Contested media environments in South Africa: developments in regard to the making of communications policy since 1994.
(draft, not for publication or citation)
Paper for “After Apartheid Conference”, 11th-12th of August, 2006, Cape Town

By Guy Berger (G.Berger@ru.ac.za)

Abstract:

Political transition in South Africa has seen ongoing contestation around communications policy and law, even as government has reduced the opportunities for participation and systematically sought greater control over the communications environment. Indeed, it is at one level arguably these control attempts that have elicited responses. At another level, the contestation is a function of the “policy” of “managed liberalisation” that informs government interventions. Meanwhile, although broadbased participation around policy has over time taken second place to elite pluralism, there remains a vibrant diversity of actors. This is especially in regard to governmental control of broadcasting. Even predating the dawn of democracy in South Africa, the field of public broadcasting in particular has been a terrain of ongoing, although changing, ideological and policy contestation involving government, parliament, businesses, media practitioners, the regulator and civil society NGOs. This has been evident in regard to SABC’s business model, its editorial policies and its relicensing. The absence of new policy framework to deal with convergence in the communications field, with its implications for the independence of the regulator, could presage continuing contestation. In short, the democratic media environment – in contrast to its monopolised character under apartheid – is a dynamic policy space reflecting numerous interests at play. 
1. Introduction:
Politics dominated media under apartheid; money is what has come to matter at the threshold of South Africa’s second decade of democracy, including even in public broadcasting (see Fourie, nd; Netshitenzhe, 2004; Wasserman, 2004). This does not mean an absence of policy and politics, however: the commercialisation of the country’s media, and especially broadcasting, is a function of specific policies and laws, and their practical effect, and of contestation around these. the market rules in South African media does not mean the absence of political choices and contestations. The market dispensation also does not automatically exclude violations of media freedom (nor corporatist collaboration between media and government of a propagandistic nature).  
Against this backdrop, this paper tracks the major changes in South African media policy making and law, since the ending of apartheid. This environment is what sets the parameters of media’s shape and role, especially in broadcasting. The policy and legal dimension is a broader matter than cases of specific departures from media freedom and/or the maintenance of independence from government over the past 12 years. In general, such violations and interventions by government may often constitute a practical pattern which can be much more significant than any formal policy or law in existence. For example, there may be an implicit or de facto policy at work when the public broadcaster does live coverage of the ANC election launch but not of other parties (as happened in 2005). Likewise, when a reporting team is dispatched when the Minister of Health calls SABC to attend a press conference (as also happened in 2005). The focus of this paper, however, is precisely on the realm of policy-making and law in South Africa because this arena goes far beyond the symbolic into substantive shaping of the overall media landscape. Thus, much as practical incidents around media freedom and independence are important, South Africa does indeed have a meaningful “deep structure” of policy-making and law, and this environment impacts profoundly on the logic of the country’s media, and especially the SABC, and in both political and economic terms. 
This paper assesses this post-apartheid media environment from the point of view of the nature of “negotiated liberalisation” in cases of political transition, which is a perspective adopted by Horwitz (2001). This focuses on the extent to which South Africa has evolved a “progressive” media policy environment with participatory and deliberative democratic stakeholder politics, or whether there is an evolution towards a top-down, state-directed liberalisation in the interests of those classes that benefit from globalisation rather than the broader society. Horwitz overall describes the 1990s experience in terms of the grassroots and participative trajectory, which he says “derived less from any unvarnished ANC commitment to participatory democracy than to the strength of a strong political culture of ‘consultation and transparency’ linked to the practices of the trade unions and the township civic organizations during the internal insurrection of the 1980s”. (It can be noted, however, that Horwitz (1997) also noted what he called “the triumph of electoral over participatory democracy” in regard to telecoms).  
Commentators like Harber (2006) see more recent history as evidencing much less participative character. He writes: “Every few years, it seems, the mandarins of communication make a bid to take power away from the broadcasting regulator, [the Independent Communications Authority of South Africa – GB], Icasa. The pattern has been regular: they table a new Bill that lessens Icasa’s independence, every industry player goes to parliament and unanimously and unequivocally warns that this is unconstitutional, damaging to our broadcasting industry and against everything we are preaching to the region, the continent and the world about the need for independent regulation.” 
Implicit in all this is how transitional South Africa lends itself to being analysed. If it is not appropriately assessed in terms of mass participation, what are the alternative frameworks? One is the classic liberal paradigm of a predictably control-seeking government (anti-democratic) that inexorably moves towards suppression of an independent media (pro-democratic). Another alternative is a liberal pluralist paradigm that recognises that the interests and issues at play are more diverse than the classic liberal paradigm would suggest.  This paper’s analysis suggests that a liberal pluralist assessment is more appropriate than a liberal one. 
The narrative begins by sketching the situation prior to 1994, and goes on to assess the changes since then, largely through a periodisation linked to different Ministers of Communication holding office. The political and legislative media environment in general is examined, with special attention to various significant moments of contestation.   
2. The apartheid media landscape
Apartheid underwent several phases during its existence, and it is hard to generalise about the state of the media environment over this entire period. However, at least as regards the years preceding the 1994 first democratic elections, some specific characteristics can be noted. 
In legal terms, the strict controls of the 1970s and especially the 1980s State of Emergency years had come to an end. SABC’s status changed with a new board being appointed. There was also legislation in 1993 that inaugurated an independent regulator, the Independent Broadcasting Authority (IBA 1993). These elements have continued, contested, through the post-apartheid era.
As regards economics, the vast majority of broadcast media was commercialised, with the SABC also financed largely through advertising. These aspects, inherited from the apartheid past, have also persisted in the media environment - and been the subject of controversy. 

What has changed has been policy on state power in regard to the structure of the broadcasting market. Previously, there had been limited competition in broadcasting (aside from M-Net, Capital Radio, 702 and Bophutatswana broadcasting), which meant a political monopoly of the airwaves that was on the terms of the apartheid government’s interests. In sum, broadcast media in the early 90s came out of a context that was more politicised than commercialised, in terms of its character. 
In 1990, almost all major print media (privately-owned) was in the hands of white capital. Afrikaans-language media companies received an indirect state subsidy from government through printing contracts such as for the telephone directory. The major groups owned subscription broadcaster M-Net. The structure of the industry began to change shortly before the new era dawned, when Argus sold the Sowetan to black-owned NAIL, and foreign investor Independent Newspapers purchased the Argus company. Such changes, however, did not do much to address the structural exclusion of black (or diverse class) owners from holding media assets.
The pre-democracy mediascape included an “alternative press” that was on gradual decline from its heyday of anti-apartheid activity during the 1980s. This reflected the slow “normalisation” of South Africa which reduced the “franchise” of this sector on covering black-led politics, at the same time as diminishing the interest of audiences in a diet of unadulterated political content. 
The ANC in 1992 specified a media policy that included a dose of neo-liberalism which stood uneasily with a certain tendency and tradition both within the exiled elements of the organisation and its internal allies as well. This character in effect conceded, in the wake of the collapse of Eastern European socialism, that pluralism was essential to democracy. The notion of state-controlled media, or of people’s media (with the fringe alternative press emerging as the new mainstream), was put on the back-burner. But there were some participatory thrusts still present – the policy promoted access for all to media, and access to information. It further specified that media freedom needed to be complemented by conscious effort to ensure that debate was not limited to an elite. 

Most these characteristics in the media landscape became issues of debate as the post-apartheid era unfolded. 
3. Early contestation:
As Horwitz (2001a, 2001b) has tracked, the communications landscape that emerged post-apartheid had its roots in the contestations around broadcast media policy that began several years earlier (see also Tleane and Duncan, 2003:57; Minnie 2000). To summarise here, a confluence of three forces – with diverse traditions – saw strong debate resulting in parameters being agreed ahead of the actual transfer of power. In simplified form, one can identify the commandist/statist traditions in the long-exiled ANC; the community-based roots of internal resistance groups; and in the National Party, a new-found penchant for a business sector that would be free from political interference. The most significant agreement reached in the contest between these traditions was to take broadcasting out of the political power stakes altogether. This reflected the realisation of the then ruling National Party that media pluralism and independence would work in its interests in the medium term and that a trajectory in this direction needed to be set up in advance of the elections (in which it would likely lose power). On the part of the ANC – also influenced by groups oriented to civil society and “alternative press” – there was a need to wrest broadcasting away from the ambit of the National Party in the build-up to elections, and the acknowledgement that a state-controlled model was not in the interests of a genuine democratisation programme. 
This historic compromise, which evolved through a range of encounters in diverse fora, took broadcasting out of the realm of political control (at least temporarily). It also led after the elections to the reform of government communications services and the dropping of the ANC of aspirations to start a supportive newspaper and to commandeer airtime on SABC.  While contestation was mainly around the pro- and anti-apartheid forces, there were also differences within the camps of the ANC and civil society/alternative press. While the latter sought support to build up their relatively small-scale media, the ANC was more interested strategically in the mainstream media arena. Thus it was that the alternative press’s Independent Media Diversity Trust initiative died through want of funds circa 1996, and it was only eight years into democracy that the ANC government finally responded to the issue. The Media Development and Diversity Agency was eventually established by law in 2002.  (However, it remains under-funded, compared to what government spends on an official magazine – see Harber, 2005b).
What also emerged as guarantor of the negotiated settlement compromise was a vision for the media landscape with depoliticised and diversified broadcasting through the location of substantial power in the hands of a regulator, whose independence was enshrined in the 1993 interim democratic constitution. The final (1996) constitution continues this provision in Section 192: “National legislation must establish an independent authority to regulate broadcasting in the public interest, to ensure fairness and diversity of views broadly representing South African society.” In fact, this had been given effect to already in 1993, in the form of the Independent Broadcasting Authority (IBA) Act. According the Act, the IBA was to exist to “function wholly independently of State, governmental and party political influences and free from political or other bias or interference”.
The SABC was also restructured, in that its board was appointed by the President on recommendation by parliament after public interviews with potential candidates. A year before the elections, loud contestation took place when the apartheid government announced that liberal ex-politician Frederick van Zyl Slabbert would chair the board – leading to the reversal of the decision and the appointment of Dr Ivy Matsepe Casaburri in May 1993. She would later become minister of communications. 
In the years immediately after the elections, formal political involvement in the media landscape faded away almost entirely, notwithstanding some debate about whether the president should be given regular airtime on SABC. The then Minister of Communications, Pallo Jordan, adopted a very hands-off approach, and indeed the early development of policy was, in effect, decentralised to the IBA.  
As reviewed below, the IBA thus became the key player in communications policy in the early post-apartheid period. The only real policy initiative from the new government in its early years was a commission, which included civil society media representatives, that reviewed the SA Communications Services. This led to the setting up of the Government Communications and Information Service in 1998. A seminar convened by the Parliamentary Committee on Communications in April 1997 about possible limits on foreign investment in print media came to naught.

Significantly, the IBA Act had called for an inquiry into the viability of public broadcasting, cross-media ownership rules, and local content provisions, implying that this research was needed for policy development. Once constituted, the IBA proceeded to implement this provision in what became known as “the Triple Inquiry”. An indication of the participatory nature of this preliminary policy development stage was that 46 written submissions were made to the IBA, with 35 additional oral submissions, followed by another 49 written representations and “a further 100 hours was spent listening to the various inputs received from organisations and individuals” (IBA 1995). 
The IBA Act and the Triple Inquiry resulted in a three tier broadcast landscape characterised by three kinds of licensing – public, private and community. The philosophy here was that the three sectors with their different purposes would be complementary: serving difference audiences with different content and drawing on different sources of advertising (respectively: national, regional and local). Commercial would grow the industry and provide pluralism and jobs; public would promote education, national identity, minority languages and culture; community would give local listeners access. In fact, as is noted below, the reality was somewhat less complimentary and also less distinctive as regards the three sectors. 
One especially significant policy element in the Triple Inquiry report was its assessment that SABC’s viability was assured even with the sale of the more commercially run television and radio stations, and in the face of competition. However, it did identify some areas of programming that would require public subsidy. The corporation’s business model was seen as being a mix of advertising and sponsorship, licence fees, government grants and other income such as merchandising their products and leasing facilities. 

