
6     Nieman Reports / Fall 2004

Journalism in Africa

  WATCHDOG 

Seeking Balance in a Continent Portrayed By  
Its Extremes
‘The patronizing reporting one witnesses today is as bad as the  
condescending work of the past.’
By Charles Onyango-Obbo

This story begins in the mid-1980’s, 
some months after President 
Yoweri Museveni’s rebels swept 

to power in Uganda in 1986. A visitor 
arrived at the offices of the Weekly 
Topic, a newspaper in Uganda where 
I then worked. The receptionist sent 
a note in that told me the name of the 
guest who wanted to see me: It was Mr. 
Mort Rosenblum. I was barely a year out 
of graduate school, and Rosenblum’s 
“Coups and Earthquakes” had en-
thralled me immensely. I could hardly 
believe the words I was seeing. I asked 
the receptionist to show him in.

I asked him whether he was the 
Rosenblum, and he said he was. He had 
stopped in Kampala on his way from 
the Ethiopian capital, 
Addis Ababa. The an-
nual summit of the 
continental body, the 
Organization of Afri-
can Unity (OAU), now 
the African Union, 
had just ended in Ad-
dis Ababa, where it is 
headquartered. It was 
Museveni’s first sum-
mit as president, and he had knocked 
everyone off their feet.

Museveni had blasted the OAU for 
silence when the government he over-
threw was murdering thousands of 
people in Uganda. He also told Africans 
to stop going around the world with 
bowl in hand begging, but get down 
to work by bringing reforms to their 
“backward” economies. This was some-
thing new in Africa: a young, educated, 
confident, victorious guerrilla ready to 
tick off other presidents openly, to ac-
knowledge that Africa was a mess, and 
the world didn’t owe the continent a 

living—and that we, Africa, could no 
longer continue blaming colonialists 
for its problems. Rosenblum found 
the performance refreshing, a ray of 
hope, and had come to see for himself 
if Museveni was just shooting his mouth 
off or if indeed he was doing at home as 
he was preaching in Addis Ababa.

This happened several years before 
apartheid ended in South Africa and 
Nelson Mandela became a worldwide 
symbol of hope, so everyone was grop-
ing for an African icon. The emergence 
of Museveni was the new black hope 
that the international media had been 
looking for in Africa. Shortly after Addis 
Ababa, Western media began to describe 
him as a “new breed of African leader.” 

During the next eight years several 
supposedly more enlightened guerrilla 
leaders came to power: Meles Zenawi 
in Ethiopia, Issayas Afeworki in Eritrea, 
Paul Kagame in Rwanda and, briefly, 
Laurent Kabila in Democratic Republic 
of the Congo (DRC). This new breed 
of leaders now became a “club,” and 
Western media trumpeted the arrival of 
a new era in African politics even though 
there was no wave of African enlighten-
ment sweeping the continent, as these 
leaders were a tiny minority.

Those who held the view of present-
ing a “more balanced” coverage of Afri-

ca—stories playing down the failures in 
the continent— won the argument. Not 
all Western media changed, but those 
who did seemed, in part, to be driven 
by guilt. They became very apologetic. 
Thus, in Rwanda, the international press 
was reluctant to cover killings in 1996 
that local people blamed on the victori-
ous Rwandan Patriotic Front. Reluctance 
to do so was related to memories of the 
world’s failure two years earlier to do 
enough to halt the genocide that took 
place in this central African country.  
And in Uganda, coverage of AIDS has 
been clouded by the Western media’s 
general fear of questioning some of the 
reports about the dramatic fall in the 
rate of infection.

These tenden-
cies surfaced in 
reporting around 
the same time that 
old hard-nosed 
Africa hands like 
the Los Angeles 
Times’s David 
Lamb were be-
ing replaced by 
younger report-

ers, who were arriving at their assign-
ments with progressive views about the 
Third World. In their coverage, these 
Western correspondents supported 
causes like debt write-offs and wrote in 
angered tones about the West’s failure 
to do anything to stop the 1994 geno-
cide in Rwanda in which an estimated 
800,000 people were butchered.

A new development then conspired 
to further distort Western media report-
ing on Africa. In the past, rebellions 
used to drag on forever in Africa. A 
foreign correspondent would cover 
it for about five years, then move on 

What many Western correspondents hoped they 
could do was ‘nanny’ the African story so that 
what they reported could become self-fulfilling 
prophecies.



Nieman Reports / Fall 2004   7 

Journalism in Africa

to Asia or the Middle East to sample 
other conflicts. Now victorious insur-
gents were walking into capitals much 
sooner—between one to five years from 
when they took to the bush to fight the 
government. This meant that a foreign 
correspondent could cover the conflict 
from the outbreak of the rebellion to 
the seizure of power by these dissidents 
in one relatively short assignment. The 
result: Correspondents established a 
bond with the rebels and then contin-
ued to cover them in their first years in 
government. While some were still able 
to see shortcomings in those who now 
governed, most found that the cause of 
these new leaders became partly theirs, 
and many correspondents spoke about 
the need to cover these countries with 
greater “understanding.”

