£ Y Routledge

Journal of Contemporary African Studies, 23, 3, Sept.2005 2N\ Taylor &Francis Group

(Re)writing Xenophobia:Understanding
Press Coverage of Cross-Border
Migration in Southern Africa

David A. McDonald and Sean Jacobs

Xenophobia — although difficult at times to disentangle from other psychological
and structural influences such as racism, nationalism and ethnocentrism — refers
specifically to “a deep dislike of foreigners” (Oxford Concise Dictionary). This
definition describes a discrete set of attitudes that manifest themselves in the be-
haviours of governments, the general public and the media. This is certainly true
in South and southern Africa where xenophobia is distinctive and widespread
(albeit uneven across the region) and where the print media in particular has
been accused of exacerbating the phenomenon.

In a previous article, Danso and McDonald (2001) reviewed English-language
press coverage in South Africa from 1994 to 1998 and argued that reportage and
editorial comment on cross-border migration was largely anti-immigrant and un-
analytical. Not all such treatment of the issue by the media was negative and
superficial, and there did appear to be gradual improvement over time, but the
overwhelming majority of newspaper articles, editorials and letters to the edi-
tor employed sensationalist, anti-immigrant language and uncritically repro-
duced problematic statistics and assumptions about cross-border migration in
the region.

The purpose of the current paper is threefold. First, it updates the previous study
to determine what, if any, changes have occurred in South Africa with respect to
xenophobia in the press by looking at English-language newspapers from 2000 to
early 2005 and comparing the results to the former survey. Second, and more im-
portantly, the paper poses a series of hypotheses as to why press coverage in
South Africa is xenophobic (or not) and where we might expect to see trends de-
veloping in the future.

The paper also expands the analysis to other countries of the region — namely,
Zimbabwe, Botswana, Namibia and Zambia (with the emphasis on the first two
due to the relatively small sample sizes of news material available for the latter).
An analysis of these additional countries helps to expand our understanding of
the regional aspects of xenophobia in the press and places our study of South Af-
rica in empirical and theoretical perspective. The variations across the region
serve to highlight important theoretical differences, which show that there is no

ISSN 0258-9001 print / ISSN 1469-9397 online/05/030295-31 © 2005 Journal of Contemporary African Studies
DOI:10.1080/02589000500274050



296 Journal of Contemporary African Studies

single or universal explanation for xenophobic press coverage in southern Africa
(or its non-xenophobic counterpart). It is a highly contextualised phenomenon.

Southern Africa is not the only region to experience this problem, of course. Xe-
nophobia in the media has been documented in many parts of the world, in many
different languages and media (although print media has attracted the most atten-
tion, largely for the same methodological reasons that have shaped this research,
as discussed below). The situation in Europe has been studied most closely (with
Eastern Europe, Russia and the South Caucuses coming under particularly in-
tense scrutiny of late) but Canada and the United States have figured prominently
as well (Chavez 2001; King and Wood 2001; Henry and Tator 2002; Haynes and
Devereux 2004; see also the websites of organisations such as The Refugee Me-
dia Group in Wales, The Media Diversity Institute, European Youth for Action,
The Moscow Helsinki Group, The European Monitoring Centre on Racism and
Xenophobia, Refugees, The Asylum-Seekers and the Media Project, The Interna-
tional Media Working Group Against Racism and Xenophobia, and the United
Nation’s World Conference Against Racism, Racial Discrimination, Xenophobia
and Related Intolerence).

Surprisingly, few of these studies attempt to explain the causes of xenophobia in
the press. For the most part they are descriptive in nature, providing a summary
of the extent and character of xenophobia, typically followed by a plea for im-
provements in the way that migration is covered. The same shortcomings apply
to the previous work on this subject in South Africa which, as noted above, is one
of the primary reasons for this follow-up research (see Minnaar and Hough 1996;
Reitzes and Dolan 1996; Peberdy and Crush 1998; McDonald et al 2000; Danso
and McDonald 2001; Harris 2001).

A second problem with existing research is that it tends to conflate racism and
xenophobia. This blurring of concepts is understandable in the European and
North American context where (im)migrants are predominantly visible minori-
ties, but in southern Africa xenophobia is directed towards all foreigners, black
and white, and emanates from all racial groups. Black Africans from other parts
of the continent are most widely and adversely affected by xenophobia (and the
darker the skin the worse the prejudice), but immigrants from Europe, North
America and Asia are also victims. We therefore attempt to illustrate the nuances
of these attitudes and how they manifest themselves in the press for each of the
countries discussed.

That said, we must acknowledge the methodological and analytical insights that
we have gleaned from the existing literature. Methodologically, we have bor-
rowed on the now well-established tradition of discourse analysis to determine
whether a text is xenophobic or not and how xenophobic it is. Secondly, we draw
on the long-standing recognition in the academic literature on the press that the
media is both a reflection of racism and xenophobia as well as an instigator. In
other words, the media reflects reality (xenophobia exists, therefore it is not sur-
prising that people in the media would represent these popular sentiments) but it



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 297

can also distort what is actually going on (Henry and Tator 2002:5; Fairclough
1995). Our position on this matter is that both arguments are valid and help to ex-
plain why certain elements of the press in southern Africa remain highly xeno-
phobic while others are becoming less so.

We draw also on the political economy argument that the media is controlled
largely by a corporate elite that shapes and reproduces ideologies in order to rein-
force dominant class interests through the discursive medium of the press
(Golding and Murdoch 1991; Herman and Chomsky 1994; McChesney 1999).
We are not, however, deterministic in this position. We acknowledge the relative
autonomy of journalists and editors to provide ‘objective’ news and opinion, and
recognise that newspapers can and do print material that is in direct conflict with
the interests of their owners or with capital more generally. Certainly this is true
in the case of xenophobia in southern Africa where, as we shall see, newspapers
print xenophobic rhetoric that threatens the interests of capital in terms of access
to skilled and unskilled labour from outside the country. These caveats aside, cor-
porate interests and ideologies are arguably the driving force behind a newly
emerging pro-immigration trend in the print media (at least in South Africa).

Methodology

The study draws on a comprehensive electronic database of English-language
newspaper clippings related to cross-border migration in southern Africa. The
time frame for the coverage is mid-2000 to early 2005. The countries included in
the database are South Africa, Angola, Botswana, Lesotho, Mozambique,
Namibia, Tanzania, Zambia and Zimbabwe. In this paper we cover South Africa,
Botswana and Zimbabwe in detail while providing only brief qualitative studies
of Namibia and Zambia due to the relative shortage of data. In the case of non
English-language countries Mozambique and Angola, media samples are not
readily accessible and are therefore excluded. The paper also excludes Lesotho,
Swaziland and Tanzania due to insufficient data.

Our examination of print media was facilitated by the existence of a large print
media database on cross-border migration at the Southern African Migration Pro-
ject." The collection stretches back to 1975 and comprises the most thorough
compilation of English-language print media from the region on this topic. This is
the same data base used by Danso and McDonald (2001) to assess xenophobia in
the South African press in the 1990s and therefore provides sourcing consistency.

We have confined ourselves to the text of these newspaper clippings, ignoring
photographs and other potentially important opinion-shaping representations.
While it is possible to evaluate photographic and illustrated images for xenopho-
bic content — as Chavez (2001) has ably demonstrated in his assessment of maga-
zine covers in the American context — we have left this element out of our
assessment for ease of analysis and because xenophobic content in the press in



298 Journal of Contemporary African Studies

southern Africa is so obviously anti-immigration that no additional proof of the
problem is required.

One weak spot in this textual approach is that millions of southern Africans are
functionally illiterate and do not read newspapers.” Nonetheless, millions of oth-
ers in the region do read papers (combined readership of dailies and weeklies in
South Africa alone is close to 20 million people)’ and many others hear about
newspaper coverage from family and community members. The print media re-
mains also an influential source of news for policymakers (arguably the most in-
fluential medium in the region) and it impacts on other forms of media such as
television and radio (Harber 2002; Jacobs 2004).

In this respect, it should also be noted that English-language newspapers domi-
nate circulation and are undoubtedly the most influential print medium in the re-
gion. English is not the only print medium — there are important Afrikaans,
French, Portuguese and African-language newspapers that help to shape public
opinion in the region — but English is the lingua franca of southern African politi-
cal discourse. Also, many non-English newspapers in the region are owned by
English-language conglomerates and they source from the same English-lan-
guage wire services. With the advent of on-line newspapers the sphere of in-
fluence of the English-language press is only likely to grow in the future.

