A paradigm in process: what the scapegoating of Vusi Mona signalled about South African journalism
20 January 2008
Guy Berger,  
G.Berger@ru.ac.za

I declare that this article has not been submitted to any other journal.
Guy Berger
A paradigm in process: what the scapegoating of Vusi Mona signalled about South African journalism

Abstract.

In recent years, normative questions about South African journalists’ roles in the post-apartheid era became an issue in regard to the intense contest over a likely presidential successor.  The case of disgraced former City Press editor Vusi Mona in 2003-4 is a cameo instance that shows how media practitioners (especially in print) navigated this issue. The experience can be analysed in three areas: actors’ motives in regard to publishing, participation in confidential briefings, and stances towards judicial process. This rich case also reveals a lack of substantive awareness of the deeper stresses thrown up by democratic transition in South African inflections about the field of journalism. It also suggests some possible modifications to the “paradigm repair” framework when analysing media in transitional contexts.   
Afrikaans version:
Afrikaans version:
Die afgelope paar jaar het die wedloop vir 'n presidentsopvolger vrae laat
ontstaan oor die rol van Suid-Afrikaanse joernaliste in die post-apartheid
era.Die geval van Vusi Mona, redakteur van City Press in 2003-4, illustreer
hoe sommige mediapraktisyns, veral in die drukmedia, hierdie kwessie hanteer
het. Die ervaring kan in drie areas geanaliseer word: motiewe vir
publikasie, deelname aan geheime inligtingsessies, and houdings jeens die
regsproses. Die geval wys ook op 'n gebrek aan bewustheid van die dieper
probleme wat die demokraties oorgang in die joernalistiek veroorsaak het.
Dit stel ook sekere veranderings voor aan die "paradigma-herstel" raamwerk
vir die analisering van politieke verandering.
1. Introduction: 

In the decade emerging from apartheid’s polarisation of media roles into partisan ones, and a discrediting of “neutrality” (see TRC, 1997), the many journalists who supported a democratic dispensation faced a conundrum. Should they continue with a hostile stand against the state, when the leading liberation movement, the ANC, had assumed political office? And even if muddling through this challenge was complex, what complicated things even more was the growth of rifts within the ruling party. Thus, those press people sympathetic to the agenda of transforming and rebuilding South Africa were confronted with the question as to which ANC faction really stood for democracy, while those journalists wanting to keep some independence from politics faced the reality of different political forces seeking to manipulate the media for factional purposes. 
Within this evolving context, South Africa’s media during 2003 encountered evidence of very diverse interpretations of journalism as a recognisable paradigm, including some that contained clear violations of conventional journalistic ethics. This was highlighted most graphically during the cross-questioning of Vusi Mona at a judicial enquiry, dubbed the “Hefer Commission”. The event prompted unprecedented condemnation of an individual South African journalist by his peers – who also exonerated themselves of similar ethical problems and avoided any deeper analysis of the saga.
  
To a large extent, the case lends itself to being analysed in terms of “paradigm repair” (see Berkowitz, 2000; Cecil 2002). In terms of this, it would be yet another instance of the media closing ranks against a threat, by scape-goating a problematic individual in order to restore its credibility. The image then would be one of a community operating collectively, and in an intuitively functionalist way, to marginalise a lone renegade in order to contain the damage. This reading would accord with what Zelizer (2004, 5;17), in her review of research into journalists as “a group with systematic relations”, describes as “the forces that help maintain a social group’s solidarity”. There was indeed evidence in this case of normative boundary-setting over an imagined singular journalism, with references to apparently clear and agreed professional values and processes. The experience further indicates a “classical” case of journalists portraying themselves and their industry as an idealized reference group capable of being damaged as a whole by the behaviour of a single deviant.  
At the same time, this is also not quite a typical “paradigm repair” case (akin to those discussed by Windhal and Rosengren, 1978; Ettema and Whitney 1987; Soloski, 1989). As will be shown, the representations carried in the media did not unify all noticeable differences within the ranks or claim a homogeneity of community on all issues that emerged. Further, as will be shown in this article, the Mona case highlights some limiting assumptions within the conventional rendition of the “paradigm repair” framework, and the need for modifications when applying the perspective to a transitional society such as South Africa. 

The term “repair” is often used loosely in the literature, even when it is not in fact an instance where the dominant paradigm of journalism is actually damaged and in need of fixing. Rather, it is the imagined collective subscription to the paradigm, by the wider journalistic community, that is the subject of repair, not the paradigm as such (which typically remains intact). Accordingly, there is a form of reassertion and bolstering of the paradigm, and the phrase “paradigm repair” in these instances should rather be understood as referring to “paradigm status reinforcement”. Where a paradigm per se really does get damaged, in the sense of losing the credibility of its explanation and rationales, two possible responses have been identified by Hindman (2005, 238). One is to actually change the paradigm; the other is to acknowledge that there are flaws in it, but to carry on regardless. Both of these, as will be shown, can be seen in certain elements of the Mona case. 
However, the “classic” response recorded in journalism studies literature is neither change nor troubled persistence. It is, instead, “reinforcement” as noted above, in the sense of upholding the paradigm as a paragon of orthodox practice, contrasting this with anomalous action by discrediting the particular deviationist/s.
  This “classic” practice is also part of the Mona Case study, following many of the strategies typically taken to restore faith that a given paradigm remains in mainstream place. These strategies have been cited as: denial of damage, evading responsibility by shifting blame onto a “renegade”, and reducing the offence by contextualising it and highlighting good intentions (Hindman 2005, 228). The overall “paradigm repair” framework in this article therefore encapsulates a mix of three elements: “paradigm status reinforcement”, persistence of damage, and part real repair. 
What also makes the Mona case interesting is the way it highlights three limiting assumptions usually implicit in the “paradigm repair” perspective on acute ethical violations (such as noted in, for example, Bennett et al 1985; Lewis 2007; Berkowitz, 1997; Ruggerio 2004), and which need re-thinking in regard to the Mona case. 
The first is that the perspective usually operates in instances where there is a clear “culprit” (eg. Janet Cooke, Jason Blair – see Larsosa and Dai, 2007) who unambiguously violates obvious paradigmatic norms and places him- or herself outside the bounds of journalism. In this case, by contrast, Mona and fellow journalist Ranjeni Munusamy each often claimed to have been loyal to certain journalism precepts. This point of view of a “deviant” denying that there has been deviation has not been evident in much of the literature. A second limit is that the “paradigm repair” framework tends to focus on controversy around “objectivity” (without, incidentally, always adequately explicating the notion), whereas the Mona case went beyond this into deeper issues of motivations, interpretations of confidentiality, and relations with authority (in this case, specifically a judicial enquiry). The third constraint within the perspective of “paradigm repair” is that it usually assumes the existence of a coherent and stable model of journalism, capable of “paradigm maintenance” (Livio, 2006). In other words, a body of conventional wisdom that can organically reproduce its singularity in the face of a temporary disruption or challenge, and also to accommodate gradual changes in hegemony. This was not the case in this South African instance, as will be shown below.

