
SUBMISSION ON THE SOUTH AFRICAN BROADCASTING
CORPORATION'S APPLICATION FOR LICENCE

AMENDMENTS

Freedom of Expression Institute

Submitted to the Independent Communications Authority of
South Africa 

9 June 2004

1



CONTENTS PAGE

1. Introduction 3

2. The SABC's public service delivery to date 6

3. Legal context of the application 10

4. Proposed licence conditions and market conditions, 20
including issues not raised by the SABC application

5. Financial information 26

6. Addendum 1: Summary of research on SABC public 27
service radio

2



Submission on the SABC’s Application for Amendments to its
Licences

Freedom of Expression Institute (FXI)

Submitted to the Independent Communications Authority of South Africa (Icasa)

9 June 2004

1. Introduction

The South African Broadcasting Corporation (SABC) had lodged an application with
the Independent Communications Authority (Icasa) for amendments to its licences.
In  this  submission  we address  ourselves to  a  number  of  issues  that  have been
raised by the SABC directly in its application. We also address those issues that are
not directly raised but that, we believe, are implied or have a direct bearing on the
consideration  that  not  only  Icasa  but  a  number  of  other  stakeholders,  including
parliament, and the broader society, have to take into account. 

We note that in spite of  Icasa having granted an extension for  responses to the
document, there has still been insufficient time to consider all the matters in depth.
We  therefore  request  an  oral  hearing  to  address  the  matters  raised  by  this
submission.  More  specifically,  we  would  like  to  be  heard  on  specific
recommendations  regarding  the  SABC's  proposed  licence  conditions,  as  this
submission  merely  raises  principles  that  should  guide  the development  of  these
conditions.

This submission will address the following areas of the SABC's application, and will
therefore be divided into the following sections:

1.1The SABC's public service delivery to date
1.2Legal context of the application
1.3Proposed licence conditions and market conditions, including issues not raised

by the SABC submission
1.4Financial information

At  the  outset,  we  should  note  with  disappointment  that  the  SABC  adopts  a
minimalist approach in its application, attempting to get away with the bare minimum
of what is required of them in terms of the law. It shows no imagination, much less
leadership, in terms of the direction public broadcasting should take, and as a result
there is no vision for public broadcasting that could be derived from the application:
one which the public could rally behind and that could be a challenge to government
to provide funding for. As a result, quasi-commercial broadcasting becomes a self-
fulfilling prophecy.

In its overview of its public service delivery to date, the SABC has not reflected on
the contradictions of delivering this mandate on a largely commercial funding base,
and how its attempts to manage this contradiction have led to a marginalisation of
mainly poor audiences, rural audiences, older women and African languages. It fails
to  reflect  on  this  darker  side  of  the  delivery  question  because  to  do  so  would
jeopordise  the  argument  it  makes  that  it  has  proved  its  ability  to  deliver  as  an

3



independent institution. It would destroy the argument that it does not require the
relevant sections of the Broadcasting Act relating to the Public Broacasting Services
(PBS) and Public Commercial Broadcasting Services (PCBS) to be particularized in
licence conditions by Icasa. 

The  SABC  also  has  not  reflected  the  fact  that  many  of  the  most  progressive
changes it has made to its programming regime has been as a result of public or
government  pressure.  To  acknowledge this  point  would  also  call  into  question  it
argument that it has proved its ability to be left to its own devices.

This submission draws on research undertaken by the FXI in 2001/ 2002.  Using
PBS radio as case study, it yielded a depressing picture drawn by both employees
and listeners/viewers of the broadcaster.

The independence question is possibly the most critical question of all raised by the
submission. The arguments the SABC puts up in this respect are contestable, to say
the least. They have the effect of undermining the regulator's own independence to
regulate broadcasting in the public interest. 
 
