Ethics and Excuses: the scapegoating of Vusi Mona 

Guy Berger, revised version of paper originally presented to Saccom conference, Port Elizabeth, 21 October 2004.
Abstract.

Former City Press editor Vusi Mona was the epitomy of problems in the South African media during 2003. His image was that of a journalist who was cavalier, hypocritical, prejudiced, personally-motivated, amateurish, dishonest, a violator of confidentiality and operating with a conflict of interest. Further research suggests that his conduct was even more reprehensible. Even so, the representation of his transgressions by the media was that he had tarnished the whole profession. Yet despite a lot of hot-air in the coverage, what was missing was substantive self-questioning about similar problems and deeper issues in varying degrees across the industry. Mona, in short, became a high-profile sacrifice for the sins of the whole. This allowed a range of problems to continue unaddressed and left untouched the normative question of what journalists’ role should be in regard to the intense politics around a likely presidential successor and within the context of an increasingly competitive media industry.
1. Introduction: 

South Africa’s media during 2003 encountered evidence of a collapse in professional ethics highlighted most graphically during the cross-questioning of Vusi Mona at the Hefer Commission of Inquiry. His case prompted what is probably unprecedented condemnation of an individual South African journalist by his peers, including specific damnation by the eminent South African National Editors Forum.  Mona’s admissions at the Commission were followed by a reporting discourse that assessed his impact on media more broadly, but in all this the media largely failed to dig deeper into the broader character of the problems and more fundamental issues entailed. 

Mona’s downfall stemmed from his original decision to publish spy allegations about a senior public official, Bulelani Ngcuka, who at the time was the head of the Directorate of Public Prosecutions and its investigative unit known as the “Scorpions”. The claims were that Ngcuka was a former apartheid spy who was now abusing his office to settle old scores with ANC leaders who had uncovered his hidden history many years earlier. A veritable dung heap of journalistic problems came into focus as the story unfolded, although those of Vusi Mona were the most put under the spotlight.
The spy-allegation saga had bubbled at a low level for some time in South African newsrooms, but became a major public issue with the publication on 7 September in the City Press of a front page “splash”, accusing Ngcuka of having been an apartheid informer. It was this story that triggered President Thabo Mbeki’s appointment of the Hefer Commission of Inquiry, which process then in turn generated a further series of media disclosures and stances that revealed a distasteful imbroglio in which media was deeply implicated and profoundly affected. Vusi Mona became the “fall guy” in all this. 
It is the case that the name of another journalist, Ranjeni Munusamy – the reporter who secured the actual story, featured very frequently over the period. But it was Mona who gave the go-ahead to publish the story in his paper, who took several other journalistically indefensible steps. It was him who took the stand at the Hefer Commission, and ended up providing massively damaging evidence to his reputation. Not surprisingly, it was him therefore who attracted the most media attention and condemnation. But, by contrast, most other journalists were let off scot-free. At least three major areas of ethical concern can be identified, in which many more journalists than Mona were implicated. These are the motives of the media players, their stance in regard to confidential briefings, and their position in regard to giving testimony in judicial hearings. The media reporting of the period, however, and its assessment thereof, neglected to widen the focus beyond this unfortunate individual. 
2. Ethical violation 1: The publication of a false story – the actors and their motives. 

At the outset, Mona provoked public questions about media behaviour when he authorised his staff to publish Munusamy’s story, when at least two other editors (at the Sunday Times and e.tv) were holding back pending more evidence. A story like this one was sure to have enormous repercussions because it seemed to deal a fatal blow to Ngcuka, one of the key detractors of the man who otherwise would be set to be South Africa’s next leader, current deputy president Jacob Zuma. Breaking the story prompted speculation as to whether a political agenda was being played out through the media. It also begged the question whether Mona was either letting this happen without knowing it or, worse, even abusing his professional position as an independent observer by secretly being an active participant in a political drama behind the spy claims. 

Ngcuka himself raised the question of media motives in regard to the City Press article. “I do believe that the story was published … to divert the public’s attention from the investigation by my office of Deputy President Jacob Zuma, former Minister of Transport Mac Maharaj and Schabir Shaik,” he said in an affadavit to the Hefer Commission. (Pretoria News, 31 October, 2003.) To assess Mona’s record in this regard, it is worth comparing it to other players. Not all of them came out of the saga with a shimmering halo, but all were ultimately left unscathed through Mona becoming a lightening conductor for a range of shared or similar problems. 

2.1 Ranjeni Munusamy and non-journalistic agendas.

The main source for the spy story was former ANC intelligence official, Mo Shaik, who worked closely with another former ANC underground operative and subsequent national minister of Transport, Mac Maharaj. Like Zuma, Maharaj was also being investigated for corruption by the Scorpions. As it emerged during the Hefer Commission, Shaik wrote up a reconstructed version of his 1989 report to the ANC about an investigation he had done into whether Ngcuka at the time had been an apartheid informer. Shaik gave this (reconstructed) document to, amongst others, one particular reporter - Ranjeni Munusamy. At the time, she was a senior political writer on the Sunday Times. 
Shaik was an unashamed strong supporter of Zuma, and clearly himself believed that the reason for Ngcuka’s probing the deputy president was due to a personal-cum-political agenda linked to a spy status of the Director of Public Prosecutions. The question why Shaik worked with Munusamy elicited speculation that she was part of the Shaik’s and Maharaj’s pro-Zuma political camp – possibly arising from her previous job which had been with an ANC provincial transport minister in KwaZulu Natal. Munusamy herself denies this, saying that her job had pitted her against then Transport Minister Maharaj, and that she had extracted, rather than been fed, the story by Shaik (Interview, 17 June 2004).  At the same time, Munusamy has observed that that at one stage Shaik passed her a cryptic note saying “check this out”, which for her was like “cheese in front of a mouse”. In other words, her self-representation is that she was drawn in as a journalist, rather than by any political connection. In regard to her televised vivid closeness with Shaik and Maharaj during the Commission, she says this was a function of her being ostracised by her journalistic colleagues, rather than being a party to an anti-Ngcuka or pro-Zuma cause. (Interview, 17 June 2004).  

Nonetheless, what added to suspicions that Munusamy was operating with more than a journalistic rationale was the fact that, having worked on the story for five weeks at the Sunday Times, she took the serious and patently dismissible step of giving her information to the rival City Press after her editor, Mathatha Tsedu, deemed it (still) unfit for publication. She felt so strongly about the non-publication that she had wanted the City Press to publicly credit her with the story through a byline and report in a sidebar that Tsedu had suppressed it. She says she was angered when the paper published the story without these additions (Interview, 17 June 2004).  

Shortly after the City Press publication (under the byline of Elias Maluleke and an unnamed correspondent), the Witness newspaper noted “… there has been a quite unprecedented interest in whether Munusamy acted in an ethical manner, whether she was under some kind of political pressure to get the story out, and how politicians manipulate the media in general.” (Witness, 20 September, 2003). A letter to Sunday Times argued that Munusamy’s sources and timing of the story raised questions about her motive (Pinky Khoabane, 30 November, 2003).

For some observers, whose views were given space in the media, it was more than a suspicion that Munusamy had abused her status as a journalist by directly entering the fray. This view is exemplified in a letter to the Sunday Times: “ … Munusamy was used for the benefit of the accusers of Bulelani Ngcuka. She has disgraced the journalistic fraternity by conspiring to assassinate the character of a person holding a national responsibility.  ... It is clear the whole saga is about personal vendettas.” (Basie, 30 November, 2003).

For her part, Munusamy has denied any ulterior motives in her having pushed the story. She said that her motivation was solely to shed light on the tensions between Ngcuka and Zuma (Cape Argus, 17 September, 2003). She added that when she had passed on the story to City Press, “(i)t was not to prove that he was a spy. My only interest was that he had been investigated.” (Sowetan, 6 October, 2003).  Interestingly, however, Munusamy has also admitted that it was not just her wanting to get the story into print. She told the Witness: “There was a lot of pressure round me – people I’d never met would fly up to Johannesburg and say ‘you have to get that story out there.’” However, she claims that neither Shaik nor Maharaj knew in advance that she had decided to take the tale to City Press (Interview, 17 June, 2004).

The Witness report continued: “She said she was aware that some people had a lot to gain from running the story. At the same time, she said that the entire media industry had been used in the row between Ngcuka and Zuma.” (Witness, 20 September, 2003). Adding another reason to her claimed agenda, Munusamy told the Witness that the Sunday Times “had pursued with ferocity the allegations against Zuma, it was ethically questionable not to run those against Ngcuka.” The Witness article continued: “She says that she would not have protected Zuma in running the story, but asked him why he didn’t tell people about the investigation when Ngcuka was first appointed.”
Asked directly by another journalist (Henk Rossouw) whether she had been manipulated to get the story published, she told him (22 September, Journalism.co.za) that ‘It’s too late to worry about being used.’ This remark was later cited in an article in the Sunday Times, which said Munusamy had conceded that she may have been used. The same article went on to repeat another quote she gave Rossouw: “Misinformation, she added, can sometimes stir up the truth.” (Sunday Times, 30 November, 2003).

