Ecquid Novi

ISSN 0256 0054

2002 23(1): # 9604

Guy Berger  

Seeing past race - The politics of the HRC’s inquiry into racial representation

Abstract
In South Africa’s transition from apartheid, the country’s Human Rights Commission’s inquiry into racism in the media serves as an index of racial identities and representations. Racial considerations played an important part in determining responses to the inquiry, which entailed significant ‘re-racialisations’ of identities. The process ensured that racial identity in journalism was put on the agenda, and that the representation of race in the media became a subject of debate and scrutiny. By revealing the constructed and political nature of such identities, this analysis interrogates how the inquiry could be used to assist further transitions from apartheid to democracy.   

Die ondersoek van die SA Menseregtekommissie na die kwessie van rassisme in die pers het tot heelwat polemiek in die pers gelei. Vir voorstanders van die proses was dit ‘n ideale geleentheid om sake rondom rassisme aan die orde te stel wat tydens die media-on​der​soek van die Waarheids- en Versoeningskommissie agterweë gebly het. Vir ander was dit ‘n vorm van heksejag op die pers en is die resultate van die ondersoek, die sg. Braude-ver​slag, met negatiwiteit bejeen. Die waarde van hierdie artikel lê onder meer daarin dat dit kwessie van ras en rasse-indentiteitidentiteit, soos dit met die media verband hou, krities ondersoek en fasette ontleed wat in die toekoms aangewend kan word om tot groter hel​der​heid oor hierdie problematiese aspek van die Suid-Afrikaanse samelewing te kom. Dit blyk uit die feit dat ondanks kritiek teens die SAMRK-ondersoek, aksies ge​​volg het wat ‘n bydrae tot ‘n beter begrip en ‘n hantering van die problematiek van rassime kan lei.

Keywords: Human Rights Commission, identity, inquiry, journalism, media, race, racism, South Africa, 

Prof. Guy Berger [G.Berger@ru.ac.za] is head of the department of Journalism & Media Studies, Rhodes University, Grahamstown, 6140, South Africa. Tel. +27 (0)46 603 8336/7. Fax: +27 (0)46 622 8447. Web page: http://journ.ru.ac.za/staff/guy/

1. Introduction
While the Nelson Mandela presidency focused on national unity, a ‘rainbow’ nation and reconciliation, for a period of time it seemed the Thabo Mbeki leadership emphasised the existence of “two nations” in South Africa, along with racial identities and the structural inequities and tensions that continue to be associated with these identities. In the name of the “Black nation”, the government’s finger has pointed at persisting white privilege and white racism as a problem that has to be addressed if there is to be progress to a non-racial (even if still class-stratified) society. In practice, the Mbeki era has interrelated more than two nations through an Africanism that excludes other black groups in South Africa, viz. Indians and coloureds. In this context, whites are being reminded of their racial identity and its enduring baggage of illegitimate privilege. Many blacks (especially those in the middle class) are mobilising with racial rhetoric against the persistence of this privilege. The non-racial struggle of the 1980s seems a long way off.

Yet, despite heightened racial divisions compared to the Mandela era, the constitution still commits the society to becoming non-racial. What is needed is some sense of its progress towards this objective, and indeed, what is meant by this objective - whether it is a race-free goal, or one that is remains racialised but without the racism. In post-apartheid South Africa, a study of race and the media serves as a barometer to assess these issues, and to provide insight into the complexity of moving from racism to “mere” racial differentiation, through to race-free status. The “Seeing past race” phrase in the title of this article is a pun intended to address whether contemporary South Africa continues to be inhabited by the ghosts of its past, or if the current players can see their way through and beyond race issues towards achieving a non-racial society. 

It is difficult to establish with clarity exactly how much change there has been in South African media since the first non-racial election took place in 1994, because of the absence of baseline data from that time, and, indeed, controversy about just how racist and racial the media was then. Nonetheless, the society has undergone significant changes since 1994, including in the media’s ownership, staffing, freedom of expression climate and regulatory regimes (Berger, 1999; 2002a). It would be illogical if these had no bearing on media content, but it remains of relevance to ask exactly what kinds of problems remain in the way that the South African media represents race. It is in this context that the inquiry into racism in the country’s media by the South African Human Rights Commission (SAHRC) provides fascinating insight into the trajectory of South Africa’s transition.

This matter also has implications for several important questions facing South African media. What does race identity mean for the future of South African journalism? Do journalists in the country have more that divides them than they have in common? Can they promote a national inter-racial conversation, or is the trend towards segregated journalism: one race - one journalistic style? What is the content that is given to racial identity - what does it mean to be a black (or African, coloured or Indian) or white journalist, and to wield one’s subjectivity according to that concept of identity and that way of making sense of the world? What does blackness (or African-ness, coloured-ness or Indian-ness) bring to journalism in South Africa? How and in what ways is this separate from the practices of white journalists? Where does gender intersect with, and diverge from, racial experience and identity in South African journalism? This article does not attempt to provide answers to all these questions, but to provide direction to where such answers may be sought out. 

In attempting to analyse some of these issues, this paper presents a chronology of the inquiry, followed by a political analysis. It then looks at the aftermath, and ends with an assessment about what the process tells us about racial identity amongst journalists and what this might mean for their practice.

2. Background chronology

The SAHRC is a constitutional body set up as part of the new democratic apparatus in South Africa. It is primarily an investigative and monitoring body, and while it has powers to achieve these objectives, it has no legislative, administrative, or judicial mandate. Its impact is, by its own admission, primarily symbolic (SAHRC, 2000:6). Among the many issues it has investigated are the rights of the elderly and racism in schools. To understand the SAHRC’s involvement in media matters, it is necessary to examine the following process during the years 1998 - 2000: 

1998:

· Black Lawyers Association (BLA) and the Association of Black Accountants of South Africa (ABASA) ask SAHRC to investigate the Mail & Guardian and the Sunday Times for racism.

· SAHRC asks both newspapers for a response. They reject allegations and challenge the jurisdiction of the Commission and the locus standi of the complainants.

· SAHRC refutes the challenge, but decides to investigate racism in the media as a whole, and, if necessary, to use its powers which include the subpoena of witnesses who can be fined or jailed for six months for refusing.

1999:

· SAHRC publishes Terms of Reference of an Inquiry; receives 13 written submissions. No submissions are received from the media.

· SAHRC hires researchers Claudia Braude and the Media Monitoring Project (MMP), and publishes their work in the form of an Interim Report in November (Braude, 1999; MMP, 1999). Copies sent to all named media with invitation to respond.

· Media responds with critical coverage (“The Report was selectively savaged” – SAHRC, 2000:13) and sends legal letters to SAHRC indicating major problems with the Interim Report.

2000:

· SAHRC issues subpoenas to media to attend Hearings on the Interim Report. Uproar within media and other circles erupts.