What the Mona case suggests is that “paradigm repair” in the sense of a “community of believers” (Eason 1988) that successfully shrugs off a challenge and continues with business as usual, is not necessarily evident in transitional societies in which a journalism paradigm may already be variegated and uncertain in certain respects. While there was unison in some matters against Mona, this was not the case across the board. Thus while overcoming a “bad apple” experience (Cecil 2002) may occur in cases of flagrant violation of a norm like “objectivity” (such as fabrication), it is not so “easy” to move on when it comes to broader issues implicating journalists’ orientations to power and politics, and at a time when journalistic roles are in flux.
Mona’s downfall stemmed from his decision to publish as fact damaging allegations about a senior public official, Bulelani Ngcuka, who at the time was the head of the Directorate of Public Prosecutions and its investigative unit known as the “Scorpions”. The published allegations were that the Director was a former apartheid spy who was abusing his anti-corruption powers to settle old scores with the then deputy president and would-be next president, Jacob Zuma, whom – it was claimed – had learnt of Ngcuka’s hidden history many years earlier. Numerous journalistic problems came into focus as the story unfolded, although Mona’s were the ones most focused upon by the media. 
The allegations became a major public issue with their publication on 7 September 2003 in Mona’s City Press of a front page “splash”. This led to President Thabo Mbeki’s appointment of the Hefer Commission of Inquiry, which in turn gave insight into an imbroglio which deeply implicated and profoundly affected many media practitioners. 
It is the case that Munusamy, the reporter who secured the actual story, featured very frequently over the period, but it was Mona as editor who drew the most press attention and condemnation. By contrast, most other journalists escaped criticism. Yet in three major areas of ethical concern that can be abstracted out of the experience, the conduct by media people other than Mona show the paradigm of South African journalism itself was neither clearcut nor adhered to universally. These areas are: firstly, the motives of the media players; secondly, their stance in regard to confidential briefings; and thirdly, their position in regard to giving testimony in judicial hearings. 
2.  Paradigm challenge 1: Media actors and non-journalistic motivations. 

Mona provoked public questions after he authorised publication of Munusamy’s story, while at least two other editors (at the Sunday Times and e.tv) with the information had refrained. The story had enormous repercussions because it seemed to deal a fatal political blow to Ngcuka’s expressed claim that there was a prima facie case of corruption against Zuma. Breaking the spy story prompted speculation as to whether a pro-Zuma political agenda was being played out in City Press. It also begged the question whether Mona was either letting this happen without knowing it, or doing it for deliberate “non-journalistic” reasons. Ngcuka himself raised the question of motives in regard to the City Press article. “I do believe that the story was published … to divert the public’s attention from the investigation by my office of Deputy President Jacob Zuma, former Minister of Transport Mac Maharaj and Schabir Shaik,” he said in an affadavit to the Hefer Commission (Pretoria News, 31 October, 2003). To assess Mona’s record in this regard, it is worth comparing it to other players.   

2.1 Ranjeni Munusamy and “non-journalistic” agendas.

The main source for the spy story was former ANC intelligence official, Mo Shaik (brother of Schabir, mentioned above), who in turn had worked closely with Maharaj also a former ANC underground operative (and subsequent Minister of Transport). Like Zuma, Maharaj was also being investigated for corruption by the Scorpions. As emerged during the Hefer Commission, Shaik reconstructed a report he had done for the ANC in 1989 after an investigation into Ngcuka. The reconstructed report strongly implied that Ngcuka had indeed been an apartheid agent. Shaik gave a copy of the document to, amongst others, Ranjeni Munusamy who at the time was a senior political writer on the Sunday Times. 
Shaik was a strong supporter of Zuma, and later told Hefer that he believed that the reason for Ngcuka’s probing the deputy president was due to a personal-cum-political agenda flowing from the (alleged) spy history of the Director of Public Prosecutions. The question why Shaik worked with Munusamy elicited speculation that she was part of the his and Maharaj’s pro-Zuma political camp. Munusamy herself has denied this, and argued that she was drawn in as a journalist, rather than by any political alignment. (Interview, 17 June 2004; Cape Argus, 17 September, 2003; Sowetan, 6 October, 2003; Witness, 20 September, 2003; www.journalism.co.za, accessed 5 January 2005). She said that her motivation was solely to shed light on the tensions between Ngcuka and Zuma (Cape Argus, 17 September, 2003). She told the Witness (20 September, 2003) that the Sunday Times “had pursued with ferocity the allegations against Zuma, it was ethically questionable not to run those against Ngcuka”. The story, she said, “was not to prove that he was a spy” and that her “only interest was that he had been investigated” (Sowetan, 6 October, 2003). These reasons in her defence were not inherently at odds with many of the norms of mainstream journalism in South Africa. Where questions could be asked, however, were in regard to her extraordinary pushing for publication (and more, of a story whose key claim lacked clear proof), whether she had taken any precautions against being used, and whether her story was in the public interest and not only in the interests of the Zuma camp. All this also had ramifications as to whether she would later count as a bona fide journalist when seeking to make a legitimate professional case in relation to compulsory testimony (see below).  