Not much insight into Munusamy’s motivation was given by Mona, despite him being the person who gave the final go-ahead for City Press to actually publish her story. His own newspaper later reported during the Hefer Commission that he had “conceded he had not considered the motivation of former Sunday Times journalist Ranjeni Munusamy … He had not contacted her editor at the Sunday Times who refused to publish and he had not asked why this was the case.” (City Press, 30 November, 2003). The question of his own motivation is discussed below. 

The matter of Munusamy’s motivation and whether she abused her office in her extraordinary pushing for publication had a bearing not just for contextualising the City Press story. It also had further ramifications as to whether she would count as a bona fide journalist when seeking to make a legitimate professional case in relation to compulsory testimony (see below).  

Notwithstanding Munusamy’s claims to have acted from a wholly journalistic basis, there was a large amount of condemnation of Munusamy in the media. Most of this focused on her excessive motivation in getting a dubious story into publication. Words representative of this perspective were evident in the blurb in Fair Lady (April 2004) – “Principled journalist or handmaiden of the pro-Zuma faction of the ANC? Will the real Ranjeni Munusamy please stand up?”. In this piece, her professional integrity was further questioned for actions on an earlier occasion in which she had revealed the identity of a confidential source (Bheki Jacobs). It also claimed that her career had been build through “a number of strategically used affairs”.

But all this negative publicity was subsequently eclipsed by the volume of anger elicited by Mona. This may be a function of the fact that, unlike him, Munusamy did not go into the dock and expose herself to cross-questioning. It may also be because Mona as an editor was seen as having authority and responsibility, as well as – at that point - a larger questionable record. What is clear is that Munusamy, despite the legitimately-posed questions around her conduct, was back writing at Business Day within months of leaving the Sunday Times, and she was subsequently appointed as a regular reporter at THISDAY. 
2.2 Sunday Times’ own agenda is questioned.

While Munusamy denied being politically partisan in her motivation to get the story out, she accused her editor on the Sunday Times, Mathatha Tsedu, of blocking the story alleging that he was too close to Ngcuka and the Scorpions. (Henk Rossouw, 22 September, Journalism.co.za). It is indeed the case that Tsedu had attended a confidential briefing (see below) at which Ngcuka had strongly rebutted the spy charges. His paper had also featured an editorial favourable towards Ngcuka directly after this. But not surprisingly, Tsedu and his colleagues on the Sunday Times rejected claims of non-journalistic motives in holding off from publishing the spy story.  Tsedu says he would have published had Munusamy been able to verify that there had indeed been an investigation in 1989, that the reconstructed report was an accurate representation of the original one, and if its conclusions – that Ngcuka probably was a spy – could be proved (Interview, 27 May 2004). 

It is difficult to definitively ascertain whether or not this defence holds water. But it sections of the public nevertheless had their doubts about the Sunday Times, as evidenced in that Munusamy could even consider it plausible to raise her doubts about the paper’s integrity, and that her view was echoed in degrees by at least two other journalists (Eric Naki, Daily Dispatch, 17 October, 2003; Kevin Davie, THISDAY, 12 November 2003). 

Victors are typically vindicated by history, and any suspicions about Tsedu’s stance were relegated to history when the Hefer Commission showed that the specific spy claims made by Shaik, and reported by Munusamy, to be without substance. The Sunday Times’ stance was partially vindicated even earlier when e.tv (which had earlier also refrained from publishing) had followed up City Press’s breaking of the story with its own programme which cast grave doubts on the credibility of the spy allegations. Any lingering concerns – even about Munusamy, were, however, overshadowed by unfolding revelations about Vusi Mona’s motivations. Left undebated was whether the Sunday Times and e.tv were wholly without blemish in their positions. 
2.3 Vusi Mona dislodges a boulder – though is not immediately crushed by it. 
Vusi Mona, as editor of City Press, prompted a degree of journalistic condemnation in immediate reaction to his decision to publish. Business Day editorialised against the decision, and its media columnist Anton Harber also attacked it strongly. Responding to the criticism by Harber, a founding editor of the Weekly Mail, Mona hit out in a column on 14 September. He referred to the Weekly Mail’s article in 1991 that had suggested that the then ANC youth leader, Peter Mokaba, was a spy, adding: “Wasn’t there a possibility that the rumour – on which the Weekly Mail’s story was based – was planted by military intelligence in a bid to portray Mokaba as a traitor? Or better still, couldn’t there have been a possibility that the ‘disinformation’ originated from people within the United Democratic Front who did not see eye to eye with Mokaba? Wasn’t the Weekly Mail being used?” The title of column, in reference to Harber, was “Pot calling kettle black”. It was a pointed counter-attack, and it enabled Mona to represent himself as fending off the hypocrites, and as holding the moral high-ground by having vented the spy story.
What did not attract special criticism from the media, though it could have – and indeed was picked up by evidence leader Kessie Naidu at the Hefer Commission, was the specific framing of the City Press splash. Under the headline: “Was Ngcuka a spy?, was a semantically-significant sub-headline: “Scorpions boss named in report as apartheid police “Agent RS452”. This wording thus gave unwarranted credence to Shaik’s dubious spy verdict as being a matter of fact, when the actual text of the article did not quite bear this out. The distinction between the (reconstructed) Shaik report concluding that Ngcuka could have been Agent RS452, and that he was unquestionably Agent RS452, is a fine one, but an important one nevertheless. 
A follow-up article in the next edition of City Press, written exclusively by Munusamy herself (Interview, 17 June, 2004), was also later shown to be journalistically problematic. It said that Ngcuka had received a passport while being held on charges of high treason. The clearly intended implication of this was that only his status as a spy could explain such an apparently strange state of affairs. The problem was, however, that Ngcuka was never held on such charges – instead he was detained as a potential witness against others charged in this way. However, this ethical violation of facts, in support of a particular line of innuendo, by City Press also failed to attract media condemnation at the time. 

It may be that the enormity and complexity of the story, and Mona’s spirited response to Business Day and Anton Harber, were reasons why wider journalistic condemnation of the City Press editor was slow to emerge. Another reason may be respect in the profession for the previous stances Mona had taken as an editor on other controversial topics. For example, in what must count as famous last words, Mona earlier in 2003 had written in relation to a City Press story about rotten chickens being sold in South Africa: “… we have a responsibility to inform, and to do so accurately and fairly, especially when we are subjecting someone or an institution to serious allegations.” (Cited in Natal Witness, 22 March, 2003). This basic journalistic principle does not seem to have operated with regard to his publishing the spy story in the way he did. In fact, precisely because of pronouncements like this (and others subsequent to the spy claims story), Mona set himself up with even further to fall when the time came. However, in the immediate aftermath of his publishing the spy story, it seemed that the media community gave him the benefit of the doubt and overlooked the ethical problems noted above. 
Delay in the outrage at Mona’s conduct was also possibly a function of the fact that he had actually showed himself a few months earlier to be cautious about publishing negative information about Ngcuka. As he wrote in his column on 27 July, 2003: “For some time now the media has heard all sorts of damaging rumours about Ngcuka. That we have not published these proves a level of maturity by the SA media.” A month later, he wrote: ““We were recently treated to very damaging rumours, through an anonymous e-mail, about the head of the National Prosecuting Authority, Bulelani Ngcuka.” In the same column, Mona continued: “I have been exposed to the most vitriolic foul-mouthing against black leaders. … Almost every week I have to make serious decisions about such stories, their credibility and the motives of the sources who bring them to our attention. … The only difference between the assassinations in the taxi industry and those in business and politics is that the latter are carried out by slightly more sophisticated people. And so it is not body bags we end up with, but destroyed reputations and assassinated characters. But is it really necessary?” (City Press 17 August, 2003). 

It does not subsequently seem to have occurred to Mona that in running the spy story just three weeks later, and with its incorrect but damning sub-heading, that he was himself guilty of perpetrating a character assassination. 

It is the case that in the same column (17 August), Mona noted: “Members of Ngcuka’s authority have themselves been accused by the ruling party of revealing information to the media of a very personal nature about Deputy President Jacob Zuma.” It seemed therefore that his attitude to Ngcuka was moderately critical – certainly, not quite as favourable as it had been (see below). But this was nothing compared to what he did by publishing the devastating spy allegations soon thereafter.
In sum, there were good reasons why Mona could have been roundly condemned by the media early on in the saga, but it is also evident as to why it took time for a united and forceful condemnation to emerge. 