· On 21 February, S A National Editors Forum (SANEF) meets with SAHRC to seek withdrawal of subpoenas.

· On 23 February, five African editors announce that notwithstanding their opposition to the subpoenas, they will attend the Hearings (SAHRC, 2000:16). 

· SAHRC meets with newspaper publishers, subsequently lifts subpoenas in anticipation of participation.

· Hearings convened over three-week period, with no media boycotting.

· Final Report is published in August (SAHRC, 2000).

3. The politics of race in South African journalism

Racial identity in South Africa has historically been bound with purpose, which in turn has been mostly political – i.e. to do with power. It was, arguably, impossible in South Africa for anyone to stand outside the structural, institutional, and spatial underpinnings that went hand-in-hand with racial identities. However, the form and manifestation of those identities were, and are not, automatic. Racial consciousness does not exist simply in and of itself; neither is it fixed in form, and certainly it does not exist in a state of permanent arousal. This was historically the case with white identity, not least in the construction of a pan-white and racially exclusivist “South Africanism” out of English- and Afrikaner- ethnic/linguistic groups. On the other side, Steve Biko also, for example, explicitly addressed it and Black Consciousness for whom to be Black (with a capital B) was a political identity encompassing all those oppressed under apartheid (African, coloured, Indian). Blackness was a proactive response to white racism, and not a natural consequence of being treated as a class of “non-whites” by whites.

With this history of racial identity tied into power issues, it is not surprising that the mere mention of investigating racism in the media would become highly contentious. The race of those wielding media power and the race of those investigating the media constitutes a potentially flammable combination. Because race in South Africa is not (yet) removed from matters of power and privilege, the SAHRC initiative was politicised from early on. By investigating media racism, the SAHRC inexorably fired up questions of racial identity, which in South African terms is still a fraught and fractious issue. 

Although the SAHRC inquiry did not set out to feed into racial divisions and power issues within the journalistic community, it did intersect with a long history of tension in this arena – including in the post-Apartheid era that began with the 1994 democratic elections, and especially with the Truth and Reconciliation Commission’s (TRC) inquiry into gross human rights abuses. Thus, in 1997 a group of African journalists expressed resentment over a plan by the TRC to delegate an inquiry into the media’s role in gross human rights abuses to, inter alia, two former white liberal journalists. Protests led by the head of the Black Editors Forum, Thami Mazwai, persuaded the TRC to drop that particular proposal. Racial and ethnic issues in the media were also manifested elsewhere in the TRC process. In public hearings, African senior journalist Joe Latakgomo and Indian editor Denis Pather spoke with bitterness while testifying at the TRC on how their white colleagues had treated them (see Latakgomo, 1997; Pather, 1997). Coloured journalist Moegsien Williams wrote a stinging critique of white liberalism in the press. The white Afrikaner company Naspers refused to testify to the commission, although the racially divisive significance of this was countered by 127 individual Afrikaner journalists breaking with their bosses to make a collective apology for contributing to a climate of human rights abuses (see Van Staden, 1997; Brynard, 1997). 

Further racial fissures were evident in responses to key stories in subsequent years. The publicising of a possible arms deal with Saudi Arabia by the Sunday Independent’s white editor, John Battersby, earned the anger of Mazwai who said the publicity could jeopardise the contract and thereby negate what he saw as ensuing economic benefits to the country. That Battersby had also defied a court interdict (brought under old apartheid laws) to publish the story, was also a matter for Mazwai’s ire. (see Natal Witness, 4/8/99, Business Day, 16/11/99, The Star, 16/11/99; Sowetan 19/11/99). Under apartheid, there was no real debate amongst journalists about the legitimacy of breaking the law to get a story out. But under a democratic government (and one trying to establish respect for the rule of law), the issue is fraught with a great deal of controversy. 

Racial differences in the media community in the years preceding the SAHRC inquiry also emerged over Mazwai’s call for a “patriotic” stance by journalists, and one that he urged should be in line with the “national interest” and president Mbeki’s project of an African renaissance to be championed by South Africa. A number of white journalists and commentators opposed this orientation as “sunshine” journalism (see Morris, 1996; Addison, 1998, Financial Mail, 3/12/99, Stewart, 1999; Helen Suzman Foundation, 1999; Glaser, 2000). When Mazwai publicly resigned his position as Chair of the South African National Editors Forum (SANEF), followed by SANEF council member Khulu Sibiya (editor of the Sunday paper City Press), it seemed that a stark racial chasm would open up. SANEF had been formed a year earlier through a fragile merger of the Black Editors Forum and the Conference of Editors which was mainly white. However, the crisis of the Mazwai/Sibiya resignations was surmounted with several key black editors (Mike Siluma, Moegsien Williams, Ryland Fisher) staying on within SANEF and working to make it a non-racial organisation that would give equal attention to press freedom and racial transformation. Besides these particular incidents, there were ongoing racial tensions brewing in newsrooms (see Rhodes Journalism Review, 1998). Because, in part, of SANEF’s non-racialism, the Forum of Black Journalists grew to fill part of the gap left by the demise of the Black Editors Forum. 

Yet, despite all this, there was no major evidence of a sense of high or unmitigated racial polarization amongst most of the country’s journalists in the months prior to the start of the SAHRC inquiry. Indeed, according to the Commission’s Final Report: “Until this process began, we may not have realised how far apart we were about what, in practical terms, this meant and what strategies were necessary to usher in a new society. Through this process we engaged with each other, at times painfully, about exactly those matters. Others might have preferred to let sleeping dogs lie!” (SAHRC, 2000:3). In fact, this statement underplays the effect of the inquiry. It was not so much a matter of making explicit what had hitherto been hidden, i.e. of discovering “how far apart we were” - it was a process that revived, reconfirmed, extended and redefined fissures to re-create, and – arguably - to amplify, that distance. Instead of sleeping canines, the metaphor of the cat amongst the pigeons may be a more apt means to express what took place. To assess the implications of this, it is instructive to look at the context within which the process occurred and what happened in its aftermath. 

4. The politicised conjuncture of the SAHRC Inquiry

Many in the media read politics into the SAHRC initiative because of two particular (historical) reasons, which lent themselves to interpreting the inquiry as part of a hidden agenda aimed at reducing the watchdog role of the media. 

First, the inquiry played into the conventional Western libertarian ideology of journalism -government antipathy. As a para-state body, the SAHRC fell into the general media-vs-state and state-vs-media tensions, and at a historical juncture with a significant form (white-vs-black and black-vs-white). Thus, the inquiry both occurred within the framework of state-media relations - always a thorny issue, and was supercharged in post-apartheid South Africa because of the polarity of imagery (and to a significant extent, reality): of black state, white media. As Jacobs (2000) has also noted, the particular timing of the SAHRC initiative meant that it played further into a context where it could be read as evidence of a predictable pattern that was crystallising. Thus, the inquiry came about after fairly sustained criticism of the media by prominent government officials. With the passing of the conciliatory Mandela era, there had also been a revival of white liberal fears about the post-apartheid dispensation becoming a “typical” African authoritarian state. In fact, feared curbs on media freedom by the ANC government had not materialised, and there had been no evidence that these were even contemplated. The irony of this was that, probably, because government had not gone beyond verbal criticism, the SAHRC initiative was framed as the beginning of the “inevitable” clampdown.