This approach led to these favored 
African governments becoming sacred. 
For example, these leaders enjoyed a 
level of immunity that British reporters 
would never give their own govern-
ment. I confronted a dramatic example 
of this at the height of the enthusiasm 
for the “new Africa” in the mid-1990’s. 
An influential British newspaper came 
to Uganda to do a long special report 
about the “economic miracle.” The 
country was being called the “star pupil” 
of the World Bank and International 
Monetary Fund—the “African success 
story.” Before this team of reporters 
flew out, perhaps worried their report-
ing glorified the government too much, 
they decided to get some critical quotes 
to bring a little balance to the copy. The 
journalists came to interview me and 
asked whether I thought Uganda had 
put its political nightmares behind it.

I said no. Corruption, I told them, 
was creeping back. I also thought that 
the political restrictions that made the 
country a one-party state were not justi-
fied because a nation can only become 
a democracy by practicing this form of 
government. I told them there was a 
need to find a political solution to the 
rebellion the Museveni government was 
facing in the northern part of Uganda.

In the 12 full newspaper pages of this 
special report, my comments were the 
only critical ones. Even so, the paper 
still found it necessary to qualify them 
by referring to me as “editor of the 

opposition Monitor newspaper.” The 
Monitor was then owned by the journal-
ists who worked for it and was the most 
independent newspaper ever published 
in Uganda. However, it was clear that 
the point of the article’s characteriza-
tion of me was done to undermine the 
criticism of the government. It struck me 
that an American or British newspaper 
almost never referred to a newspaper 
as an “opposition” publication simply 
because it was critical of the Clinton or 
Blair governments.

Can Balance Be Restored?

It was in this environment that in May 
2000 The Economist published a map 
of Africa on its cover with the headline, 
“The Hopeless Continent.” Across 
Africa, a collective sigh of horror was 
heard, illustrated best by words Ghana-
ian writer Ama Ata Aidoo wrote for New 
Internationalist: “What, one wonders, 
is the source of such malediction? What 
compels some editor in London or New 
York to characterize a whole continent 
of nearly 700 million people, and all 
of its 300,175,000 square kilometers 
as ‘hopeless’? What have Africans done 
to deserve such absolute hexing? … We 
suspect that The Economist has got a 
really dark and sinister aim. Clearly, as 
our masters’ voice, one of its agendas is 
to make sure that Africans do not regain 
any of the self-confidence they may have 
lost from the ‘Dark Continent’ label.” 

At a World Economic Forum summit 
in Durban, South Africa, I heard South 
Africa’s president, Thabo Mbeki, make 
similar criticism of The Economist, 
though in less strong language. Several 
speakers agreed. If The Economist had 
carried that cover in 1989, it wouldn’t 
have caused a storm. By then, the ex-
pectation of “positive” coverage hadn’t 
become so settled in Africa.

Just as The Economist got its tone (as 
opposed to the basic reporting) wrong, 
so have the flood of “miracle” stories on 
Africa been misleading. Nearly all the 
members of the “new breed” of African 
leaders club have blown it. They made 
some political steps by holding elec-
tions, but in neither Ethiopia, Rwanda, 
Uganda nor Mozambique have there 
been free elections that would meet 
internationally accepted standards. 
These countries are still largely one 
party states. Ethiopia and Eritrea fought 
a bitter border war, and the latter has slid 
back into a Stalinist state without a free 
press and where there is no freedom of 
religious worship. Uganda and Rwanda 
became embroiled in a war in the DRC, 
which degenerated in plunder and 
resulted either directly or indirectly in 
the death of about 2.5 million people, 
according to the United Nations. 

Zimbabwe President Robert Mugabe, 
who in the early 1990’s often was 
included among the “new breed” of 
leaders, has turned into a brutal dicta-
tor who has bankrupted what was once 
one of Africa’s most prosperous nations. 
Pro-government goons are deployed 
now to break up opposition rallies with 
axes. The World Bank and the Economic 
Commission for Africa finally agree that, 
in spite of all the stories of economic 
miracles and the African “economic 
cubs” (the name coined for Africa’s 
fast growing economies like Uganda, 
Rwanda and Mozambique), the con-
tinent is poorer today than it was 25 
years ago. The external debt of countries 
whose economies were being touted 
as a model has grown worse, and debt 
relief initiatives have not helped.