For South Africa there were a total of 1773 articles in the database for the period
under review. A random selection of every sixth article resulted in a sample of
294 articles (approximately 16 per cent of the total data set). The selected articles
include news items, editorials and letters to the editor,4 and were selected only if
they originated from that country. In Zimbabwe, for the same time period, there
were a total of 457 articles, half of which were reviewed to ensure a sufficient
sample size (228 articles). Similarly for Botswana, half of the 384 articles were
included in the analysis (for a total of 192). For Namibia and Zambia the data-
bases were insufficient for the kind of statistical analyses applied to the other
countries; hence their cursory treatment here.

The leading newspapers and news agencies in the region were the most common
sources for the articles reviewed but some more obscure print media did appear
as well (these have been collapsed into ‘other’). Because of the oligarchic nature
of the media in southern Africa (six large media companies dominate the South
African press, for example) articles sourced from the same group of companies
were placed together. For example, items under the Independent newspaper
group in the South African sample come from different newspapers in that own-
ership group, such as Cape Times, The Star, Saturday Star, Cape Argus/Weekend
Argus, Sunday Independent, Pretoria News, Daily News, Business Report and
Sunday Independent. Beyond mere practical considerations, the recoding is also
in line with reality and reflects how media groups such as the Independent oper-
ate as a business unit. Far from having independent identities, the Independent
group’s newspapers are organised regionally, with regional managers wielding as
much, if not more, power than the individual newspaper editors. The Independent



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 299

is also characterised by extreme synergy in content and editorial policy. Col-
umns, opinion articles and news items are repeated in the various regional papers
and are presented virtually unchanged. Significantly, Business Report, the central
business news operation of Independent, is included as a daily, undifferentiated
supplement in all its regional papers.

To assess the xenophobic content of the data-set we employed two interrelated
discursive techniques. Following Danso and McDonald (2001:119), the first was
to assess the articles for their depth of analysis and for their attitude towards im-
migration. Our intent here was to determine what percentage of the articles in the
sample were pro- or anti-immigration and what percentage of the articles were
analytical in their coverage of migration issues. To accomplish this, a pair of co-
ordinates was assigned to each article to reflect the qualitative characteristics it
possessed. These coordinates were then recorded on two orthogonal scales which
measured the different qualities of the papers surveyed, with the size of the cir-
cles representing the relative number of articles that fell into that set of coordi-
nates (see Figures 1-4).

The vertical scale in these figures measures how anti- or pro-immigration the ar-
ticles are; -5 and +5 respectively denote ‘very anti-immigration’ and ‘very
pro-immigration” while zero (0) represents the neutral point. The horizontal scale
measures the depth of analysis of the articles; that is, whether they are analytical
or unanalytical in their reportage (-5 represents a very unanalytical article and a
+5 represents a very analytical article). Superimposing the scales on each other
produces a four-quadrant grid.

An unanalytical article would be one that uncritically reports facts and figures
about immigration that are known to be controversial or problematic (for exam-
ple, the long-discredited figure of some nine million illegal immigrants living in
South Africa which continues to be reproduced in the press (see Crush 1999 for a
discussion of this debate.) Articles which simply tell the reader that “X number of
illegal immigrants were arrested at the weekend” or that “illegal immigrants cost
the South African taxpayer X billion rand per year”, without any critical interpre-
tation of these ‘facts’ or any attempt to contextualise these allegations within the
broader debates on migration would also be considered unanalytical, to varying
degrees.

Our definitions of ‘anti’ and ‘pro’ immigration (the vertical axis) were as follows.
Pro-immigration articles advocate a free(r) movement of peoples across borders
in South and southern Africa and are generally sympathetic to the plight of mi-
grants and refugees in the region. Anti-immigration articles, on the other hand,
call for a decrease or complete shut-down of the number of migrants/refugees
that should be allowed into the country and are largely antagonistic towards the
presence of migrants/refugees in the country. The second method of analysis em-
ployed was an assessment of the language and metaphors used in the articles and
the kinds of associations made between immigration and other social and eco-
nomic developments (such as crime). This closer textual analysis of the articles



300 Journal of Contemporary African Studies

concurs with previous research claims that the print media tend to be hostile to
immigrants (Reitzes and Dolan 1996) but takes the analysis one step further by
providing a quantitative account of the percentage of articles which use a particu-
lar phrase or make particular accusations/associations about the role of migrants
in the country. It also provides a chronological comparison for South Africa.

This discursive analysis has its limitations, of course. The selection of criteria
and the subjectivity inherent in the ranking of articles is clearly open to dispute.
But unlike other forms of prejudice — such as racism — xenophobia tends to be
relatively easy to define and quantify in the southern African press. As Henry and
Tator (2002) point out in the case of racism in the media, “the rhetoric of racism
is illusory, racism finds it easy to hide itself.” Xenophobia in newspapers in the
region is anything but, revealing itself in crude and often shocking ways.

We supplement this textual analysis with in-depth interviews with editors from
four major newspapers in South Africa: the Mail & Guardian, Beeld, Sunday
Times and Business Day. These editors answered questions related to coverage of
migration issues in their newspapers, whether they thought the media influence
public opinion and public policy on migration, and what their own personal opin-
ions and understandings of cross-border migration are (budget restrictions did not
allow for interviews with editors in other countries in the region).

These newspapers were chosen because of their importance within media and
policy circles in South Africa. The Mail & Guardian, despite its small circulation
(approximately 250 000 readers of its weekly publication), is arguably the most
important paper for South African political elites. It is also an interesting case in
ownership terms. Its majority British shareholders sold its shares to a
Zimbabwean publisher in July 2002 and the paper sells well in Zimbabwe, Bot-
swana and Namibia. Business Day fulfils a similar function for South African
business elites and has recently increased its coverage of continental business de-
velopments. The Sunday Times is the largest circulation newspaper in the country
with some 3.5 million readers of its weekly edition. Finally, to compensate some-
what for the otherwise Anglocentric focus of the research, we interviewed the ed-
itor of the large, Afrikaans-language newspaper Beeld. Interestingly, similar
trends emerge in his comments on xenophobia to those of the English-language
editors.

Xenophobia in Southern Africa

Extensive quantitative and qualitative research since 1995 has shown that public
opinion in southern Africa, with some important variations between countries, is
deeply xenophobic (Reitzes 1996; Crush 1998, 1999; Frayne and Pendleton
1998; Morris 1998, 1999; Crush and Williams 1999; Human Rights Watch 1999;
Mattes et al 1999; Peberdy 1999; McDonald 2000; McDonald et al 2000; Harris
2001; SAMP 2001; McDonald and Crush 2002; Crush and McDonald 2002;
Crush and Pendleton 2004). The harshest anti-immigrant sentiments are ex-



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 301

pressed by the citizens of South Africa, Namibia and Botswana, the anti-foreign
‘troika’. Citizens of Swaziland, Mozambique and Zimbabwe “are considerably
more relaxed about the presence of non-citizens in their countries” but negative
attitudes persist in these countries as well, with calls for stiffer immigration laws
and harsher border surveillance measures being commonplace (Crush and
Pendleton 2004:1). It is only in Lesotho that one finds a laissez-faire attitude to
immigration, perhaps due to that country’s dependence on open borders with
South Affrica to sustain its economy (Gay and Green 1997; Gay 2000, 2002).
These anti-immigrant attitudes cut across all major socio-economic and demo-
graphic categories. Young and old, black and white, highly educated or not,
southern Africans display an extraordinary consistency in their antagonism to-
wards foreigners, particularly those from other countries in Africa and especially
those deemed to be illegal migrants. Even refugees are viewed negatively on the
whole (with many being sceptical of bone fide refugee status).

Another important feature of xenophobia in the region is that in fact most resi-
dents have relatively little direct contact with people from other countries (Crush
and Pendleton 2004:25). Anti-immigrant sentiment in the region is not a result of
regular, direct personal contact with foreigners but rather a product of (mis)infor-
mation from secondary sources such as school, friends and the media.

Research Results in South Africa

The results of the research in South Africa reaffirm previous findings of the print
media in that country, which show that a large proportion of newspaper coverage
is anti-immigration and non-analytical. The coverage is, however, still highly
polarised, with a sizeable portion of the articles being pro-immigration in their
orientation and/or analytical in their discussion of migration issues. There is an
even sharper polarisation of media coverage now than there was in the 1990s,
with the data from 2000-2005 (Figure 2) falling almost entirely into the bot-
tom-left or top-right quadrants of the grid diagram, as compared to the data from
the 1990s which fell predominantly in the bottom-left quadrant (Figure 1). This
pattern suggests a shift towards more pro-immigration and analytical articles.