Within this context, white editors at the outset cautioned against the inquiry, pointing to the subpoena and the search and seizure powers of the Commission as a potential threat to press freedom. Some further suspected that the initiative was a ploy by President Mbeki to browbeat the media ahead of the 1999 elections, and that it would clear the way for legal restrictions on press freedom (see Stewart, 1999; SA Report). Dr Barney Pityana, head of the SAHRC, was suspected to be acting upon the president’s bidding. Fuelling suspicion of the feisty former Black Consciousness activist, in the eyes of the many white journalists was the belief – based upon a spat he had with liberal lawyer Dennis Davis - that he was quick to brand all whites as racists. He was also known as a person with his own strong criticisms of the media (see “Pityana slammed for ‘prejudging’ media”, The Star, 7.04.00). 

The second aspect of conjectural specificity that cast doubt on the inquiry was the particular journalists and media being accused of racism. For many journalists of varying races, if the inquiry was not a case of the government misusing the SAHRC for political ends by playing the race card, it was the result of people with vested interests in opposing critical journalism who sought to enlist the Commission as a weapon on their side. The media singled out by the Black Lawyer Association were not unreformed apartheid lapdogs, but institutions with some credibility, viz. the Mail & Guardian and the Sunday Times. The Sunday Times had published a kind of mea culpa about the worst of its pro-apartheid journalism in the 1980s. It was by then black-owned and edited by Mike Robertson - a coloured journalist with good democratic and anti-racist credentials. For its part, the Mail & Guardian since its inception had campaigned long, hard and heroically to rid South Africa of racial tyranny. Although its editor Phil van Niekerk grew up “white” (though of mixed race ancestry), he had a long record of courageous anti-apartheid coverage and support for black trade unions. Confirming journalists’ suspicions that there had to be ulterior motives behind the charges was the knowledge that the BLA (one of the two groups behind the original complaint to the SAHRC) had as a prominent member the lawyer Christine Qunta. She had represented a dubious Liberian businessperson, Emmanuel Shaw, who in turn had been exposed by the Mail & Guardian as a fraudster. So, when the BLA complained that the two papers gave disproportionate attention to investigating black crimes, Qunta's interests were seen by several in the press as key to the real reason for the racism charges (see Mail & Guardian, 10-16/3/99).

In short, there was some initial incredulity among journalists (especially white ones) at the accusations, followed by an attempt to find a deeper origin for the attack. In turn, the conclusion drawn was that the complaints were not really about racism but about the papers’ investigative stories. The inquiry was therefore easily framed as being a bid by foes of press freedom to bring state pressure to bear on critical journalism. 

What was noticeable by its absence in this completely politicised climate of the inquiry was informed commentary in the media on the matter of constitutional rights as pertaining to racism in the media and to state powers in relation to the media. In particular, there was little discussion of the constitutional guarantees of media freedom, and even less about potential tensions in the South African Constitution between:

s.16: Rights to freedom of expression & press (as already qualified to exclude extreme hate speech).

s. 9. The right to equality and democracy

s.10. The right to dignity

Instead, it would be true to say that the early media responses to the announcement of the inquiry were knee-jerk opposition. While many white journalists protested the initiative, sometimes finding themselves in the invidious position of picking up support from the formerly ruling National Party (The Star, 24/3/00, Die Burger, 24/3/00), the matter received little public attention from black journalists.

It was not surprising, therefore, that in the conflict that was to ensue, the actual topic of identifying and addressing racism in the media went onto the backburner. At any rate, the stage was set for politics and race to converge and produce a polarisation that was unprecedented in South African journalism.
5. Racial delineation becomes racial division

It should have been predictable that the SAHRC’s inquiry and its political tensions would evoke issues far beyond media racism. However, there is little evidence that anyone at the time foresaw what was coming. Very soon, the inquiry was dragged into a political landscape of escalating and conflictual responses to the initiatives amongst different forces, including those within the SAHRC itself. Pushed to the margins, the matter of media racism barely got a look in. And, as the process unfolded, so differentiation along lines of racial identity began to emerge – not uniformly or comprehensively - but still very significantly. 
In the early phase, concerning the accusations against the two papers, the tensions simmered quietly behind the scenes, but not for long. The first sign that a major controversy could develop was when the commission released its Interim Report about racism in the media. The two-part document was emotively titled “Cultural Bloodstains” and “The News in Black and White” (see Braude, 1999; MMP, 1999). Mainly white journalists, but also black, reacted negatively to the report’s findings. Some black journalists asked how white researchers could really identify racism and on what basis they could accuse black media of anti-black journalism (for example, see Radio 786, Straight Talk programme, interview with Claudia Braude, 8/3/00). White journalists reacted more angrily to the accusations in the report. It was evident that most journalists did not understand the academic language and methods of the report, with the Sunday Times deriding it as “psychobabble” (28/11/99, “The real tragedy of the HRC media report”).
 

It is true that the document’s flaws did lend themselves to being easily trashed by what many describe as a hyper-vigilant, suspicious, and anti-intellectual media. However, this alone did not explain the extent to which the media coverage derided the results, seizing upon the shoddiest and flimsiest sections to rubbish the entire report. The intention was clearly to discredit the inquiry as a whole through making fools of the researchers in the first instance. In the climate of near universal scorn and antagonism, suspicion that the inquiry was a bad thing was now translated to confirmation. Clearly, neither the researchers nor the SAHRC anticipated how sensitive the media would be to any criticism of their integrity in covering race. Of course, it is not unique that the media watchdogs do not like being watched, and that they tend to reserve the prerogative of dishing out criticism to themselves (see Bell, 1996:30-31). Nevertheless, the intensity of the reactions in this case indicated that there was more than the standard defensiveness of the media. Rather, political power, media freedom issues, personal and media reputations, and racial identities were all coming into the equation. In addition, of course, trashing the report and the inquiry obviated the media from having to deal with the actual issue at stake: viz. racism in media content. 
The SAHRC at this point was already annoyed at having been earlier either opposed or ignored by the media. Now, it was being attacked for allegedly “wasting money” on a dubious and pointless investigation which was being treated like a laughing stock. Evidence of how the body was still smarting many months later appeared in the aggrieved tone of the Commission’s Final Report, which declared: “the public was fed a regular diatribe of a brave and fearless media under attack”, and “this biased and ill-informed approach characterised much of the media coverage on the inquiry since then and the injustice of it all was that it prevented an important debate on the question of race in the media happening amongst the people of South Africa” (SAHRC, 2000:9-10).