2.4 Mona’s motivation – personal, political or simply competitive?
What helped unleash media people’s hostility towards their erstwhile colleague was the emerging story of what had motivated Mona in deciding to publish Munusamy’s story. 

Mona told the Hefer Commission that he was neutral in the conflict between Zuma and Ngcuka (Volksblad, 2 December, 2003). If true, this raises the question of what, then, was the source of his motivation. At a later stage, the City Press editor was accused of acting for directly personal – rather than politically partisan – reasons. This was in regard to him telling the Commission about his growing disgust at what he alleged were the contents of the confidential briefing given by Ngcuka. At the time, a letter to THISDAY observed: “If there is something personal Mr Mona holds against Bulelani Ngcuka, he should have addressed it to a different level, not to the Commission.” (Medupe Lamola, THISDAY, 2 December, 2003). 

The issue of Mona’s personal motivation was a key issue during his cross-questioning during the Commission. His claim that he was moved by his emerging moral disgust was strongly challenged at the Hearings. Thus, it was first pointed out to Mona that following Ngcuka’s confidential briefing, he had actually published a positive editorial comment on the Director of Public Prosecutions. His change of opinion in later damning Ngcuka for the briefing was presented as being the the consequence of a rather different, and dishonourable, personal motive. It was asserted to have resulted from him having subsequently come to believe that he too had become one of those being probed by the Scorpions. Although Mona tried to deny this, many voices in the media were not convinced. 

Thus, the Sunday Independent, 30 November, reported that that evidence leader Kessie Naidu had suggested that “Mona’s true motives for divulging the off-the record briefing had more to do with concerns that he himself was being investigated by the Scorpions and by the pressures of third parties.”  The same interpretation was reported in Die Volksblad (2 December, 2003), which wrote that it came to light in the hearings that Mona decided to disclose information about the confidential briefing because he was under the impression that he was being investigated by the Scorpions. 

THISDAY interpreted the story in explicitly damaging terms for Mona: “Former City Press editor, Vusi Mona, disclosed details of a confidential briefing given to black newspaper editors by prosecutions boss Bulelani Ngcuka because his own business interests were being probed, the Hefer Commission heard yesterday.” (28 November, 2003). It added that Mona had rejected this, claiming that the (mis)information about the Scorpions probe only came to him two months after he first debated with senior colleagues the wisdom of his disclosing his claimed unhappiness with the briefing and its contents. Sowetan wrote: “Mona denied that his statement, including confirmation of the contents of the meeting to another City Press journalist, published on September 28, was motivated by revenge after a story had appeared in The Star linking him to a company that was paid millions to correct the image of the Mpumalanga government. He said although he was on leave when The Star article appeared, he and his colleagues had already decided they would go public with the contents of Ngcuka’s briefing.” (28 November, 2003). However, this claim was later denied by City Press senior staff, leaving Mona isolated and tainted by the clear impression that personal considerations of revenge against the Scorpions, and not a sense of moral disgust at the briefing, had influenced Mona’s decision to go public about the event.

In this perspective, there also may be significance in Mona’s editorial comment in City Press on 12 October. This demanded that Ngcuka’s office “should be wary of spending its energy on the wrong things”. The following words also appeared: the office “should grant those in conflict with the law their dates in court, without even the slightest suspicion being aroused that the scales of justice are being manipulated to win favour with friends or settle scores with enemies.” In short, the message between these lines may have been that the Scorpions ought not to mess with Mona.  Whether this was the case or not, the serious questions around his true personal agenda in disclosing the contents of the confidential briefing – which came to a head at the Hefer Commission – was probably a major factor in triggering the ultimate trashing of the man by his colleagues. 
What was less evident at the time of the Commission, but which could have also fuelled the demonisation of Mona, was the possibility that the same personal motives – anger at being investigated – were at work not only in breaking the briefing’s confidentiality, but also in regard to his running of Munusamy’s spy story. 

It may be that, as Mona himself claimed at the Hefer Commission, he had needed time to digest the briefing and realise just how offensive he found Ngcuka’s briefing to have been. However, it is also possible that this sentiment had begun to take effect at the time when Munusamy approached him with the story, thus already predisposing him to think the worst of the National Director. On the other hand, the strong possibility also exists that Mona’s decision to publish the spy story was actually because he was already at that point under the (false) impression that the Scorpions were after him. 
Tsedu believes that Munusamy conveyed this impression to Mona the day before publication in the City Press, and directly after a discussion at the Sunday Times about Mona’s interests wherein her colleague Mzilikazi wa Afrika mentioned the possibility of the Scorpions investigating the City Press editor (interview, 27 May 2004). This suspicion is partly backed up by the evidence from the Hefer Commission by Mona himself, although the City Press editor also mentioned that he had also heard the rumour from a Sowetan Sunday World journalist as well as Munusamy. He further maintained at the Hearings that he heard this much later (i.e. long after the spy story was published). 

Tsedu’s belief that Mona received the information on the day he decided to publish the spy allegations is rejected by Munusamy. She says she only spoke to Mona about this matter the following week. She concedes that Mona could still have heard from other sources about the rumoured investigation into his affairs in the period before he decided to publish the spy story. (Interview, 17 June, 2004). However, according to Mbhele (Interview, 15 October, 2004), he was told by Mona soon after the publication of the spy story, that Munusamy had told the City Press editor on the Saturday prior to publication that he was being investigated. It would seem highly likely therefore that personal anger against Ngcuka was a factor in prompting Mona into rushing into publication. 
There may also be something in the fact that the week after the spy story, City Press again led with a stories that reflected very badly on Ngcuka (“Bulelani ‘offered Frenchman immunity’”, “Ngcuka row deepens”,  “We stand by our story on Ngcuka allegations”, “Is Ngcuka calling the shots?”, City Press, 14 September, 2004). 
A personal vendetta may therefore have been at work in Mona’s mindset at that period – but he himself only admitted to having been “reckless” in publishing the spy story. This admission did not amount to convincing clarification of his motives, leaving the field open to further suspicions about him. Even on its own, it did not do much for his reputation. 
It is probably impossible to prove decisively whether Mona ran the spy story for personal reasons of disgust or revenge, and it has not proved possible to track him down for an interview. 
Accordingly, while it may be that his conduct was actually worse than that pinpointed by the media, it could perhaps also have been that the City Press editor was naively impressed by Munusamy’s offering him a means to “scoop” the rival Sunday Times. Mbhele, however, disputes that this was the case, believing his former editor to have been intensely personally motivated (Interview, 15 October, 2004). Still, even this interpretation (of Mona being motivated purely by professional rivalry with other newspapers) reflects poorly on the man. He effectively stole a story from a fellow editor, and then sloppily published it in haste without proper checking, and followed it up with a series of other venomous pieces. 
At the same time, it should be noted that Mona at the Commission claimed that except for one member, all his senior staff (i.e. including his deputy Mbhele) had been party to the decision to publish.  Mbhele, however, says that he argued strongly at the time that the story should be held until the paper could be more confident about the veracity of the information. However, he had been persuaded against this by Mona. Nonetheless, Mbhele says he distrusted Munusamy and persuaded Mona to disregard her request to include her wrangle with Tsedu in the paper. (Interview, 15 October, 2004).
The point arising from this is that to the extent that a number of people ultimately agreed to publication, only Mona, to put it colloquially, carried the can. As editor, final responsibility must and will lie with him, but the similarly poor judgement of his colleagues did elicit the same media condemnation as was meted out to Mona. Soon after the saga, Mbhele was appointed to a senior position on the Sunday Times. (In unrelated musical chairs, Tsedu was also fired from that paper, and went on to take up the City Press top job when it was vacated by Mona).
No matter the diverse possible reasons, the ethics of Mona and his team in publicising the spy story to the tune of its self-interested sources left much to be desired from a professional journalistic point of view. The consequence was that when Mona then presented himself as a paragon of journalistic virtue at the Commission, and went on to break down under cross-questioning - to the embarrassment of many journalists, his ostracisation by his alienated fraternity was surely inevitable. 

This outcome was abetted by Mona being quick to impugn ulterior motives to those who had publicised his conflict of interests. Thus, he argued that The Star’s reports on his conflict of interests in regard to being an editor as well as active in a public relations company, had been brought up because of his editorial stance on publishing the spy claims (Sowetan, 29 September, 2003.) In his words, “I do not rule out the possibility that this has a lot to do with the editorial stance I have taken in the Zuma-Ngcuka saga.” In the same statement, he said that he had heard “from a journalist who had learned from a colleague that the Scorpions were investigating me. … The Scorpions have, however, denied that they were investigating me. I am therefore at a loss as to what are the agendas that are being pushed here.” (City Press, 28 September, 2003). The murky matter of his own personal agendas, and the political agendas of Munusamy and her sources, were – however – the story themes that helped destroy his career in the media. 
Although Mona took the flak, it is also far from being unassailable fact that Munusamy, Tsedu and the Sunday Times, possibly e.tv, Mona’s senior colleagues at City Press, and The Star were all operating honestly from within the canons of purely journalistic practice. It may be that none were promoting other agendas, or being inappropriately biased for or against Ngcuka. What is certain, though, is that their actions in the context of an intense, and underhand, political conflict outside the ambit of the media, could not easily be neutral. The result is that, as reflected in letters to the press and in many broadcast programmes, many in the public began to ask whether their media representatives were indeed independent professionals. Media credibility came under scrutiny as fears mounted about hidden shenanigans taking place behind what the public was exposed to in the media. Audiences could not take for granted that their newspapers were sincerely a case of “what you see is what you get”. Far from discussing and debating this complex issue, the response of the media – as is evident in what follows - was to scapegoat Vusi Mona. 
3. Ethical violation 2: Vusi Mona’s leakage of Ngcuka’s confidential briefing.