302 Journal of Contemporary African Studies

Figure 1. South African Press Coverage (1994-1998)

g€ 0 § | I | I —
H
E 4 — - [ ] L] [
a 3 - L ] L ] [ | =
&
E i = . L] - . - =
o
= 1 — L
E L 1 L] L [ ] L
a
g o - -
:“" L [ ] [ ] . [ ] & -
a
E S - - [ ] . - -
£
E ] - ™ ™ - B
E 4 ] - - ™ |
¥
ks S R S R B
-& - -3 z -1 i1 1 z g a .
VEryY L naty sl Fikghly analylical

DEFTH OF AMALY 21%

PNl OF %k 1 4 =T & T332




S Africa: Xenophobia & Press Coverage 303

Figure 2: South African Press Cover age (2000—2005)

% H i ] l l | -
g 4 s & « @8 -
E
B
B 3~ + & & @ B

g

= I L] - e B = L] -

a

; | il » -

E' o - & i L I —te

o

5

= 1 - L B

= 5 = i = . P

&

i ' [

= —

E*+ @

:

L T T T T 1 T ! I T |
5 4 ] 3 A 0 t ] 1 i ]
iy Lann |ydicad highity dnatytival

EPTH OF AMALYEIS



304 Journal of Contemporary African Studies

Table 1: Percentage of Articles with Negative Referencesto Migrants and
Immigration

Per centage of Sample with the Negative Reference

Type of Negative
Reference South Africa  South Africa Zimbabwe Botswana
(1994-1998) (2000—2005) (2000—2005) (2000-2005)

Makes reference to

migrants as job-stealers 24 6 5 19
and/or as a general burden

to the country’s economy

Associates migrants with 25 19 9 26
crime

‘Nationalises’ and/or 11 8 15 23
‘Africanises’ crime

Refers to non-citizens as 38 22 7 29
‘illegals’

Refers to non-citizens as 24 4 0 1
‘aliens’

Uses negative metaphors to

describe migration into the 9 21 8 22
country (e.g. floods, hordes,

waves)

Presents negative images of 12 15 15 28

other African countries

Uses inflated statistics on

the number of (im)migrants 17 2 a n/a
in the country
Uses sensational headline(s) 26 9 21 26
Per centage of articlesthat
include at least one 56 a4 22 39
negative reference

N= 132 294 228 192

1. The term ‘alien’ is commonly used in South Africa (The Aliens Control Act was the name of
the immigration legislation until recently) but is not part of the popular lexicon of neighbouring
countries.

2. This item applies to South Africans only and refers specifically to the debate cited earlier about
inflated statistics on the number of ‘illegal immigrants’, which received widespread coverage in
the 1990s.



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 305

The research also reveals a continuation of negative stereotypes of (im)migrants
in the South African press. The character and significance of these negative refer-
ences has been discussed at length elsewhere (Danso and McDonald 2001) and
will not be repeated here, except to say that images of migrants as job stealers,
criminals and illegals only serve to perpetuate ill-considered stereotypes of mi-
grants and migration and continue to be used in reportage on these issues in the
South African press. Table 1 outlines the frequency of negative references using
nine indices, and provides data from both South African surveys (1994-1998 and
2000-2005) as well as from Zimbabwe and Botswana (with the latter two being
discussed in greater detail below). What is notable in the South African case is a
decline since the last survey in the percentage of articles using negative refer-
ences, with a drop in almost every category, some of which are quite significant
(for example, references to migrants as job stealers and as an economic burden to
the country). The frequency of negative references also decreases over time in the
2000-2005 South African sample (as was the case with the previous study), sug-
gesting an ongoing gradual improvement.

This issue-specific improvement is countered, however, by the fact that close to
half (44 per cent) of the articles still used at least one form of negative reference
(down slightly from 56 per cent in the previous study). This cumulative effect of
xenophobic rhetoric is perhaps the most revealing statistic of all and underscores
the extent to which xenophobia still permeates the English-language press.

But it should also be noted that the source of these xenophobic comments are
skewed in terms of their source, with the vast majority emanating from the wire
services. For example, of the articles that used the term ‘job stealers’ the South
African Press Agency (Sapa) was by far the worst offender, making up more than
a third of the articles that refer to migrants in this way.

Explaining South African Coverage

To explain this polarised newspaper coverage we have elected to break our anal-
ysis into two categories: the first section poses reasons for continued xenophobia,
while the subsequent section puts forward hypotheses to explain what appears to
have been a partial decrease in xenophobic coverage in the country.

Reasons for Ongoing Xenophobia

The most obvious, and perhaps most likely, reason for the persistence of xeno-
phobia in the South African press is the widespread existence of xenophobia it-
self. In other words, media coverage simply reflects the reality on the ground in
the country, either through journalists reproducing their own images and ideas of
migrants and migration and/or by editors providing space for articles, letters and
opinion pieces that they feel reflect public consensus on the issue.



306 Journal of Contemporary African Studies

Mondli Makanya, editor of the Mail & Guardian at the time of this research (sub-
sequently editor of the Sunday Times), argued in his interview that, “media gen-
erally reflect social reality and relations within society. I would not blame the
media for fanning xenophobia in any way.” Makanya also suggested that it was
“difficult to cover stories about Nigerian migrants”, of which there has been par-
ticularly negative reportage, and that editors and journalists “should not be politi-
cally correct about it ... [T]he fact is that a disproportionate number of people
from that country, as opposed to migrants from elsewhere, say Congo or Senegal,
are involved in crimes.” According to Makanya, “it is unfortunate that the behav-
iour of some nationals from that country specifically influences how they are
covered, but it is also reality”. (He was unable to substantiate his claims when
pressed for statistics and evidence.) There was no consensus amongst the editors,
however, on whether the press merely reflects public opinion or whether it might
also create and perpetuate negative stereotypes. Peet Kruger, editor of Beeld,
conceded that, “it would not make sense to deny such an impact”, but qualified
that, “I would not go so far as to say that it is done deliberately.”

Whether the xenophobic press is merely a reflection of public sentiment or stems
from xenophobia within the press itself is ultimately impossible to prove. What is
clear is that there is a cycle of negative (mis)representation of cross-border mi-
gration in the English-language print media in the country and it is likely that
public opinion and journalistic opinion simply feed off of one another.

A second, and necessarily related, explanation for continued negative press cov-
erage can be found in the openly xenophobic attitudes of some South African po-
litical representatives and government officials. Although the general tenor of
official government policy on migration is changing and becoming more liberal
(more on this below) it is not uncommon to find reports of openly xenophobic
statements by government officials that pass unchallenged in the press.’

Most of this negativity in official circles is directed towards migrants from other
African countries, while migrants from Europe and North America are treated
much more positively, suggesting a certain degree of racism confounding an oth-
erwise across-the-board anti-foreigner perspective. One editor accused the busi-
ness press in particular of a subtle form of racism when they call for a more
liberal migration regime. He suggested their zeal was aimed at white immigrants:

There is a subliminal thing running through South African newspapers,
that when you are talking about attracting foreign skills you are talking
about Europeans and white migrants. That is the subtext. So when you
talk about a white mining chief facing deportation, then there is a cam-
paign about anti-xenophobia. However, every day Africans are deported
from this country and a lot of those affected have skills, but their deporta-
tions are not reported with the same sort of zeal.

A third explanation for the persistence of xenophobic reporting can be traced to
the heavy reliance on wire services which stream in extremely simplistic and



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 307

xenophobic material. Economic pressures explain the ubiquity of wire articles in
South African papers. Most newspapers have experienced extensive cutbacks in
staff and journalists, as owners insist on improved profits in the context of in-
creased competition (since 1994, at least four new city-wide newspapers have
been launched in South Africa and one new national daily, which subsequently
closed down), depressed advertising markets, rising costs of paper and distribu-
tion, and other cost factors. The result is a uniformity of tone and lack of variety
of news reportage across different media outlets (Harber 2002). Peet Kruger fur-
ther traces the superficial reporting on migration to the media’s reliance on police
reports, which are free for newspapers (and which typically identify crime sus-
pects by nationality).

The reliance on wire services and police reports also confirms comments made
by the editors we interviewed who agreed that reporters do not specialise in mi-
gration issues and that their newspapers do not have a specialist reporter for this
beat. Business Day and Beeld, for example, incorporate coverage of migration
under political news if it involves legislation, or under crime if it involves an al-
leged wrongdoing, thus making it difficult to make space for analytical coverage
that might challenge.

Peter Bruce, editor of Business Day, argued that, “there is a wider story about im-
migration into South Africa and around southern Africa which is interesting po-
litically [and deserves our attention], but it does not necessarily directly affect the
people who read the paper.” The implication: Why bother to invest major re-
sources on an in-house reporter when information can be sourced at relatively lit-
tle cost from wire services and government agencies?