The report’s recommendations for privatising part of SABC elicited opposition from the corporation. According to Horwitz (2001a), there was also a faction in the ANC that believed in a large SABC being necessary to transform society. The SABC argued that it would not be able to fulfil its public service mandate with the two channels as recommended by the Triple Inquiry, and made a special argument to retain two of the commercial radio stations that the IBA had recommended be sold off. At the beginning of 1996, the ANC-dominated parliament came into the arena as a policy player, and adopted a position that the SABC retain its three television channels and the two of the original eight radio stations that had been recommended should be sold (Barnett 1999).  This indeed was the policy implementation that took effect. 
An issue that became apparent in this situation was a disjuncture where IBA made policy, but where parliament had the final say. Further, that the government as a third factor retained the power to dispose of assets as it saw fit. Thus, the sales revenue from the privatisation – to the chagrin of SABC – went to the central fiscus rather than back to the corporation. Further, whatever the IBA might believe about government grants for the public broadcaster, it was toothless in regard to actually mobilising funds in any direction. An embryonic split power situation pertained, and however healthy this may be in terms of democracy, in other ways its potential dysfunctionality and instability predisposes it to being changed.  
At any rate, the part sell-off of SABC stations worked to the benefit of a fraction of the business community who gained from the black “empowerment” preferencing in the sale. The subsequent opening up of the airwaves more broadly by the IBA, with the authority also licensing seven greenfields stations in March 1997 to black-controlled consortia, was a factor in disappointing big (white) business. Nonetheless, despite their loss, it was hard for anyone to reject policy measures for redress and for black ownership in the context of South African history and the character of democratic transformation. A similar situation applied with the IBA Act’s constraints on cross-ownership by the (white) newspaper industry of broadcast assets, and with limits on concentration of radio ownership and extent of foreign ownership.  
Where contestation did arise was from would-be private broadcasters unhappy that the IBA decided to prioritise the licensing of community, rather than commercial, radio stations. This delay may have frustrated the (white) business sector, but it also reflected the strength of opinion emanating from civil society groupings as well as an orientation in government (albeit short-lived) towards the “RDP” – the mass-oriented Reconstruction and Development Programme. The prioritising of community radio also reflected the ethos of the newly-born IBA, which in its first flush was keen to assert its own institutional role and status in shaping the media landscape, and unwilling to play second fiddle to external forces - be these government or business. 
In summing up this period, one can point to the involvement in design of the media landscape by a range of distinct players: civil society, various business groups, the IBA as an institution, parliament, and – to a relatively limited extent – government. 
4. Government steps in
This situation of government staying on the policy sidelines was unlikely to last. As tracked by Horwitz in the 1990s (although primarily in telecoms, rather than media), various developments signalled a more interventionist stance. Pallo Jordan was replaced by Jay Naidoo in 1996, who was much quicker than his predecessor to perceive a role for government in regard to the media, and especially with regard to SABC. 
Meanwhile, and significantly outside the communications ministry, a small step was taken in the late 1990s towards setting up what would become the Media Development and Diversity Agency. This was promoted by the Government Communications and Information Service, however, rather that the Department of Communications to whom SABC and Icasa reported. While not under-rating the importance of this agency, its belated creation, narrow remit and limited resourcing all reflects the original perspective on the part of the ANC, namely, that the real media action is in the mainstream, and especially in broadcasting. Where Naidoo did intervene, however, was in initiating direct support by the Department of Communications for the community radio station – a development that duplicated the MDDA to an extent, and which also lacked the arms-length relationship that the MDDA enabled. 
An early area, adjacent to media, where Naidoo and the Department of Communications showed their hand was in telecoms. Unlike the old regime, the democratic government did not directly issue licences for cellular operators – it set up a special regulator for that purpose. But in a departure from the 1993 compromise which took broadcasting out of the political arena, this new regulator was far less independent than the IBA. Thus, while the IBA’s councillors were nominated by public parliamentary process and appointed by the president whose only power was to veto recommended candidates, the SA Telecommunications Regulatory Authority had its members appointed directly by the minister. Further, while the IBA had full authority over who to license in broadcasting, the Minister retained the right to decide in regard to telecoms. At the same time, in what was to become an enduring pattern, even greater powers that were sought by the ministry were blocked by parliament, notwithstanding that the institution was dominated by the same (ruling) party. 
Meanwhile, Naidoo was far from neglecting the IBA itself. Taking advantage of accountability problems, where IBA councillors were accused of abusing institutional credit cards, government moved to clip the wings of the organisation.  It argued that the regulator’s role was to regulate and implement policy – not to make policy.  The contention was that government was elected precisely to make policy, and it should not neglect this responsibility. Accordingly, instead of leaving policy to the IBA, Naidoo took the initiative. Under his leadership, a Green Paper process, drawing in handpicked stakeholders such as academics and the broadcasting industry, commenced in 1997. The final version of this paper was released for comment in November 1997, and government then produced its policy decisions in a white paper published in June 1998. A draft Broadcasting Bill came out just two months later: in August 1998. This author, in a presentation in March 1998 (see Berger, 1998), asked whether the policy process was in danger of losing credibility, with government seeming to bypass it or seeking to pre-empt further changes. “There is also concern over the seriousness with which consultation is regarded, whether government does not already have its mind made up and is simply using the consultation process to create a false legitimacy for the policy”  (Berger, 1998). It seemed that the participative tradition out of which the IBA was born and began its early years, was in decline. At the same time, the 1998 Broadcasting Bill, according to Tleane and Duncan (2003:163), heralded a period when “the continuing contest for the SABC had scaled new heights”. Indeed, as discussed below, the intensification of issues was signalled by the legislative chrystallisation of White Paper thinking about the public broadcaster going into the 21st century.
Importantly, the Green Paper had posed as a question the issue of which body should make policy. A technical task team’s “Discussion Paper” (1998:8) that was prepared for a colloquium in March 1998, proposed that “policy making is a shared responsibility of ... Parliament, Government and the Regulating Authority”.  Uppermost, however, were the relative powers of the IBA and the government. In the end, the contestation produced a compromise: the 1999 Act specified policy-making as the prerogative of the Minister, but with conditions: policy had to be in the form of broad directives that also had to be transparent (published in the Government Gazette), and open to public response. Government would also have to consult the IBA and parliament in the process. These provisions in the law were a further indication of the role of parliament as a check on Ministerial quests for unfettered authority. This is something that would continue to be an issue in subsequent years. 

In terms of actual policy, the Green Paper saw two models: a commercial one taken to its logical extreme whereby SABC would be corporatised, with the state as shareholder; and a civil service model with a charter. The White Paper came out in favour of corporatisation, and a particular business model whereby SABC would have a commercial arm that would cross-subside the public service arm. These positions were then laid down in the 1999 Broadcasting Act. Tleane and Duncan (2003) argue that the Act gave “the Minister of Communications an extraordinary degree of control over the SABC’s finances”, including the amount set for cross-subsidisation. The same authors warned that the Act’s Charter for the SABC did not bind the commercial arm, and they were also sceptical about whether the PBS stations would in fact carry less advertising. Summing up the way that government policy impacted on SABC, they wrote: 
The SABC has been forced into financial self-sufficiency, leading to an ever-increasing dependency on advertising revenue, a source of funding that has in-built biases towards historically privileged audiences. In effect, the mixed funding model has been used as a smokescreen to hedge off any criticism that the government is unwilling to finance the public broadcasting mandate, while at the same time allowing it the room to change its financial commitments. Given the lack of clarity about what form the “mix” in the mixed funding model should take, and “fixing” this “mix” in policy or even the law, this model creates a mirage of a sustainable public broadcaster. (2003:71) 
The legacy of this policy decision has had major ongoing repercussions. The Broadcasting Amendment Act in 2002 required re-licensing of SABC due to the corporatisation of the broadcaster and its division into two wings: Commercial Broadcasting Services (CBS) and Public Broadcasting Services (PBS). The process commenced in 2004. In SABC’s proposals to Icasa about its relicensing, the broadcaster proceeded from the standpoint that it already practised accounting separating between the two services, and that Icasa did not need to spell out the difference any further. All that was needed was for the regulator to formalise which SABC stations were in which division. Anything more specific (such as language or drama obligations) being set out for each wing (or station) would threaten the financial viability of institution. The corporation as a whole would meet its public obligations. This argument was strongly opposed by the majority of private broadcasters, who were fierce competitors for audiences and advertisers with SABC, who wanted a policy dispensation where the broadcaster would be more hamstrung in its commercial activities and less of a law unto itself in how it could interpret (and dodge) public service obligations on its platforms (Berger, 2006).
NGO group FXI amongst others responded by hammering the SABC for taking as a given its business model (and therefore accepting the underpinning governmental policy), and seeking the lightest-touch possible relicensing so as to avoid watertight commitments that could cost money and/or reduce ad earning potential. According to FXI (2004a),   “… the SABC has failed to present a vision that government will be prepared to fund … There is no activism apparent from the SABC on this matter. If it were to throw up a bold vision, and then challenge government to live up to its policy and fund it, then at least some aspects of a proper public broadcasting system could be achieved…” It concluded: “As a result, quasi-commercial broadcasting becomes a self-fulfilling prophecy.” (FXI 2004b). In other words, SABC had forfeited a chance to try to influence government policy on public broadcasting. FXI was correct on this particular issue, but this is not to portray the public broadcaster as passively going along with all government’s policy preferences. For example, in 2002, the corporation had came out in opposition to government policy when facing a bid by the Minister for more control (see below).

Also in the 2004 relicensing process, another NGO, the Media Institute of Southern Africa (Misa), had called on Icasa (as distinct from SABC) to set conditions that would put pressure on national government to amend the policy framework which underpinned SABC’s reliance on advertising. Although the regulator, like SABC, sometimes opposes government policies, it did not explicitly at least do so on this occasion. This is probably because it recognised that policy was legally the preserve. Further, government, not Icasa, controlled the strings of public purse which the NGOs wanted to see loosened so as to fund SABC for public broadcasting purposes. Notwithstanding such disjunctures, the regulator in the relicensing process did indeed go on to impose detailed and costly requirements on the stations (although even the public service arm remains authorised to carry substantial advertising). The entire operation therefore is now legitimately on a commercial footing which entails a view of itself as competing with, rather than complementing, other broadcasters. 
While rival media businesses and SABC itself have sought particular outcomes in how Icasa interpreted this basic policy (and the 2002 law), the NGO sector has challenged the basic policy itself. Meanwhile, eight years after the White Paper crystallised the policy thinking of two arms within the SABC, the corporation itself began to question in February 2006 whether this model was sufficient to ensure that it could do the public service job required of it. SABC protested Icasa’s final licensing conditions, warning that its commercial business model might not be able to deliver with the obligations placed on its stations. 
At the same time, the 2005 re-licensing has not led to a total dichotomy within the SABC. A common “Content Hub” that came into being in 2005 co-ordinated the programming for all three television stations. Cross-promotion and multi-platform selling of advertising was not banned by Icasa in the relicensing, despite requests for this by the country’s main private TV station, e.tv. Nonetheless, in 2006, the corporation’s CEO, Dali Mpofu put onto the public agenda that SABC wanted a reassessment of its commercialised funding model (Mpofu, 2006). It may be that unless there is change in government policy in this regard, the Corporation will not be able to meet all its licence conditions. Whether this would get government to change policy and give public funding to the SABC is entirely another question. As it stands, the policy requires SABC to make even more money to pay for a now-measurable public service – and yet without compromising that service in the process. This is a policy replete with requirements that pull in different directions, and may well elicit further contestation as role players lobby for or against one outcome rather than another. 
One other development grew out of the government’s policy on creating a distinction between commercial and public service wings of SABC. The 2002 Broadcasting Amendment Bill required the SABC to have two “management boards” – to be appointed by the Minister out of the members of the overall Board. One board was to be responsible for the commercial wing, and the other the public service.  Critics of the proposal included the SABC itself, and the argument was that the plan would disempower the existing board in regard to boards closely tied to the minister. Icasa was also amongst those bodies that criticised this provision, arguing that “(i)t bears repeating that the Board members are appointed in terms of section 13 of the Broadcasting Act by the President upon the advice of the National Assembly, following a public and transparent process. The Minister has no involvement in the appointment process of the Board.” Similarly, Cosatu (2002a) said the proposal suggested Ministerial interference in the Board’s operations. Parliament responded by rewriting the Bill so as to replace the envisaged management boards by sub-committees of the board, with the powers and functions being determined by the board itself rather than the minister. These changes eroded the controls that government would otherwise have exercised in terms of the original Bill.  

In sum, Naidoo’s legacy of canvassing participation but then proceeding anyway set in place a particular business model for SABC which in turn has continued to elicit further policy participation and challenge by a range of actors. 