What the media had first portrayed as a threat was now – after the release of the research - painted as a farce. The SAHRC’s patience snapped and the body decided to use its powers of subpoena to compel the media to take part in the inquiry. The Commission’s Final Report states: “It was evident that a deliberate policy of non co-operation was playing itself out. The correspondence [from the media named in the Interim Report - GB] revealed an intention to become technical and drag the matter out for as long as was necessary.” (SAHRC, 2000:13)

Polarisation between the SAHRC and media people was the immediate consequence of the subpoenas, and the first voices to be heard were those expressing anger and outrage at the rapidly mounting toll that reached a reported 50 editors and journalists being summonsed on pain of imprisonment or fines to account for their coverage (Beeld, 22/02/00). Two foreign publications, the Financial Times and the British Sunday Times, were amongst those served subpoenas. The Truth and Reconciliation Commission, headed by Bishop Desmond Tutu, had done its own inquiry into the media three years earlier but had never resorted to subpoenas for journalists, notwithstanding the boycott of that process by Naspers at that time. Therefore, the only precedent for the SAHRC’s action was the apartheid practice in which journalists were frequently subpoenaed to testify at commissions and court cases, and indeed, when some had even been jailed for refusing to co-operate. The Mail & Guardian editorial headlined, “Commissioners of the Star Chamber” (18-24/2/00) reflected the emotional depth of reactions to the phenomena. The Cape Town and Pretoria Press Clubs said the coercion was reminiscent of apartheid, while SANEF council member Moegsien Williams used the word “kragdadig” (heavy-handed) - language that was formerly reserved for criticizing apartheid repression. (Mediaweb, 2000).

In this context, even the much-attacked researchers for the SAHRC distanced themselves from the subpoena action. Ironically, their problematic reports had arguably done much to confirm media alienation from the inquiry and enabled media to sidestep the actual issues that the SAHRC wanted responses about (and which position in turn provoked the SAHRC’s actions). However, the MMP now declared that the subpoenas - which required journalists to answer points made in their research - smacked of McCarthyism. The organisation declared it would not attend the hearings (Business Day, 18/2/01; Mediaweb, 2000). One (white) SAHRC commissioner resigned in protest at the subpoenas and a former commissioner (coloured) sharply criticised the way things had gone in an article titled “Defy Barney’s thought police” (Mail & Guardian, 18-24/2/00). Most of the voices criticising the subpoenas were white, but not all of them. Mike Siluma said it was incorrect for the SAHRC to use “sledgehammer” tactics (The Star, 22/02/00). Cape Town journalism Mxolisi Mgxashe said the SAHRC overstepped its mark and substituted a democratic discourse with coercion. At the time, SANEF itself was an uneasy hybrid of white and African senior journalists (with a majority white members and with a top leadership that was African and coloured), but it nonetheless called on the SAHRC to withdraw, and subsequently accused the Commission of acting in bad faith during negotiations. It seemed therefore that there was a solid front amongst media people: there would be no co-operation with the SAHRC under coercion. The position was that subpoenas were unacceptable with respect to media freedom and they had to be dropped.

Other points of view eventually began to make themselves heard, de-emphasising the subpoenas and playing up the hearings. These started off cautiously, but built to reach a crescendo of anger once the actual hearings subsequently got underway. Thus while groups like the (mainly white) SA Freelancers Association were calling for collective defiance of the subpoenas, the African editor of the Daily News, Kaizer Nyatsumba, declared that his paper had nothing to hide and instead welcomed the opportunity to appear before the Commission (Mediaweb, 2000). Four other African editors, including SANEF council member and former chairperson Mike Siluma took the same position, and the five appeared jointly at the hearings. They expressed reservations about the subpoenas, but in effect, their position was that these were not an obstacle to going forward with the hearings. Dealing the issue of racism was the more important matter to them. 

Such differences amounted to a division, but it would appear that what radically heightening the sense of “Black” racial identity and differential racial responses to the hearings, was the involvement of international press freedom lobby forces - notably the World Association of Newspapers (WAN). On bad advice, this eminent body wrote to President Mbeki, asking him to intervene and call off the SAHRC Inquiry (Daily Dispatch, 2/3/00). He responded saying he had no authority to override a constitutionally independent body, and instead urged the media to take part in the inquiry. What infuriated the group of five African editors, who spoke about this incident at the hearings (see Siluma et al, 2000), was the statement by the WAN that it consulted South African editors - when, as the group of five later told the hearings, they had never been contacted. Although several of them belonged to SANEF at the time, they expressed joint concern that the organisation, in claiming to represent editors’ views, might lean too much towards the boycott minded interests of white members. Their stance reflected a feeling that their distinctive voice should be heard. 

After a week of massive polarisation and tension, a “truce” was eventually brokered through the mediation of two groups. The first was SANEF, notwithstanding the fact that its unity had begun to unravel. The second mediating group was the racially mixed management of the major newspaper companies, led by former ANC figure and subsequent media chief, Cyril Ramaphosa. The SAHRC agreed to provisionally withdraw the subpoenas, and the media organisations agreed to encourage participation from their side. Reluctantly in some cases, and enthusiastically in others, most journalists then agreed to take part. The bona fides of the inquiry were accepted, at least formally. As evidenced at a workshop attended by this author, concerns remained, however, amongst many SANEF editors that the hearings might go beyond information gathering and develop into an inquisitional style demanding that editors account for their decisions. For this perspective, such a development would be a far-reaching precedent that went beyond editors testifying about broad policy matters, and instead entailed a risky opening for external parties to interfere in the day-to-day exercise of independent editorial judgement. This fear conflated the explaining of decisions with conceding the right of an editor to make those decisions. However, the distinction was not made at the time.
6. The Hearings

The politicisation of the process up to this stage had cast it firmly in the ambit of power issues - and had triggered the emergence of racial divisions and increasingly racialised identity. When they happened, the hearings saw the fusion of power and race into a moment of major tension which seemed likely to persist for a long time to come. 

Over three weeks, testimonies were heard from journalists, academics, members of the public, publishers, broadcasters, regulatory and monitoring and complaint bodies, Jewish and Islamic lobby groups, and the ANC and the SA Communist Party. There was extensive media coverage, including live radio transmissions by the SABC. What merits mentioning is who was not there: rank-and-file journalists and their unions were absent by default, likewise other political parties. There were no contributions from civil society groups, or even significant numbers of ordinary members of the public. It is possible that their presence may have ameliorated the tensions amongst the media representatives, although the opposite effect may also have resulted. At any rate, what did happen was a media-centric event that turned into a racial showdown amongst journalists.