A fourth reason for the persistence of xenophobic reporting is the growth of a
tabloid press in South Africa. As elsewhere, tabloids latch on to reactionary and
sensational issues and attitudes that help to sell newspapers. The impact of these
newspapers — published also in Afrikaans and Zulu - is presently under-re-
searched in South Africa, with no systematic analysis of their impact on politics
in the country. The most important of these papers are the Sowetan, Sunday
World and Daily Sun (and its Sunday version, Sunday Sun) which are published
in English, and the Zulu-language Isolezwe published from Durban by Independ-
ent Newspapers. A newcomer is NasPers—Media24’s Kaapse Son which was
launched in 2003 and aimed at a predominantly working-class coloured reader-
ship in the Western Cape. All of these newspapers, while setting as their mission
the creation of a serious black reader class, have thus far done nothing of the sort,
instead peddling sex, sports and crime in the style of the UK tabloids, including
very reactionary editorial positions and reporting on migration.6

Deon du Plessis, the publisher of Daily Sun, is on record as saying the paper has a
“strictly non-political outlook™ (see Business Day, January 31, 2003). The paper
does not employ a political editor or have opinion editorials. This does not mean
that these papers do not have a political position, however. These are commercial



308 Journal of Contemporary African Studies

media which tend to play up to populist, exclusionary sentiments in society to
boost circulation or to engage in circulation wars.

Unfortunately, we are not in a position to prove these allegations empirically be-
cause our sample included only a handful of articles from these newspapers. Al-
though all the articles were xenophobic and simplistic in their coverage of
migration, there is insufficient statistical data to make conclusive comments.
However, our review of the material available, our general reading of this tabloid
press, and our understanding of the international tabloid press suggest a strong
link between the continued presence of negative, unanalytical coverage of migra-
tion in South Africa and the growth of this medium since the late 1990s.

Reasons for a Decrease in Xenophobia

Possible explanations for a decrease in xenophobia in the South African press (or,
more accurately, an increase in the polarisation of coverage on migration) are
equally complex. We suggest five possible reasons. The first relates to the fact
that immigration is no longer a new — and therefore unknown — quantity in South
Africa (with fear of the unknown being the actual etymological root of the term
xenophobia). The initial influx of migrants after the end of apartheid — particu-
larly those from other parts of Africa — no doubt came as a shock to many South
Africans steeped in an isolationist tradition, and may have contributed to some of
the original sensationalism on the topic in the press. But after a decade of
cross-border activity it could be argued that some newspapers and journalists
have a better grasp of the issue and have perhaps overcome their own xenopho-
bia. As Peter Bruce, editor of Business Day, put it in his interview: ‘“People are
less frightened about immigration [today]. It is not a new phenomenon any more.
Sooner or later, if we have a decent economy it absorbs these people and they be-
come ordinary. They have kids, they go to school. They are like you and me.”

There also appears to be a growing professionalism on migration issues, at least
in some newspapers. Some editors have even stated their interest in creating an
educated and dedicated staff on the matter, suggesting some recognition of the
dismal status quo discussed above. The editor of Beeld, for example, stated that
he would like to increase coverage of migration issues: “We want to cover it
more substantially, with better-trained people, who have time, and to cover it
in-depth.” Makanya of the Mail & Guardian agreed, saying that the paper “needs
a dedicated person” to cover migration and that the paper should “be at the fore-
front of educating people, in a very creative way, about the changes to society.”

As Peter Bruce suggested, “things will only change when a paper, say The Star,
hires one of these Nigerians to its staff and he would write about his community
in a completely different way.” However, a number of South African newspapers
have in fact hired journalists from neighbouring countries, but no demonstrable
shift in coverage is evident.



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 309

It is also useful to note that the Mail & Guardian is owned by a Zimbabwean na-
tional and the Sunday Times has established bureaus in Lagos and Nairobi staffed
by nationals from those countries. This Day, a short-lived national daily, owned
and operated by a Nigerian press conglomerate, appeared to be the least xeno-
phobic and most pro-immigration of the major English-language newspapers
in the country (with no negative stereotyping of Nigerians at least). However,
it closed down in late 2004.

A third possible explanation for improved coverage can be traced to changes in
the South African government’s position on migration. As official government
policy moves towards a more liberal, ‘managerial’ approach to migration, press
coverage necessarily becomes more liberal in its attempts to reflect the main cur-
rents of migration debates. This is bolstered by the now dominant liberal dis-
course of human rights across virtually all public policy matters in South Africa
and elite circles in general.’

The newspaper editors interviewed all share this liberal vision of immigration.
According to Tsedu:

Migration is quite critical to our future as a country. If you look at a major
city like Johannesburg, parts of the city have higher percentages of
non-South Africans living there than locals, and they are becoming more
entangled in the social issues of the city, of the nation. It will be important
for us as a paper to stay on top of those developments and to make sure we
help those people and the South African public to understand the dynam-
ics of these changes.

Mondli Makanya agrees that South Africa “will get more immigration. People
will come to South Africa. We are a working economy in a poor region and sec-
ondly, borders are breaking down. The main thing is how we manage it.” Peet
Kruger, editor of Beeld, acknowledged that his newspaper does not have explicit
guidelines to cover immigration, “but our general editorial policy is respect for
human rights, including the rights of immigrants. From that perspective we will
not promote stereotypes of a group of people just because of who they are.”

The impact of public debates on the need to improve media coverage on migra-
tion should not be underestimated either. The South African Human Rights Com-
mission (SAHRC) initiated a series of workshops for journalists in the late 1990s
under the title “Roll Back Xenophobia” (RBX). Mathatha Tsedu, then chair of
the South African National Editors’ Forum (SANEF), swears by its impact, and
correspondence with one of the main organisers of the campaign shows it to have
been a sophisticated and comprehensive education and training programme.®

Some editors, however, questioned the effectiveness of such educational initia-
tives. Mondli Makanya, for example, who has participated in RBX, was sceptical
of the methodology and wider impact of the campaign:



310 Journal of Contemporary African Studies

Idon’t think it has any impact. It’s arrogant, pompous, and it comes from
apious perspective as to why xenophobia exists. I think most black South
Africans understand why black, working class South Africans, feel the
way they do. It’s about economics. It’s also about people in transition,
about a class of people arriving below them, undercutting them and com-
peting with them in a context where they must scramble, of high unem-
ployment, where the state is absent.

Peter Bruce of Business Day and Peet Kruger of Beeld expressed similar views,
making it difficult to say what the actual impact of RBX has been. Nevertheless,
the mere existence of such a campaign, and the heightened awareness and sensi-
tivity to the problems of xenophobia that have accompanied it, represent signifi-
cant progress and may have contributed in some ways to the improvement in
press coverage in the country.

Another possible explanation for improved media coverage is a growing
pan-African discourse in South Africa (most notably with President Thabo
Mbeki’s African Renaissance campaign) that has created new political, cul-
tural and economic imperatives to be more positive about African integration.
SANEF actively supports the African Renaissance and South African newspapers
have been broadly supportive of its objectives in their reportage and editorials.

Why have newspaper editors supported this pan-African ideal? One explanation
is a genuine commitment to the principles of pan-Africanism. Another, not nec-
essarily contradictory, explanation is the selfish economic imperatives of news-
paper-owners and editors. Media groups in South Africa are becoming more
multinational in scope and are keen to expand into the region and elsewhere in
the continent. It follows that if they are to be successful outside South Africa they
cannot run negative articles about their new readers.

Most of the large, mainstream newspapers in South Africa have substantially in-
creased their share of African news. The Sunday Times has established bureaus in
Lagos and Nairobi and also brings out an Africa edition which is distributed in
neighbouring southern African states. The Mail & Guardian is keen to develop a
southern African regional identity as well, according to Makanya, and News24,
the news division of NasPers, has established bureaus in Abidjan and Nairobi.

The business press predictably focuses on business developments outside South
Africa. Business Day routinely allocates two or more pages to African news (and
has brought out a magazine, Business Africa). South African business and inves-
tor presence has increased notably on the continent since the end of apartheid, re-
sulting in a thirst for news and analyses of legislative and economic
developments in these countries.

A final, and in our minds most important, hypothesis for explaining an increase
in pro-immigration media coverage relates to the interests of South African capi-
tal, and its desire to ensure access to skilled and unskilled labour from outside the
country through a relatively open and liberal immigration regime. With the rise in



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 311

xenophobia in South Africa in the 1990s there was a very real possibility of gov-
ernment introducing a much more restrictive immigration system. Anti-immi-
grant comments from the then Minister of Home Affairs and other senior
government officials raised widespread concern in the business community about
labour access. The mining industry was the first to raise the alarm, but the siren
call for a more open immigration system was soon taken up by a variety of other
sectors in the economy and by neoliberal think-tanks such as the Centre for
Development and Enterprise (CDE) (CDE 2000, 2001, 2002).

