that government has the final say). It also vests in the 
aggregation of interests and wisdoms which make for a far better final product. This is 
shown, perversely, in the positive changes that have usually come about as a result of 
participation in key issues.  
 
The result of the post-Apartheid period in communications policy is not quite mass-
participation, but it is also far from being a dying democracy or a step on the road to 
Zimbabwe. It is a continuously contested terrain, a legacy of our “negotiated 
revolution”, with vibrant roles being played by the key institutions involved and a 
wide range of actors from civil society and business. Increasingly, “managed 
liberalisation” leads towards a strengthening of the market vis-à-vis the state. The 
contestation around this suggests an elite democracy, which is not quite what many 
democrats had initially hoped for, but it is also a major advance on the monopolistic 
control of communications that characterised Apartheid.  
 
10. List of sources consulted and cited 
 
ANC. 2002a. Media in a Democratic South Africa. Number 16.  
 
ANC. 2002b. Resolutions Adopted by the 51st National Conference of the African 
National Congress, Stellenbosch, 2002. Accessed on 2 May 2006 from  
http://www.anc.org.za/ancdocs/history/conf/conference51/resolutions.html 
 
ANC. 2003. Submission of the African National Congress on the draft editorial 
policies of the South African Broadcasting Corporation (SABC). 12 June 2003. 
Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.anc.org.za/ancdocs/misc/2003/sabcpolicy.html 
 
Barnett, C. 1999. The limits of media democratization in South Africa: politics, 
privatization and regulation. Media, Culture and Society. 21: 649-671 



 19 

BBC-WST 2007. South Africa research findings and conclusion. By Anne Taylor and 
Claire Milne. Africa Media Development Initiative. BBC World Service Trust. 
www.bbcworldservicetrust.org/amdi, accessed 7 February, 2007.  
 
Berger, G. 1998. The role of broadcasting in the future - principles and policy 
Presentation to Broadcasting Policy Colloquium Kopanong Premier Protea Hotel, 
Benoni, March 1998 
 
Berger, G. 2005a. Comments on draft licence conditions for SABC’s sound and 
television broadcasting services. 14 March. 
http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/sabclicensing.doc Accessed 17 September 2005 
 
Berger, G. 2005b. ‘Convergence: Two steps forward, one step back’. Mail & 
Guardian Online. 30 March. 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=200525&area=/insight/insight_conve
rse/ Accessed 8 September 2005 
 
Berger, G. 2006. Three steps backwards in communications. Mail & Guardian Online.  
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=280940&area=/insight/insight__conv
erse/ 
 
Burns, Y. 2001. Communications Law. Johannesburg: Butterworth 

Cassim, R and Jackson, W. Eds. 2004. Sustainable Development: The Case of Energy 
in South Africa. Trade Knowledge Network. International Institute for Sustainable 
Development.  
 
Cosatu. 2002a. Cosatu Submission on the Broadcasting Amendment Bill to the 
Portfolio Committee on Communications. 18 September 2002. Accessed February 10, 
2005 from http://www.cosatu.org.za/docs/2002/broadsub.htm#removal;  
 
Cosatu. 2002b. Clarification on Submission on the Broadcasting Amendment Bill. 
Submitted to the Communications Portfolio Committee, 16 October 2002. Accessed 
on 2 May 2006 from www.cosatu.org.za/submiss2002.htm 

 
Dobson, W. 2002. A guide to the microeconomic reform strategy. A Discussion Paper 
from the dti of South Africa. May 2002 
 
Eberhard, A. 2004. The Political Economy of Power Sector Reform 
in South Africa. Working Paper WP-06 Programme on Energy and Sustainable 
Development, Stanford University, April 2004.  
 