Notwithstanding Munusamy’s claims, there was much condemnation of her in the media. Representative of this was the following in Fair Lady magazine (April 2004) – “Principled journalist or handmaiden of the pro-Zuma faction of the ANC? Will the real Ranjeni Munusamy please stand up?”. In the ensuing article, her professional integrity was further questioned for actions on an earlier occasion in which she had revealed the identity of a confidential source (named Bheki Jacobs). It also claimed that her career had been built through “a number of strategically used affairs”. The suggestion was that her Ngcuka smear was therefore the latest manifestation of a standing character flaw incompatible with the precepts of journalistic ethics and independence. “Paradigm repair” insight would read this thrust as suggesting that she was, by nature, inherently incompatible with the character of a journalist. It can be noted that journalism itself does not definitively deify deontological ethics and personal conduct, and indeed at least sometimes condones teleological ethics. Regardless, however, Munusamy was painted as beyond the pale of journalistic identity. 
Despite such negative publicity,  Munusamy was employed at Business Day within months of leaving the Sunday Times, and was later appointed as a regular reporter at THISDAY. Thus, even in as much as some of her conduct was questionable, it did not stop her continuation as a journalist in the mainstream media. After THISDAY collapsed in 2005, Munusamy emerged as a media spokesperson within the pro-Zuma camp. Mona, however, was a “permanent” casualty in terms of practising as a journalist – later emerging as a spokesperson for the Rhema church.
2.2 Questioning the Sunday Times’ own agenda.

While Munusamy denied being politically partisan, she accused her editor on the Sunday Times, Mathatha Tsedu, of blocking the story for political motives. She alleged that he was too close to Ngcuka and the Scorpions (Henk Rossouw, 22 September, www.journalism.co.za). It is indeed the case that Tsedu had attended a confidential briefing (see below) at which Ngcuka had strongly rebutted the spy charges. His paper had also featured an editorial favourable towards Ngcuka directly after this. But Tsedu rejects claims of non-journalistic motives:  according to him, he would have published the spy story had Munusamy been able to verify that indeed (a) there had been an investigation in 1989, (b) that the reconstructed report was an accurate representation of the original one, and (c) that the claim – that Ngcuka had been an agent – could be proved (Interview, 27 May 2004). 

However, a case can be made for publishing a story that Zuma’s allies were trying to damage Ngcuka with unverified allegations that he had been a spy. That there were suspicions about the political motives of the Sunday Times, was evidenced not only in the fact that Munusamy could consider it plausible to dispute Tsedu’s integrity, but also that her view was echoed in degrees by other journalists (see Eric Naki, Daily Dispatch, 17 October, 2003; Kevin Davie, THISDAY, 12 November 2003).  Tsedu’s position, in short, was not unambiguously legitimated in terms of a journalistic paradigm. Left unresolved therefore was the grey area whether the Sunday Times and e.tv were wholly without blemish in their initial decisions to withhold publication in any form, and if so, whether sympathy towards Ngcuka (or antipathy to Zuma) accounted for this stance. Instead, Mona became a lightning rod for media outrage concerning his betrayal of what was presented as an unambiguous paradigm of “professionalism” – one touted implicitly as being without political alignments. In other words, he was judged within a paradigm more aligned to a US, rather than a UK or European, ideal type – and one that is certainly not uncontestably  hegemonic in South African journalism and its history. 
2.3 The concerns around Mona. 
Mona prompted a degree of journalistic condemnation in immediate reaction to his decision to put the spy claims as fact into the public domain. Business Day editorialised against the decision, and media columnist Anton Harber also attacked it strongly. Responding to Harber, who is a founding editor of the Weekly Mail, Mona wrote on 14 September about a Weekly Mail article in 1991 which had suggested that contemporary ANC leader, Peter Mokaba, was a spy. Mona went on to add: “Wasn’t there a possibility that the rumour – on which the Weekly Mail’s story was based – was planted by military intelligence in a bid to portray Mokaba as a traitor? Or better still, couldn’t there have been a possibility that the ‘disinformation’ originated from people … who did not see eye to eye with Mokaba? Wasn’t the Weekly Mail being used?” The title of Mona’s column, in reference to Harber, was “Pot calling kettle black”. It enabled Mona to represent himself as fending off hypocrisy, and as holding the moral high-ground for having vented the story about Ngcuka’s (alleged) history.
Wider journalistic condemnation of the City Press editor was slow to emerge. One reason may be respect in the profession for the previous stances that Mona had taken as an editor. For example (and in what must count as famous last words), Mona earlier in 2003 had written (in relation to a City Press story about rotten chickens being sold in South Africa): “… we have a responsibility to inform, and to do so accurately and fairly, especially when we are subjecting someone or an institution to serious allegations.” (Cited in Witness, 22 March, 2003). This conventional journalistic principle does not seem to have operated with regard to his publishing the spy story as fact. However, in the immediate aftermath of his publishing the spy story, it seemed that the most of the media community gave him the benefit of the doubt and overlooked the ethical problems involved. 

Delay in expressed outrage at Mona’s conduct was also possibly a function of the fact that he had actually showed himself a few months earlier to be cautious about publishing negative information about Ngcuka. As he wrote in his column on 27 July, 2003: “For some time now the media has heard all sorts of damaging rumours about Ngcuka. That we have not published these proves a level of maturity by the SA media.” A month later, he wrote: ““We were recently treated to very damaging rumours, through an anonymous e-mail, about the head of the National Prosecuting Authority, Bulelani Ngcuka.” In the same column, Mona continued: “I have been exposed to the most vitriolic foul-mouthing against black leaders. … Almost every week I have to make serious decisions about such stories, their credibility and the motives of the sources who bring them to our attention.” The slander “destroyed reputations and assassinated characters” (City Press 17 August, 2003). It does not subsequently seem to have occurred to Mona when publishing the spy story just three weeks later with with sub-heading presenting the claim as fact), that he was himself guilty of perpetrating a major character assassination. 
Thus, although there were good reasons why Mona could have been roundly condemned by the media early on in the saga, it is also evident as to why it took some time for a united and forceful condemnation to emerge. In the meantime, there was no call to engage in paradigm status repair.
2.4 Mona’s motivation – journalistic, personal or political?
What helped unleash media people’s hostility towards their erstwhile colleague was the emerging story of what had motivated Mona in deciding to publish Munusamy’s story. Mona told the Hefer Commission that he was neutral in the conflict between Zuma and Ngcuka (Volksblad, 2 December, 2003). Instead, he said he was driven by directly personal – rather than journalistic – reasons. This was in regard to him claiming to have experienced growing ethical unhappiness about the defamatory character of a confidential briefing given by Ngcuka.  
This claim was strongly challenged at the Hearings. Mona was reminded that directly following the briefing, he had published a favourable editorial comment on the Ngcuka (see also next section below). His change of mind in later damning the man was reported as being the consequence of a more self-serving personal motive, viz. that he had subsequently come to believe that he too was being probed for corruption by Ngcuka’s Scorpions. Although Mona tried to deny this, many in the media gave credence to the allegation (see for example the Sunday Independent, 30 November; Die Volksblad, 2 December, 2003). According to the then City Press deputy editor, Wally Mbhele (Interview, 15 October, 2004), Mona told him he had heard on the Saturday prior to publication that he was being investigated. The imputation is that personal anger against Ngcuka would have been a factor in prompting Mona into rushing into publication.
 