Big business has arguably been the single most influential factor in shaping a
more liberalised migration regime in South Africa. Individually and collectively,
capital has made continuous and vigorous policy interventions on migration by
way of formal submissions on policy development, the sponsoring of seminars
and conferences, and through its support for organisations such as the CDE.’
Capital is not entirely satisfied with the current legislative framework, especially
when it comes to skilled personnel,'” but the threat of highly restrictive borders
has been largely averted.

That business leaders would also apply pressure to newspaper owners and editors
to influence their coverage of immigration policy in this way is not difficult to
imagine, although many editors may simply have adopted the same ideological
position of their own accord. Certainly there were many more articles, opinions
and editorials calling for a more business-friendly immigration policy in the pe-
riod cl(;vered by this research (2000-2005) than there were in the previous
study.

Peter Bruce of Business Day typifies this ideological link, insisting that a liberal
immigration regime that addresses the needs of business is at the core of his pa-
per’s editorial policy:

If asked to articulate [our editorial policy], I would say that we need as
liberal an immigration regime for South Africa as possible to allow com-
panies to buy the skills they need from whoever and wherever they want
them. We are very uncomfortable with the kinds of restrictions that the
[current immigration laws] impose. Our constituency as a newspaper is
skills absorbing businesses and as an editorial entity we are concerned
with ensuring that in as much as we address immigration policy, we ad-
dress the problems of our constituency.

As a result, the bulk of stories on migration in Business Day and in business-ori-
ented supplements in newspapers such as the Sunday Times focus on the legisla-
tive process surrounding the adoption of a new immigration law, and on
attracting skilled migrants."?



312 Journal of Contemporary African Studies

Media in Zimbabwe and Botswana

Before discussing our research results in other SADC states it is necessary to pro-
vide a brief overview of the print media in the region, much of which is consider-
ably less free than its counterpart in South Africa. Most observers are negative
about the state of the press in the Southern African Development Community
(SADC) region. A ranking by Reporters Without Borders (Reporters sans
frontiéres) (RSF) of media around the world in 2002 gave relatively low press
freedom scores to southern African countries (Hall 2002). South Africa was the
best in 26th place, followed by Namibia (31), Tanzania (62), Mozambique (70),
Swaziland (89), Angola (83) and Republic of Congo (113).

There have been some positive knock-on effects from increased press freedoms
in post-apartheid South Africa, but newspapers in the rest of the region remain
largely state-controlled or heavily dependent on the state, and are under constant
pressure from government and ruling party representatives. In such a climate,
self-censorship of journalists is not uncommon. Governments have also been
known to withdraw advertisements from newspapers as punishment for criticism
of their policies (Phiri 1999; Hall 2002).

Zimbabwe, at 122nd on the RSF list, is considered the most repressive of the
SADC states surveyed. In their 2004 annual report, RSF identified Zimbabwe as
one of the countries in which “journalists pay with their blood or their freedom
for the despotism that continues”, and in their 2005 annual report simply stated
that “Freedom of the press simply does not exist in Zimbabwe” (RSF 2004,
2005). Botswana is considered to be “one of the African countries that allow
most press freedom, even if the authorities still monitor the state news media
closely.” However, the RSF did note that: “Economic constraints could reduce
press diversity [in Botswana] in the short term” (RSF 2005).

The Zimbabwean state enjoys an exclusive monopoly over broadcasting in that
country (both television and radio) and has a substantial stake in the print media
sector as well, including the Zimbabwe Inter-Africa News Agency (ZIANA) and
the daily newspaper The Herald. In addition, the editors of the privately-owned
Sunday Mirror have been generally supportive of ZANU-PF and of President
Robert Mugabe.

Newspapers that openly oppose the Mugabe regime have come under consider-
able pressure from the state, with the largest daily — the Daily News — having
been forced to shut down in 2003. It reopened briefly in 2004, only to be chal-
lenged once again by the state and effectively shut down by drawn-out and ex-
pensive court battles, despite the courts having found no wrongdoing. The paper
now runs only an on-line edition.

The extent of the problem in Zimbabwe can be seen in the following statistics
from the RSF annual report from 2004. In that year alone, seven journalists were
convicted by a court, 16 were arrested, four were physically attacked, four were
threatened, four were unfairly dismissed, three were expelled from the country,



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 313

the premises of one newspaper was searched, and two media outlets were cen-
sored (RSF 2004). Nevertheless, Zimbabwe maintains a vibrant print media cul-
ture in spite of the pressure, with independent newspapers offsetting some of the
effects of state propaganda.

In Botswana also, the state controls important elements of the print media. Gov-
ernment owns the only countrywide news agency, Botswana Press Agency
(BOPA), which provides much of the copy for the state and independent print
media (Zaffiro 2000), and it owns the largest daily newspaper, the Botswana
Daily News. There is also legislation aimed at curbing press freedom. In 2000,
the Media Institute of Southern Africa published a 62-page report of media-un-
friendly laws and practices in the country. Much of the abuse involves informal
harassment of the media or bullying of writers and editors by government offi-
cials (Nyamnjoh 2002:757). The government has also been known to punish
newspapers whose reporting or editorial comment displeases them by suspending
advertising. Neverthless, Botswana has an independent press which has managed
to “earn credibility for its critical and investigative journalism over the years”

(ibid).

Another concern with media in the region is that skill levels tend to be quite low,
characterised by “numerous misleading front page headlines, inaccurate reports
usually retracted by an apology the next day, superficially researched articles and
untruthful reports” (Kasoma 1986:45). In Botswana, for example, “the majority
of Batswana journalists, government and private, are secondary school graduates,
young and inexperienced, with no formal media training. Left alone with little
mentoring or guidance, the young reporter has to find his or her own way. Even
BOPA messengers and drivers have been pressed into service as reporters”
(Zaftiro 2000:96).

Research Results in Zimbabwe

On the whole, print media coverage of migration-related issues in Zimbabwe is
just as polarised as it is in South Africa, although for different reasons. As Figure
3 illustrates, most articles reviewed fall into the bottom-left or upper-right quad-
rants of the grid, revealing a strong pro- and anti-immigration split (although
overall there are more pro-immigration and analytical articles in the Zimbabwean
than in the South African sample).



314 Journal of Contemporary African Studies

Figure 3. Zimbabwe Press Cover age (2000-2005)

=

=

5

E i .

E

)

& 1 — [ ~ . -
=
2
= F | [ ] -3 -
&
=
= 1 = [ —
=
B9 ®

{ * e

=
=
B4
W &
[=]
£ |
E * !
=L

E = ] [ L

B

[

i T I 1 T T ] T T T !

5 -4 A e - il i z k| 4 f
wary unanafytical higily anatytical

DEFPTH OF ANALY SIS



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 315

Much of this pro—anti divide occurs between newspapers that are state-owned
(The Herald, Sunday Mail) or state-supporting (Zimbabwe Mirror) on the one
hand, and the independent press on the other. The former tend to take a negative
and simplistic view of migration-related matters, often referring to opponents and
critics of the government as “illegal immigrants”, even when it involves their
own journalistic colleagues."® Foreign journalists in particular are ridiculed in the
state media, and have been harassed, imprisoned, banned, and summarily de-
ported. In January 2001, for example, two foreign correspondents who had
worked and lived in Zimbabwe for extended periods, Mercedes Sayagues, a
freelancer, and Joseph Winter, a BBC correspondent, were branded “meddling
foreigners”. Sayagues, who wrote for the South African Mail & Guardian, was
accused of being a UNITA (the former rebel Angolan movement) supporter,
while Winter was accused of being a South African spy. The coverage of these is-
sues in the opposition press is the reverse in all respects."

The same divide applies to the print media’s attitudes towards immigration pol-
icy. Most opposition media favour relatively open migration policies and ques-
tion the motives of the Zimbabwe Citizenship Act, which further tightened laws
against dual citizenship, while state media support government’s ongoing efforts
to revoke dual citizen rights.”” Critics argue that the Citizenship Act was aimed
mainly at the white minority in the country (many of whom also have British
passports) and that the state is using the Act to remove individuals suspected of
supporting the opposition party, the Movement for Democratic Change (MDC)."®

Zimbabwe’s declining economic position and political instability also mean that
migration reports in its media are much more focused on emigration, mainly by
members of the white minority involved in commercial farms who are the main
targets of the government’s land reform programme, but they also discuss the ex-
odus of (primarily black) political and economic refugees. The state-owned and
supporting media question the motives and patriotism of those leaving, while the
independent press appears more accepting and supportive of the rationale behind
the large-scale departure.'’