Initial interactions at the hearings (including one by the author, see Berger 2000a) concentrated on the research in the Interim Report. The result was a stalemate between the researchers and their critics over the findings. This meant that the issue of the extent and form of racist content as such became subsumed under methodological controversy over the Interim Report. The hearings never resolved this, and soon moved on to other issues, with spontaneous rather than systematic viewpoints about racist content being expressed. Thus, many matters not in the SAHRC research reports came to predominate - like gender, religious bias, newsroom organisation, recruitment practices, training, sources and news agency use, advertising, ownership and distribution. Most journalists rejected the Braude/MMP research, and left it at that. The issue of racism, it frequently seemed, was far less a matter of representations of content than of the attitudes and practices in newsrooms and the wider political economy. 

It is fair to say that the testimony, which entailed cross-questioning by the SAHRC panel, was a turning point in South African media. Huge rifts in perceptions were raised, reinforced and arguably even widened. These divisions were among journalists of different race groups about the definitions, extent, manifestations and sources of racism in the media, and indeed in society as a whole. Racial identity, classically invoked for a reason, was out in force - and defined as much as by whom groups felt they were, as by whom they felt they were not. Despite reference to “black” as an all-encompassing term, the five African editors effectively appropriated the identity of “black” (to exclude coloured and Indian journalists) (see Siluma, et al, 2000). As Appiah (Appiah and Gutman, 1996:82) points out, whites as a group tend to find it easy to forget the significance of their own skin-colour, but those at the hearings were unable to escape feeling very colour-conscious. While most whites that testified acknowledged media racism in general terms, when it came to specifics, many were silent or defensive to the point of avoidance and even denial. While all participants accepted the legitimacy of the SAHRC panel, it was noteworthy that two editors who were white drew the line at taking the oath before giving testimony. They cited concern at turning the inquiry into a pseudo-legal proceeding rather than a frank and open discussion. Their argument represented less a rejection of the SAHRC than a strong libertarian persuasion. In contrast, most black editors participated enthusiastically and without reservation. 

What all these difference demonstrated were the politics of racial recognition in play, with race being re-articulated and re-defined in both inclusionary and exclusionary ways, and opposed identities on parade and demanding acknowledgement (see Taylor 1994; cited in Appiah and Gutman, 1996).

Problematic and partisan reporting extended the racial configurations. Evidence given by the author of this paper about the methodological weaknesses of the SAHRC inquiry was seized upon and highlighted extravagantly in coverage by newspapers with significant numbers of white editorial decision-makers. The (black) Sowetan reported erroneously that white editors staged a walk-out of the hearings.
 When the ANC’s thoughtful submission about racist archetypes included an unsubstantiated claim that an article by Mail & Guardian (black) journalist Lizeka Mda had been ghost-written by (presumed-white) editor Phil van Niekerk, it was the controversy around this claim that was awarded the media limelight (The Star, 7/4/00, “Star executive editor responds to the ANC”; “Editor denies writing under black name”).

It is illuminating to single out some of the racially signifying themes and patterns that emerged in the proceedings. These are gleaned from notes taken by the author, the SAHRC’s own daily summaries (see:[http://www.sahrc.org.za], and assorted press clips.

Press freedom

A clear division along racial lines emerged between the Mail & Guardian (white) staff that attended the Hearings under protest with Senior Counsel present, and the African group that became known in the media as “the five black editors”. The latter welcomed the inquiry and forcefully dismissed the view that it was a threat to press freedom.

Racist content and sourcing

· While most white editors acknowledged racism in their media, they denied that it was deliberate - and more significantly (with one exception - see Whitfield 2000) they supplied very few examples of where it was exhibited. Black editors (e.g. (Mike Siluma of Sowetan), however, spoke more concretely about what they regarded as extensive racism - not only in media content:

· White assumption that blacks will fail.

· White life more important than black.

· Black and/or female experts seldom quoted.

· Blacks portrayed as corrupt & dictatorial.

· Mandela portrayed as the positive exception to the negative rule (ANC).

· While there could be anti-white or other group racism (for instance, as in underplayed coverage of white deaths in the black press), anti-black racism was the most important issue.

· White editors sabotage the country by deliberately scaring off foreign investors.

 Staffing and control

· SABC’s Phil Molefe told the hearings that there was a “presumption of incompetence” that black editors had to face. “It is like a river flowing upstream”.

· e.tv staffers accused their management (coloured) of anti-African practices (The Star, 20/3/00, “e.tv staff file racism memo”).

· Sunday Times editor Mike Robertson said he shared the frustrations of many black editors, but did not share their feelings of powerlessness (Laurence, 2000a).

· White Afrikaans editors disbelieved that black editors could really be powerless.

Ownership and diversity

· Both black and white editors highlighted the concentrated ownership and lack of diverse media.

· The Forum of Black Journalists said that black owners felt powerless against the market.

· E-TV owners/managers argued that they did not feel disempowered at all. (“Black journalists call shots in white-owned media, says e.tv”, The Star, 5/4/00)

Advertising

· “Advertisers go for channels seen to be white” was a frequent theme raised by black journalists.

Training

· the particular backlog in trained black subeditors was discussed

· a shortage of trained senior black journalists was also noted.

Culpability for racism in the media

· There were uncontested observations that black journalists could be guilty of anti-black racism, and that whites could be victims of anti-white racism, but the major question of responsibility was for white-on-black racism. 

White English editors

· not guilty of racism (Mail & Guardian, Citizen)

· guilty, but trying (Sunday Independent)

White Afrikaans editors

· not guilty (You, Rapport),

· guilty, but trying (Beeld).

Coloured/Indian editors

· speaking with black racial identity, not guilty (e.tv)

African editors

· not guilty because: whites dominate debate, government spokespeople give preferential attention to white media, black editors lack power, and the dominant newsroom culture is white.

Black women editors

· Not guilty, rather black women suffered the most racism.

Rights

The racial lines were not as clearly patterned on the issue of racism and constitutional rights. Black editors did not address the matter extensively during the hearings. However, contrary to expectations, there were white editors who rejected elevating freedom of expression over and above other rights. Thus, the white editor of the Sunday Independent, John Battersby, argued that there could be no free press until racism ended, because freedom of expression existed side-by-side with the right to dignity and equality. Peter Sullivan, white editor of The Star, said: “We urge the HRC to more interventions where human rights, which are our own, are transgressed” (The Star, 13/3/00). Such positions were, however, overshadowed by the larger picture of a bloc of African journalists united against white editors, all of whom they perceived as racist to one extent or another. Although there were differences too amongst African editors (The Star deputy editor Mathatha Tsedu, and SANEF chairperson Lakela Kaunda, did not join the group of five), these were also eclipsed by the deeper division. 

Institutional mechanisms

Press Ombudsman's code of conduct

· Tighten: Mail & Guardian, The Star, Beeld.