If all this was a legacy of Naidoo’s approach to policy as regards SABC, his era also saw additional interventions – and contestation over these – in regard to the sector’s regulator. In 2000, the IBA and SATRA were merged into a single body. This followed the lines of the 1998 White Paper (see Burns 2001). The question in this merger was which dispensation would prevail – the autonomous one of the IBA (as per the 1999 Broadcasting Act), or the government-dependent one of SATRA. In the end, after various groups made representations to parliament, a compromise came into being: despite there being a single regulator, a dual administration persisted. Thus, the law stated that Icasa would be subject only to broad policy from government as regards broadcasting decisions; but to specific government approval, veto or superceding process as regards telecoms. As convergence subsequently evolves, however, this dichotomy becomes increasingly unsustainable (see below). For now, the point is that what was signalled by merger policy was, once more, an initiative coming from the top, meeting with opposition, and then being changed.  
5. The Casaburri era: intensified contestation. 
Jay Naidoo represented a new phase, with government seeking to be a player in the media arena (though not via providing public funds for public broadcasting). His 1999 successor, Ivy Matsepe Casaburri, came to symbolise a third era. This was one in which government policy strove for far greater control over broadcasting. In a sense, Naidoo had entered a terrain that had previously been forfeited in the settlement negotiations. He had defined parameters and boundaries. Casaburri wanted formalised and greater government authority within this realm. Naidoo initiated policy, unlike his predecessor; Casaburri’s initiations sought greater control than Naidoo’s had. 
The new minister inherited a mixed broadcast landscape from Naidoo. Notwithstanding the intended complementarities of the three broadcast sectors, it became clear that they were all competitors as regards national and regional advertising. Further, their functional specificity was not quite as clear-cut as originally envisaged. For example, all sectors, not just community, provided degrees of community access and participation in programming. Private broadcasting produced an amount of public service programming. All competed with each other for advertising, and much SABC content was indistinguishable from the popular commercial-style found on private sector stations. It was the SABC’s role in particular that was to come under fire as a contested policy issue during Casaburri’s term of office. 
However, notable in the early part of Casaburri’s ministry was the appointment by parliament of an SABC board headed by Dr Vincent Maphai. This iteration of directors came to stress its distinctive and independent role vis-à-vis government. The structure jealously insisted on the independence of the public broadcaster in relation to government, a corollary of which was to appoint a CEO who could ensure the financial autonomy of the corporation, and avoid government bail-outs as had happened previously. This was Peter Matlare, formerly of private broadcaster Primedia. Under him SABC concentrated on making money – not only to wipe out a deficit he inherited, but also to make profits (see Tleane and Duncan, 2003). There was, it emerged, something of a disjuncture between the independent orientation of the new board, appointed by parliament (and approved by the president), and the control-seeking desires of the government. (This would change in 2005 when a new board closer to government was appointed – see below). 
The view at SABC was that government funding would entail government control, and the less of each the better. Part of the interest in radical commercialisation was in compensation for the earlier loss of six of SABC’s most lucrative regional stations, i.e. those which could have contributed most to the operation of the whole. As indicated, these had been privatised in September 1996.  The revenues had gone into the general fiscus, not back to the corporation – and there was still no sign of public subsidy to underwrite unprofitable programming at SABC. There is of course an irony in selling off the money-spinners in one period, and in a later period pushing the remaining less profitable ones into increased commercial mode to try and balance the books in a later period. That situation reflects in part the legacy of a disjuncture between policy influence (IBA Triple Inquiry recommendation), parliamentary decision and law; and financial policy by government. 
For a time, it was hard for government to fault the intensified commercial approach at SABC. After all, the alternative to neo-liberal economic policies would have required funding mechanisms operating outside of the market, i.e. mainly public funding from the fiscus (in South African conditions, increasing license fees from the public to requisite levels is not a viable option). Indeed, the 1999 Broadcasting Act was followed by the 2002 Amendment Act which explicitly corporatised the SABC. This meant that not only would the institution run as a company, with the state as shareholder; it should also pay tax to the state. This business model left meant that government interventions on the structure or content of the SABC would have to come mainly from the outside – via policy and regulation, rather via control of purse-strings. The result was a forwards-backwards dance, with many of the steps proposed by government eliciting opposition from various quarters, and the government’s basic commercial model itself coming under fire. 
In particular, the market-driven dimension of the SABC’s activities, the result of governmental policy on broadcasting, elicited contestation from civil society. Trade union federation Cosatu, and the Freedom of Expression Institute NGO, complained about the pursuit of middle-class and English-fluent urban audiences which derived from SABC’s quest for advertising (see Tleane and Duncan, 2003:165-6; Msomi, 2004). Others such as the then chairperson of the Portfolio Committee on Communications and the Pan South African Language Board also condemned SABC for marginalising African languages. http://www.sabcnews.com/politics/government/0,2172,43166,00.html). 
Even within the ANC itself, at a party level rather than government, there was unhappiness with the inadequate servicing of African languages. In a discussion document, titled Media in a Democratic South Africa, the party argued: “There is a need to develop a public-funded model in order for the public and community media to serve as vehicles to articulate the needs of the poor, rural people, women, labour and other marginalised constituencies” (ANC 2002a).  It said that advertising and commercially driven media was limited, and would only create “poor cousins of the commercial media”. At the party’s conference at the end of 2002, it again called for public funding to remedy poor service in indigenous languages, provincial and local issues. The event further demanded that SABC should service deaf people, and over a five year period ensure that its programming was mainly local content. A publicly funded model for the public broadcaster needed to be in place by 2012. (See ANC 2002b). SABC itself (2005) recognised the problem, saying it was “onerous” to have to manage the contradiction between chasing revenues and delivering public service broadcasting. As noted earlier, in 2006 the CEO himself called for the model to be reviewed (Mpofu, 2006). 
What the Casaburri period thus entailed as regards policy on funding public broadcasting was substantial dissatisfaction coming from all kinds of quarters. Tleane and Duncan (2003) suggest that the blame, however, cannot be laid upon the Department of Communications which had been seeking public funding for SABC, but on the Treasury and general governmental policy which opposed this. 

What was interesting about this was that unlike other interest groups, the ANC attributed the problems not to SABC, but to the wider environment and government policy. Despite it being the ruling party, however, the A​NC’s conference position was not translated into practical policy by government. (What did happen, however, was an almost clean sweep change of members of the Maphai-era SABC board in October 2003, when the president announced the candidates chosen by parliament to replace the previous board whose formal term of office had come to an end). 
Although there was no action on the funding model, government did not sit back without doing anything.  Indeed, Casaburri had herself expressed unhappiness with inter alia SABC’s neglect of languages, and her response was twofold. First, she sought to remedy the situation (and deal with other matters of concern to government) by requiring the corporation to develop Editorial Policies (This is discussed extensively below). 
Second, the Department of Communications came up with a proposition for two new TV stations to provide indigenous language services, and this became part of the 2002 Broadcasting Amendment Act. For Tleane and Duncan (2003), the initiative amounted to a statement of profound mistrust in the SABC’s ability to meet its mandate.  But in other ways, the policy position partly addressed the argument that even if the SABC could afford to deliver on African languages, it still had too few daily prime-times to cater equitably for 11 languages across its three television channels. Now, there would be five opportunities. However, the initiative begged the question of control of, and funding for, the two new stations – i.e. it re-raised government’s policy of not funding public broadcasting. 
The language issue was not all there was in the new stations: Government’s initial bid was to propose the new ventures as being outside SABC and directly reporting to it. This thrust was later changed by parliament, which was encouraged to do so by representations from various groups – including NGOs like the SA National Editors Forum and the SABC itself, where they were legislated to instead become part of the public broadcaster’s portfolio. A big SABC was about to become bigger – to the concerns of private broadcasters, but at least the new channels would be subject to the checks and balances for public broadcasting of the dispensation for the SABC, as distinct from being directly government-controlled outlets. Of course, unless the funding model changed, however, the two stations would also face the same problems as SABC already had in regard to financing its language and other obligations. In passing the Broadcasting Amendment Act, parliament did not consider this matter in depth, and nor was it followed through in the budget. Nonetheless, following the requirement of the Act, the regulator in 2005 licenced SABC to run the two stations – with the licence conditions envisaging them as being funded mainly through advertising. SABC itself, however, had long maintained that this was not workable, and stated in 2006 that it was negotiating with government on funding for the two outlets.
Once again, the issue reveals a pluralistic picture in terms of the diverse role players and their institutions that were involved in shaping the media environment for public broadcasting. And again, the pattern was one in which government’s initial proposals underwent substantial change as a result of this. 
According to Tleane and Duncan (2003), “the crisis of accountability” faced by the SABC reached “boiling point” in 2002. This assessment refers to the strong reaction during that year to the Broadcasting Amendment Bill. Responsive to the outcry, the parliamentary Portfolio Committee on Communications held public hearings and deliberations on the draft law in September and October 2002. 

Part of the controversy here was around the inclusion of the term national interest in the Amendment bill. The 1999 Act mentioned only public interest; the bill took this further by requiring the SABC reporting “to advance national and public interest of the Republic in accordance with the Constitution”. (RSA 2002a; see also http://iafrica.com/news/sa/162095.htm; http://www.sabcnews.com/politics/government/0,2172,41336,00.html Tleane and Duncan (2003) have summarised the debates here. In brief, NGOs and opposition parties argued for only the “public interest” to be retained, and mechanisms spelt out for actualising accountability to the public rather than to government. Government, however, rationalised that accountability to itself as elected representative was a more effective method of realising accountability.  Hence, broadcasting should serve the “national interest” as represented by the government. Influential government official Joel Netshitenzhe (2004) later added an argument that while public interest fluctuated, government could ensure enduring national interest based on the values of the constitution. Icasa (2002) said the Bill’s definition of national interest as constitutional values (of dignity, non-racialism, multi-partyism, etc.) was superfluous because broadcasters were already subject to the constitution. SABC said that the reference to national and public interest was “unintelligible as well as undermining of the SABC’s independence” (http://www.theherald.co.za/herald/2002/09/17/news/n16_17092002.htm). Cosatu (2002b) said it was problematic to include references to national and public interest because the terms could mean many different things. While national interest included the constitution’s founding principles, “its full meaning is likely to extend beyond this”. In the subsequent view of the FXI head Jane Duncan (Duncan 2002), the Bill represented the government seeking “to impose its own definition of what constitutes the national interest”.  In the end, parliament retained the bill’s formulation by including both the national interest and the public interest in the final Act (1992).  
As indicated above, government also put forward a policy and legislative requirement that SABC have editorial policies. This is another specific issue and moment around which contestation happened. It is worth looking at in some detail, because it reveals in microcosm some of the particularities of the period and its contrast to communications policy making in the 1990s. 
6. The Editorial Policies proposal
According to the 2002 Broadcasting Amendment Bill, the SABC needed to have editorial policies and a Code of Conduct in order to be more accountable. Enormous contestation arose around this provision and its subsequent implementation.

Various motivations for the Editorial Policies were given by the Minister of Communications, Dr Ivy Matsepe-Casaburri, viz. that SABC’s content was imbalanced in terms of language, as well as irrelevant, and guilty of ignoring government leaders. The Bill (RSA 2002a) specified that the corporation’s board (i.e. as distinct from the SABC staff or the public - GB) should prepare the policies, and the Minister would approve (or by implication, reject) the outcome.  
A related aspect to the Editorial Policies in the Bill was the scrapping of a clause in section 6 of the 1999 Broadcasting Act whereby the SABC’s governing Charter provided the corporation with freedom of expression and journalistic, creative and programming independence.  This was replaced with terminology that required “accurate, accountable and fair reporting”. Other sections in the Bill added the words “responsible reporting”. As a package therefore, the draft law envisaged that the policies would be a mechanism whereby such requirements could be elaborated. Thus it stated: “the Board and individual journalists of the Corporation shall be subject to the policies of the Corporation … and act in the best interests of the Corporation”.  

These provisions led various stakeholders to accuse the Minister of seeking increased governmental rather than public accountability of the corporation (Tleane and Duncan 2003:170; Holomisa 2002). And though government may have hoped to see the Bill passed in its initial form, the Parliamentary Portfolio Committee on Communications decided to call for public comment. It also scheduled public hearings during September 2002. In the representations that followed, among the critics were the regulator Icasa and indeed the SABC itself.  Icasa argued that the South African constitution kept the executive out of its turf.  It recalled that its founding Act said that no Ministerial policy direction “may be issued which interferes with the independence of the Authority or which affects the powers and functions of the Authority”. Accordingly, the regulator argued that the Bill “may be unconstitutional in that it seems to usurp a power exclusively reserved for the Authority” in regard to the provisions for the Minister to approve policies for the SABC. An important additional criticism by Icasa (2002) was in regard to the proposed deletion of the freedom of expression section of the Charter. It said that this step would imply “that the Corporation will no longer enjoy such freedoms”.