These results confirm the conclusions of a series of studies by the independent
Media Monitoring Project-Zimbabwe (MMP-Z) group which has accused the
state-owned media of “using the same strategy as the government-controlled
radio in Rwanda during the 1994 genocide, which actively stoked inter-ethnic
violence” (Johwa 2004; MMP-Z 2002). Through its monopoly of broadcasting,
state media have aired a constant deluge of news bulletins and commentaries in
which Mugabe is praised, and the British government, the opposition MDC and
‘foreigners’ are blamed for the political and economic crises in Zimbabwe. The
same applies to its print media outlets.

How do we explain this divide between state-owned and state-supportive media
on the one hand and the independent press on the other? The most probable ex-
planation is that immigration has become a flash point for larger political and
economic debates in the country, and the print media have simply taken up sides



316 Journal of Contemporary African Studies

accordingly. In this respect, migration debates in the press become ammunition
in a much larger political battle and may have little to do with public attitudes to-
wards migrants or levels of xenophobia in the press corps itself.

Having said that, there is less inflammatory and sensational language about im-
migration in the Zimbabwean press than there is in the South African press, par-
ticularly as it applies to migrants from other African countries. Only 5 per cent of
articles in Zimbabwe refer to migrants as job stealers, only 9 per cent refer
to migrants as criminals and only 7 per cent refer to migrants as illegals. The
cumulative total shows that only 22 per cent of articles make at least one nega-
tive reference to migrants (see Table 1). Although higher than it should be, this
last figure is considerably lower than South Africa’s 44 per cent of articles with
negative references.

It may be that independent Zimbabwean journalists are less xenophobic than
their South African counterparts, possibly indicating lower levels of xenophobia
in the Zimbabwean population as a whole. It may also be that Zimbabwean
journalists — at least those with the independent press — are more attuned to
migration debates than their South African counterparts, having dealt with the is-
sue since the early 1980s, soon after Zimbabwe’s independence.

Another possibility may be that the independent press in Zimbabwe is ideologi-
cally disposed towards a more liberal immigration regime in the country, for the
same reasons outlined above for the (neo)liberal press in South Africa. In other
words, the independent press in Zimbabwe is broadly supportive of basic human
rights and pan-African integration, as well as big business’ concerns about access
to labour. Moreover, to the extent that the opposition MDC has also become in-
creasingly neoliberal in its general political and economic orientation, it would
follow that the opposition press would be more attuned to neoliberal pro-immi-
gration positions.

Research Results in Botswana

Despite the relative freedoms of the press in Botswana, newspapers in that
country have produced, on average, the most xenophobic coverage of the
three countries surveyed. As Figure 4 illustrates, the bulk of the 192 articles
analysed were anti-immigrant and unanalytical (that is, most of the sample
falls into the bottom-left quadrant of the grid). News items, editorials and let-
ters to the editor were largely superficial, repeated the worst stereotypes of
refugees and migrants, and blamed immigrants for crime or for unfair compe-
tition in a scarce job market.



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 317

Figure 4. Botswana Press Cover age (2000—2005)

E. 5 | ] | | | | | l

B

g o -

i, . _
=
2
% T - . L L] —
= | — s
2
o
r R
:
[ = = B =
w
=]
=2
: =
=
=

z

= |

= 5

7 | ¥ T T i T T ] T

5 4 5 -2 -1 o ] 2 A 1 5
wary unanatyiical highdy analylical

DEFPTH OF ANALYSIS



318 Journal of Contemporary African Studies

Close to a to a fifth of the articles made reference to migrants as “job stealers”
(19 per cent) and more than a quarter made reference to migrants as “criminals”
(26 per cent) and as “illegals” (29 per cent). Approximately 22 per cent of the ar-
ticles made negative references to other African countries, and 28 per cent used
sensational language to describe migration. In total, 39 per cent of the articles in
the Botswana sample had at least one negative reference to migration (see
Tablel).

Where migrants were referred to as criminals or mentioned in connection with an
illegal activity, their country of origin was mentioned 23 per cent of the time,
serving to nationalise the alleged crime. While a number of reports single out
Namibians and South Africans,18 Zimbabweans bear the brunt of this national
targeting and are “the most likely victims of police harassment, public prejudice,
stereotyping and debasement” (Nyamnjoh 2002:768)." Mmegi, for example,
writes of an “influx” of “illegal immigrants”, of which “over 90 per cent of them
[are] Zimbabweans”.*’

While the government-owned press and BOPA are generally guilty of these kinds
of xenophobic sentiment, the country’s independent press is also complicit in this
problem. A case in point is a report in Mmegi on October 20, 2000, which editori-
alises on “the infiltration of [foreign] quacks and under-qualified practitioners in
the country’s health system”. In another story in the same edition a reporter
writes about a “Chinese racket” to ensure that “a lot of them were brought into
this country”.?' There would appear to be a gradual improvement over the period
of time in question, however, mirroring the trends in the other countries studied.

What are the reasons for this xenophobic coverage? Once again the explanations
are complex, and once again they differ somewhat from the other countries sur-
veyed. One reason that has been cited is the lack of training of journalists, creat-
ing situations where journalists fail to probe facts or question unsubstantiated
statements, racist sentiments, or spurious claims (Zaffiro 2000:96).

The reliance on electronic and print news sources from South Africa may be a
second explanation, given the high levels of xenophobic rhetoric in that country’s
press. According to Nyamnjoh (2002:773) “Batswana are literally at the mercy of
the media and agenda setters of South Africa.” Botswana is also dependent on
other international wire services, illustrated by the high proportion of ready to
print news articles in the Botswana sample (for example, Agence France Presse
[AFP] and Reuters).

A further explanation for high levels of xenophobia may be the most simple of
all: Batswana on the whole are highly xenophobic and the media is simply re-
flecting these attitudes and behaviours. Moreover, parliamentarians, members of
the House of Chiefs, police, and immigration spokespeople are regularly quoted
making xenophobic remarks (Nyamnjoh 2002:769), with anti-foreigner senti-
ments often being invoked in political campaign speeches.”* Uninterrupted rule
by a single political party since independence in 1966 (democratic but prob-



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 319

lematic) (Taylor 2003), combined with weak civil society organsations, may
also have resulted in an unhealthy reliance on sources emanating from the state,
exacerbating the problem.

Finally, anti-foreigner rhetoric may also be linked to ongoing debates in the
country about national identity. Nyamnjoh (2002:756) suggests that “the custom-
ary Tswana policy of inclusion is under pressure in an era of accelerated flows of
capital and migrants.” He argues that in the first years of independence there was
a general consensus around the need to promote Tswana culture and language.
The state media played a major role in promoting and enforcing this trend. More
recently, tensions over entitlements between the Tswana majority and minority
groups such as Bakalanga are commonplace. They are often grouped with the
equally derided Zimbabwean migrants. These debates have become more fre-
quently reflected in an increased media focus on minority grievances and ques-
tions of Tswana dominance within an increasingly heterogeneous society (see
Werbner 2002).

Interestingly, and in direct contrast to Zimbabwe, whites from Europe, North
America and South Africa living in Botswana are generally not subjected to the
same xenophobic treatment and rhetoric as blacks from other African countries
or Asians (Indians and Chinese in particular) (Nyamnjoh 2002).

What, then, explains the existence of the (admittedly scarce) pro-immigration
coverage in Botswana (the upper-right quadrant of Figure 4)? As small as it is,
this pro-immigration coverage does exist and reflects the fact that not all journal-
ists and editors in Botswana are poorly trained or xenophobic. Some no doubt
pride themselves on the customary Tswana tradition of inclusion and reflect this
in their writing (or editorial policy) (Campbell and Oucho 2003).

Finally, it is possible that some journalists, editors and newspaper-owners in Bot-
swana share the same interest as big business in ensuring a relatively open-door
migration regime (the same argument that has been made above in the cases of
Zimbabwe and South Africa). There is large domestic and multinational capital
operating in Botswana — including many large South African firms such as An-
glo-American, which is a major player in the diamond mining sector — that are
just as likely to want to see guaranteed access to imported skilled labour in
Botswana as they are elsewhere. That some journalists/editors should share
this ideology — or that big business could persuade them to do so — is once
again not hard to imagine.

Conclusion

In closing, we look very briefly at media coverage of migration in Namibia and
Zambia to round out our discussion of the region. In Namibia, where xenophobia
is high amongst the general public (Frayne and Pendleton 1998, 2003b; Crush
and Pendleton 2004) it comes as little surprise that the media appear extremely



320 Journal of Contemporary African Studies

xenophobic. Migrants and refugees are typically portrayed as illegal, crime is
associated with Angolans and Zimbabweans, and regular warnings of an ongoing
influx of refugees from the former conflict in Angola are repeated in sensational
ways, often by government spokespeople.”