That Mona became the “fall guy” for wider problems is evident in him taking the almost exclusive blame for breaking confidentiality in the case of the Ngcuka briefing – when his own staff, and two other senior journalists, also behaved in ethically questionable ways on this matter. 
The institution of confidential briefings is regarded by many journalists as an essential tool if they are to exercise their role as a public interest factor for full information flows within a democracy. As Allister Sparks wrote at the time: “… if officials fear that the confidentiality of briefings may not be respected, that journalists may decide arbitrarily to override the rules, then the briefings will simply dry up and a valuable interface in communication between public bodies and the public will be lost.” (The Star, 2 December 2003.) 

On 24 July, 2003, Ngcuka as National Director of Public Prosecutions convened a meeting of seven newspaper editors. In attendance besides Mona were Jimmy Seepe of City Press, John Dludlu of Sowetan, Mathatha Tsedu of the Sunday Times, Mondli Makhanya of Mail & Guardian, Jovial Rantao of The Star and Sunday Independent, and Phalane Motale of the Sunday Sun. (Sowetan, 27 November). In the course of the extensive briefing, the editors heard, it was later alleged by Mona, that the Director had made racist remarks about Indians and denigrated the reputations of several figures in the Zuma camp. Ngcuka had intended the occasion to be confidential – and it was generally understood to be that. Mona testified to Hefer that Ngcuka even asked the editors at one point to put down their pens. Notwithstanding all this, the occasion must rank as one of the most widely publicised confidential briefings in South Africa media history – and Mona was not the only culprit in breaking confidentiality. 
3.1 Editorial independence in regard to briefings. 

Mona’s troubling behaviour with regard to the briefing was not limited to the generally-held belief that he leaked its contents (see below), nor that he did so for his personal agenda. It also emerged that he appeared to have lost journalistic independence in his immediate assessment and response to the briefing. The danger of a confidential briefing is where the institution sways the independent judgement of professional journalists. This potential runs up against the professional principles of autonomy and editorial judgement that are based on newsvalues, editorial policies and an aspiration for balance and fairness. 
Shortly after the briefing, Mona published a column in which he came out in favour of Ngcuka in regard to attacks on this public official. He wrote: “… Ngcuka, it would appear, is merely doing his job. If some of us don’t like his decisions, tough luck.” He also said: “Until it can be proven that he (Ngcuka) is prone to poor judgement in the execution of his work or that he is using his office to pursue personal agendas, Ngcuka should be left alone.” (THISDAY, 27 November, 2003.) It appears therefore that Mona was influenced by the briefing, even though it did not take long for him to change and unleash a series of hostile information darts at Ngcuka. On the other hand, the Sunday Times also ran a pro-Ngcuka editorial after the briefing, so Mona was not alone in what seems to have been taking sides as a result of the editorial. But nonetheless, it was his position, and especially in the light of its inconsistency with his subsequent position, which attracted the greater share of media attention. 
The Mail & Guardian attempted to deal with the issue of influencing editors through arguing that confidential briefings were in the interests of media expediting information flows by creating trust among sources who, if they were to be identified, would prefer to remain silent about matters in the public interest. The paper assured its readers that editors were not automatically influenced by the spin they received on such occasions. But the argument was not convincing, given that it did not seem to apply to Mona’s case cited above, nor Tsedu’s who also followed up the briefing with a favourable editorial.  

The upshot of all this was nevertheless that Mona alone was highlighted for condemnation, and portrayed as if he was an exception to the rule. (see Section 5 below). The broader defensiveness about the institution of confidential briefings took the place of self-scrutiny about participation in the practice and the signal that this sent the public about media image. The impression of editors being flattered by being brought into proximity with power, and being influenced by it while being bound to keep their involvement lowkey, was not challenged. It did not, for instance, lead to debate as to whether any paper should follow the lead of the UK Guardian which boycotts, on principle, confidential briefings by Downing Street. 
3.2 Editors “colluding” in media divide-and-rule?
Another controversy around confidential briefings was raised by the Daily Dispatch’s Eric Naki. He criticised the failure of editors – including Mona - at the meeting to question why only black editors were invited. “… instead of saying it was wrong not to invite their white colleagues to the meeting also, some of the black editors even said more of such briefings were needed in future. Did that not indicate that the editors, including Mona, approved of the approach by the National Prosecutions Authority to discriminate against certain editors? It is always unacceptable and a bad practice to discriminate against certain sectors of the media – never mind racial discrimination.” (Daily Dispatch, 28 November, 2003.) 

That the particular briefing took on a racial form, and dealt – according to Mona – with racial sensitivities, was also cause for controversy and discredit of the institution of confidential briefings. Columnist David Gleason, the first to publish an account of the briefing (in Business Day), argued that Ngcuka had invited only African editors to the occasion because his intention had been to play an Africanist card against Indians (being Maharaj and the Shaik family).  

In fact, a number of African editors were not invited to the fateful briefing – including those in broadcasting such as Thloloe, and Justice Malala, editor of THISDAY (which, granted, was not yet in publication). Various other senior black (though “Coloured” as distinct from “African” editors (such as Moegsien Williams of The Star, and Henry Jeffreys of Beeld) were also left out of the briefing. In addition, evidence later emerged that Ngcuka had given private briefings to at least one white editor (Pippa Green of SABC radio news). Nonetheless, the briefing was broadly interpreted in the media as having been racially-exclusive in the composition of those invited. It further became known as a briefing of “black” editors, reducing the term ‘Black’ to mean only African. The issue of why Black editors other than Africans were not there further reinforced Gleason’s reading of Ngcuka’s motivation. 

Whatever the motivation or rationale for the character of the editors being briefed by Ngcuka, the race factor added to perceptions of the controversy and stigma around the briefing – and Mona’s original complicity with this. While all those who attended came under criticism (with some, such as The Star’s Jovial Rantao hitting back angrily in a column in his paper on 26 September), Mona once again attracted special attention. This was probably in part because Mona attacked his fellow editors for failing to criticise the briefing, yet he himself was strongly suggested (at the Hefer hearings) to have called for more such briefings directly at the end of the event. It was primarily, however, due to Mona’s violation of the secrecy of the briefing that led to him being attacked by his peers. The substantive issue of participation in briefings for handpicked press people was not addressed. 
3.3 Breaking confidences and breaking ranks

The key condemnation of Mona came from his link to the leakage of the apparent contents of the briefing. Although he denied being the leak, he did admit to Hefer, belatedly, that some time after various media had published a version of the briefing, he had sent a (near identical) version to key authorities. These were: the Public Protector, the Chief Justice (in one report, the head of the Constitutional Court is also named), the Human Rights Commission, the Human Rights Commission. (The Star, 2 December, 2003; Sowetan, 28 November, 2003). He also said he had sent the same to City Press, although he had left the paper by this point. 

Not only, therefore, did he acknowledge disseminating the contents of the briefing to these parties, he also admitted to having discussed the occasion with a public relations associate, Dominic Ntsele, at an early point after the actual event had transpired. He further displayed no qualms about disclosing points about the briefing in public during the Hearings themselves. 

Compounding all this, Mona also confessed to the Hefer Commission that he had left certain points out in his version of the briefing that he had circulated. The result, naturally, was that he was loudly condemned in the media. Yet, his actions were not completely distant from that of several others in the industry.

Reported the Sowetan of Mona’s testimony to Hefer: “He said he was surprised as everyone else that the contents of the confidential briefing had leaked to the media and to the office of the Commissioner of Police, Jackie Selebi. He said Selebi had known about the briefing barely 24 hours after it had taken place.” (28 November, 2003.) It would appear, therefore, that Mona was not the only leaker at the briefing. 

However, it took some time before he began to make increasingly critical and public noises about the occasion. Thus, some seven weeks after the event, he wrote in his column on 14 September (a week after publishing the spy story and in reference to the briefing):  “I attended that meeting and the conduct and pronouncements of Ngcuka worried me, because of his position. A lot of prejudicial comments were made about a number of people. I will not repeat them here for it was an off the record briefing. But if there is anything that was politically self-serving, it was that meeting.” 