For its part, the SABC also rejected the Ministerial control features of the Bill. In its submission, the broadcaster described the requirement that its policies be submitted to the Minister for approval as “inappropriate and unconstitutional”. It further said there was sufficient sectoral regulation of journalistic ethics and principles to ensure fair and accurate reporting, and that in addition it would also have its own Code of Conduct and policies for reporting. (see SABCnews.com September 17, 2002, 11:30; http://www.theherald.co.za/herald/2002/09/17/news/n16_17092002.htm)

Another point was raised by the South African National Editors Forum (Sanef) which said the Bill subverted the authority of the Board and its powers by vesting them with the Minister instead, and that this essentially stripped the SABC of its “independence from Government” (Sanef, 2003). 
Connecting the Ministerial approval of policies issue with the independence clause deletion, Cosatu (2002a:7) said these provisions “raised the spectre of a state or state-controlled broadcaster”. Opposition political parties said they would challenge the Bill in the Constitutional Court if it was passed without amendment.  Other critics also suggested that the bill would give government the power to define “accurate” and balanced reporting (see Cosatu 2002a, 2002b; Tleane and Duncan 2003; FXI 2002; Holomisa 2002;  http://www.sabcnews.co.za/politics/parliament/0,2172,43275,00.html)

In response to all this lobbying, the parliamentary committee rewrote the bill (see RSA 2002b). While retaining the formulation of the SABC board needing to prepare and submit policies (as distinct from SABC management and staff), it said these should be submitted to Icasa (i.e. not to the Minister). This preserved independence but it went against Cosatu’s preference (2002a; 2002b) that parliament should approve the policies. Perhaps strangely, the new Bill specified only submission of the policies to Icasa – in other words it did not authorise Icasa to approve or reject the policies. The Board was thus the supreme arbiter of the policies (constrained only by the need to ensure they were within the parameters and purposes spelled out in the legislation). Icasa’s role in this schema was thus only to monitor the wider effect of the policies inasmuch as these impacted on its legal mandate to ensure SABC’s compliance with its own general Code, the licence conditions, the objectives of the Act and the Charter.  

Corresponding with proposals by Cosatu (2002a; 2002b) amongst others, the revised Bill compelled the SABC Board to adopt a participatory approach by ensuring public involvement in the development of the policies. The requirement for SABC to have to consult broadly in the development of the policies was hailed by three advocacy groups – the Media Institute of Southern Africa (Misa), the Media Monitoring Project (MMP) and the FXI. They all said they had found the broadcaster – dubbed by FXI as “Fortress SABC” – to be extremely inaccessible prior to this point (see Duncan 2002; MMP 2004). Indeed, even the Minister herself told parliament that her Ministry had tried unsuccessfully over two years to engage the Corporation in debate about its role and obligations (Matsepe-Casaburri 2002).  
Significantly, and separate from the Editorial Policies process, the revised Bill also instructed the SABC to provide suitable means for regular public inputs and to ensure that such public opinion was given due consideration. FXI (2002a) and Duncan (2002) have argued that the government, in initiating the Bill, with the original Ministerial approval of the policies, had conflated the need for public accountability of SABC with state accountability, and therefore had missed other opportunities to increase independence and accountability – such as statutory broadcast councils, advisory bodies, and annual promises to the public. However, the law did require the SABC to “provide suitable means for regular inputs of public opinion on its services and ensure that such public opinion is given due consideration.” Thus, for example, in 2005 the Board engaged in provincial consultations with key stakeholder groups. However, such mechanisms even when partly practised by SABC are referred to in the editorial policies. Still, the parliamentary approach on the whole represented a privileging of a participative over a power approach to policy formulation.

Significantly, the parliamentary committee also reversed the original Bill’s attempt to scrap the clause which guaranteed the SABC freedom of expression and independence. The revised Bill also dispensed with the provision about “the best interests of the Corporation” as well as the phrase “responsible reporting”.  Instead, it made reference only to “a high standard of accuracy, fairness and impartiality”. (However, as noted earlier, despite the representations, the Bill’s original inclusion of advancing the national interest, alongside the public one, remained). 
After the 2002 Broadcasting Act (as amended) was gazetted (RSA 2003), the SABC drafted editorial policies, and put them out for public comment – in printed form in many languages, through public meetings, and though promotion of the opportunity on its platforms. The broadcaster itself at one point reported receiving over 2000 submissions  (http://www.sabcnews.com/south_africa/general/0,2172,63186,00.html), but at the end of the consultation process, one of its policy officials said there had been 920 written submissions, 847 of which were from individuals and 73 from organisations (Hassen 2004:11). He added that there had also been internal consultations within the corporation as well, although it is not clear how far the participatory paradigm extended in this regard. The importance of this consideration lies in how the policies are regarded, and even known about, amongst the people who are, at the end of the day, the agencies who should be using the guidelines in their daily practice. Anecdotal evidence since the policies were adopted suggests that there are problems here.
The groups that took advantage of the consultative process to make written submissions included the ruling ANC, the SA Communist Party, the SA National Editors Forum, the FXI, Misa, Rhodes University Journalism and Media Studies Department (Berger, 2003a) and diverse religious groups among the active stakeholder organisations. The phenomenon was a good example of how policy can be contested, with various interest groups advancing their causes (see Meenaghan and Kilty 1994).  

The ANC, in its submission on the draft editorial policies, said the exercise served “as a model for public policy development” (ANC 2003). According to SABC itself (2004b), “this depth of consultation on editorial policy is believed to be unprecedented for a public broadcaster anywhere”. This claim, however, needs to be placed alongside the criticisms of prior inaccessibility of the SABC, and the fact that the initiative arose from parliament, not from the broadcaster itself.

SABC did indeed adopt some changes to its policies in response to the representations, although the criteria for accepting some recommendations rather than others were not made clear. Mainly, the fact of consultation per se seems to have been deemed by SABC to legitimate its final outcome. In early 2004, the policies were adopted by the board and officially put into effect, but there has been little subsequent work in the way of keeping the policies alive in the public mind. This weakens the Minister’s and the SABC’s views at the outset that the policies would clarify what the public could expect from the public broadcaster and hold it accountable accordingly. 
To summarise the significance of the whole exercise, one sees government initiating a policy process in the form of a legislative amendment. Parliament throws the process open, and many groups – including SABC and Icasa – take part. The result is a law that diminishes the power the government originally sought, requires wide public consultation. It is unclear, however, how this consultation impacts substantively, and not only symbolically, on the content of the policy and its subsequent implementation. 
7. The Convergence Bill
The trend up to 2002 had seen government moving away from wide consultation and a participative policy development and legislative process, and it was parliament that – responding to lobbying – reversed the tendency on a number of issues. In 2003, government became even less inclined towards lengthy consultative processes – a politics that with the Convergence Bill would ironically lead to an even heightened role being played by parliament, civil society – and by the state president as well.  
The Convergence Bill arose from a colloquium in July 2003 convened by the Department of Communications. Despite references to the need for a new policy, the director-general Andile Ngcaba put the focus of the event on drawing up an actual draft law, with a proclaimed timetable of one month. In attendance at the two day event were representatives from the opposition parties, plus the broadcasting, telecoms and internet industries. Civil society, apart from a trade union representative, was mainly absent. There was no green or white paper process in any of this. And when Ngcaba turned down appeals from business to slow down the runaway train, and do policy work before rushing into law, the industry took a second-best option: it jumped aboard by volunteering legal experts to “help” in drafting the law.  Draft legislative proposals were agreed as a self-acknowledged “incomplete end-product” by mid-September, and in December, the draft Convergence Bill was published – to a barrage of criticism. 

Most elements that came under fire are traceable to the absence of a policy that would have informed the law. Thus, it failed to define convergence – the key phenomenon it was supposed to be regulating. Another lacuna was reference to convergence within a value-based context of freedom of expression – leading to fears that the government intended to license websites. Further, while the “Convergence Policy Committee” originally proposed that the Minister “shall” publish the text of any policy directions given by government to Icasa, and also get comment on such from Parliament, the Bill diluted this, saying that the Minister “may” do so.  
In effect, the bill retained the provisions of the Broadcasting Act as regards the conditions for licensing traditional broadcasting (including local content quotas and political impartiality), and introduced some changes in terms of telecommunications. But despite its nomenclature and use of undefined jargon like “technology neutral”, the bill had limited difference to the prior unconverged legislation. Previously, licensing had been done in vertical bundles – so licensed broadcasters implicitly received a licence to use the airwaves as well as a content licence for audio and/or audiovisual platform. Now it was supposed to be disaggregated into separate horizontal services, each of which would require a different licence and where more competition was possible. One anticipated impact to be to allow telecom operators to do business no longer in terms of the technology they utilised (eg. cellular, landline), but in terms of the services offered (eg. voice, data, audio-video).  The licencees would thus be able to utilise whatever technology is available, for example voice-over-internet-protocol if they wish to sell telephony services. Broadcasting and internet service provision could be sold over numerous technologies. The system was intended to create gaps for smaller players such as Internet Service Providers selling telephony services, or with signal distribution companies or cellphone companies deciding to disseminate video content as well.  
The problems of trying to leapfrog or bypass policy, and going straight to law, on such a complex issue caught up with the whole process. Convergence was not an issue where previous guidelines, such as the White Paper, or even the 2002 Broadcasting Amendment Act, were of much help. Drafting legislation on this issue ought not to have been mere amendments and refinements of earlier law. Hence, in retrospect, it was probably predictable that what should have been a primarily legal process inevitably turned into a policy formulation one at the same time. The messy situation led to a lengthy and hotly contested situation with several versions of the Bill, and ultimately the splitting of the initiative into two laws – neither of which kept the original name of “Convergence”.
The wide ranging implications of the legislation brought an unprecedented range of representations as the process evolved. There were IT companies, telecoms companies, communications equipment manufacturers, communications service providers, value-added network services, the MDDA, the Post Office, the Universal Service Agency, law firms, signal distributors, a school’s association, broadcasters from all three sectors – public, private and community, the regulator, political parties and NGOs – many dealing with only issue specific matters rather than the legislation as a whole. 
Many amongst this host of lobbies pointed out that the Bill, even its second reincarnation, continued to suffer from ill-defined licence categories. They also hammered government for a lack of policy which would have informed the law. 

For example, e.tv declared that many of the concerns expressed could have been avoided “had this Bill been preceded by a national convergence policy process”. Likewise, MTN, the SNO (Second Network Operator), the National Association of Broadcasters, the Institute of Electrical  Engineers and others repeated the refrain that there ought have been a policy process entailing Green and White Papers. 

Emerging out of these representations, however, was parliament being persuaded to reverse the government’s original attempt to water down the 1999 Broadcasting Amendment Act concerning Ministerial powers to issue policy determinations. The initial bill had proposed that the Minister would be entitled to make national policy, and “may” consult Icasa, unlike earlier legislation that specified “must” consult Icasa. The final Act spells out the areas where and means whereby the Minister makes policy: Icasa must be consulted; draft policy directives must be published in the Government Gazette so that interested parties can make written submissions; and the final directive must be in the Gazette. The law expressly forbids the Minister from deciding on licensing as such.
However, retained in the Act is the provision for the Minister to decide if and when anyone can apply for a network services (i.e. infrastructure) licence. The wording is that “in consideration of the implementation of the managed liberalisation policies, the Authority may only accept and consider applications for individual electronic communications network services licences in terms of a policy direction issued by the Minister”. However, as argued below, without an elaborated policy framework for convergence, there is no clear logic for singling out this area. Certainly, the provisions remain very controversial amongst service providers who seek to “self-provide” their own infrastructure. There are already differences in interpretation as to whether municipalities’ getting permission to self provide allows them to service residents in their areas as well as the officials. Earlier versions of the Bill had also laid down that the Minister’s approval was needed for granting licences for broadcast, communications services and communications network services. (As noted, this was the extension of the old SATRA model into constitutionally-sanctioned broadcasting territory. Unsurprisingly, this provision incurred opposition, on the basis of violating section 192 of the constitution. The final act limited this (as discussed above) to communications infrastructure licences.) 
What complicates all this is that Icasa previously had set the pace for broadcast licences while government’s role has been limited to broad policy. On telecoms, however, the Minister had the final say in decreeing what phone licences should be given, when, to whom, and with what conditions.  That was possible when broadcast and telecoms services could still be distinguished. However, it is by no means clear that this will continue to be the case when all are reduced to digital data flow services, travelling via any range of technology. In as much as this utilises the scarce resource of radio spectrum, an amount of regulation, and even licensing, is likely to secure legitimacy. Inasmuch as the content of the data deals with generally illegal issues such as child pornography or hate-speech, which would incur legal penalties, these are not issues of Icasa licensing. Where complications arise are in policies specifying local content, cross-ownership or electoral balance, inasmuch as the rationale and practicality of regulation that applied to traditional broadcasting may be inappropriate when technologies used do not utilise frequency spectrum. In addition, parties licensed to use spectrum for one initial purpose could later use it for a range of purposes: eg. a cellphone company could also come to disseminate audiovisual content or offering internet service provision, or a signal distributor (like Sentech) offering telephony and internet service provision. Increasingly, it would be difficult to distinguish between these communication services (eg. Voice over internet telephony, and other forms of telephony; between telephony and one way or interactive broadcasting; between internet service provision and disseminating audio-visual content).  
What this shift portends is rendering redundant Icasa’s dual regulation regimes for telecoms and broadcasting. That being the case, the question arises as to which of the two systems prevail in a world of unified regulation. In the Convergence Bill, government wanted the whole to operate on the telecommunications model: i.e. that all services should be subject to government licensing control, with Icasa acting as an administrative body rather than as an independent regulator. Indeed, this was reflected when the issue of Icasa’s powers vis-à-vis the Ministry was later extracted from the Bill and incorporated into the Icasa Amendment Bill. The proposal in the bill was to drop the word “independent” from the future title of the regulator. As discussed below, the bill here was changed by the National Assembly, but in turn its version was changed in key areas by the House of Provinces towards the government’s original vision. Finally, the approved law went to the president who, after being lobbied, sent it back to parliament as being potentially unconstitutional. 
These complications are some reasons why the 2004 bill attracted 65 critical submissions and much adverse media coverage. In 2005, more than 40 critiques reached parliament. Almost 30 direct representations were also made to the parliamentary committee dealing with the law. These were responses to the bill’s second – and supposedly improved – version. The result was that the second version of the bill underwent so many amendments, that it effectively became a third edition (Berger, 2005). 