Disputes among refugees are often depicted as faction fighting between various
‘tribal” groups who bring their conflicts to Namibia. If not depicted as promoting
tribalism, refugees are presented as cunning and cheating. In one case, refugees
are accused of starting fights in a refugee camp in order to have authorities repa-
triate them to a First World country.**

There has also been a tendency in Namibia to brand opponents of the ruling party
as members or sympathisers of UNITA or as aiding secessionist elements in the
northern part of Namibia. The Minister of Home Affairs has even accused high
court judges, when they make immigration rulings against his department, of be-
ing foreigners.

Much of this rhetoric comes from state-owned media, which is increasingly seen
as a propaganda machine for a ruling party which has itself become increasingly
anti-foreigner. In August 2002 President Sam Nujoma declared himself head of
the Information and Broadcasting Ministry, at the same time as concerns were
growing about authoritarianism in the government’s approach to the media.

Nonetheless, there is an independent press in Namibia which has been critical of
ruling party dogma. The leading independent newspaper, The Namibian, rivals
some of the best independent newspapers on the subcontinent, and its coverage of
migration has sometimes differed from the public’s and government’s xeno-
phobic stance.”

In Zambia, the same general picture emerges. With few exceptions” the database
shows Zambian media coverage to be replete with references to illegal immi-
grants, conflating all migrants with refugees, singling out certain nationalities,
blaming foreigners for crime waves, and using metaphors such as “swarming
masses” to describe migration into the country.”” The media regularly repeat
anti-foreigner rhetoric by government officials.

Overall, therefore, the press in southern Africa is largely xenophobic, suggesting
a difficult, uphill battle for advocates of more tolerant and migrant-friendly print
media. There are signs of a shifting, albeit polarised, approach to coverage of the
issues — at least in South Africa — but xenophobic writing and editorialising in
that country remains a concern as well.

Educational campaigns to address xenophobia in the press will need to take into
account this complex (and shifting) terrain. There are no easy explanations for
why the problem exists, and no easy solutions. What is required is a multifaceted
and highly contextualised approach that takes into account nuances of xenopho-
bia within and across countries in the region.



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 321

Finally, what are we to make of the hypothesis that improvements in migration
coverage stem from the economic self-interest of big business and market-minded
media conglomerates? At one level, any shift away from anti-foreigner rhetoric
should be met with relief. Xenophobia in the region has led to harassment, abuse
and even death for non-citizens.

But we cannot simply assume that pro-immigrant coverage in the press is going
to improve the lives of migrants in the region. Larger structural concerns with the
labour market and human rights in South Africa still exist and will only become
more difficult to monitor and enforce as the country opens its doors to migrants
in other sectors of the economy and from non-traditional source countries. Com-
petitive economic demands continue to put downward pressure on the social
wage in South Africa, and cheap, compliant labour from other parts of Africa will
only become more attractive to South African capital.

There is already evidence of worsening conditions for foreign labourers in the ag-
ricultural sector (Crush et al 2000) and there is ample evidence of systemic ex-
ploitation of foreign workers in other parts of the world (such as Mexican
farmworkers in California, Pakistani labourers in Saudi Arabia), neither of which
bode well for migrant workers in the southern African region.

Nor can we assume that pro-immigration press coverage is inherently a good
thing. Positive articles and editorials can themselves be politically and economi-
cally motivated, for example by the desire to ensure a liberal migration regime
for capital, and are not necessarily based on good journalism, resulting in prob-
lematic ‘facts’ and analysis. Pro-immigration articles must also be closely scruti-
nised for content, origin and intent. Only then will we see a truly balanced debate
about xenophobia in the region’s press.

Notes

1. For more information on the Southern African Migration Project (SAMP), and to access the
media data base on line, see www.queensu.ca/samp. Files since 1996 only are on-line. Clip-
pings prior to this are in hard copy only and are available for viewing at the SAMP offices.

2. In 1995 it was estimated that 10 to 15 million South African adults were functionally illiterate.
Rural Africans had the highest illiteracy rates (at over 80 per cent), but a surprising 40 per cent
of whites could not read at a Standard Five level (statistics are from a Harvard/University of
Cape Town study undertaken in 1995 as reported in the Mail & Guardian, June 2, 1995). In
Zambia illiteracy rates for women are as high as 30 per cent (International Monetary Fund
2000). Zimbabwe has the best literacy record in the region but illiteracy remains a problem in
rural areas.

3. This figure refers to the period July 2001 to June 2002 as distinct from actual circulation fig-
ures. Data sourced from the South African Advertising Research Foundation:
(http://www.saarf.co.za/topnews.htm). The data does not include the tabloid Sunday Sun or its
daily counterpart Daily Sun or the subsequently launched daily This Day.

4.  Letters to the editor are not direct reflections of a newspaper’s attitude towards migration, but
were included in the sample because they do reflect editorial decisions about what should be
printed in the paper — particularly when the letters are extremely negative and xenophobic (as
many of them are). Nevertheless, a relatively small portion of the sample were letters to the
editor and would not skew the general findings either way.



322 Journal of Contemporary African Studies

5. See for example, The Star, April 30, 2002; SAPA, April 30, 2002; Mail & Guardian, April 25,

2002.

Sunday World, April 30, 2002.

See Sapa, April 16, 22 and 23, 2002. The Star, April 23, 2002.

Interview with Jenny Parsley, August 25, 2004.

For a full record of immigration policymaking in South Africa and interventions by various or-

ganisations see the SAMP website at http://www.queensu.ca/samp.

10. Business Day, December 23, 2002; Financial Mail, July 9, 2004; February 18, 2005.

11. Business Day, May 21 and 23, 2002; February 24, 2005; Business Report, May 30, 2002.

12. Sunday Times, May 12 and 26, 2002; Business Day, May 20 and 31, 2002; Business Report,
May 28, 2002.

13. The Herald, February 20, 2001; September 10, 2002.

14. Daily News, February 24, 2002; February 24, 2005; Zimbabwe Independent, May 3, 2002.

15. Sapa—AFP, February 28, 2002.

16. The Herald, February 20, 2002.

17. Daily News, February 28, May 23, 2002; Financial Gazette, July 15, 2002; The Independent,
August 9, 2002

18. Botswana Gazette, May 8 and 22, 2002; June 19, 2002; BOPA, May 27, 2002.

19. BOPA, May 8, 2002; August 5 and 19, December 31, 2002; Mmegi, August 16-22, 2002; Bot-
swana Gazette, July 31, 2002

20. Mmegi, November 13, 2000.

21. Mmegi, October 20, 2000.

22. BOPA, May 28, 2002; June 3, 2002; July 8, 2002; Mmegi, February 5, 2004.

23. The Namibian, September 14, 2000; October 5 and 10, 2000; June 19, 2002; December 17,
2004; January 28, 2005.

24. The Namibian, October 4, 2000.

25. The Namibian, June 28, 2002; January 31, 2005.

26. Zamnet, June 21, 2002; Sapa—APA, June 13, 2002; Zambia Daily Mail, November 23, 2004.

27. Sapa—APA, April 22, 2002; The Post, April 10, June 4, 2002; Zambia Daily Mail, July 5, Sep-
tember 19, 2000.

O oS

References

Campbell, E. and Oucho, J. (2003) “Changing Attitudes to Immigration and Refugee Pol-
icy in Botswana”. Southern African Migration Policy Series 28, Cape Town: Southern
African Migration Project (SAMP).

Centre for Development and Enterprise (CDE). 2000. “Becoming ‘The World’s Most
Promising Emerging Market’: Is Government’s White Paper on International Migration
Good Enough?” Johannesburg: CDE.

2001. “South Africa’s Skills Crisis: Is the New Immigration Bill Good Enough?”
Johannesburg: CDE.

2002. “South Africa’s New Immigration Law: A Salvageable Instrument for Eco-
nomic Growth?” Johannesburg: CDE.

Chavez, L. 2001. Covering Immigration: Popular Images and the Politics of the Nation.
Berkeley: University of California Press.

Community Trust Zimbabwe (CTZ). 2002. “Report on Assessment of the Impact of the
Land Reform Programme on Commercial Farm Worker Livelihoods”. Harare: CTZ.

Crush, J. and Williams, V. (eds.) 1999. The New South Africans? Immigration Amnesties
and Their Aftermath. Cape Town: Institute for Democracy in South Africa IDASA).



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 323

Crush, J. (ed.) 1998. Beyond Control: Immigration and Human Rights in a Democratic
South Africa. Cape Town: IDASA.

1999. “The Discourse and Dimension of Irregularity in Post-Apartheid South Af-
rica”, International Migration, 37,1.