Even if Mona had not widely disseminated his version of Ngcuka’s comments at that stage, it was not long before he was doing so. Thus, he rather thinly denied to the Commission that a version published in City Press on 28 September 2003, by acting editor Wally Mbhele under the title of “Concerned Citizen”, was also his (at that point of publication, he had not been editor). Despite this denial, he conceded that the similarities between his notes and those published in the Business Day by David Gleason (22 September, 2003) could have come from him via his public relations associate Dominic Ntsele.  Mbhele firmly believes that Mona wrote the document (Interview, 15 October 2004).
Business Day’s publication of what was a record of a meeting agreed by its participants to be confidential was evidently because the paper had not been a party to such an accommodation. There was no condemnation, however, of Business Day for doing so, but perhaps questions could be asked about its conduct. While not on the level of Mona’s leaking, it does not do much to strengthen the image of the media as a whole. Interestingly, nor did City Press attract much condemnation for Mbhele’s decision to publish the “Concerned Citizen” version of the briefing – although his paper had had two senior staffers (Mona and Seepe) at the infamous occasion. According to Mbhele, he and the senior staffers on the paper had been very much against publishing, but had been persuaded by Mona to run it, partially because he had been told by company management that Mona would be resuming  the editorship just two days later (Interview, 15 October, 2004). 
In doing all this, and in telling the Hefer Commission about the briefing, which he then initially tried to claim had not in fact been off-the-record, Mona put himself wholly beyond the pale in terms of his reputation as a professional journalist. Before repeating his version at the commission, he told THISDAY that he would be testifying as an ordinary citizen, not as a journalist. (26 November, 2003). “In my view, it was not an off-the-record briefing as understood in journalism. It was a character assassination session…,” he said in addressing the Commission (THISDAY, 27 November, 2003). For him, the combination of these aspects meant that he could, as he put it, give priority to the Constitution (the rights wherein as regards dignity were – he said - violated at the briefing), over the professional journalistic code of respecting confidentiality. The problem, as Tsedu pointed out, was that Mona had attended the original briefing not as a citizen, but as a journalist. 

In addition, little credence was given to Mona’s claim that it had taken time for him to digest the briefing – i.e. it was not immediately apparent to him that the event had so strongly undermined the constitution that he determined to disclose its contents. 

As Eric Naki wrote in the Daily Dispatch, (28 November, 2003): “It is puzzling that Mona found it not necessary to raise his objections with either Ngcuka or his spokesman Sipho Ngwema during the media briefing or soon thereafter, despite the fact that he had such very strong reservations about what Ngcuka told the black editors.” Even after digesting it, why did he not express his concerns to them?”. 

Mona’s dodgy dealings in disclosing (a version of) the contents of the briefing rightly earned him the condemnation he received. But, again, it was not only him who could be questioned. Gleason up to a point, and Mbhele more definitively, ought arguably also to have been in the spotlight – not just for breaking confidentiality but for publishing a version that neglected to mention Ngcuka had rebutted the spy allegations during the session. 

3.4 When press ethics meet public externalities

Journalist Eric Naki raised a more fundamental ethical issue in regard to the confidentiality issue. He said that Mona had juxtaposed the sanctity of the Constitution (i.e the right of individuals such as Zuma and Maharaj to dignity and privacy which had been impugned by Ngcuka – GB), with the sanctity of the “off-the-record” principle, and in so doing had put the media on the spot. (Daily Dispatch, 28 November, 2003). Dries van Heerden also wrote in Rapport: “What do the other editors say about whether Ngcuka misused his position the briefing? Are the principles of justice and truth more important than confidentiality? Isn’t it more important that Hefer knows what happened?” (7 December, 2003)
The debate about whether Constitutional rights or public interest in disclosure might trump journalistic ethics of adhering to confidentiality did not go much further in the media on this matter of respecting the confidentiality of briefings. It would, however, probably be unrealistic to expect journalists to break commitments to confidentiality on the basis of them regarding the contents to be unethical. They would make the case that it is better that they are aware that a given briefer is unethical. This, they would argue, is preferable to the briefer concealing such information because of a fear of journalists’ personal interpretations of whether or not it is ethical to break the confidentiality commitment. Although Mona had raised a serious philosophical issue around journalistic ethics in regard to confidentiality, albeit for seemingly opportunistic reasons, this was not dealt with in its own terms within much of the media beyond the remarks of Naki and Van Heerden above.
This media silence was an interesting omission given that a similar principle of journalistic ethical standards versus the Constitution or public interest was at the centre of a storm about whether journalists should give evidence in legal proceedings or stick fast to the general norm of them holding back from such engagements (see next section). The link between these issues of confidential briefings and protection of sources in legal proceedings was recognised by journalist Allister Sparks who observed: “What an irony it is that Munusamy, with her deep concern for confidentiality of sources, should have turned in her eagerness to serve the “public interest” to an editor who feels confidentiality is not an absolute commitment.” (The Star, 2 December, 2003.)
Mona’s breaking of confidentiality raised ire, rather than issues. And lost in this was critical debate about the way several other editors dealt with the Ngcuka briefing. One way was an opportunistic exploitation of the ambiguity around what the term “confidentiality” actually meant. Mona contradicted himself on this issue. As noted above, in his column cited earlier, he said he would not disclose information about the briefing because it was “off-the-record”. Later, he told the Hefer Commission that he believed he was professionally entitled to use the information in the briefing as long as he did not identify the source. Finally, he admitted to the Commission that he did indeed break the terms of the occasion. 

Naki wrote: “For me, “off-the-record” means that absolutely nothing must be written or recorded about the issue. It is my contention that one can use off-the-record information as a background once the issue that was reported off the record comes to the public domain. Even then, it should not attributed to the ‘original’ source. I do not agree with Mona’s assertion that you can simply use the information as long as you do not attribute it to the source.” (Daily Dispatch, 28 November, 2003.)

Yet one journalist who may well have taken this latter interpretation of the event was The Star’s deputy editor Jovial Rantao. In the view of Business Day’s Xolani Xundu: “The first to break the (confidentiality – GB) rule was Rantao, who called Mac Maharaj – subject of an investigation by the Scorpions – and informed the former transport minister that his wife would be charged for tax evasion.” (26 November, 2003). Hopewell Radebe also on Business Day noted: “Ngcuka’s request that the meeting remain off the record was not honoured. Within hours former transport minister Mac Maharaj was being asked questions based on information Ngcuka had relayed.” (Business Day, 10 October, 2003.) Another journalist with a self-serving interpretation of the confidentiality of the briefing is Tsedu, who has said the Sunday Times had followed up from the briefing, a titbit from Ngcuka about questions sent by the Scorpions to Jacob Zuma. The paper, he elaborated, then obtained the list independently. (Interview, 27 May 2004).  
Columnist Wyndham Hartley wrote that up untill the Ngcuka briefing, it had been becoming clearer to everyone what was meant by the distinctions between “off-the-record”, “not for attribution” and “background”. He said that when a source did not understand the difference, the journalist had a responsibility to inform the person of the options. (Weekend Post, 29 November, 2003). Clearly, not just Mona, but all the editors at the briefing failed to appraise Ngcuka about these distinctions. 

The matter of Ngcuka’s confidential briefing thus raised a number of ethical problems in South African journalism which were not limited to Mona alone. These were whether editors let themselves be manipulated or co-opted by a confidential briefing; whether they should take a stand as to who is involved in such an event; whether they feel confidentiality is more important than Constitutional rights and public interest considerations; whether they clear up ambiguity about the terms of confidentiality; and of course whether there is respect for having given a commitment to confidentiality. 

What was mainly underlined in this case was that once a journalist gives a source a commitment to confidentiality, huge opprobrium is incurred by default. Mona’s violation of confidentiality in this case meant, as Hefer expressed it, he is unlikely to ever find employment in the media again. But other journalists, including Wally Mbhele his former deputy who as acting editor still published a version of the briefing, or followed up in various ways open to question, remain leaders in the industry. 
4. Ethical violation 3: Testifying and sources

The Hefer Commission provided another ethical challenge for the media: this was the question of whether journalists should give evidence there or not. This controversy came against a background of journalists worldwide having concerns over giving testimony. South African journalists in particular have wrestled over decades with this issue of testifying in criminal courts, and even in civil cases. Some under apartheid were jailed for refusing. (Ngcuka himself was also once sentenced to three years prison for defying state insistence that he be a state witness in a political trial.)  

The ethic of not-testifying and its underpinning assumptions imply that testifying per se gives rise to negative effects from the point of view of public interest. The logic here would apply whether testimony is given on a voluntary basis by journalists or whether they are compelled to do so. This then has the kernel in it of total non-participation in legal proceedings. 