· Set up permanent monitors and tribunal (Black Lawyers Association and Association of Black Accountants of South Africa).

Racial identities

· explore whiteness, (Phumla Mthala, Media Monitoring Project)

· “some black journalists have absorbed the barbarian stereotype” - ANC. 

· “some blacks are black outside but white inside” - Kaizer Nyatsumba (Daily News).

Transformation

Many participants across racial lines focused on issues that went further than racism:

· Gender, xenophobia, class,

· Transform news paradigms,

· Transform newsroom and decision-making,

· The impact of financial constraints.

7. Aftermath

The impact of the hearings continued to be felt well after their conclusion. For a time, despite the areas of commonality, and the many exceptions to the racial fracture lines, there was a heightened sense of racial identity and racial polarity in the media – and, it seemed, in much of society too. In this regard, the tensions expressed in hearings were arguably not just a microcosm of the wider society; they were also magnified into the wider society, fuelling racial identities there.

The pressure to conform to expectations and join the side of the five African editors nearly prompted SANEF leader, the African editor of the Evening Post, Lakela Kaunda, to resign her chair ship of the non-racial organisation. It appeared as a classic case of the tension discussed by Appiah (Appiah and Gutman, 1996:98) between ascribed collective identity scripts and personal autonomy in relation to these. The point was made by Daily News editor Kaizer Nyatsumba that he considered himself not just black on the outside, but also within; a statement that begs many questions but which highlights how polarised and reductionist some of the racial identification at the hearings was.

SANEF reeled and staggered for several months until finally patching together a working unity and initiating several workshops for journalists. While Mike Siluma cooled his participation, Mathatha Tsedu remained involved – later being elected as chairperson during 2000. One liberal white journalist was moved to write a deeply personal article about his sense of racial alienation (Vanderhaegen, 2000). An African journalist expressed his continuing intense anger in another article (Makoe, 2000). The Forum of Black Journalists gained more momentum, but a rumoured revival of the Black Editors Forum did not materialise. The SAHRC, however, had generally handled the hearings with dignity and autonomy and as a result not only raised, but also improved, its public profile through the whole proceedings. President Thabo Mbeki called on the commission to hold a conference into racism in general in South Africa in August, and the organisation began preparations to host a mammoth international racism conference in 2001. Impressionistically, media coverage appeared to be striving to be more sensitive – with some exceptions like the Zimbabwe story (see below). Business Day newspaper initiated its own research survey into media racism (18/7/00, correctly criticized by the Media Monitoring Project on 2/8/00). 

It was just ahead of the SAHRC’s August racism conference that the Commission released its Final Report on racism in the media, entitled “Faultlines”. Although there was some dissatisfaction in the press that this step went against a pledge to seek comment from media parties ahead of public release, it did not become a major point of contention. In fact, the report itself did not become an object of conflict.
 There are several possible reasons for this:

· First, it was, in part, probably because of the timing. No sooner was the report released, than the media agenda was drawn away from it to focus on the national racism conference which had just begun. The media’s role in racism was a very minor part of the conference. 

· Second, in part, the delays between the hearings and the final report had seen racial identities subside somewhat. Various parties had had their say, and either committed themselves to do better or given vent to their anger. Not much more remained to be said, it seemed. Battle lines between African and white journalists (at least) had been drawn, but without the subpoenas and hearings as central battleground, these now lost some of their hard edge. Divisions still existed, but the conflict across them had died down. Some journalists, possibly, were just - as journalists become - tired of the story. But this was also a story that would not and could not go away entirely. Some months later, the rifts re-appeared over how the land conflict in Zimbabwe was being covered. What trainer Eric Meijer calls a “racial default setting” (personal communication to the author) had led to greater coverage being given to white victims of violence and intimidation than blacks, and this provoked anger amongst black journalists in particular. (The class aspect of the bias, i.e. white farmers, black farmworkers, was not highlighted). Six months later, the lines were again revived and re-drawn over cultural differences about reporting whether presidential spokesperson Parks Mankahlana had died of AIDS. Nevertheless, in the aftermath of the hearings, there was a general decline at least in representations within the media about hardened-racialisation amongst media people, suggesting a lowering of racial identities within the profession itself.

· A third reason why the SAHRC’s output that had been so explosive in the past and which proved now to be a damp squib, was the political content of the Final Report. This document shied away from recommending any legislative action to combat racism in the media. Not withstanding calls by Sowetan editor Mike Siluma, for “something to be done”, neither he nor any other journalist at the hearings urged a legislative course of action, and probably most would have reacted strongly had the SAHRC have proposed such. There was some media criticism of the comparatively mild suggestion in the Final Report that there might be benefit in “a regulatory framework that uniformly addresses all the media; that sets a framework and an independent regulatory authority solely under the control of and funded by the media” (SAHRC, 2000:91). However, this proposal was a long way off from being a major threat to media freedom, and while it was firmly rejected across the media, journalists did not get racially worked up about it. It seems fair to say that, for the doubters, it was now apparent that the SAHRC was not part of a secret political agenda to draw the watchdog’s teeth, but a sincere effort on the part of the SAHRC to follow up a serious social problem.

· A fourth reason for the comparatively low-key response by the media may have been that formerly-critical white journalists had learned their lesson: scorn the SAHRC and you find yourself under a subpoena (see also Helen Suzman Foundation, 2000).The academic density and weak argument in the Final Report showed no improvement on the Interim Report which had attracted such ridicule (see Berger, 2002b). So there were ample grounds had the media wanted to hammer the document.

· Fifthly, what also made for a muted response was the bland conclusion in the SAHRC’s Final Report that all the media was racist. This formulation avoided singling out any particular medium or journalist or piece of journalism, which inevitably meant a diluted response (see Berger, 2002a for a critique of the aspect of the report). Journalists could interpret this in any way they wanted - as vindicating their claims to be either racism-free or to be part of a system for which no individuals were culpable (Laurence, 2000b). 

Then, finally, the report proved to be relatively uncontentious in many recommendations such as:

· attempts to establish the Media Diversity Agency should be given greater impetus.

· work was needed on developing voluntary Codes of Conduct on human rights reporting.

· existing Codes needed to be strengthened.

· media training programmes should address human rights and racism.

8. Conclusion

For the aggrieved African journalists, the inquiry served a purpose by raising the issues and putting more pressure on managements to advance black and especially African staff. For white journalists, some sensitising had occurred about the views of their black colleagues and some criticisms of white journalistic practices. For the media after the inquiry, it was back to business as usual, even if that business continued to change.