On his part, Mona only acknowledged that he had been “reckless” in publishing. Meanwhile, what was clear from his testimony, however, was that he seemed to believe that a personal motivation of moral outrage (even if manufactured retrospectively) would be compatible with a journalistic identity in post-apartheid South Africa. Arguably, if he had have been convincing, this position might have “played” within his peer community, given the historical specificity of the South Africa journalism paradigm where taking sides on major issues of principle is not ruled out of the question. On the other hand, hostility may still have emanated, because his cavalier damaging of Ngcuka in the interests of Zuma would not necessarily have been shared by many journalists who believed that the deputy president was indeed implicated in corruption. Accordingly, an unacknowledged factor in the demonising of Mona was that no only did he flout a particular journalistic ethic of impartiality sometimes upheld (but not always practised in the South African media), but that he did so in a direction that allied him to the interests of a political faction not in favour with the mainstream media.
It may be noted that Mona at the Commission claimed that his senior staff had been party to the decision to publish. The point arising from this is that to the extent that a number of people (i.e. including his deputy Mbhele – interview 15 October, 2004) ultimately agreed to publication, it was only Mona who, to put it colloquially, ‘carried the can’. His colleagues did not elicit the same media condemnation as was meted out to him. Soon after the whole episode, Mbhele was appointed to a senior position on the Sunday Times.

When Mona went on to present himself as the epitome of journalistic virtue at the Commission, and then crumpled under cross-questioning, his ostracisation by his alienated fraternity was both inevitable and irreversible. This outcome was abetted by the man himself being quick to ascribe ulterior motives to those who had publicised damaging information against him. Thus, he argued that The Star’s reports on a conflict of interests in regard to his being an editor as well as active in a public relations company, had been brought up to discredit his publishing the spy claims (Sowetan, 29 September, 2003; City Press, 28 September, 2003).  
Although Mona was publicised as having a dubious grip on media ethics, it is also far from being unassailable fact that Munusamy, Tsedu and the Sunday Times, possibly e.tv, Mona’s senior colleagues at City Press, and even The Star (with the conflict to interests story) were all operating exclusively within the canons of a US-style paradigm of politically impartial journalism. It may be that none of these other players promoted extra-journalistic agendas, or had leanings for or against Ngcuka and Zuma. What is at least certain is that their actions – in the context of an intense and underhand political conflict outside the ambit of the media – could not easily be neutral. The result was that, as reflected in letters to the press and in many broadcast programmes, many in the public began to ask whether journalists in general were indeed independent professionals. The media as a trustworthy source of information came under question in the face of concerns about shenanigans behind journalistic output. Yet far from discussing and debating the complexities about a detached versus a partisan paradigm, the response of much media – as is evident below – was to scapegoat Mona in a classic paradigm repair manner.
3.  Paradigm challenge 2: Vusi Mona’s responses to Ngcuka’s confidential briefing.

That Mona became a substitute for wider problems is also evident in him receiving almost exclusive blame for breaking confidentiality in the case of the Ngcuka briefing – when other senior media people also behaved in journalistically questionable ways on this matter.
  
The controversy in this case arose from a meeting convened on 24 July, 2003, by Ngcuka as National Director of Public Prosecutions. In attendance besides Mona were Jimmy Seepe of City Press, John Dludlu of Sowetan, Mathatha Tsedu of the Sunday Times, Mondli Makhanya of Mail & Guardian, Jovial Rantao of The Star and Sunday Independent, and Phalane Motale of the Sunday Sun. (Sowetan, 27 November). In the course of the extensive briefing, the editors heard (as later alleged by Mona) that the Director had made racist remarks about Indians and denigrated the reputations of several figures in the Zuma camp. Ngcuka had intended the occasion to be confidential – notwithstanding ambiguities about what this meant. The responses by the editors to this signal the grey ethical areas around confidentiality. Yet much of the coverage was artificially framed as paradigm black-and-white issues within journalism.
3.1 Editorial independence in regard to briefings. 

Mona’s questionable behaviour with regard to the briefing was not limited to the generally-held belief that he leaked its contents (see below), nor even that he did so for an agenda seemingly based on pure self-interest. It also emerged that he appeased to have lapsed in terms of maintaining journalistic independence in his immediate assessment and response to the briefing. The danger of a confidential briefing is where the institution sways the judgement of journalists, undermining paradigmatic principles of autonomy and editorial judgement which are supposed to be based only on newsvalues, institutional editorial policies and an aspiration for balance and fairness. Even if a political-interventionist role is often accepted in the practice of South African journalism (and sometimes in the theory), the issue of independently taking up such a partisan position is still a privileged ethic.
Shortly after the briefing, Mona published a column in which he came out strongly in favour of Ngcuka in regard to attacks on this public official. He wrote: “If some of us don’t like his decisions, tough luck.” He also said: “Until it can be proven that he (Ngcuka) is prone to poor judgement in the execution of his work or that he is using his office to pursue personal agendas, Ngcuka should be left alone” (THISDAY, 27 November, 2003). Plausibly, one can therefore suggest that Mona was probably positively reinforced or influenced by the briefing, even though it did not take long for him to change and unleash hostile information about Ngcuka. 