In regard to the particularities of the Hefer Inquiry, I also expressed a case at the time for complete abstention, although for different reasons. I wrote that journalists should not testify because of “a simple but powerful premise”, declaring that: “it is not, in a democracy, the job of journalists to become bitplayers in a tacky political bunfight”. (www.mg.co.za/converse). This argument was therefore based on assumptions about (further) discrediting the media, as distinct from chilling the flow of information. 

What these two views share, however, is that both would have deemed it to be unethical for journalists to give evidence to the Inquiry, particularly if this was voluntarily rendered. If this is taken to be the correct professional stance, it was sorely violated and not only by Mona in the flesh, but by a large number of journalists who argued in favour of testifying. 
4.1 A principle gets watered down, but Mona is still held to it.

In much media at the time of the Commission, a far-from-hardline position was in evidence in relation to the principle of journalists not giving evidence in regard to the journalists who were required, and who refused, to testify. For some of these, the biggest problem was not testifying per se at the Commission, but the fact that this was being made compulsory. There seemed to be a sense that testifying at the Inquiry was not quite the same as giving evidence in a court of law. But this stance of possibly lesser antipathy towards testifying at the Commission did not apply to Vusi Mona’s voluntarily giving evidence. His appearance was anathema to many journalists. As noted above, he told THISDAY that he would be testifying as an ordinary citizen, not as a journalist. (26 November, 2003) – despite having gained his status as having something to say by having operated as a journalist in regard to the whole story. This claim did not wash with media people like Tsedu. Yet, tellingly, there was no condemnation of editor Phalane Motale who also attended the infamous briefing and who was reported as having voluntarily handed in an affadavit to the Commission.
Despite questions about Munusamy’s political motivations, many journalists did accept that she was being subpoenaed in relation to work done in the name of journalism. However, while many of them evinced widespread aversion to Mona testifying, they themselves were not averse to questioning the sacrosanct ethical principle against testifying when it came to Munusamy. 
In this, they were, perhaps, influenced by the Commission itself which showed a sensitivity to journalists’ concerns about coercion, and which began by issuing invitations, rather than subpoenas, to journalists. Amongst those receiving (and declining) “invites” were Tsedu, Elias Maluleke of City Press (whose byline appeared as one of the authors of that paper’s first article on the spy story), Joe Thloloe of e.tv news, and at least two of the editors who attended Ngcuka’s briefing – the Sowetan’s John Dludlu and the Mail & Guardian’s Mondli Makhanya. As it turned out, none of these were called upon further, and only Munusamy received a subpoena to appear.  

The compromising of the principle of no-testifying was further evident in regard to the Commission’s making a distinction in regard to Munusamy between her specifically naming of sources and her giving of other testimony. Various media highlighted the difference. Business Day (14 October, 2003) editorialised that the media was wrong to assume that testifying meant revealing sources. The paper argued that Munusamy should give evidence, but not answer questions about sources. The question for her, said the paper, was about her process, because how she went about checking her facts could cast light on whether the story was part of a concerted campaign to damage Ngcuka. A week later the paper repeated the theme, writing that it supported “qualified testimony”. It argued that Munusamy should not be subpoenaed, and that neither should she be asked to reveal her sources. “But she can reasonably be asked about the steps she took to check her information.” (Business Day, 20 October, 2003).  
Columnist Max du Preez said he accepted that a journalist who does not honour a commitment of confidentiality to a source loses credibility and makes it difficult for other journalists to cultivate sensitive sources. But he then went on to say that Munusamy should give evidence, and simply stop when it came to confidentiality. At that point, if she was forced to continue, said Du Preez, it would call for protest. (The Star, 27 November, 2003)

Interestingly, Mona was not given the benefit of the same distinction, even though in his testimony he refused to disclose some of his sources. 

The matter was elaborated by Judge Hefer in responding to Munusamy’s application to be exempted from testifying. He said that whether rights would be infringed depended on the kind of questions put to the person. (The Star, 21 January, 2004). Many in the media commended this approach. The Witness said Hefer “has interpreted the constitution as requiring Ranjeni Munusamy to testify but not necessarily to disclose her confidential sources. That seems to strike a very reasonable balance.” (Editorial, 6 November 2003.)  From the Sunday Times, Ray Hartley wrote that Hefer had made a “reasonable compromise” by removing the requirement that Munusamy reveal her sources during her testimony. According to him, “once the protection of sources has been made irrelevant, the argument against testifying rests on one remaining plank – that ordering such testimony would have a ‘chilling effect’ on journalism.”  (19 October, 2003).
The Citizen (12 November, 2003) echoed the argument that a clear distinction should be made between giving evidence and disclosing one’s sources. However, that the distinction in practice may not be always that clear, may account in part for why the discovery and publicising of this nuance failed to resolve the issue to universal satisfaction. For example, Sowetan seemed to be sensitive to the need to re-examine the relationship between journalists and law enforcement agencies – but “meanwhile we must protect the identity of our sources (the only exception when the information given to us has been deliberately distorted)”. (Editorial comment, 1  December, 2003).
It is interesting to note that The Citizen newspaper misinterpreted Hefer as saying that Munusamy would not be forced to answer questions she found objectionable (12 November, 2003). This is not what Hefer had offered – he had only said that he would consider objections as they arose. In other words, if the objections were not sustained, he might still compel testimony on pain of penalty. Nonetheless, The Citizen was not alone in over-emphasising Hefer’s offer. In the view of Allister Sparks, the situation was that judge had opened the door for Munusamy to resist with impunity any questions in regard to disclosing sources. “This was the first time any judge or commissioner has offered such a right, which I and others thought was a major gain on a matter journalists have struggled for years to establish.” (The Star, 2 December, 2003).  He described it as a “landmark offer” which would have set a precedent.  Accordingly he argued that it was a pity that she had gone on appeal and lost, with Hefer’s concession going down the drain in the process. 

In a response to Sparks by Simon Kimani Ndung’u of the Freedom of Expression Institute, published in The Star (4 December, 2003), it was argued that Sparks was wrong to say this was the first time such a concession had been made. Ndung’u referred to a 1996 case in which the Constitutional Court accepted as a just excuse for objecting to a question the argument that an answer would infringe the Bill of Rights. 

The point is that while Mona was mauled over giving testimony (and, in the nature of the event, this was bound up with anger over the contents of his testimony), there were many in the media who had relinquished the previously inflexible “line” that journalists ought not to be party to legal proceedings. 

4.2 Who counts as a journalist? 

Mona was condemned in the media for having brought journalism into disrepute. Despite his problems, he was treated as having acted in the capacity of a journalist.   This contrasted with Munusamy – of whom it was asked whether she abused her position as a reporter to the extent that she did not count as such. 

It was the eyebrows raised in the journalistic community about Munusamy’s original motivation in punting the spy story so strongly (by openly giving it to a rival paper) that put the industry in a difficult position about whether or not she should be supported in her refusal to give evidence at the Commission. Her former employer, the Sunday Times, agreed to pay her costs, with Mike Robertson saying that it was “in support of the principle that journalists must not be obliged to reveal their sources” (Fair Lady, April 2004). Four media organisations also came together as an amicus curae, with an interest in the case. The SA National Editors Forum, Freedom of Expression Institute, Media Workers Association of South Africa, and the Media Institute of Southern Africa (South Africa chapter), argued that there were professional ethical and constitutional reasons for exempting journalists (either wholly or at least partially). Their decision, based on the principle rather than the personality, was however far from being unanimously supported in the media – precisely because of the particularities of the reporter concerned. Numerous journalists argued that in the specifics of this case, and in contradistinction to the general principle, Munusamy ought to give evidence. 

Thus not all media voices believed that, if exemption was conceded to journalists, Munusamy should count as a journalist.  Wrote one commentator in Rapport: “Was she as independent of her sources as she now wants to be from the judiciary, or was she misused in a smear campaign? Did she thoroughly enough try to verify the facts that were given to her by anonymous sources?” (Herman Wasserman, Rapport, 2 November, 2003). A stronger letter in the Mail & Guardian, by Mark Lowe, a Democratic Alliance MP, on 30 October, was carried under the headline: “Journalism? PR more likely”. He argued that “Munusamy didn’t deserve the label ‘journalist’ before the commission was set up. Public relations officer for Zuma would suit her better.” 
Others made a similar point. Andrew Donaldson wrote that Munusamy’s extremely friendly behaviour in regard to Mo Shaik, was inappropriate for a journalist. (Sunday Times, 30 November, 2003). During the commission, Ngcuka submitted an affidavit saying that Munusamy should testify because “(h)er desperation to publish the story despite the fact that she breached the ethics of her profession … clearly indicates that she was playing a role much greater than that of a journalist.” (Pretoria News, 31 October, 2003). “Ngcuka’s lawyer, Marumo Moerane, said Munusamy had not acted simply as a journalist, but had actively participated in the promotion of the story. “If the article had ever appeared under her name in the Sunday Times, we would understand. She put herself outside the normal protection of a journalist.”” (Mail & Guardian, 23 October, 2003) Evidence leader at the commission, Kessie Naidu, was reported as saying “She has identified herself as a person who has taken a particular stand.” (Mail & Guardian, 23 October, 2003).