One might ask why, if all was going 
so well, the situation in Africa is what 
it is today. In part, some blame must 
rest with those who project Africa to 
the world even when they have lost 

Africa Web Coverage
Among the strongest Web sites display-
ing the complexities of the continent 
and her news are South Africa’s News24.
co.za and Africamediaonline.com. There 
is a relatively new and ambitious site, 
Africaalmanac.com, which is a fact-filled 
destination for those in a hurry, along 
with world-class coverage on Africana.
com and Africa IPLC.com. Also available 
are news and commentary about Africa 
on Western media Web sites including 
BBC.com, CNN.com, Alertnet.org, and 
the Washington, D.C.-based AllAfrica.
com, which has specialized in report-
ing on the continent for more than a 
decade. ■ —COO



8     Nieman Reports / Fall 2004

Journalism in Africa

the ability to cover it accurately. What 
many Western correspondents hoped 
they could do was “nanny” the African 
story so that what they reported could 
become self-fulfilling prophecies. As 
this was happening, the leadership in 
Africa became not only complacent, but 
also used the flattering international 
coverage to muzzle internal critics and 
vigorous independent reporting by 
labelling it as the work of “disgruntled 
elements” who were out to make mis-
chief and not willing to acknowledge 
the good about the government that “all 
the world sees.” And so the cycle went. 
Governments that might have been 
motivated to do well, in part, to stem 
bad press that might cost them donor 
aid, expected—and received—instead 
a forgiving understanding of Africa’s 
peculiarities from international media. 
And there was more than enough West-
ern guilt to ensure that the understand-
ing was offered.

In those years, when governments 
were still struggling to establish their 
domestic and international acceptance, 
opportunities existed when they would 
have been more likely to respond to 
reporting about their shortcomings and 
achievements they needed to build on. 
Once established, they are less respon-
sive. If Western reporting of Africa used 
to drip with comical and tragic stereo-
types, the bulk of the reporting today 
is condescending coverage that tends 
to treat the citizens of the continent as 
children who can’t take a rebuke and 
need to be bribed with sweet words.

If Western media coverage of Africa 
failed in decades past because of be-
ing steeped in a cynical and, some 
argue, racist tradition, then today’s 
“improved” version fails because it also 
is not a balanced portrayal. Africa, the 
continent, is a collection of nations that 
are pretty much like others elsewhere 
in the world, struggling with successes 

and with failures, and there should be 
no special type of journalism reserved 
for its coverage. The patronizing report-
ing one witnesses today is as bad as the 
condescending work of the past. What 
the African continent needs is good 
journalism, one that tells the stories as 
they are reported and observed. What 
has happened to coverage of Africa in 
the Western media today offers the lat-
est proof that there is no alternative to 
this proven approach. ■

Charles Onyango-Obbo, a 1992 Nie-
man Fellow, is managing editor for 
media convergence and syndication 
with the Nation Media Group in Nai-
robi, Kenya. He was managing editor 
for the group’s sister newspaper, The 
Monitor, in Kampala, which was 
Uganda’s only independent daily 
until January 2003.

   cobbo@nation.co.ke

Trapped in a Time-Warped Narrative
A BBC foreign correspondent pleads with journalists to move past their relentless 
focus on Africa’s misery.

By Fergal Keane

During apartheid’s 1986 declared 
state of emergency, when I was 
a neophyte foreign correspon-

dent sneaking in and out of South Africa 
undercover to report for the BBC, I came 
across a beautiful saying. One afternoon 
I went to interview a group of children 
who had been tortured by the security 
police. All were badly bruised; some had 
cuts on their backs where they’d been 
whipped; one child’s leg was stippled 
with shotgun pellets.

Across Soweto the police were round-
ing up anybody they suspected of be-
ing involved in antiapartheid protests. 
A lawyer had been appointed to take 
statements from the children. Hers 
was a risky job since lawyers weren’t 
immune from state terror. After record-
ing the children’s stories, I asked this 

woman why she risked her own free-
dom to do this. “We have an expression 
here,” she told me. “People are people 
because of other people. It means we 
are connected. We must look out for 
each other.”

In two decades of reporting from 
Africa, I’ve witnessed living proof of 
this proverb often. From the toughest 
refugee camp in the deserts of Sudan 
to the bustling streets of the Johannes-
burg townships, I’ve been relentlessly 
overwhelmed by displays of humanity, 
compassion and generosity.

The Two Stories of Africa

The problem is I don’t see much of this 
on television. There are exceptions, 
such as good segments that CNN has 

produced and the program, “Africa 
Direct,” which BBC World aired until 
recently. But usually the Africa of the in-
ternational camera is a continent of just 
two stories. In the first, smiling Africans 
in white jackets serve ice cold drinks to 
Western tourists at safari lodges. This is 
the Africa of spectacular wildlife, won-
derful sunsets, and genial locals, seen 
through windows of air-conditioned 
minibuses. The Africa in which the 
majority of Africans live is kept at a safe 
distance, or glimpsed, again through 
bus windows, on one of those newly 
popular “township tours.”

The other predominant vision is 
the disaster zone or, in the cliché most 
favored by distant headline writers who 
coin phrases about Africa, it is about “the 
Heart of Darkness.” In this continent 