The Mail & Guardian attempted to deal with the issue of the briefing co-opting editors, by arguing that confidential meetings brought in sources who, if they were to be identified, would prefer to remain silent, and that editors were not automatically influenced by the spin they received on such occasions. But Mona was not alone in taking a position favourable to Ngcuka consequent upon the secret meeting, as noted earlier Tsedu also followed up with a pro-Ngcuka editorial. Yet neither case was especially singled out in the media for questionable stances emerging out of what was patently a spin-doctoring occasion. Broader media defensiveness about the institution of confidential briefings took the place of debate and self-scrutiny about participation in the practice. The impression of editors being flattered by being brought into proximity with power and being influenced by such, while being bound to keep their involvement secret, was not challenged. In other words, editors turned a blind eye to repairing damage to the paradigm by changing it, preferring instead just to restate it.
3.2 Editors colluding in “divide-and-rule”?
A different dimension to confidential briefings which failed to elicit broad self-scrutiny in the media itself was raised by the Daily Dispatch’s Eric Naki. He criticised the failure of all the editors at the meeting to question why only African editors were invited. He asked whether “the editors, including Mona, approved of the approach by the National Prosecutions Authority to discriminate against certain editors?”, and argued: “It is always unacceptable and a bad practice to discriminate against certain sectors of the media – never mind racial discrimination.” (Daily Dispatch, 28 November, 2003.) 

The Star’s Jovial Rantao hit back angrily in a column in his paper on 26 September. He argued that no one had complained about all-white briefings during the apartheid era. Although this position hardly justified the post-apartheid mirror opposite, it was Mona, however, who remained in the adverse spotlight. This was probably in part because he later attacked his fellow attendees for failing to criticise the briefing (although uncontested evidence at Hefer was that he himself had at the time actually called for more such briefings). It was primarily, however, Mona’s violation of the secrecy of the briefing that led to him being attacked by his peers. The wider problematic and substantive issue of being hand-picked for participation in secret briefings was not addressed by the media in any way that went deeper than Rantao’s racial counterpunch. Damage to this aspect of the paradigm was thus left to stand.
3.3 Breaking confidences and breaking ranks

The key condemnation of Mona came from his link to the original leakage of the apparent contents of the briefing. He told the Hefer probe that after various media had published a version of the briefing, he had sent a (near identical) version to the Public Protector, the Human Rights Commission, and the Chief Justice (in one report, the head of the Constitutional Court is also named). (The Star, 2 December, 2003; Sowetan, 28 November, 2003). Not only that, he also admitted to having discussed the briefing with a public relations associate, Dominic Ntsele, shortly after the actual event. He also conceded that the similarities between his notes and those published in the Business Day by David Gleason (22 September, 2003) could have come from him via Ntsele. He further said he had sent his version to City Press at a later point when he had left the paper, although he rather thinly denied that what was published in City Press on 28 September 2003 (by the acting editor Mbhele) and emanating from “Concerned Citizen”, was also his.  According to Mbhele, however, Mona wrote the “Concerned Citizen” document (Interview, 15 October 2004). Compounding all this, Mona also admitted under questioning at Hefer that he had left out in his circulated version that Ngucka had expressly rebutted the spy allegation during the session. 
In addition, Mona also initially tried to claim there that the event had not in fact been off-the-record. This further discredited him as a professional journalist. However, before testifying at the Commission, he also told THISDAY that he would be testifying as an ordinary citizen, not as a journalist. (26 November, 2003). And, in addressing the Commission, he followed up with: “In my view, it was not an off-the-record briefing as understood in journalism. It was a character assassination session… .” (THISDAY, 27 November, 2003). The problem, as Tsedu later pointed out, was that Mona had attended the original briefing as a journalist (The Star, 27 November, 2003). He was therefore guilty of violating a paradigm principle of respecting confidentiality, and thus in this regard the paradigm as an ideal type remained untouched. There was no questioning about Mbhele’s decision to publish the “Concerned Citizen” version of the briefing – although this paper had had two senior staffers (Mona and Seepe) at the infamous occasion and was therefore supposedly bound by the confidentiality assumed to have been agreed by these staff representatives. 
3.4 When press ethics meet public interest rationales 
In justifying his leaks, Mona said he sought to give priority to the Constitution (which specified rights to dignity which were, he said, violated at the briefing), over the professional journalistic ethic of respecting confidentiality. Journalist Eric Naki pursued this angle saying that Mona had juxtaposed the sanctity of the Constitution (i.e the right of individuals such as Zuma and Maharaj to dignity), with the sanctity of the “off-the-record” principle, and in so doing had put the media on the spot (Daily Dispatch, 28 November, 2003). Another journalist, Dries van Heerden, wrote in Rapport: “What do the other editors say about whether Ngcuka misused his position the briefing? Are the principles of justice and truth more important than confidentiality?” (7 December, 2003).
However, the debate did not go much further in the media. This silence was an interesting omission given that a similar principle (of journalistic ethical standards versus the Constitution – as representing public interest) was at the centre of a storm about whether journalists should give evidence in legal proceedings or not (see section 4 below). It meant, at the end, that the questions about the self-privileged status of journalism, were largely ignored in the media.  
3.5 The paradigm’s “confidentiality” clarity unravels.

Mona’s breaking of confidentiality raised ire, rather than any deeper issues. Yet, his actions were not completely distant from the way several additional journalists dealt with the Ngcuka briefing in regard to what “confidentiality” actually meant. Mona himself was inconsistent on this issue. In his column cited earlier, he said he would not disclose information about the briefing because it was “off-the-record”. Later, he told the Hefer Commission that he believed he was professionally entitled to use the information in the briefing as long as he did not identify the source. Finally, he admitted to the Commission that he did indeed break the terms of the occasion. 

Naki wrote: “For me, “off-the-record” means that absolutely nothing must be written or recorded about the issue. I do not agree with Mona’s assertion that you can simply use the information as long as you do not attribute it to the source.” (Daily Dispatch, 28 November, 2003) However, one journalist who appears to have taken this latter interpretation of the event was The Star’s Rantao. In the view of Business Day: “The first to break the [confidentiality] rule was Rantao, who called Mac Maharaj – subject of an investigation by the Scorpions – and informed the former transport minister that his wife would be charged for tax evasion.” (Xolani Xundu 26 November, 2003; see also Hopewell Radebe, 10 October, 2003.) Another journalist with an expedient interpretation of the confidentiality of the briefing was Tsedu. According to him, the Sunday Times had followed up a titbit from Ngcuka about questions having been sent by the Scorpions to Jacob Zuma. The paper, Tsedu elaborated, then obtained the list independently of the Scorpions (Interview, 27 May 2004).  
Columnist Wyndham Hartley tried to clarify the distinctions between “off-the-record”, “not for attribution” and “background”. He said that when a source did not understand the difference, the journalist had a responsibility to inform the person of the options (Weekend Post, 29 November, 2003). Clearly, not just Mona, but all the editors at the briefing failed to appraise Ngcuka about these distinctions. 
In some respects, the media discourse in the press left the paradigm in disarray.  Off the pages, the South African National Editors Forum (Sanef) adopted a set of guidelines for confidential briefings (see Sanef, 2004).