Sunday Times managing editor Ray Hartley also commented on whether Munusamy counted as a journalist, as distinct from being a source of a story. He concluded that she had obtained the information while working as a journalist, and in regard to this point, the case for her exemption was what would apply to all journalists. However, he went on to raise additional issues, ultimately arguing that Munusamy was disqualified as a journalist because of several other factors. Thus, he queried whether the story was a news-report, or a political intervention, and answered by saying that that it had not been impartial reporting of public affairs. In short, he distinguished between author and artefact, arguing that while the former counted as a journalist, the latter did not constitute journalism. Hence, in his view, Munusamy testifying (without source disclosure) would not have the effect of chilling journalism. In other words, although he did not say so explicitly, the inference was that because of the character of the coverage there was no case for Munusamy to be exempted from testifying. (19 October, 2003). 
To sum up, from the point of normal journalistic ethics, the Inquiry raised numerous questions about the media community’s conduct. Vusi Mona was judged as a journalist and condemned, while at the same time allowances and distinctions were made to encourage Munusamy to testify. It is interesting that in all this, and amidst huge debate, the SA National Editors Forum decided to stand by the principle of opposing testimony. Had some of the other media people, such as Maluleke or Munusamy, agreed to testify – either under duress or voluntarily, the fraternity as a whole would have been hard-pressed to back the Sanef position. The point is that the incident led to compromising a key principle, with little self-reflection on the long-term significance of this for the power of moral community and peer-policed ethics among journalists. Munusamy was urged to violate a time-honoured ethic, while Mona was condemned for doing just that.  Deeper discussion about the broader implications and precedents had Munusamy (or others) given evidence was not forthcoming in the media.   
5. Discourse: drawing lessons for media’s image and role.

The biggest casualty of the period was Vusi Mona, and the extent of his transgressions demonstrates why he came to this fate. It was these, by and large, that led to sweeping – but uninterrogated – declarations by the media about the damage to the institution more broadly. The result was a lack of serious self-criticism by the media.
5.1 Mona made himself a target
The sheer extent of his “mess-ups” is the key to understanding why Mona’s record lent itself so well to take the heat for problems which many other media people could have done well to consider in their own backyards. Summing up his failings, the following can be noted: 
First, there was the evident double-speak and contradictions of a man who had been a prominent editor. Thus Mona wrote in his column on 7 September, 2003, that “the presumption of innocence counts even outside the courtroom.” He continued: “It is a position I’ve maintained every since the Jacob Zuma saga started playing itself out in public.” Later in the same article, he stated: “The presumption of innocence is not merely a legal fiction. It is part of a fair society. … It must be cultivated in society in general and upheld from the very birth of an investigation, and all involved must honour it if it is to truly benefit anyone.” This injunction, and its preceding panoply of virtue, stood in stark contrast to his own publication of the spy story. Likewise, while Mona called the Bulelani briefing a “vitriolic character assassination”, he seemed unaware of the fact that his carrying the spy story, especially in the form he did, amounted to the same thing. By setting himself up as supremely ethical, he rendered his fall all the steeper. 
Second, sloppy, if not sinister, journalism was evident when Mona had to concede at the Commission that the City Press headline that Ngcuka was a spy could not be deduced from the documentation or the article based on it. “Scorpion boss named in report as apartheid agent RS452”, read the headline - whereas the report actually said there was a reasonable basis to suspect Bulelani. Challenged on this at the Commission, Mona admitted that he had been reckless. Careless journalism was further evident when Mona admitted to having been incorrect in reporting that Ngcuka had been in detention on suspicion of treason when he was granted a passport. 
It may be noted that Mbhele, despite his earlier reservations about publishing the story, says that either he or Mona would have signed off the page including the sub headline. However, he says he excused himself personally from having anything further to do with the overall story after the initial publication – and therefore puts sole blame on Mona for the damaging follow-up stories (including the treason error) that appeared the week after. (Interview, 15 October, 2004)
Third, the professional image of the man was further tarnished when he told the Commission that he had been happy to have discredited ex-security policeman, Gideon Niewoudt, as a source confirming the spy allegations. This amounted – at face value – to extreme amateurism for a journalist. 

Fourth, and making things even worse, Mona was shown to be devious. It was reported that he “admitted under cross-examination that the version of the meeting he recorded in his notebook, after the event, was not a true reflection of what transpired. He omitted, for example, to record the fact that Ngcuka had told the editors that he had not been an apartheid spy.” (City Press, 30 November, 2003).
Fifthly, when Mona claimed to the Commission that he had the support of his top management for publishing the document, his erstwhile colleagues promptly denied this.

Sixthly, he was shown to be disingenuous and expedient when he argued that Ngcuka’s instruction to editors at the briefing to lay down their pens was given because their writing could identify the National Director of Public Prosecutions as the source of information. 

Seventh, whereas he had earlier written that the briefing was confidential, he initially told the Commission a different story. This was that there were no restrictions placed by Ngcuka on how the information from the briefing could be used, and that he therefore believed he could use the information without identifying the source.

Eighth, Mona precisely did reveal not just the information from the briefing, but also the source (i.e. Ngcuka), to various parties. Unsurprisingly his denials rang hollow when he claimed he was not responsible for the information about the briefing which Business Day used in breaking the story. Under cross-examination, he admitted it might have been him, via his public relations friend. Not a lot of credence seemed attached to his denial that he was the author of the anonymous document about the briefing, signed “Concerned Citizen”, and published in City Press. 

Finally, Mona was shown to have a serious conflict of interests between his public relations business and his editorial roles. As The Citizen commented: “His dual role as a paid spindoctor is also at variance with journalistic ethics.” (29 November, 2003). For his part, Mona argued that: “In my business activities and editorial judgement in general, I have always been alive to the possibility of a conflict of interest. In this regard, I have always taken steps to avoid a conflict of interest situation from arising.” (City Press, 28 September, 2003). However, one of the articles exposing him cites minutes which quote Mona as describing the planned public relations campaign as involving “negotiating with journalists, pitching of stories to the media, booking of space and press events.” (The Star, 26 September, 2003). The Star later quoted him saying: “My participation in the economy should not compromise my editorial judgement, and I’m saying it has not.” (The Star, 8 October, 2003). 
The problem is not the media’s condemnation of Vusi Mona for enfringements of media ethics, but the fact that his case was represented in a way that eclipsed the broader malaise and the need for in-depth discussion thereof. 

5.2 “A disastrous month”

As discussed, controversy also raged about Munusamy’s ethics, and some questions at least were asked about other media actors. However, the primary focus on Mona meant that whil a spotlight was shone on what journalists ought not to do, the beam was generalised and superficial. 

This was demonstrated in the extensive discourse about what the saga signified for South Africa’s media. Mona himself had written that the Inquiry would be “an opportunity to reflect on whether the media is standing its ground as an active observer, or whether the ground is shaking so much that the media is now a casualty.” (City Press editorial comment, 12 October, 2003; title: “It’s our duty to meet your right to know”).

“Journalism has had a disastrous month” was the lead sentence in an article in The Star (29 September, 2003). It referred to instances of journalist plagiarism; Munusamy’s taking her story to a rival paper; and Mona’s conflict of interests - amongst other ethical blemishes on the country’s journalism. “Our media are in a mess,” wrote Allister Sparks some days later (The Star, 2 December, 2003). “It is time to clean up our act.”

The Commission could be said in part to be about journalism’s failure, was the sweeping verdict of journalist Andrew Donaldson (30 November, Sunday Times). In the view of another journalist, Jeremy Michaels, what was in fact a row between Ngcuka and Zuma was “threatening to tear apart the country’s media”. (Cape Argus, 17 September). The journalistic community was in heated debate over journalists making the news, and whether Munusamy had acted in the public interest by giving the story to City Press, and Tsedu by refusing to publish it, he said.  The Sunday Tribune said that the revelations about Mona’s moonlighting in public relations “again called into question the lack of integrity among this country’s media.” It added to “a long catalogue of allegations of conflict of interest and plagiarism.” (28 September, 2003).