Fourie, P. nd. Leapfrogging into the market approach: the loss of public service 
broadcasting for development and nation building. Accessed on 20 March 2006 from 
http://www.pucrs.br/famecos/iamcr/textos/fourie.pdf 
 
FXI. 2002. Comments on Broadcasting Amendment Bill 
Freedom of Expression Institute, Public hearings: Portfolio Committee on 
Communications, 17 September 2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://66.249.93.104/search?q=cache:jZXWtZTAZYwJ:fxi.org.za/archives/amendme



 20 

nt_bill_comments.html+site:fxi.org.za+sabc+editorial+policies&hl=en&gl=za&ct=cl
nk&cd=8&client=firefox-a Also accessed on February 10, 2005 from 
http://www.save-public-broadcasting.org/countries/safrica4.htm 
 
FXI. 2003. SABC Editorial Policies – Submission by the Freedom of Expression 
Institute. 13 June 2003. Accessed on 10 April 2006 from  
http://66.249.93.104/search?q=cache:IstHNZcIvAsJ:fxi.org.za/comm_regul/sabc_edit
orial_policies.doc+site:fxi.org.za+sabc+editorial+policies&hl=en&gl=za&ct=clnk&c
d=1&client=firefox-a 
 
FXI. 2004. Freedom of Expression Institute Submission on the South African 
Broadcasting Corporation's Application for Licence Amendments, Submitted to the 
Independent Communications Authority of South Africa, 9 June 2004. Accessed on 2 
May 2006 from 
fxi.org.za/pdf/Submission%20to%20Icasa%20on%20the%20SABC's%20license%20
application.pdf - 
 
FXI. 2006. FXI: Call for Government to Stop Drafting 'Unconstitutional' Legislation  
21 April 2006. 
http://www.sangonet.org.za/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=3
757&Itemid=211 Accessed 21 July 2006. 
 
Gillwald, A. 2004. Transforming Telecom Reform: Lessons from Africa, 
International Telecommunications Union (ITU) Africa Telecom 2004, Cairo, Plenary 
1: Policy Visions, 4 - 7 May 2004 
 
Gillwald, A and Esselaar, S. 2004. South African 2004 ICT Sector Performance 
Review.  LINK Centre Public Policy Research Paper No 7. University of the 
Witwatersrand.  
 
Harber, A. 2005. Latest Icasa bill is an ignoble twist in an old story. Tuesday, 25 
April 2006, Business Day. Accessed on 2 May 2006 from  
http://www.businessday.co.za/articles/opinion.aspx?ID=BD4A163355 
 
Harber, A. 2006a. Hold that pen, Mr President. 
http://www.big.co.za/wordpress/2006/02/28/hold-that-pen-mr-president/ Accessed on 
16 June 2006.  
 
Harber, A. 2006b. Hooray for President Mbeki! But what is going on in his Ministry 
of Comms? May 18th, 2006 http://www.big.co.za/wordpress/2006/05/18/hooray-for-
president-mbeki-but-what-is-going-on-in-his-ministry-of-comms/ Accessed 20 June 
2006. 
 
Hassen, F. 2004. Presentation on Final Editorial Policies. August 2004. (Delivered to 
students, Rhodes University). Accessed on November 20, 2004 from 
http://journ.ru.ac.za/staff/guy/Teaching/Policy/policy04/policies_rhodes_august 
2004.ppt   
 
Holomisa, B. 2002. ‘Broadcasting Bill a Recipe for Disaster.’ The Sowetan. Accessed 
on February 21, 2005 from 



 21 

http://www.udm.org.za/statements_dir2002/assocs/broadcasting_ammendment_bill_r
ecipe_for_disaster.htm. 
 
Horwitz, RB 1997. Telecommunications policy in the new South Africa: participatory 
politics and sectoral reform. In Media, Culture and Society, Vol 9, 553.  
 
Horwitz, R. 2001a. 'Negotiated Liberalization': Stakeholder Politics and 
Communication Sector Reform in South Africa. arXiv:cs.CY/0109097 v1 24 Sep 
2001 
 
Horwitz, RB. 2001b. Communication and democratic reform in South Africa. 
Cambridge: Cambridge University Press. 
 