3.6 Summing up

The confidential briefing controversy as a whole thus raised a number of ambiguities in South African journalism which were not limited to Mona. These were whether editors let themselves be influenced by a confidential briefing; whether they should take a stand as to who is invited to such an event; whether they feel confidentiality is more important than Constitutional rights and public interest considerations; whether they clarify confidentiality; and, overall, how they understand and respect a commitment to confidentiality. 

What was mainly underlined in this case was the paradigm principle that once a journalist gives a source a commitment to confidentiality, huge opprobrium is incurred by default – certainly to the extent exhibited by Mona. But other journalists, including Mbhele, who as acting editor still published a version of the briefing, and Rantao and Tsedu who followed up in various ways that are contentious, remained leaders in the industry.
 The instance as a whole showed “classic” attempts at repairing the status of the paradigm – by defending confidential briefings, avoiding fundamental problems in the paradigm, and heaping blame on Mona. But in an exception to the general response of paradigm status repair, there was an effort to fix the paradigm’s inadequacies by adopting a set of guidelines.
4. Paradigm challenge 3: Testifying and confidentiality of sources

Internationally, many journalists have concerns about being drawn into judicial process. For decades, South African journalists have resisted testifying in criminal courts, and even in civil cases. It can be said that prior to this case, it was a paradigmatic principle to keep members of the Fourth Estate separate and distinct from the policing and judicial arms of the state.
The ethic of not-testifying implies that testifying per se deters sources from speaking freely to the media and that this limits the public interest in a free flow of information. The paradigm logic here would apply whether testimony is given on a voluntary or compulsory basis. The position then has the kernel in it of total non-participation in legal proceedings. If this is taken to represent at least one strand of ‘correct’ professional ethics, it was sorely tested and not only by Mona in person, but by a large number of journalists who argued in favour of testifying. Thus on this issue, any notion of a single hegemonic approach within the overall paradigm was irrevocably overturned.
4.1 The complexities emerge
In much media at the time of the Commission, a far-from-hardline position developed in relation to journalists who were required, and who refused, to testify. The Commission itself showed a sensitivity to journalists’ concerns about coercion, and began by issuing invitations, rather than subpoenas, to several journalists. What this meant then, was not only the issue of giving testimony per se at the Commission, but the extent to which this would be mandatory if the invitees declined the requests. There seemed to be a sense that the Inquiry was not quite the same as a court of law. But this stance of lesser antipathy towards testifying at the Commission did not apply to Vusi Mona’s voluntarily giving of evidence. His appearance was anathema to many journalists (see THISDAY 26 November, 2003). Yet, tellingly, there was no condemnation of another editor - Phalane Motale (also an attendee at the Ngcuka briefing) who was reported as having voluntarily handed in an affadavit to the Commission.

As it turned out, none of those invited (even those who declined) were called upon further, and only Munusamy received a subpoena when she declined to appear voluntarily.  Despite questions about her political motivations, many journalists did accept that she was being subpoenaed in relation to work done in the name (if not perhaps the spirit) of journalism. However, while many of them evinced widespread hostility to Mona’s testimony, they were not averse to questioning the sacrosanct ethical principle against testifying in regard to Munusamy, whether voluntarily or not. 
What especially complicated the principle of no-testifying was the Commission’s making a distinction in regard to Munusamy specifically naming sources and her rendering of other testimony. Various media highlighted the difference and commended Hefer for suggesting he would not necessarily require the former aspect in her evidence (see The Witness, 6 November 2003; Sunday Times, 19 October, 2003; Business Day 14 October, 2003; Business Day, 20 October, 2003; The Citizen, 12 November, 2003).  The Star’s columnist Max du Preez said Munusamy should give evidence, and simply stop when it came to keeping sources confidential. At that point, if she was forced to continue, said Du Preez, it would call for protest (The Star, 27 November, 2003). Significantly, no journalist gave Mona the benefit of the same distinction, even though in his testimony he refused to disclose the identity of what he claimed were some of his sources.  However, Hefer’s nuance failed to win support across the board. For example, Sowetan leaned against testifying (see 1 December, 2003), while Sanef took a position to support Munusamy in her refusal to give evidence. 
What emerges from all this is that Mona was thoroughly criticised over giving testimony (although it is also the case that much criticism was also driven in large part over the contents – and not wholly the principle – of his testimony). Meanwhile,  there were many in the media who had relinquished the previously inflexible “line” that journalists ought never to have no truck at all with judicial proceedings. There was no paradigm “repair” as such in this instance.
4.2 Defining whether a person counts as a journalist 

Boundary definition and building is a well-described practice for how journalists differentiate themselves from others and protect the authority of the group (see Bishop, 1999).  Mona was condemned in the media for having brought journalism into disrepute, and despite his problems, he was judged by standards as if he had been one.  This contrasted with Munusamy – of whom it was asked whether she had abused her position as a reporter to the extent that she did not count as a journalist (at least in regard to this particular story). 

It was the eyebrows raised about Munusamy’s original motivation in punting the spy story so strongly (by openly giving it to a rival paper) that challenged the journalistic community about whether or not she should be supported in her refusal to give evidence at the Commission. Yet her former employer, the Sunday Times, agreed to pay her costs, saying that it was “in support of the principle that journalists must not be obliged to reveal their sources” (Fair Lady, April 2004). Four media organisations also came together as an amicus curae, arguing that there were professional ethical and constitutional reasons for exempting journalists. They were Sanef, Freedom of Expression Institute, Media Workers Association of South Africa, and Media Institute of Southern Africa (South Africa chapter), and their decision was based on the paradigm’s long-held principle – rather than the person of Munusamy. However, this was far from being unanimously supported in the media – precisely because of the particularities of the reporter concerned. In Sanef, numerous journalists argued that in the specifics of this case, and in contradistinction to the general principle, Munusamy ought to give evidence (personal information). 