Crush, J., Mather, C., Mathebula, F., Lincoln, D. Maririke, C. and Ulicki, T. 2000. “Bor-
derline Farming: Foreign Migrants in South African Commercial Agriculture”. Southern
African Migration Policy Series 16, Cape Town: SAMP.

Crush, J. and McDonald, D. 2002. Transnationalism and New African Immigration to
South Africa. Toronto: Canadian Association of African Studies

Crush J. and Pendleton, W. 2004. “Regionalizing Xenophobia?: Citizen Attitudes to Im-
migration and Refugee Policy in Southern Africa”. Southern African Migration Policy
Series 30, Cape Town: SAMP.

Danso, R. and McDonald, D. 2001. “Writing Xenophobia: Immigration and the Print Me-
dia in Post-Apartheid South Africa”, Africa Today, 48,3:114-37.

Fairclough, N. 1995. Media Discourse. New York: Edward Arnold.

Frayne, B. and Pendleton, W. 2003a. “Mobile Namibia: Migration Trends and Attitudes”.
Southern African Migration Policy Series 27, Cape Town: SAMP.

2003b. “Namibians on South Africa: Attitudes Towards Cross-Border Migration
and Immigration Policy”. Southern African Migration Policy Series 10, Cape Town:
SAMP.

Gay, J. and Green, T. 1997. “Riding the Tiger: Lesotho Miners and Permanent Residence
in South Africa”. Southern Africa Migration Policy Series 2, Cape Town: SAMP.

Gay, J. 2000. “Lesotho and South Africa: Time for a New Immigration Compact”. In Mc-
Donald, D. (ed.) On Borders: Perspectives on Cross-Border Migration in Southern Af-
rica. New York: St Martin’s.

2002. “Migration Attitudes of Skilled Professionals in Lesotho”. In McDonald,
D. and Crush, J. (eds.) Destinations Unknown: Perspectives on the Brain Drain in South-
ern Africa. Pretoria: Africa Institute.

Golding, P. and Murdoch, G. 1991. “Culture, Communications and Political Economy”.
In Curran, J. and Gurevitch, M. (eds.) Mass Media and Society. London: Edward Arnold.

Hall, J. 2002. “Media: Nations Ranked for Press Freedom”. Global Information Network.
November 27.

Harber, A. 2002. “The Power of Words: Journalism in the Age of the Market”, Indicator
SA, 19,3:13-19.

Harris, B. 2001. “A Foreign Experience: Violence, Crime and Xenophobia During South
Africa’s Transition”. Violence and Transition Series 5, Johannesburg: Centre for the
Study of Violence and Reconciliation.

Haynes, A and Devereux, E. 2004, “From ‘King Con’ to ‘Con Artists’: Irish Media Cov-
erage of Asylum Seekers and Refugees”. Paper presented at Association of Cultural
Studies Conference. Urbana-Champaign, Illinois.

Henry, F. and Tator, C. 2002. Discourses of Domination: Racial Bias in the Canadian
English-Language Press. Toronto: University of Toronto.



324 Journal of Contemporary African Studies

Herman, E. and Chomsky, N. 1994. Manufacturing Consent: The Political Economy of
the Mass Media. London: Verso.

Horwitz, R. 2000. Communication and Democratic Reform in South Africa. Cambridge:
Cambridge University.

Human Rights Watch. 1998. *Prohibited Persons’: Abuse of Undocumented Migrants,
Asylum Seekers and Refugees in South Africa. New York: Human Rights Watch.

International Monetary Fund (IMF) and the International Development Association Zam-
bia. 2000. “Preliminary Document on the Enhanced Initiative for Heavily Indebted Poor
Countries”. July 20.

Jacobs, S. 2004. “Public Sphere, Power and Democratic Politics: Media and Policy
Debates in Post-Apartheid South Africa”. Unpublished PhD dissertation, University
of London.

Johwa, W. 2004. Zimbabwe: Complex Race Relations as New Year Dawns. Inter News
Service. Available at http://www.ips.org; www.afrika.no/Detailed/4591.html

Kasoma, F. 1986. The Press in Zambia: The Development, Role and Control of Newspa-
pers in Zambia, 1906-1983. Lusaka: Multimedia.

King, R. and Wood, N. (eds.) 2001. Media and Migration: Constructions of Mobility and
Difference. London: Routledge.

Mattes, R., Taylor, D., McDonald, D., Poore, A. and Richmond, W. 1999. “Still Waiting
for the Barbarians: SA Attitudes to Immigrants and Immigration”. Southern African Mi-
gration Policy Series 14, Cape Town: IDASA.

McChesney, R. 1999. Rich Media, Poor Democracy. New York: New Press.

McDonald, D. (ed.) 2000. On Borders: Perspectives on Cross-Border Migration in
Southern Africa. New York: St Martin’s.

McDonald, D., Gay, J., Zinyama, L., Mattes, R. and De Vletter, F. 2000. “Guess Who’s
Coming to Dinner: Perspectives on Cross-Border Migration from Lesotho, Mozambique
and Zimbabwe to South Africa”, International Migration Review, 34,3.

McDonald, D. and Crush, J. (eds.) 2002. Destinations Unknown: Perspectives on the
Brain Drain in Southern Africa. Pretoria: Africa Institute.

Media Monitoring Project Zimbabwe (MMP-Z). 2002. “ZBC’s ‘Vision 30’ Revisited:
Towards a National Agenda”. Harare: MMP-Z.

Minnaar, A. and Hough, M. 1996. Who Goes There? Perspectives on Clandestine Migra-
tion and Illegal Aliens in Southern Africa. Pretoria: Human Sciences Research Council
(HSRO).

Morris, A. 1998. “‘Our Fellow Africans Make Our Lives Hell’: The Lives of Congolese
and Nigerians Living in Johannesburg”, Ethnic and Racial Studies, 21,6:1116-36.

Morris, A. 1999. “Race Relations and Racism in a Racially Diverse Inner-City Neigh-
bourhood: A Case Study of Hillbrow, Johannesburg”, Journal of Southern African
Studies, 25,4:667-94.

Nyamnjoh, F. 2002. “Local Attitudes Towards Citizenship and Foreigners in Botswana:
An Apraisal of Recent Press Stories”, Journal of Southern African Studies, 28,4: 755-76.



S Africa: Xenophobia & Press Coverage 325

Peberdy, S. and Crush, J. 1998. “Trading Places: Cross-Border Traders and the South Af-
rican Informal Sector”. Southern African Migration Policy Series 6, Cape Town: SAMP.

Peberdy, S. 1999. “Selecting Immigrants: Nationalism and National Identity in South Af-
rica’s Immigration Policies 1910-1998”. Unpublished PhD dissertation, Queen’s Univer-
sity, Canada.

Phiri, I. 1999. “Media in ‘Democratic’ Zambia: Problems and Prospects”. Africa Today,
46,2:43-63.

Reitzes, M. 1996. “Mindsets and Migrants: Conceptions of State, Sovereignty, Citizen-
ship and Human Rights in South Africa”, Policy Issues and Actors, 9,4:27-57.

Reitzes, M. and Dolan, C. 1996. “The Insider Story? Press Coverage of Illegal Immi-
grants and Refugees, April 1994—September 1995”. Social Policy Series 48, Johannes-
burg: Centre for Policy Studies.

Reporters sans frontiéres /Reporters Without Borders (RSF). 2004. “2004 Annual Re-
port”. Paris: RSF.

2005. “2005 Annual Report”. Paris: RSF.

South African Broadcasting Corporation (SABC). 2003a. “SABC Africa”.
www.sabc.co.za

2003b.“Africa2Africa. About Us”. www.sabc.co.za.

Southern African Migration Project (SAMP). 2001. “Immigration, Xenophobia and Hu-
man Rights in South Africa”. Southern African Migration Policy Series 22, Cape Town:
SAMP.

Taylor, I. 2003. “As Good as It Gets? Botswana’s “Democratic Development’ ”, Journal
of Contemporary African Studies, 21,2:215-31.

Werbner, R. 2002. “Introduction: Challenging Minorities, Difference and Tribal Citizen-
ship in Botswana”, Journal of Southern African Studies, 28,4:671-84.

Zaffiro, J. 2000. “Broadcasting Reform and Democratisation in Botswana”, Africa To-
day, 47,1:87-102.

Interviews
Peter Bruce, Editor of Business Day. Johannesburg, May 29, 2003.

Peet Kruger, Editor of Beeld. Johannesburg, May 27, 2003.
Mondli Makanya, Editor of Mail & Guardian. Johannesburg, May 28, 2003.

Mathatha Tsedu, Editor of Sunday Times and National Chairperson of South African Na-
tional Editors’ Forum (2003). Johannesburg, May 30, 2003.