Early on, Ngcaba had argued that opportunity costs were being lost while the country’s legal framework remained archaic. But despite – or rather because of – the rushed process, it was only in November 2005, some 29 months of public representations and parliamentary deliberations, that a finalised bill was ready for adoption in the House of Assembly. The law was then held up until July 2006, until the contested Icasa Amendment Bill, returned to parliament by the president, was resolved. As a result, it finally only took effect, as the Electronic Communications Act, two years after the process was initiated at the Convergence Colloquium.
The entire experience meant that the absence of participatory input into policy led in turn to the legislative process in effect ending up serving a similar purpose. In sum, by short-circuiting policy issues and racing into legislation, government ended up with a time frame that dragged on as clauses were debated and redrafted. As it turned out, that impatience led to such slow law-making that, early in 2005 and under pressure from the President, the Minister of Communications had to make interim policy announcements in regard to internet telephony, rather than wait on the convergence law. The unhappy mixing of roles and phases created, ultimately, a legal product that is still likely to lead to yet further contestation, including court action, as Icasa attempts to regulate accordingly. 
This likelihood is because the final law in many respects fails to clearly foresee the shift of indistinguishable data flows across global networks. In large part, while the Electronic Communications Act makes for more niched-based licencing, it remains in the SATRA-IBA paradigm.  Thus, it simply locates previous telecoms and previous broadcasting law next to each other in a single Act, with no real integration or merger of the two fields.  According to the law, there are four kinds of licences that can be given: (a) electronic communications network services; (b) broadcasting services; (c) electronic communications services and (d) radio frequency spectrum. Earlier broadcast law falls under the “broadcasting services”, and telecoms into network services and electronic communications services. 

and “broadcasting service” means a broadcast service conveyed by an electronic communications network, but which excludes data or text services with still images or where audio-visual or audio material is incidental to the service. It should be readily apparent the “unidirectional” represents old-media thinking.

In addition, there is an ambiguity in regard to whether there is an extension of regulation of audio or audio-visual services irrespective of whether they utilise the airwaves or not. The Act says that “electronic communications” covers the emission, transmission or reception of information but does not include “content services”. However, the latter are not defined. It also states that ‘‘electronic communications service’’ means any service provided to the public, sections of the public, the State, or the subscribers to such service, which consists wholly or mainly of the conveyance by any means of electronic communications over an electronic communications network, but excludes broadcasting services.”

8. The Icasa amendment proposal.
The Icasa Amendment Bill emerged in October 2005, as a sister piece of legislation to the former Convergence Bill. It was aimed at redefining the functions and powers of the Authority in the light of the convergent licensing provisions that ultimately emerged in the Electronic Communications Act. But it also entailed an attempt by the Minister to gain the power to decide who becomes a councillor, and to manage them through a performance appraisal system. Lastly, it specified the funding mechanism keeping government, rather than Icasa, in charge of the budget of the agency. 
Objections came thick and fast. The Second National Operator (SNO), due to start competing with Telkom, called the Bill an unconstitutional “intrusion of the executive into the realm of regulation”, and it recommended an independent budget for the regulator.  But it also suggested that Icasa’s accountability should be to a state department other than the line ministry setting communications policy. The argument was that this could reduce conflicts of interest, such as where the Communications Ministry’s job includes promoting government’s stake in Telkom (the major rival to the SNO). 
Signal distributor Orbicom argues strongly that: “Icasa, being required to regulate in the public interest, should be accountable to the public, and this can only be achieved if Icasa is accountable to Parliament and if Councillors are appointed by the President, on the recommendation of Parliament.” For this company, the appointment changes would compromise the personal and functional independence of Authority because councillors would curry favour with the Minister in order to secure their tenure of office. Another industry player, Internet Solutions, took a similar stand. “In order for a regulatory authority to be viewed as being independent it has to at least enjoy independence in terms of finance, structure and decision making from the operators it regulates and from the relevant government ministry to which it has to co-operate with.”

The National Association of Broadcasters (NAB) had a mixed view. It argues that the new appointments process would unconstitutionally convert Icasa into an arm of government. It also noted that all other institutions in Chapter 9 (eg. Human Rights Commission) involve Parliament in the appointment of their governing bodies. In addition, the NAB pointed to three pan-African documents which underline the importance of an independent regulator. But then the organisation goes on to say it has “no problem with the Minister representing the executive branch of government in making the formal appointments provided that this follows a nominations, interviewing and short-listing process conducted by Parliament”. 
It’s likely that parliament will choose a mixed position like the NAB one, rather than upgrade the regulator to the independence of broadcast dispensation. 

The result? Icasa will keep its name, but its independence will be with a lower-case “i”. 

That’s not as bad as the telcom regulatory tradition coming up tops. But averaging-out the previous regimes in this way will produce a regulator that’s weak on autonomy and wobbly on credibility. It’s not what South Africa needs. 
SNO:

it is problematic that the Icasa Amendment Bill has been published in a policy vacuum, particularly in light of the far-reaching changes that the proposed legislation will have on the structure and functions of Icasa.  Some of the changes contemplated include the extension of the jurisdiction of Icasa to the postal services sector and the establishment of the Complaints and Compliance Committee (the “CCC”) as a quasi-tribunal to deal with disputes. further encroaching upon the already compromised independence of Icasa from the executive arm of government, which is problematic from both a policy point of view and a constitutional point of view.

, the Icasa Amendment Bill proposes to give the Minister the power to appoint and remove Icasa councillors, to determine Icasa’s level of funding, to approve the appointment of external advisors, to determine the tenure of councillors, to manage their performance, and even to manage their work (through the chairperson and performance agreements). Not only are there serious policy concerns with doing this, it is respectfully submitted that a number of the proposed amendments are unconstitutional.  Moreover, we believe that the intrusion of the executive into the realm of regulation is at odds with the objectives of both the Convergence Bill and the Icasa Act, which both envisage a separation of responsibilities between the executive and the regulator

In reality it is impossible for the regulator to ever be completely independent from the executive arm of government, not only because the regulator is technically an organ of state, but also because of the regulator’s mandate, which is to implement government policy.
  It is also not always possible to achieve a complete separation of powers between the executive and operations management, particularly if the state retains a shareholding in the incumbent or in other communications companies.

Nevertheless, there are a number of checks and balances that can be put in place to demarcate the boundaries between the executive, the regulator and the operators as far as is possible.  Although there is no single, ‘one-size-fits-all-solution, some of these mechanisms include providing the regulator with an independent budget, giving it freedom in employment processes, or by appointing several ‘commissioners’ in the form of a collegial body with fixed staggered terms as opposed to appointing a single individual to fulfil this role.
  Another way of protecting the independence of the regulator is to place the accountability for oversight of the regulator in the hands of a state department other than the line ministry that is responsible for setting policy for the sector.

There are a number of ways of alleviating the “line ministry dilemma”, some of which include the following (not all of which would necessary be appropriate in the South African context, the examples given below have been provided for illustration purposes only):

Establishing a multi-sector regulator which reports to more than one line ministry – One solution is to create a multi-sector regulator (along the lines of a competition authority or equivalent) that reports to more than one line ministry, such as has been done in New Zealand.  In New Zealand, the Commerce Commission (which is equivalent to the Competition Commission in South African terms and which regulates the telecommunications sector under general anti-trust law) falls under the broad auspices of the Ministry of Economic Development (which corresponds to the Department of Trade and Industry (the “DTI”) in South Africa).  The Ministry of Economic Development in turn serves ten members of the executive.  The ten line ministries are broadcasting, commerce, communications, consumer affairs, economic development, energy, industry and regional development, information technology, small business and tourism.  (See generally, Ministry of Economic Development, Minister Profiles, New Zealand Ministry of Economic Development website, http://www.med.govt.nz/ministers.html).

Allowing the regulator to report to a line ministry other than the policy-making ministry – Another solution is to make the telecom regulator report to a more “neutral” line ministry other than the line ministry that previously combined the functions of telecom operation, policy-making and regulation.  This is an approach that has been taken in Canada.  In that country, Industry Canada (which roughly corresponds to the DTI in South Africa) is responsible for setting telecommunications policy.  However, the regulator, the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (“CRTC”) reports to the Parliament via the Minister of Canadian Heritage.  (See generally: Department of Canadian Heritage, Mission and Strategic Objectives, Department of Canadian Heritage website, http://www.pch.gc.ca/pc-ch/org/mission/tex_e.cfm).

Locating the PTO shareholder management function in a ministry other than the policy-making line ministry or the ministry to which the regulator reports – A further alternative is to relegate the shareholder management function of the state in respect of the PTO to a line ministry other than the ministry responsible for setting telecom policy or the ministry via which the regulator reports.  This is an approach that has been taken in Botswana.  The incumbent operator in that country, the Botswana Telecommunications Corporation (“BTC”) is 100% government owned.  The Ministry of Finance and Development Planning represents the government as the exclusive shareholder in the BTC.  The communications ministry, the Ministry of Works, Transport and Communications (“MWTC”), which acts as the policy-making arm of the Botswana government in relation to telecoms, bears the responsibility for administering the BTC, but has no role in shareholder management.  The regulator, the Botswana Regulatory Authority (“BTA”) is required to report to the MWTC.  (See generally: International Telecommunication Union, Effective regulation: case study: Botswana, 2001, ITU, Geneva, http://www.itu.int/itudoc/itu-d/publicat/bo_ca_st.pdf).

President Thabo Mbeki was hailed as the “good guy” last week for sending a controversial law back to parliament rather than signing it into legislation. But the credit shouldn’t be to him as an individual, but rather to the system of South African democracy. 

Mbeki’s decision was made in the light of many appeals for him not to sign a law that could later prove to be unconstitutional. It would have been rather embarrassing for him to approve legislation only to find it then declared ultra vires. 

What could have made the law unconstitutional is the way if gave government stronger controls over the Independent Communications Authority of South Africa (Icasa).

It is this regulatory body that sets the rules and chooses the players in broadcasting or telecoms, and which according to the constitution must be independent. 

The barney around Icasa’s independence turns on who has the power to choose its decision-making council. On the cards in just over eight weeks time are five new appointments to what will then be a nine-member body. 
Underlying the appointment row are deeper questions about South African democracy and the role played by different institutions. 

The state of democratic play in this saga shows that political institutions, business and civil society are doing well.  

The vibrancy of the extra-state bodies was evident the moment the government first introduced the bill. At least 15 business and advocacy bodies mobilised against the proposed appointments process. 

In the National Assembly, the MPs in the Portfolio Committee on Communications listened to the submissions, took legal advice on the draft law, and debated heatedly with each other. But in the end they agreed on a new formula for appointing the council. 

When the resulting version of the Bill then went - as draft laws must do - to the National Council of Provinces (NCOP), several further changes were recommended.

After that, the Bill went back to the National Assembly, where MPs accepted some of the NCOP’s proposals. Finally, the legislation went off to the presidency, where it was followed in short order by appeals for it to not be signed. 

If all this ain’t democracy at work, I’m not sure what is. Perhaps the ultimate result may still reduce the independence of Icasa - in other words produce an anti-democratic outcome of a democratic process. But, it’s very hard to find fault with the process itself.

Yet media’s role as a factor within these stages of democracy at work has been disappointing: mainly, the media spread confusion. 

The actual course of argument over the process for appointing Icasa councillors went like this: 

A. The existing system: Parliament interviews aspirant councillors and recommends names to the President. He either confirms them or asks for different nominations. In sum, this is a case of Parliament→Presidency→Icasa. 