The debate was also made public in the media where various voices queried whether, if exemption was conceded to journalists, Munusamy should count as a journalist.  Wrote one commentator: “Was she as independent of her sources as she now wants to be from the judiciary, or was she misused in a smear campaign? Did she thoroughly enough try to verify the facts that were given to her by anonymous sources?” (Herman Wasserman, Rapport, 2 November, 2003). A stronger letter in the Mail & Guardian (30 October), by Mark Lowe, an opposition MP, was carried under the headline: “Journalism? PR more likely”. He argued: “Munusamy didn’t deserve the label ‘journalist’ … . Public relations officer for Zuma would suit her better.” 
The media reported others making a similar point. During the Commission, Ngcuka said Munusamy should testify because (s)he was playing a role much greater than that of a journalist.” (Pretoria News, 31 October, 2003). His lawyer said Munusamy had not acted simply as a journalist, but had actively promoted the story. “She put herself outside the normal protection of a journalist” (Mail & Guardian, 23 October, 2003). 
Sunday Times managing editor Ray Hartley asked whether Munusamy counted as a journalist, as distinct from being a source of a story. He concluded that she had obtained the information while working as a journalist, and in regard to this point, the case for her exemption was what would apply to all journalists. However, he said her spy story was not an impartial news report, but a political intervention. For him, in effect, while Munusamy counted as a journalist, her work in this instance did not constitute journalism. The inference then was that there was no case for her to be exempted from testifying (19 October, 2003). 
In the end, Munusamy’s appeal against giving evidence fell away when Hefer concluded the Inquiry without her input. But an enduring result of the saga was that the Inquiry challenged the media community’s general understanding about involvement in legal proceedings. Mona was judged as a journalist and condemned, while at the same time distinctions were made to legitimate and encourage Munusamy to testify.  She was urged to violate a time-honoured stand in South African journalism, he was disowned when he did.  Not forthcoming in the media was deeper discussion about the broader public interest implications and precedents had Munusamy (or other media persons) ended up giving evidence, and nor about the longerterm significance of the different views on the matter for the paradigm position going forward.  
5. Conclusion
The biggest casualty of the period was Mona, and the extent of his paradigmatic transgressions demonstrates why he came to this fate. These led to sweeping – but uninterrogated – declarations by the media about the damage to the institution more broadly. “Journalism has had a disastrous month” said an article in The Star (29 September, 2003). The Commission could be said in part to be about journalism’s failure, was the verdict of journalist Andrew Donaldson (30 November, Sunday Times). The Sunday Tribune said that the revelations about Mona’s moonlighting in public relations “again called into question the lack of integrity among this country’s media”. The Sunday Times opined: “Journalism will count the costs of this shameful performance” (30 November, 2003). “Journalism goes on trial, and emerges looking shabby as abuse claim falters” was a headline in Business Day (28 November, 2003). Sowetan said of Mona: “No one could justifiably deny that his evidence has done considerable damage to our profession.” (Editorial comment, 1 December, 2003).   The Citizen editorialised: “because of him, journalists will have to strive harder to regain an (sic) retain public trust” (29 November, 2003).
In the face of these generalisations condemning Mona, THISDAY editorialised in a way that explicitly exonerated the media qua institution: “(A) wide range of commentators have suggested that Mona’s apparently unethical journalistic behaviour has landed the profession in a crisis.”  However: “His behaviour seems like an exception to the rule.” Thus, said the paper, Tsedu and other editors had not published the spy story, because the sources could confirm it satisfactorily; also, it argued, most editors did follow the dictum of protecting sources (Editorial comment, 4 December, 2003.) 
The other side of the coin of such pontificating was a lack of serious self-criticism. In “classic” paradigm repair style, the finger was pointed solely at one individual. Mona’s problem was that he was well suited to fulfilling the role of the mythological malicious trickster who deserves being made into an equally mythological scape-goat (see Lule, 2001). The point, however, is not easy condemnation of Mona for clear-cut enfringements of a broader dominant paradigm of media ethics, but the fact that his case was represented in a way that eclipsed wider culpabilities, divergences and ethical uncertainties, as well as the need for in-depth discussion thereof. 

In particular, in all this the relation of the media to external political battles, and the decision whether or not to publish within this fray was left aside. The extent of analysis of the period went only as far as the wider arms deal background in regard to which Ngcuka was investigating Zuma. It did not touch on media’s role in regard to the succession politics. Nor did it raise questions about the President’s possible background involvement in regard to Ngcuka’s original investigation of Zuma, or his convening of a commission that he would probably have known would expose the Zuma camp to lack proof against Ngcuka. There was little analysis of how the media was treated as a political battleground or on how to best respond to this challenge.
 The operating US-style tenet that journalists should report, and not become actors in, the news (Berkowitz, 2000:128), was not explicitly surfaced or contextualised in terms of the realities of media as susceptible to functional briefings and leaks. Neither was the paradigm of the role of South African journalism in post-Apartheid conditions the subject of contextual discussion. 
It is true that Sanef went on to produce a set of guidelines on confidential briefings as a result of the controversies, suggesting that the issue went wider than Mona’s violation. There was some debate also around testifying issues. But on the whole, it can be argued that the media’s response was mainly myopic – concentrating on Mona (and to a lesser extent, Munusamy) to the exclusion of deeper self-questioning.   
The case served a dual purpose, akin to that described by Berkowitz (2000), of re-affirming identity and confidence among professional journalists themselves, and reclaiming the value of their work for the wider society. However, unlike cases of “paradigm repair” in more settled societies, this one did not claim to bind journalists together in defence of one particular take on all issues, but also saw a diversity of positions to emerge in regard motivations, confidentiality issues and testifying. There was little appreciation that aside from some obvious parameters, aspects of the post-apartheid journalism paradigm itself were fragile, inchoate and uncertain. The assumed “consensus” character of the paradigm on the whole was reinforced, even while simultaneously and ironically revealing that it did not apply when it came to the many issues, not least the principle of not testifying. For these reasons of flux, this was not a case where the professional community could simply “continue operating as before because they have isolated and dismissed the anomaly” (Hindman, 2005, 227). 
The Mona case showed that South Africa’s paradigm of journalism is in transition, and suggests that the unresolved issues therein, such as political alignment versus impartiality, relations to political battles, and stances on testifying, are likely to generate controversies for some time to come. It also demonstrates that the media “paradigm repair” framework, in a young democracy at least, is operational but not comprehensive, and far from being a comprehensively successful process.  Besides for the “classic” repair and reinforcement responses to challenges, there are also manifestations of paradigm flux and paradigm change and – of greater concern, the persistence of paradigm problems as well. The significance of this complexity may have a bearing on future studies using the paradigm repair framework.
---

REFERENCES

Bennett, W.L., Gressett, L.A., & Halton, W.  1985. Repairing the news: A case study of the news paradigm. Journal of Communication. 35, 50-68

Berger, G. 2004. Media ethics and the Hefer Commission. In ed N Levy. 2004. Balancing Secrecy and Transparency in a Democracy. Hefer Commission – The Case Study. Pretoria: South African National Academy of Intelligence.