IBA. 1995. List of submissions received for the Triple Inquiry into Public  
Broadcasting, Local Content and Cross Media Control.  
http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1271&moduledata=577. Accessed on 20 
June 2006.  
 
IBA. 1996. Triple Inquiry into Cross Media Ownership, Local Content and South 
African Music and the Protections and Viability of Public Broadcasting Services. [O]. 
Available: Accessed on 2003/09/15. 
 
Icasa. 2002. Submission on Broadcasting Amendment Bill Final. 18 September 2002. 
Accessed on 10 February 2005 from 
http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1537&moduledata=972 
 
Icasa. 2005a. Decision on the application by the South African Broadcasting 
Corporation Limited for the amendment of its broadcasting licences in terms of 
section 22 of the Broadcasting Act, Act 4 of 1999 2 February 2005 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
Icasa. 2005b. Licence conditions. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/sabc1/SABCLicences2005.pdf 
 
Minnie, J. 2000. ‘The Growth of Independent Broadcasting in South Africa. Lessons 
for Africa’ in Fardon, R and Furniss, G. 2000. African Broadcast Cultures. Radio in 
Transition. London: James Currey. 
 
Msomi, S. 2004. ‘SABC still favours rich, urban viewers’. 19 September. Sunday 
Times. http://www.sundaytimes.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID1253534. 
Accessed 8 September 2005. 

Mpofu, D. 2006. SABC unveils new strategic outlook and executive structure. SABC 
Corporate Communications. 01 May 2006  
http://www.sabc.co.za/portal/binary/com.epicentric.contentmanagement.connectors.c
da.CDADisplayServlet?connectorID=cda&moid=43397b9d6c8ba010VgnVCM10000
030d4ea9bRCRD Accessed on 20 May 2006 
 
Netshitenzhe, J. 2004. Media Ethics, Politics And Social Transformation.  
Gujrat, Commissions and Weapons of Mass Destruction. Sanef/Multi-Choice  



 22 

Ten-Year Media Review Seminar, speech by Joel Netshitenzhe, Gcis Ceo 
13 August 2004.  
 
OMD, 2005. South African Media Facts, Johannesburg: OMD Media; 2006 South 
African Media Facts, Johannesburg: OMD Media. 
 
RSA. 2002a. Broadcasting Amendment Bill 2002. Accessed on 2 May 2006 from  
http://www.info.gov.za/gazette/bills/2002/23745.pdf 
 
RSA. 2002b. Broadcasting Amendment Bill. B-34d-2002. Accessed on 2 May 2006 
from http://www.info.gov.za/gazette/bills/2002/b34d-02.pdf 
 
 
Sanef. 2003. Sanef comment on SABC Editorial Policies. Accessed on 2 May 2006 
from http://www.sanef.org.za/press_statements/277577.htm 
 
Smuts, D. 2002. Broadcasting requires neutral regulator. Business Day, 28 October 
2002. 
 
SNO. 2005. SNO submission on the Icasa Amendment Bill, 2005. 
 
Stones, L. 2007. Broadcast digital upgrade will boost jobs and skills. Business Day, 1 
February, 2007. 
 
Tleane, C and Duncan, J. 2003. Public Broadcasting in the Era of Cost Recovery; a 
Critique of the South African Broadcasting Corporation’s crisis of Accountability. 
Jonnesburg: Freedom of Expression Institute. 
 
Van den Broek, E. 2006. Sex, Drugs and the Dutch Social Model. Chapter  
In: Beyond the European Social Model. Open Europe.  
 
Warren, C. 1998. ‘Editorial Democracy; a Fight for Our Space.’ In Duncan, J and 
Seloane, M (eds). Media and Democracy in South Africa. Pretoria: HSRC Publishers, 
Johannesburg: FXI.   
 
Wasserman, H. 2004. The last word: All the news that is fit to sell? Media freedom, 
commercialism and a decade of democracy. Communicare, 23 (2) 139-148. 
 
 