B. September 2005: Government’s initial bill says the Minister of Communications sets up a panel of industry-based experts who submit names, from which she chooses and appoints the councillors. In this scenario, parliament is out of the picture. It is  Minister→Panel→Minister→Icasa.

C. October 2005: National Assembly makes amendments to the bill whereby Parliament (not the Minister) sets up the panel, which then give names to the Minister. Her choices come back to Parliament for a decision. In brief this is Parliament→Panel→Minister→Parliament→Icasa.

D. November 2005: National Council of Provinces proposes reversion to B above, i.e. Minister→Panel→Minister→Icasa.

E. December 2005: National Assembly adopts final version of the bill. Here, NCOP point is accepted that the Minister appoints the panel. But reinstated is a role for Parliament at the end of the process (although with lesser powers than first envisaged in C above).  
What the presidency thus received, and rejected, was a law envisaging the following procedure: Minister→Panel→Minister→Parliament→Icasa.

These important nuances were not well conveyed in the coverage, which may be because there were five versions of the bill, and the section on appointments is just one amongst many other provisions. 

It might also be about the complicated debate about what’s meant by Icasa’s independence. As government is quick to point out, the term is not defined in the constitution.  In addition, the regulator is not listed with other institutions (like the Independent Electoral Commission) which are required to be appointed by, and accountable to, parliament rather than government. 

Parliamentary legal advisor Advocate S Jenkins argues that while these other “chapter nine” institutions exist to promote defined democratic objectives, Icasa merely “administers” legislation.
Within this perspective, the Communications Minister has stated that government is keen to separate the functions of legislature and executive – and by implication, therefore, parliament should stick to its role of law-making rather than meddle in the business of appointing Icasa councillors. 

It follows from these arguments that the parliamentary role to date should be changed. 

Under the existing system, the executive – in the person of the President – has final say over appointments, but this is curtailed by parliament’s powers in the process. 

In rejecting the initial government proposal, the Portfolio Committee retained the mixed model of roles for both legislature and executive (see B above), although with replacing the president with the Minister and with inserting the expert panel idea into the process.

This proposal could now be resurrected in that it does recognise that Icasa’s constitutional status requires at least enough independence to keep it from being an ordinary agency of the executive. 

It is also clear that Icasa has a major democratic role to play that needs to be somewhat autonomous of government interests, such as in implementing its duty to ensure impartial electoral coverage by broadcasters. 

Even more, the regulator also operates in a competitive environment that may require decisions against the interests of three key state-linked companies – Telkom, SABC and Sentech. To be under government control creates a conflict of interests.

It is for these reasons that business and civil society want to see parliament remaining as a major player in Icasa appointments, and not concede this terrain exclusively to the executive. 

These are the issues that MPs in the National Assembly will need to reconsider now that the bill has been sent back to them. This time around, their revised law will not have to go through the NCOP before going to the president. 

Maybe the media will do better this time in keeping us informed as the drawing boards come back into service. 

9. Conclusion.
Significantly, Horwitz and other writers used the term “negotiated liberalisation” in regard to the 1990s. In the subsequent decade, the Department of Communications uses the phrase “managed liberalisation”. Horwitz noted that the negotiations in the 1990s depended on two elements: a state “hospitable” to participatory politics, and a civil society ready and organised to make use of the opportunity. Certainly, the civil society actors in the 2000s have been eclipsed by organised business, but this also seems a function of – inter alia – the narrowing of “hospitality”. 
insidious encroachments on media freedom happening before our very eyes. The first is the surging power of the bottom-line, ubiquitous as it spreads its tentacles into the newsroom and the editorial office – as it imposes itself on the mind of the practitioners.
The focus on the maximisation of state assets has compelled the state to pursue a policy of “managed liberalisation”. In the first phase, there was the focus on securing the optimal price in the partial privatisation of Telkom in exchange for rights and exclusivities that allowed the strategic equity partner to milk its investment. In the second phase of managed liberalisation, the state’s preoccupation with Telkom shifted to the initial private offering (IPO) and the creation of conditions that would maximise its share price.

Gillwald.

Although the differences were settled and the Broadcasting Amendment Act was passed in February 2003, the furore created by the Bill was seen by opposition parties to be part of the government’s tactic to erose agreed safeguards for freedom of expression and the independence of the media. In the words of opposition spokeswoman on communication, Dene Smuts, the tactic is to achieve goals by tabling, leaking or otherwise introduce shock measures that reverse the negotiated order (the Broadcasting Act), and then, having created a panic, to retreat in a show of reason, namely to compromise a position which becomes the new norm or point of departure. (Cf. Smuts, 2002.) Fourie

the commercial character not unique, the government seeking more control neither. What is different is the amount of contestation. Legacy of revolution.
Icasa is under-resourced. In an interview in 2005, the regulator’s chair Mashile said: “We are not properly funded and we are regulating a very complex sector that contributes six% of GDP. Our difficulty is that when we get good people, the industry soon poaches them. It is a form of national duty to work here” (Smith October 2005). And a “severely weakened” Icasa’s internal problems are being compounded by an exodus of top staff and a pending disciplinary hearing against the CEO. (Dawes 2006:4)

In all these examples, it looks as if the Department is being either capricious or beating a control-freak path. Why? Because there is no policy spelling out the why’s and wherefor’s of Ministerial power. 

So why did the Department not foresee that problems would arise from bypassing a proper policy process? The answer emerged during the debates during the representations to parliament over the past two months. It is this: the Department thinks that it already has a policy.  

It calls it “managed liberalisation”. The phrase means a planned move to deregulate much of the communications sector while keeping control over the pace and scope. 

However, “managed liberalisation” is not a policy, only a strategic orientation. It certainly does not equate to a policy on convergence as such – i.e. one that would at least include definitions of key terms.

Not only is “managed liberalisation” not a substitute for policy per se. In particular, it is also not an alternative to a participatory-based policy process. 

The strength about post-apartheid South Africa is not just the democratic principle of shared governance in policy making (while acknowledging that government has the final say). It also vests in the aggregation of interests and wisdoms which make for a far better final product. 

This is shown, perversely, in the number of changes between the first bill and the de facto third. It was the logic of many submissions that convinced the drafters to drop several points once the problematic aspects had been highlighted. 

That “managed liberalisation” on its own cannot inform a convergence law is evident from the fact that the approach gives no clear guidance about where there’s to be “management” (i.e. control) and where the “liberalisation”.  

All it does is set parameters that South Africa will have neither “big bang” de-regulation nor a statist regime. Yet between these two extremes, there is a vast range of possibilities. A proper policy would set out the criteria for why it makes sense to control some things and not others in a context of convergence
Implicit in all this is how transitional South Africa lends itself to being analysed. If it is no longer assessible  in terms of mass participation, what are the alternative frameworks? One is the classic liberal paradigm of a predictably control-seeking government (anti-democratic) inexorably led into suppression of an independent media (pro-democratic). Another alternative is a liberal pluralist paradigm that recognises that the interests and issues at play are more diverse than the classic liberal paradigm would suggest.  This paper’s analysis suggests that a liberal pluralist assessment is more appropriate than a liberal one. 
10. List of sources consulted and cited
ANC. 2002a. Media in a Democratic South Africa. Number 16. 
ANC. 2002b. Resolutions Adopted by the 51st National Conference of the African National Congress, Stellenbosch, 2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.anc.org.za/ancdocs/history/conf/conference51/resolutions.html
ANC. 2003. Submission of the African National Congress on the draft editorial policies of the South African Broadcasting Corporation (SABC). 12 June 2003. Accessed on 2 May 2006 from http://www.anc.org.za/ancdocs/misc/2003/sabcpolicy.html

Barnett, C. 1999. The limits of media democratization in South Africa: politics, privatization and regulation. Media, Culture and Society. 21: 649-671

Berger, G. 1998. The role of broadcasting in the future - principles and policy
Presentation to Broadcasting Policy Colloquium Kopanong Premier Protea Hotel, Benoni, March 1998
Berger, G. 2003a. Submission on SABC’s Draft Editorial Policies by Rhodes University Department of Jounalism and Media Studies. Accessed on 2 May 2006 from http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/sabcpolicies.doc
Berger, G. 2003b. ‘Don’t Mess With Editors’ Independence’ The Sunday Times, April 04. South Africa.
Berger, G. 2004. It’s a matter of control. Mail & Guardian Online. 4 February. http://www.mg.co.za/articledirect.aspx?articleid=41837&area=%2finsight%2finsight__columnists%2f  Accessed 28 September 2005

Berger, G. 2005a. How the SABC will have to play by the rules. Mail & Guardian Online. 16 March. http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=199752&area=/insight/insight__converse/ Accessed 17 September 2005.

Berger, G. 2005b. ‘SABC on steriods’. Mail & Guardian Online. 22 June. http://www.teacher.co.za/articlePage.aspx?articleid=243630&area=/insight/insight__converse/ Accessed 17 September 2005

Berger, G. 2005c. Comments on draft licence conditions for SABC’s sound and television broadcasting services. 14 March. http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/sabclicensing.doc Accessed 17 September 2005

Berger, G. 2005d. ‘Convergence: Two steps forward, one step back’. Mail & Guardian Online. 30 March. http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=200525&area=/insight/insight_converse/ Accessed 8 September 2005
Bloom, K. 2005. ‘Mixed reaction to renamed Convergence Bill’. The Media Online. 16 September. http://www.themedia.co.za/article.aspx?articleid=251808&area=/media_news/ Accessed 1 November 2005.
Burns, Y. 2001. Communications Law. Johannesburg: Butterworth

Comtask, 1996. Communications 2000: A vision for government communications in South Africa (Comtask Report). http://www.gcis.gov.za/docs/govcomm/comtask/chap3.htm
http://www.polity.org.za/govdocs/commissions/comtask.html

Cosatu. 2002a. Cosatu Submission on the Broadcasting Amendment Bill to the Portfolio Committee on Communications. 18 September 2002. Accessed February 10, 2005 from http://www.cosatu.org.za/docs/2002/broadsub.htm#removal; 
Cosatu. 2002b. Clarification on Submission on the Broadcasting Amendment Bill. Submitted to the Communications Portfolio Committee, 16 October 2002. Accessed on 2 May 2006 from www.cosatu.org.za/submiss2002.htm
Cosatu. 2002c. Memo on the Broadcasting Amendment Bill. Submitted to the SC on Labour & Public Enterprise, 1 November 2002. Accessed on 2 May 2006 from http://www.cosatu.org.za/docs/2002/1stnov.htm

Duncan, J. 2002. Neither Washington nor Moscow: national and public interest in relation to the South African Broadcasting Corporation. National Press Freedom Day October 19, 2002. Department of Journalism and Media Studies, University of the Witwatersrand. Accessed on 2 May 2006 from fxi.org.za/public_broadcasting.htm
e.tv. 2004. Untitled submission to Icasa. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
Fourie, P. nd. Leapfrogging into the market approach: the loss of public service broadcasting for development and nation building. Accessed on 20 March 2006 from http://www.pucrs.br/famecos/iamcr/textos/fourie.pdf
FXI. 2004a. Submission on the South African Broadcasting Corporation's Application for Licence Amendments. Freedom of Expression Institute. Submitted to the Independent Communications Authority of South Africa, 9 June 2004 http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006

FXI. 2004b. Oral submission to the Independent Communications Authority of South Africa (Icasa), on the South African Broadcasting Corporation's (SABC) section 22 licence amendment application. Freedom of Expression Institute (FXI). 22 September 2004. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006

De Beer, AS. (ed) 1998. Mass Media – Towards the Millennium. Pretoria: JL van Schaik Publishers.

Derby, R. 2005a. ‘SABC told to help fund new stations’. Business Day. June 2005. http://www.businessday.co.za/articles/article.aspx?ID=BD4A57480 Accessed 23 September 2005.

Derby, R. 2005b. ‘Static hits Icasa radio rules’. Business Day. 12 May. http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1457911 Accessed 26 September 2005

Derby, R. 2005c. ‘Icasa’s new chief deflects criticism, saying “intellect” will ensure independence’. Business Day. 26 July. http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=BD4A72946 Accessed 1 November 2005.

e.tv. 2004. e-tv submission to Icasa on the SABC Licence Amendment Conditions Application. August 2004. http://www.Icasa.org.za/Documents.aspx?Page=77 Accessed 26 September 2005.