Berkowitz, D. 2000. Doing double duty: Paradigm repair and the Princess Diana what-a-story. Journalism. 1: 125-141
Berkowitz, D. 1997. Social Meanings of News: A Text-Reader. London: Sage

Bishop, R. 1999. From behind the walls: boundary work by news organizations in their coverage of Princess Diana’s death. Journal of Communication Inquiry. 23(1):91-113.

Cecil, M. (2002). Bad apples: Paradigm overhaul and the CNN/Time "Tailwind" story. Journal of Communication Inquiry. 26:1, 46-58.

Eason, David L. 1988. On Journalistic Authority. The Janet Cooke Scandal. 205 – 227. In ed J W Carey. 1988. Media, Myths, and Narratives. Television and the Press. Newbury Park: Sage

Ettema J and Whitney D C. Professional Mass communicators.  1987. In eds C H Berger and S H Chaffee. 1987. Handbook of Communication Science, Newbury Park: Sage.  pp747-780

Haas, T. 2006. Mainstream News Media Self-Criticism: A Proposal for Future Research. Critical Studies in Media Communication. 23:4, 350 - 355

Hindman, E. B. 2005. Jayson Blair, the New York Times, and Paradigm Repair. Journal of Communication. 55. 225-355

Lasorsa, Dominic L. and Dai, Jia. 2007. Newsroom's normal accident? Journalism Practice. 1:2, 159 – 174
Lewis, N P. 2007. Paradigm disguise: systemic influences on newspaper plagiarism. https://drum.umd.edu/dspace/bitstream/1903/6803/1/umi-umd-4289.pdf. Accessed on 5 January 2008.
Livio, O. 2006. [image: image1.png]


Routinizing the Unaccepted: Maintaining the Journalistic Paradigm through Media Discourse in Israel.  Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Sheraton New York, New York City, NY, Online <PDF>. 2006-10-05 <http://www.allacademic.com/meta/p14057_index.html>. Accessed on 5 November 2007.  
Lule, J. 200. Daily News, Eternal Stories. The Mythological Role of Journalism. New York: Guilford. 
Ruggerio, T.E. 2004. Paradigm Repair and Changing Journalistic Perceptions of the Internet as an Objective News Source. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 10, No. 4, 92-106

Sanef. 2004. Sanef Guidelines on 'Confidential briefings and sources'. Adopted at Sanef Council, 30 May 2004, Durban. http://www.sanef.org.za/ethics_codes/sanef/. Accessed 5 November 2007.
Soloski, J. 1989.  News reporting and professionalism: some constraints on the reporting of the news. Media, Culture and Society. 11(4), 1989 204-228. 
TRC, (1997).Report of the Truth and Reconciliation Commission: Volume Four, Chapter Six:  Institutional Hearing: The Media. http://www.struth.org.za/index.pl?&file=report/4chap06.htm (accessed 6 February, 2001). http://www.truth.org.za/

Wall, M. 2007. Mainstream news media and blogger criticism: Expanding the boundaries of journalism’s “interpretive community”. Paper delivered at World Journalism Education Congress, June 25-27, Singapore.

Wasserman, H. 2005. A ‘danger to journalism’. Rhodes Journalism Review, 25, November. P34.

Windhal, S and Rosengren, K. 1978. Newsman’s professionalization: some methodological problems. Journalism Quarterley, 55(3). 466-473. 

Zelizer, B. Taking Journalism Seriously. News and the Academy. London: Sage. 

Indication of content:

A challenge to conventions of South African journalism is assessed using the “paradigm repair” framework. It concerns the developments a story of an alleged spy, a confidential briefing and a debate about testifying. 

Keywords:

Hefer Commission, paradigm repair,  journalism, Vusi Mona, Ranjeni Munusamy, Mathatha Tsedu, Sanef, confidential briefing, sources, ethics. 

� A description of the case can be found in Berger (2004). Some of the insights in that


 work are theorised in this article. 


� Wall (2007), however, describes a case where “paradigm repair” did not lead to boundary closure among professional journalists. 


� Wasserman (2005) has applied the framework of “paradigm repair” to relations between mainstream and tabloid newspapers in South Africa, but without going as far as commenting how the country’s context complicates application of the approach. 


� The same personal motives – anger at being investigated – may have been at work not only in regard to running Munusamy’s spy story, but also in Mona’s decision to break the briefing’s confidentiality.  It has not been possible to establish this.





� In unrelated musical chairs, Tsedu was also fired from that paper, and went on to take up the City Press top job when it was later vacated by Mona.





� The belief that Mona operated with an extra-journalistic agenda in disclosing the contents of the confidential briefing was probably the  major factor in triggering the ultimate attacks on the man by his peers, as indicated by the tone of reports in  THISDAY (28 November, 2003) and Sowetan (28 November, 2003), and the express condemnation of him by the national editors’ forum. 





� Disclosure: this author was the initiator of these guidelines. 


� It should be noted, however, that Mbhele later wrote an apology in City Press for what had happened when he was acting editor at the publication.





� One exception was an article by Xolani Xundu who argued: “SA’s fourth estate is on trial for taking sides in the arms deal investigation and of finding Deputy President Jacob Zuma guilty of corruption. This was particularly noticeable after the media began reporting on issues raised in an off-the-record briefing with Scorpions chief Bulelani Ngcuka, and then allowed itself to be used by warring factions in the saga that evolved.” (Business Day, 26 November, 2003). 








PAGE  
1