Thus the SAHRC inquiry came and went. Its political significance at the end is hard to assess, despite the intense politicisation that its course evoked. But certain precedents have been set. The SAHRC established itself, in the eyes of the media, as a legitimate watchdog of the watchdog. It is, in retrospect, remarkable that the media agreed to subject itself to such external scrutiny. The circumstances were that some journalists did so under pressure and in trepidation of the outcome, some had been determined to defend themselves and yet others had hoped that racial justice would be brought nearer by the inquiry. Such rationales may not necessarily be repeated in the event of future inquiries, but arguably, a watershed was crossed by the fact of media participation in this particular process. 

Also important as a precedent is that no restrictive legislation was envisaged. The Final Report concluded that individuals who feel wronged by media racism could rely only upon the legal remedy of a civil defamation action (unless the racism reaches the extreme of criminal hate speech). This being the case, the issue of racism in the South African media now becomes one primarily of negotiated change within the media itself, rather than one within the ambit of the state. In some ways, this places even greater onus on journalists themselves to make progress in de-racialising media content. 

What the inquiry also indirectly demonstrated was that full de-racialisation in the media depends not just on internal questions, but also on broader changes in the society. On its own turf, it also depends on economics, staffing, sources, and audiences - and of course the representation of content. It is in regard to the question of representation of content that one can examine the significance of the racialisations that occurred during the hearings, and how they impact on the questions about the future of South African journalism as discussed at the outset of this paper. 

What the SAHRC inquiry reveals is that racial identity is always constructed - whether consciously or not, but usually often consciously. South African whites have traditionally given blacks no option but to respond with a racial identity - whether as “non-white”, “African”, “coloured”, “Indian” or “black”. It is something black people have been negatively, continuously, and forcibly reminded of. The inquiry turned the tables, compelling white journalists to acknowledge and re-assess their whiteness. In some ways, it also problematical “blackness”, by playing up other categories (African, coloured, Indian), and by suggesting that to be black is not necessarily to practice journalism that is free of anti-black representations. All this construction and deconstruction casts doubts on what are otherwise seen as fixed and intrinsic racial identities.

With its history, South Africa will of course take decades to detach and eliminate race as signifying something genuinely meaningful. It has to start such de-linking by fighting racism, but it has to conclude by eliminating race. En route to non-racialism, the stages are reached where, by removing the relevance of the physical signifier, race, and racial identities collapse. What is left are culture, language and history - which are understood as only coinciding with skin colour - but more importantly, which can, and do, migrate across people of various hues and backgrounds. The potential then exists for a fusion on a greater scale of identities that have their origins in multiple (formerly) racial ghettoes - and wider. The potential also exists for a development of what Gutman (Appiah and Gutman, 1996:167) perceives as the multi-cultural character of individuals. 

However, this (lengthy) process - paradoxically - has to acknowledge race in order to establish the racial parity that is necessary for colour-blindness to come into existence and for racialised identity and life chances to fade into obscurity. In this sense, the initial heightening of racialisation entailed by the SAHRC is not necessarily in contradiction to the quest for de-racialisation. The real question is whether the experiences of racial identities in the SAHRC investigation and its aftermath perpetuate the distinctive and oppositional character of these identities, even if, and as, the material conditions for the differences fall away. It is likely that “consciousness” will follow “being”; especially if the impetus of the inquiry means action to reduce the way that “being” is still significantly structured by racial power categories and legacies. 

What then becomes of special relevance to the media is that if, when and as, racial identities lose their political function and conditions, with only associated culture and language remaining, these latter elements will remain exclusive group property or national assets. For journalists working towards ultimate de-racialisation, whose goal it should be to have the cultural versatility and identity erudition to tell all stories and to represent realities with or without race, this ought to be the desired outcome.

To sum up, the SAHRC inquiry demonstrates that racial identity is shaped, articulated, inflated and deflated as conditions change. This is not to suggest that what goes up (heightened racial identity) inevitably must go down, but rather that there is a historical ebb and flow of racialisations. Circumstances create and enable individuals to do certain things with racial identities. To the extent that this can be a conscious (political power) project, the possibility exists for South African journalists to move on from recognising racial differences and combating the real foundation of these, and move on to build an identity that can go beyond race. This could be an identity that includes not only a wider South Africanism and indeed Africanism, but also a commitment to broader human rights and equity including those rights denigrated by class structure, gender inequality and homophobia. 

The actual products of the SAHRC - its Interim and Final Reports - are problematic and of little promise (Berger, 2000a; Tomaselli, 2000). Yet, the process they are part of is certainly of value (see Berger, 2002b). By intensifying racial identity, the inquiry brought a major issue to the fore. As has been argued, South Africa can only proceed to a phase of raceless-consciousness by first heightening such awareness in order to take action that will render it unnecessary. Further, although the process pushed journalists apart, the fact that it did bring them into a singular discussion on a key question meant a potential to go forward into dialogue. Lastly, that the media as a whole went along with an outside agency in examining probably the major matter in South Africa’s transition, is a watershed. If nothing else, the inquiry for the first time opened up the country’s media to stakeholder discussion and scrutiny, and this could pave the way to further investigations into other contentious matters - not least the treatment of gender and class in the media. 

Post script: Since this article was researched, a number of issues have flowed from the HRC investigation. Legislation to set up the Media Development and Diversity Agency was finalized in the first half of 2002 (http://www.gov.za/gazette/bills/2002/b2b-02.pdf). The initiative represented a small but  important step to increase media diversity through institutionalising support for the development of grassroots-based media, particularly community radio among disadvantaged, and hence largely black, people who are underserved by mainstream media.  The SANEF convened an ethics conference in 2001 to examine whether there should be changes to the Press Ombudsman's Code of Conduct, but nothing decisive emerged. During 2002, SANEF representatives on the Press Ombudsman's governing body were asked to convene a task group to look specifically at the issue, and the organisation began renewed work on the matter.  

A pioneering skills audit was arranged by SANEF, also during 2002, and it assessed - inter alia - the racial understandings of junior journalists (see http://www.scribe.co.za/pages/06_research.htm). The survey found that while news managers claimed to be giving racial guidance to their reporters, there was, on the ground, a poor grasp of when reporting on race was significant or not.  SANEF planned to convene a series of regional workshops and a national conference to discuss strategies to deal with this and the other skills deficits. 

These developments, combined with other social and political factors such as a congenial summit between the South African Cabinet and SANEF in 2001,all contributed to a decline of racial consciousness and controversy within media circles between 2001-2. There was also little sign of people and groups outside the media taking a concerted interest in engaging with the sector. Race will likely raise its head again at forthcoming historical junctures in regard to South African media, but the extent of its revival will probably depend more on external stakeholders, rather than divisions among journalists themselves. 
 

References

Addison, G. 1998. It’s legit, guv. Rhodes Journalism Review (15): 48.

ANC. 2000. Stereotypes steer the news. Rhodes Journalism Review. August. (19):52.

Appiah, K A and Gutman, A. 1996. Colour conscious. The political morality of race. Princeton University Press, Princeton.