Fourie, P. (nd) Leapfrogging into the market approach: the loss of public service broadcasting for development and nation building. Accessed on 20 March 2006 from http://www.pucrs.br/famecos/iamcr/textos/fourie.pdf
FXI. 2002. Comments on Broadcasting Amendment Bill

Freedom of Expression Institute, Public hearings: Portfolio Committee on Communications, 17 September 2002. Accessed on 2 May 2006 from http://66.249.93.104/search?q=cache:jZXWtZTAZYwJ:fxi.org.za/archives/amendment_bill_comments.html+site:fxi.org.za+sabc+editorial+policies&hl=en&gl=za&ct=clnk&cd=8&client=firefox-a Also accessed on February 10, 2005 from http://www.save-public-broadcasting.org/countries/safrica4.htm
FXI. 2003. SABC Editorial Policies – Submission by the Freedom of Expression Institute. 13 June 2003. Accessed on 10 April 2006 from  http://66.249.93.104/search?q=cache:IstHNZcIvAsJ:fxi.org.za/comm_regul/sabc_editorial_policies.doc+site:fxi.org.za+sabc+editorial+policies&hl=en&gl=za&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a
FXI. 2004. Freedom of Expression Institute Submission on the South African Broadcasting Corporation's Application for Licence Amendments, Submitted to the Independent Communications Authority of South Africa, 9 June 2004. Accessed on 2 May 2006 from fxi.org.za/pdf/Submission%20to%20Icasa%20on%20the%20SABC's%20license%20application.pdf -
Genderlinks. 2004. Gender and Media Audience Study: South Africa report. http://www.genderlinks.org.za/page.php?p_id=44&PHPSESSID=ad3daa87a02a503cb9b39dff13ab7f4f Accessed 30 October 2005

Green, P. 2004. ‘Transforming journalism as democracy emerges’. Nieman Reports. Fall 2004: 41 – 43

Gush, H. 2004. ‘Major changes planned to broadcasting regulations’. The Herald. 14 January. http://www.theherald.co.za/herald/2004/01/14/news/n06_14012004.htm Accessed 26 September 2005.

Harber, A. 2005a. Latest Icasa bill is an ignoble twist in an old story. Tuesday, 25 April 2006, Business Day. Accessed on 2 May 2006 from  http://www.businessday.co.za/articles/opinion.aspx?ID=BD4A163355
Harber, A. 2005b. Fiscal confusion scuppers good policy http://www.journalism.co.za/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3163 Accessed on 21 July 2006
Harber, A. 2006. Hold that pen, Mr President. http://www.big.co.za/wordpress/2006/02/28/hold-that-pen-mr-president/ Accessed on 16 June 2006. 

Hassen, F. 2004. Presentation on Final Editorial Policies. August 2004. (Delivered to students, Rhodes University). Accessed on November 20, 2004 from http://journ.ru.ac.za/staff/guy/Teaching/Policy/policy04/policies_rhodes_august 2004.ppt  

Horwitz, RB 1997. Telecommunications policy in the new South Africa: participatory politics and sectoral reform. In Media, Culture and Society, Vol 9, 553. 
Horwitz, R. 2001a. 'Negotiated Liberalization': Stakeholder Politics and Communication Sector Reform in South Africa. arXiv:cs.CY/0109097 v1 24 Sep 2001
Horwitz, RB. 2001b. Communication and democratic reform in South Africa.

Cambridge: Cambridge University Press.
IBA. 1995. List of submissions received for the Triple Inquiry into Public 
Broadcasting, Local Content and Cross Media Control.  http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1271&moduledata=577. Accessed on 20 June 2006. 
IBA. 1996. Triple Inquiry into Cross Media Ownership, Local Content and South African Music and the Protections and Viability of Public Broadcasting Services. [O]. Available: Accessed on 2003/09/15.
Icasa. 2002. Icasa Submission on Broadcasting Amendment Bill Final

Teer-Tomaselli, R E.  (1995) Moving Towards Democracy: The South African Broadcasting Corporation and the 1994 Election, Media, Culture and Society, Vol 17 No 4, 577-601, 1995.
Icasa. 2002. Submission on Broadcasting Amendment Bill Final. 18 September 2002. Accessed on 10 February 2005 from http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1537&moduledata=972
Icasa. 2003. Reasons for Decision: Midi TV Licence Conditions Amendment. 20 March. Johannesburg: Icasa. http://www.Icasa.org.za/Manager/ClientFiles/Documents/Midi_Amendment_2002-3_Reasons_FINAL_200303.pdf Accessed 18 September 2005

Icasa. 2004. The review of ownership and control of broadcasting services and existing commercial sound broadcasting licences. Position paper. 13 January. Johannesburg: Icasa.

Icasa. 2005a. Decision on the application by the South African Broadcasting Corporation Limited for the amendment of its broadcasting licences in terms of section 22 of the Broadcasting Act, Act 4 of 1999 2 February 2005

http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
Icasa. 2005b. Licence conditions. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/sabc1/SABCLicences2005.pdf
Kruger, F. 2004. SABC’s Controversial Editorial Policies. Accessed on January 25, 2005 from http://mediareviewnet.com/SABCs%20controversial%20editorial%20policies.html. 

Kupe, T. 2003b. Can SABC live up to its own billing? Sunday Times, 4 May 2003. 

Kagiso. 2004. Written Representations of Kagiso Media Limited ("Kagiso") To

The Independent Communications Authority of South Africa ("Icasa") in Response to the Application by the South African Broadcasting Corporation Limited ("Sabc") for the Amendment Of Its Licences In Terms Of Section 22 of the Broadcasting Act,

1999 ("The Broadcasting Act").
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
Louw, PE. (ed) 1993. South African Media Policy: debates  of the 1990s. Cape Town: Anthropus Publishers. 

Matsepe-Casaburri (I.). Address by the Minister of Communications, Dr Ivy Matsepe-Casaburri, at the National Colloquium on Convergence Policy, Johannesburg, 15 July 2003. http://www.info.gov.za/speeches/2003/03071609461002.htm.
Matsepe-Casaburri, I. 2002. Hearing on Broadcasting Amendment Bill
Speech by the Minister Of Communications, Dr Ivy Matsepe-Casaburri, on the Occasion of Public Hearings on the Broadcasting Amendment Bill, Cape Town, 16 September 2002 Date: 16/09/2002, Source: Ministry of Communications. Accessed on 2 May 2006 from www.polity.org.za/html/govdocs/speeches/2002/sp0916a.html
Matsepe-Casaburri, I. 2005. ‘Turning the SABC into a credible public broadcaster is a job for all’. 30 January. Sunday Times. http://www.sundaytimes.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1366767. Accessed 8 September 2005.

Misa-SA. 2004. Submission of the Media Institute of Southern Africa, South Africa Chapter, on the application for amendment of SABC licences in terms of section 22 of the Broadcasting Act Number 4 of 1999. 9 June 2004

http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
Minnie, J. 2000. ‘The Growth of Independent Broadcasting in South Africa. Lessons for Africa’ in Fardon, R and Furniss, G. 2000. African Broadcast Cultures. Radio in Transition. London: James Currey.

Misa.  2003. MISA-SA comments on the SABC's draft editorial policy [07 Jul 2003 09:46]. Accessed on 2 May 2006 from http://www.biz-community.com/Article/196/15/2114.html; see also http://www.za.misa.org/pdf_Reports/MISA-SAsubmissionSABCsEditorialPolicy.pdf

Misa. 2004. Submission of the Media Institute of Southern Africa, South Africa Chapter, on the application for amendment of SABC licences in terms of section 22 of the Broadcasting Act Number 4 of 1999. 9 June 2004 (Unpublished). 
MMP June 2004 Submission to Icasa- SABC Licence Amendment 

http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006

M-Net. 2004. Untitled submission to Icasa. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006

Mochaba, K; Raffinetti, C; Vallabh, S; and White, J. 2003. SADC Media Law: A handbook for media practitioners. Vol 1. Johannesburg: Konrad Adenauer Foundation. 
Msomi, S. 2004. ‘SABC still favours rich, urban viewers’. 19 September. Sunday Times. http://www.sundaytimes.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID1253534. Accessed 8 September 2005.

Mzolo, S. 2005. ‘New licensing rules for SABC’. Finance24/I-Net Bridge. 13 June. http://www.finance24.com/articles/companies/display_article.asp?ArticleID=1518-24_1720562 Accessed 14 September 2005.

Mpofu, D. 2006. SABC unveils new strategic outlook and executive structure. SABC Corporate Communications. 01 May 2006 
http://www.sabc.co.za/portal/binary/com.epicentric.contentmanagement.connectors.cda.CDADisplayServlet?connectorID=cda&moid=43397b9d6c8ba010VgnVCM10000030d4ea9bRCRD Accessed on 20 May 2006

Netshitenzhe, J. 2004. Media Ethics, Politics And Social Transformation. 
Gujrat, Commissions and Weapons of Mass Destruction. Sanef/Multi-Choice 

Ten-Year Media Review Seminar, speech by Joel Netshitenzhe, Gcis Ceo

13 August 2004. 

Primedia. 2004. Primedia Broadcasting’s Written Representations on the SABC’s Application for the Amendment of its Broadcasting Licenses in Accordance with Section 22 of the Broadcasting Act, no 4, of 1999. 

http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
RSA. 1993. Independent Broadcasting Authority Act. Accessed on 2 May 2006 from http://www.info.gov.za/acts/1993/a153-93.pdf

RSA. 1996. Constitution of the Republic of South Africa (Act 108 of 1996). Pretoria:

Government Printer.

RSA. 1999. Broadcasting Act. No. 4 of 1999. [Assented To 23 April, 1999]. Accessed on February 10, 2005 from http://www.info.gov.za/gazette/acts/1999/a4-99.pdf
RSA. 2000. Independent Broadcasting Authority Act (Act 13 of 2000). Pretoria:

Government Printer.
RSA. 2002a. Broadcasting Amendment Bill 2002. Accessed on 2 May 2006 from 

http://www.info.gov.za/gazette/bills/2002/23745.pdf
RSA. 2002b. Broadcasting Amendment Bill. B-34d-2002. Accessed on 2 May 2006 from http://www.info.gov.za/gazette/bills/2002/b34d-02.pdf
RSA. 2003. Broadcasting Amendment Act 2002. Accessed on 2 May 2006 from http://www.info.gov.za/gazette/acts/2002/a64-02.pdf

RSA. 2003. Broadcasting Amendment Act 2002. Accessed on 2 May 2006 from http://www.info.gov.za/gazette/acts/2002/a64-02.pdf

SABC. 2003. SABC Draft Editorial Policies. Johannesburg: SABC.

SABC. 2004a. Application for Amendment of SABC Licences in terms of Section 22 of the Broadcasting Act Number 4 of 1999. 31 March 2004

http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
SABC. 2004b. Response to e.tv’s Submission on SABC’s Section 22 Licence Amendment Application. 19 July 2004. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
SABC. 2004c. Response To FXI’s Submission on SABC’s Section 22 Licence Amendment Application. 19 July 2004. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
SABC. 2004d. Response to Media Monitoring Project’s Submission on SABC’s Section 22 Licence Amendment Application. 19 July 2004. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
SABC. 2004e. SABC Editorial Policies. Johannesburg: SABC. Also published online at: www.sabc.co.za under the corporate affairs section.

SABC. 2004f. untitled document by SABC reviewing its role over 10 years of democracy in South Africa. Accessed on 2 May 2006 from vcmstatic.sabc.co.za/.../SABC%20Corporate/Document/About%20SABC/The%20SABC%20In%20Detail/tenyears.doc 

SABC. 2005. A successful year! (Supplement to the SABC’s 2004/5 annual report). Johannesburg: SABC

SABC. 2005b. Charter of the SABC. SABC website.
http://www.sabc.co.za/portal/site/menuitem.25df84323022dbc9cd396f325401aeb9/ Accessed 27 September 2005.

SACP. 2002. Submission on the Draft Editorial Policies of the South African Broadcasting Corporation. 13 June 2003. Accessed on 2 May 2006 from www.sacp.org.za/docs/submission1.html; also accessed at  http://www.sacp.org.za/index.php?option=com_content&task=view&id=592&Itemid=100
Sanef. 2003. Sanef comment on SABC Editorial Policies. Accessed on 2 May 2006 from http://www.sanef.org.za/press_statements/277577.htm

Sapa. 2002.  State wants accountability, not control of SABC: Minister. Aug 13 Sapa

Smuts, D. 2002. Broadcasting requires neutral regulator. Business Day, 28 October 2002.
Teer-Tomaselli, R E.  1996. Reconceptualising Public Service Broadcasting within the South African Broadcast Environment. In Thorne, K. and Sorensen, S. (eds): Voices and Visions: Audio-Visual Media in the New South Africa. Copenhagen/Johannesburg: Zebra/Open Window Network, 17-23, 1996.
Teer-Tomaselli, R E. 1998. The Public Broadcaster and Democracy in Transformation. Canadian Journal of Communication, vol 23, 1998, 145-162

Teer-Tomaselli, R E.  1993. Crossing the Great Divide: The SABC Board, Rhodes Journalism Review, No 7, 1993, 15-17.
Teer-Tomaselli, R E.  1996. Reconceptualising Public Service Broadcasting within the South African Broadcast Environment. In Thorne, K. and Sorensen, S. (eds): Voices and Visions: Audio-Visual Media in the New South Africa. Copenhagen/Johannesburg: Zebra/Open Window Network, 17-23, 1996.
Teer-Tomaselli, R E.  1998. The Public Broadcaster and Democracy in Transformation. Canadian Journal of Communication, vol 23, 1998, 145-162

Tleane, C. 2005a. ‘Fighting over the SABC’s soul’. Business Day. 21 January. http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1360182 Accessed 28 September 2005.