Mona’s own paper wrote about his evidence as a “humiliating public trial of an editor” (City Press, 30 November, 2003). The same day saw the headline in the rival Sunday Times: “Journalism will count the costs of this shameful performance.” (Sunday Morning Assessment, by Sthembiso Msomi, 30 November, 2003). “Journalism goes on trial, and emerges looking shabby as abuse claim falters” was the sub-head on a story in Business Day (28 November, 2003). A news analysis by Xolani Xundu in the same paper two days earlier had argued that “SA’s fourth estate is on trial for taking sides in the arms deal investigation and of finding Deputy President Jacob Zuma guilty of corruption. This was particularly noticeable after the media began reporting on issues raised in an off-the-record briefing with Scorpions chief Bulelani Ngcuka, and then allowed itself to be used by warring factions in the saga that evolved.” 

Trying to put a perspective on the troubles, THISDAY editorialised in a way that explicitly exonerated the rest of the media: “… a wide range of commentators have suggested that Mona’s apparently unethical journalistic behaviour has landed the profession in a crisis.”  However, “his behaviour seems like an exception to the rule.” Thus, said the paper, Tsedu and other editors had not published the spy story, because the sources could confirm it satisfactorily. Also, it argued, most editors did follow dictum of protecting sources. (Editorial comment, 4 December, 2003.) The same paper went on to rehabilitate Munusamy by appointing her in short order to its permanent staff. The Citizen similarly editorialised that Mona was not representative of the profession, but nonetheless added that “because of him, journalists will have to strive harder to regain an (sic) retain public trust”. It concluded with an appeal to readers: “Bear with us.” (29 November, 2003). 

Again the theme of Mona as the problem appeared in much other coverage which highlighted how his particular shadow could impact beyond his personal profile. Sowetan put it like this: “Journalists, their principles and ethics have never before been the focus of such intense scrutiny as happened last week at the Hefer Commission. … Principally, these questions arise from the testimony of … Vusi Mona. No one could justifiably deny that his evidence has done considerable damage to our profession.” (Editorial comment, 1 December, 2003).  It went on to predict “sweeping generalisations being made about the trade”. Mona had “breached the trust shown in him as a journalist … the entire profession will bear the consequences.” The paper advised that unless the media honoured rules and codes, “the role of journalism in society as conveyors of accurate and truthful information will be fatally undermined.” It further cautioned that, “(i)n time, calls for external regulation of the profession will grow louder and harder to ignore. We cannot countenance such an eventuality.” (editorial comment, 1 December, 2003.)

Implicit in all this was the theme that Mona had tarnished what was otherwise an innocent, virtuous media. Similar readings were evident in a headline in the Weekend Post: “Press credibility set back years” (29 November, 2003). The sub-heading read: “The evidence at the Hefer Commission this week dealt a severe blow to the standing of the Fourth Estate”. A column beneath these, written by Wyndham Hartley, said that Mona’s evidence “put us back years and years” in terms of journalists’ relations with sources.
 Mona’s decision to break the confidentiality of the briefing “has inflicted harm on trust of the media and future relations between the press and its sources,” wrote Eric Naki (Daily Dispatch, 28 November, 2003.) “The culture of journalism ethics is eroding in this country,” he added in explicit reference to Mona - and to the editors who had accepting briefings that discriminated against others in the media. (Daily Dispatch, 28 November, 2003.) 

“Vusi Mona is a disgrace to the profession” was the headline to a letter to THISDAY, (2 December, 2003).  The SA National Editors Forum deplored his breach of confidentiality and said he had discredited himself as a journalist. (City Press, 30 November, 2003). 

Mondli Makhanya, at the time editor of the Mail & Guardian, said it would “take years to restore the type of confidence betrayed by Mona during his testimony.” Mathatha Tsedu said: “The problem is he did not attend the briefing as an ordinary citizen. The practice of journalism will suffer if journalists are not trusted.” (The Star, 27 November, 2003). Referring, it seems, to Mona’s self-serving Constitutional loyalties, the Sunday Independent opined: “Mona … has serious disgraced journalism and journalists – not so much due to his alleged motives (he is entitled to those),  but for the slipshod way he dealt with the reputations that to some extent lay in his hands and for the apparent abyss between his alleged and real motives.” (30 November, 2003). 

“Journalism is on trial” was the headline of an editorial in The Citizen, 29 November, 2003. It argued that Mona’s admission of having been reckless, confirmed “many popular negative perceptions about the media.” His breaking of confidentiality also did damage: “While we accept that many people are sceptical about the morality of journalists, millions do trust the media. And much of that trust is based on the understanding that we can be told things in confidence.”

As is evident from the quotes reproduced in this section, the tone of discourse in reflecting upon the business was strong, urgent and concerned with bad ethical choices.  As the gross violations of professional ethics by Vusi Mona came to light, so did the media’s embarrassment grow. His was no doubt the worst, but by no means the only, case that saw a sense of shame expanding within the profession. Numerous journalists expressed concern about the public impact of his conduct, rather than that of others more broadly. 

In all these wide-ranging speculations about what Vusi Mona (and a few plagiarists) were doing to the broader credibility of the media, there was little self-flagellation. In the course of this, other transgressions or at least questionable actions and debate-worthy subjects were underplayed. Thus there was no real interrogation of who was influenced by the confidential briefing, and indeed of media’s engagement in such briefings. The relation of the media to external political battles, and the decision whether or not to publish within the fray was left aside with only minor focus on the decision by the Sunday Times and e.tv not to publish the spy story. Nor was there questioning that Munusamy’s case was far more susceptible than the others to suspicions that she was playing politics, but that did not automatically put them in the clear. Mona’s apparent personal agenda was in a sense portrayed as worse than Munusamy’s seeming political role. Compounding all this, the extent of analysis of the period went only as far as the wider arms deal background. It did not touch on media’s role in regard to these politics, nor the way that the media was treated as a journalistic battleground by warring factions or on how to respond to these challenges. 

City Press’s senior team had overseen an inaccurate subheadline and a significant factual error on an extremely sensitive story. It had at least condoned the publication of follow-up spy stories and the publication of the confidential briefing. 

In an “unreserved” apology to Ngcuka in the paper’s editorial (30 November, 2003), Mbhele as acting editor said that the paper had been used and compromised, and retracted the spy stories and associated editorial comments.  But the editorial also heaped sole responsibility on Mona, recalling that he had admitted being “reckless”. On its implication in the leaking of the briefing into the public domain, it said this had been a “strictly personal” endeavour by Mona and – contra his claims - was not supported by the paper’s senior editorial team. The extent to which Mona’s authority, unfortunate judgement or competitive pressures were a factor in why the paper’s senior staff had been implicated in publishing the half-baked, but manipulative, spy story and the “Concerned Citizen” record of the briefing, was not interrogated. 
Whether the search for individual scoops should trump a principled media position against attending hand-picked briefings (particularly those given by public officials) was not debated. The motives of all the media players, not just Mona and Munusamy, were not investigated in depth.
There was no critical discussion about the expedient interpretation of the briefing by Rantao and Tsedu, or about the publication of the Briefing by Business Day and City Press (after Mona had left). Left to stand was the inconsistent approach to Munusamy and Mona on what would constitute legitimate testimony, and on whether an historic principled position against any testimony was being compromised more broadly. Mona’s conflict of interests did not trigger a wider witchhunt about other journalists also playing both sides of the editorial - PR divide. 

It is true that Sanef produced a set of guidelines on confidential briefings as a result of the controversies, suggesting that the issue went wider than Mona’s violation. But on the whole, it can be argued that the media’s response was partly myopic – concentrating on Mona (and to a lesser extent, Munusamy) to the exclusion of deeper self-questioning. 

Ironically, Mona - in an editorial written while Mbhele was acting editor on 28 September 2003 - called for peer review amongst journalists, saying that various editors had leaked the contents of the confidential briefing, and criticised Rantao for his use of the information. However, he also claimed that it was only since the meeting had become a subject of public debate that “City Press has finally taken the liberty to pronounce itself on the meeting”. The same edition publicised the “Concerned Citizen” version of what transpired. Given the fact that Mona initiated the call for peer-review, it is probably not surprising that the sole review which followed was one that judged him and found him wanting, but left the wider journalistic community effectively exonerated. 
7. Conclusion.

The spy story and its sequel highlights major problems in regard to non-journalistic motivations and agendas, the pitfalls of confidential briefings, and principled opposition to testifying in legal processes. These problems were pinned primarily, though not exclusively, at the door of Vusi Mona. There is no doubt that he deserved what he got.  However, the way the media presented this, including how they analysed the significance for reputation of journalism, meant there was a lack of wider soul-searching on the saga. 
Thus ended a particular period in South African journalism. Mona disappeared from public view while Munusamy went on to have her byline in THISDAY. So too did serial plagiarist Bristow Bovey at the Sunday Independent. A major opportunity was missed for the maturing of the media in regard to playing an independent role vis-à-vis the fierce political battles of an emerging democracy and presidential succession. The focus on Vusi Mona served in effect as an excuse for the media to avoid having to confront the need for self-critical reflection what the whole experience around the Hefer Commission said about the institution and what it portended for the future. 
PAGE  
1