Bell, A. 1996. The language of news media. Oxford: Blackwell. 

Berger, G. 1999. Towards an analysis of the South African media and transformation, 1994 - 1999. Transformation, (38):82-116.

Berger, G. 2000a. Over the rainbow: the contribution of Black Consciousness thinking to identifying and countering racism in the media. Unpublished paper, originally prepared as a submission to the South African Human Rights Commission inquiry into Race and the Media, Johannesburg, March 2000.

Berger, G. 2000b. The media, research and racial representation in post-apartheid South Africa. Paper presented to African Studies Association conference, Nashville, November 2000.

Berger, G. 2002a. De-racialisation, democracy and development: transformation of the South African media 1994 – 2000. March 4 ed Tomaselli, K and Dunn, H. Media, democracy and renewal in South African Media. Colorado Springs: International Academic Publishers.. 

Berger, G. 2002b. Problematising race for journalists: critical reflections on the South African Human Rights Commission inquiry into media racism. Forthcoming in Race, Gender & Class. (8):1

Braude, C. 1999. Cultural bloodstains: towards understanding the legacy of apartheid and the perpetuation of racial stereotypes in the contemporary South African media. Research report commissioned by the South African Human Rights Commission as part of its Inquiry into Race and the Media. [http://www.sahrc.org.za/braude_media_report.PDF], accessed 15 September 2001.

Brynard, K. 1998. My individual YES to admitting culpability. Rhodes Journalism Review (15):33

Helen Suzman Foundation. 1999. HRC media probe and definitions of racism. [http://www.hasf.org.za/focus_13_Probing_media.html]. Accessed 8 October 2001.

Helen Suzman Foundation. 2000. Newspaper managements are giving in to political pressure. [http://hsf.org.za/focus19/focus19editorial.html]. Accessed 8 October 2001.) 

Jacobs, S. 2000. Where the HRC went wrong. Rhodes Journalism Review. August. (19):5.

Glaser, D. 2000. The Media Inquiry Reports of the South African Human Rights Commission: a critique. African Affairs (99):396 - 405

Latakgomo, J. 1997. Black journalists battled against continuous racial prejudice in the newsroom. Rhodes Journalism Review (14):20

Laurence, P. 2000a. Racial faultlines threaten to split ranks of editors. Financial Mail, 17/3/00.

Laurence, P. 2000b. Racism in the media. Focus. Helen Suzman Foundation.

http://www.hsf.org.za/focus19/focus19hrc.html. (Accessed 8 October 2001). 

Makoe, A. 2000. Beating the black drum. Rhodes Journalism Review (19):15. 

Mediaweb. 2000. All the comment about the media subpoenas. [http://www.mediaweb.co.za/ArticleDetail.asp?ID=678]. Accessed 12 February 2000. 

MMP. 1999. The news in black and white: an investigation into racial stereotyping in the media. By the Media Monitoring Project, October. Research report commissioned by the South African Human Rights Commission as part of its Inquiry into Race and the Media. [http://www.sahrc.org.za/mmp_inquiry_rport.PDF]. Accessed 15 September 2001.

Morris, M. 1996. That hoary O word ... . Rhodes Journalism Review, (12):33.

Pather, D. 1997. Black journalists battled against continuous racial prejudice in the newsroom. Rhodes Journalism Review (14):20-21.

Rhodes Journalism Review. 1999. The Transformation Issue: what people in the workplace say - a Review survey. Rhodes Journalism Review. (16):4-8.

Siluma, M., Nyatsumba, K., Mogale, C., Madlala, L., Molefe, P. 2000. Joint submission to the Human Rights Commission Inquiry into racism in the media. [http://www.sahrc.org.za/wednesday_8_march_2000.htm]. Accessed 28 September 2001); see also Sowetan 8/3/00; The Star 8/3/00; Business Day 14/3/00. 

Stewart, G. 1999. “The HRC Investigation: How do we Avoid Racism in a Time of Ubiquitous Racism?” Rhodes Journalism Review, (17):7.

Taylor, C. Multiculturalism and the politics of recognition. Princeton: Princeton University Press, 1992. 

Tomaselli, K. 2000. Cultural Studies as Psycho-babble. Post LibCrit, Methodology and Dynamic Justice, keynote paper prepared for the Third Crossroads Conference on Cultural Studies, Birmingham University, June 2000.6

Vanderhaegen, Y. 2000. White man whingeing. Rhodes Journalism Review. August. (19):17.

Van Staden, C. 1998. The Afrikaner NO to being probed by the TRC. Rhodes Journalism Review (15):32

Woods, K. 2001. Apartheid’s aftermath. American Journalism Review, April. [http://ajr.newslink.org.ajrkeithapr01.html].

� This article extracts from and revises Berger (2000b). It is written with the express acknowledgement that it is not and cannot be “race-free” in its origins. However, in writing this article there has been an attempt to be aware of the blinkers of White racial identity, no matter how anti-racist one might subjectively strive to be. To this extent then, it is to be hoped that the article merits consideration with acknowledgement that it comes from an author part of whose life experience is ‘White’, but also with a refusal to reduce it entirely to that source. Much of the information for the argument is based upon attendance at the South African Human Rights Commission Inquiry and upon participation in discussions at the South African National Editor’s Forum.


� It is notable that in South Africa historically, the more middle-class the social base, the more vociferous the mobilisation of racial identification and exclusiveness has been. In contrast, more mass movement and trade union thrusts have been more non-racial precisely because they have concentrated more on class and less on race issues. Just as it was the rising Afrikaner petty bourgeoisie that developed racial identity with a cover-up of class differences amongst Afrikaner Whites, so a Black petty bourgeoisie today represents itself in racial terms that are silent on stratification amongst Blacks.


� “Laughingly ridiculous findings” commented a Sunday World editorial (27/2/00); “obviously inept and ill-equipped researchers whose report made the HRC a laughing stock and nearly became the framework of the hearings,” was the judgment of The Star (7/4/00). See also Woods, 2001.


� “There was no basis for us to say White editors had walked out. We published the story not to make a racial point, but to reflect the fact that the country’s top White editors were not present when the submission was made (by the five African editors – GB)” (9/3/00).


� SANEF said the Final Report was a “sober document.” Additional positive, neutral or mixed views were evident in headlines like “Editors welcome findings” – Business Day 25/8/00; “A wishy-washy effort” - Sunday Times, 27/8/00; “Education is the best way to fight racism” - City Press, 27/8/00. Even a critical article titled “HRC borrows a page from Kafka” in Business Day (5/9/00) was subtitled “Media racism report may be a blast from the past and reaction to it a sign that South Africans are talking to each other.” The lone publication with a very strong reaction to the Final Report was the Mail & Guardian , which said the document was “lazily recorded, pretentious in its intellectualism and inept in its presentation” (25/8/00). 





PAGE  
19