Tleane, C. 2005b. ‘BBC gets the same signal as SABC’. Business Day. 7 March. http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1394842 Accessed 28 September 2005.
Tleane, C and Duncan J. 2003. Public Broadcasting in the era of cost recovery: a critique of the South African Broadcasting Corporation’s crisis of accountability. 

Tleane, C and Duncan, J. 2003. Public Broadcasting in the Era of Cost Recovery; a Critique of the South African Broadcasting Corporation’s crisis of Accountability. Jonnesburg: Freedom of Expression Institute.

Tleane, C and Duncan, J. 2003. Public Broadcasting in the Era of Cost Recovery; a Critique of the South African Broadcasting Corporation’s crisis of Accountability. Jonnesburg: Freedom of Expression Institute.

Tomaselli, R and Tomaselli, K G. 1995. Reconstituting Public Service Broadcasting: Media and Democracy During Transition in South Africa, Communicare 13(2) 44-66 

Tomaselli, R; Collins, R; Louw, P E; Tomaselli, KG. 1992. Editorial: Broadcasting and Telecommunications Policy in Post-Apartheid South Africa, Critical Arts: A Journal for Cultural Studies Vol 6 No 1, 1992, pp. i-iv (Durban).

Tomaselli, R. 1993. Crossing the Great Divide: The SABC Board, Rhodes Journalism Review, No 7, 15-17.

Warren, C. 1998. ‘Editorial Democracy; a Fight for Our Space.’ In Duncan, J and Seloane, M (eds). Media and Democracy in South Africa. Pretoria: HSRC Publishers, Johannesburg: FXI.  

http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1537&moduledata=972

18 September 2002

Wasserman, H. 2004. The last word: All the news that is fit to sell? Media freedom, commercialism and a decade of democracy. Communicare, 23 (2) 139-148.
YFM. 2004a. Application by the South African Broadcasting Corporation (SABC) for the Amendment of its Licences in terms of Section 22 of the Broadcasting Act. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006
YFM. 2004b. Hartford, D. 2004. Yfm wants tighter licence conditions for SABC. Text of Dirk Hartford's submission on the SABC's application for licence amendments. Friday, 22 October, 2004 http://journalism.co.za/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1909 Accessed on 20 May 2006
� One industry analyst succinctly summarised the dilemma by stating that regulatory independence in the context of telecom reform “does not imply independence from government policy, or the power to make policy, but rather independence to implement policy without undue interference from politicians or industry lobbyists”  See: Melody, WH, “Introduction”, in Melody WH (ed), Telecom reform: principles, policies and regulatory practices (above), 24.


� Melody WH, “Policy objectives and models of regulation”, in Melody WH (ed) (above), 25.  See also R v Généraux (1982) 88 DLR (4th) 110 (SCC), The Queen in Right of Canada v Beauregard (1986) 30 DLR (4th) 481 (SCC), S v Valente (1985) 24 DLR (4th) 161 SCC (In the court system security of tenure, financial security and institutional independence from executive control are regarded as the three main indicators of judicial independence).


� In South Africa, both the regulator and communications parastatals are effectively accountable to the same line ministry.  The “line ministry dilemma” can be summed up in the following organogram:


� EMBED OrgPlusWOPX.4  ���


There are a number of ways of alleviating the “line ministry dilemma”, some of which include the following (not all of which would necessary be appropriate in the South African context, the examples given below have been provided for illustration purposes only):


Establishing a multi-sector regulator which reports to more than one line ministry – One solution is to create a multi-sector regulator (along the lines of a competition authority or equivalent) that reports to more than one line ministry, such as has been done in New Zealand.  In New Zealand, the Commerce Commission (which is equivalent to the Competition Commission in South African terms and which regulates the telecommunications sector under general anti-trust law) falls under the broad auspices of the Ministry of Economic Development (which corresponds to the Department of Trade and Industry (the “DTI”) in South Africa).  The Ministry of Economic Development in turn serves ten members of the executive.  The ten line ministries are broadcasting, commerce, communications, consumer affairs, economic development, energy, industry and regional development, information technology, small business and tourism.  (See generally, Ministry of Economic Development, Minister Profiles, New Zealand Ministry of Economic Development website, � HYPERLINK "http://www.med.govt.nz/ministers.html" ��http://www.med.govt.nz/ministers.html�).


Allowing the regulator to report to a line ministry other than the policy-making ministry – Another solution is to make the telecom regulator report to a more “neutral” line ministry other than the line ministry that previously combined the functions of telecom operation, policy-making and regulation.  This is an approach that has been taken in Canada.  In that country, Industry Canada (which roughly corresponds to the DTI in South Africa) is responsible for setting telecommunications policy.  However, the regulator, the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (“CRTC”) reports to the Parliament via the Minister of Canadian Heritage.  (See generally: Department of Canadian Heritage, Mission and Strategic Objectives, Department of Canadian Heritage website, � HYPERLINK "http://www.pch.gc.ca/pc-ch/org/mission/tex_e.cfm" ��http://www.pch.gc.ca/pc-ch/org/mission/tex_e.cfm�).


Locating the PTO shareholder management function in a ministry other than the policy-making line ministry or the ministry to which the regulator reports – A further alternative is to relegate the shareholder management function of the state in respect of the PTO to a line ministry other than the ministry responsible for setting telecom policy or the ministry via which the regulator reports.  This is an approach that has been taken in Botswana.  The incumbent operator in that country, the Botswana Telecommunications Corporation (“BTC”) is 100% government owned.  The Ministry of Finance and Development Planning represents the government as the exclusive shareholder in the BTC.  The communications ministry, the Ministry of Works, Transport and Communications (“MWTC”), which acts as the policy-making arm of the Botswana government in relation to telecoms, bears the responsibility for administering the BTC, but has no role in shareholder management.  The regulator, the Botswana Regulatory Authority (“BTA”) is required to report to the MWTC.  (See generally: International Telecommunication Union, Effective regulation: case study: Botswana, 2001, ITU, Geneva, � HYPERLINK "http://www.itu.int/itudoc/itu-d/publicat/bo_ca_st.pdf" ��http://www.itu.int/itudoc/itu-d/publicat/bo_ca_st.pdf�).








Moreover, the fact that the Convergence Bill will have the effect of harmonising infrastructure regulation across telecommunications networks (which falls outside the protection of section 192) and broadcasting networks (which are protected by section 192) implies that the Icasa Amendment Bill must afford Icasa the same level of institutional independence from the executive arm of government as was afforded to it under the Independent Broadcasting Authority Act 153 of 1993 (“the IBA Act”).


Independent Communications Authority of South Africa to the Electronic Communications Authority of South Africa (“ECASA”).


Our primary concern with this is that it sends out a clear message that the independence of Icasa is not to be accorded a high level of priority in the future, which is unfortunately confirmed in other parts of the Icasa Amendment Bill.  Keep name unchanged.  Don’t call electronic, cos also post.





Appointments: The effect of this section is to strip Icasa of its already compromised independence vis-à-vis the executive arm of government.  This section is not only unconstitutional, but if passed into law, will expose the Ministry to unacceptable structural conflicts of interest, which is inappropriate in a market that is transitioning to competition.


The Minister must appoint a selection panel by publishing the names of the panel in the Gazette.  The public has no say over the constitution of the panel, whose appointment vests solely in the hands of the Ministry.


The panel must invite the public to nominate councillors The proposed new procedures for appointing Icasa councillors and for appointing the chairperson are unconstitutional and should be rejected on this basis.  performance management contract.


The effect of this section is to render the Icasa councillors directly accountable to the Minister, and completely contrary to the precepts of section 192





In previous drafts of the Convergence Bill, provision had been made for the Icasa Act to be amended to allow Icasa to retain a portion of licence fees, rather than to remit these to the National Revenue Fund.  These references have been omitted from the Icasa Amendment Act, presumably on account of section 13(1) of the Public Finance Management Act 1 of 1999 (the “PFMA”) (to which Icasa is subject) which requires all public monies to be paid into the National Revenue Fund (the “NRF”), bar a few exceptions which do not apply to Icasa.�


One of the factors that has compromised the independence of Icasa has been the fact that it is under-resourced, and has had insufficient finances to fulfil its statutory and constitutional mandates.  Unfortunately, the PFMA does not allow Icasa to retain the monies that it receives by way of licence fees and the like, which would have been the optimal way to ensure the independence of the regulator from the executive arm of government.


However, we are concerned that proposal to give the line ministry to which Icasa accounts, the Ministry of Communications, such a strong say over the budget that is allocated to Icasa, particularly given the multi-faceted role that the Ministry plays within the industry and the structural conflicts of interests that this places the Ministry in.  In this regard, it would have been preferable for the Icasa budget to be set directly by the Minister of Finance without reference to the line ministry.  It is therefore suggested that section 15(1A) should be amended to allow Icasa to receive money in a manner determined by the Minister of Finance only and approved by Cabinet.


According to the OECD regulatory independence is typified by the presence of one or more of the following factors:


providing the regulator with a legal mandate (covering also the cases and procedures for overruling its decisions); 


ensuring that the regulatory structurally separated and autonomous from the government; 


enforcing a multi-party process for appointments to the regulator;


protecting the members of the regulator from being arbitrarily removed from their office (for example, by introducing a fixed term of office for them); 


defining the professional standards according to which the regulator will function and allowing for adequate levels of remuneration for its staff; and 


designing a reliable source of funding (for example, by permitting the regulator to be funded from fees received from the industry)�.  


Enforcing a structural and financial separation of powers between the executive and the regulator is essential in order to reassure investors that operators are likely to be treated in the same way, and that the regulatory framework will be objectively implemented free from political influence. 


United Kingdom


In the UK, OFCOM (Office of Communications) has responsibility for regulating broadcasting, spectrum, telecommunications and content.  OFCOM is also empowered to exercise powers derived from the Competition Act, 1998, and the Enterprise Act, 2002, across the communication sector.  The Secretary of State has a residual power to give directions to OFCOM relating to the use of radio spectrum for national security, international obligations, public health and safety only.  In the United Kingdom, as in Europe, there has been increasing emphasis placed on improving public administration to ensure that it is transparent, particularly since the coming into force of the Human Rights Act, 1998.  


OFCOM is required to observe section 3(3)(a) of the Communications Act, 2003, which provides that OFCOM must have specific regard to “the principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed”.   Sections 6 to 8 impose other specific obligations affecting the way in which OFCOM must carry out its functions, including reviewing its functions to ensure they do not impose or maintain unnecessary burdens on industry, taking into account whether self-regulation would be appropriate in certain instances, carrying out assessments of its proposals including holding public consultations, and publishing standards to which it intends to adhere.  


The sentiment, if not the wording, of these type of provisions would, in the SNO’s opinion, be a useful addition to the Icasa Amendment Bill and enable Icasa to distance itself from the influence of the Minister by reference to its own objectives and standards.  In the UK, only in certain circumstances, notably in relation to rules on process, is OFCOM required to report to the Secretary of State or the European Commission.  Importantly, OFCOM remains subject to judicial review through the courts.


In Europe, the Community has emphasized the need for national regulatory authorities, such as OFCOM and other European regulatory bodies, to operate transparently and in an appropriate manner.  In terms of the Authorisation Directive�, Member States “should guarantee the independence of the national regulatory authority or authorities with a view to ensuring the impartiality of their decisions….National regulatory authorities should be in possession of all the necessary resources in terms of staffing, expertise and financial means, for the performance of their tasks”.  In terms of Article 3 of the Authorisation Directive, Member States are required to ensure that national regulatory authorities use their powers impartially and transparently.


Canada


In Canada, in terms of the Telecommunications Act�, the Governor in Council of the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission, may issue directions to the Commission on broad policy matters in relation to Canadian telecommunications policy objectives which can be made orders by the Minister, subject to public consultation.


Australia


In Australia, the recently formed Australian Communications and Media Authority (“ACMA”)� is required to carry out certain functions� and empowered to carry out certain things�.  Whilst the Minister may give directions to ACMA in relation to certain limited functions� ACMA is specifically stated not to be subject to any direction other than in these instances.








PAGE  
43

[image: image1.wmf]PTO

Shareholder

management

Regulatory

agency

Regulatory

oversight

Legislative

framework

Policy

formulation

The line ministry

One ministry or separate ministries?

_1190175466.bin