The net effect of the SABC's arguments is that the Editorial Policies will become the
undertakings  made  in  fulfilment  of  the  requirements  of  the  Broadcasting  Act.
According to the SABC's submission, it is the 'Authorities role [to review] the policies
submitted by the SABC but not programming content' (SABC application, page 43).
The  SABC  further  argues  that  Icasa  should   '[receive  and  review]  the  written
instruments by means of which the SABC itself  complies with its own obligations,
and enjoys its own freedoms. The written instruments are,  as set out above, the
policies, the licence conditions, and the code of practice.  (SABC application, page
44). Given the fact that the licence conditions consist of the relevant sections of the
Broadcasting Act - which are by their very nature broad and general - the specific
targets could only be derived from those set by the Board in terms of the editorial
policies. In some areas, these targets are set in action plans that are then reviewed
annually by the Board, except in relation to programming and news.
 
So in relation to  other  areas  covered by the  policies,  the  SABC will  set  targets,
monitor  their  implementation and review compliance with them. Yet in relation to
news  and  programming,  there  are  no  targets.  In  relation  to  those  areas  where
annual targets are set, it should be noted that the targets can move; they will be
made subject to the financial performance of the SABC. They do not have the status
of conditions, which the SABC will have to meet on pain of action being taken by
Icasa. 
 
The  fact  that  there  are  no  targets  for  news  and  programming  is  particularly
worrisome, as on what basis will compliance with the editorial policies be judged by
the Board? There are in effect no indicators to measure the key performance areas.
 
This is not the first time that the SABC has made similar arguments.  According to
the  SABC’s  submission  to  ICASA  on  local  content  in  1999,  the  Corporation
requested the right to self-regulate and in addition to self-designate when it comes to
local content programming genres. In effect, this would have that the SABC itself
would undertake the monitoring and the broadcaster would make undertakings to

4



the  regulatory  authority.  So the  SABC would  set  the  rules,  and  monitor  its  own
compliance: player and referee.
 
At the time, we pointed out the fact that this request was not only dangerous - as it
made independent oversight impossible - it was patently unfair to other broadcasters
and would obfuscate even further the already highly-charged separation of powers
within the broadcasting environment. It also denied Icasa's right to make rules and
enforce them: an essential function for a regulator.  After all,  rulemaking is at the
heart of  regulation. So once again the SABC wants to make its own rules, notify
them to the authority, implement them, monitor their implementation and review its
own performance throughout the cycle. This is a recipe for disaster, as it turns the
SABC into an arbiter  of  its  own performance with the Board acting as regulator.
Inevitably, internal systems fail in the closed circle of a self-regulatory system. 

Also  the  argument  that  independence  will  give  it  the  flexibility  to  decide  how to
deliver the mandate across all services is flawed. Many South Africans still do not
receive a multitude of services. There are many South Africans who rely completely
on SABC PBS radio. These services need to be regulated carefully to ensure that
they provide for all aspect of the mandate within that particular service. Our research
has shown that when the SABC is in a cash crunch, the first services to suffer are
the SABC African language PBS stations.

The legal  arguments  made  by  the  SABC are  dealt  with  in  greater  depth  in  this
submission.

We  must  also  note  that  what  passes  as  the  SABC's  finances  'for  public
consumption' are an insult to the intelligence of the public. They give no indication of
how the global budget is broken down, which is crucial to determining affordability
(and hence the need for flexible light-touch regulation). In this regard, we intend to
file  an  information  request  under  the  Promotion  of  Access  to  Information  Act  to
secure more detailed information.

 

5



2. The SABC's public service delivery to date

In its submission, the SABC argues that it 'has been able to make significant strides
in transforming itself into an authentic public broadcaster. It is also noteworthy that
this transformation has taken place largely in the absence of ongoing government
funding. The SABC has therefore had to make this delivery while also remaining
commercially viable' (page 32)

This is not the full picture. Rather than being motivated by a Saul-to-Paul conversion
to public broadcasting, many of the most progressive aspects of change have been
effected in more was not done to address the programming needs of South Africans
in languages of their choice. In fact the SABC has proved consistently that it will take
its mandate seriously on when pressure is applied to it,  which further makes the
case for strong external oversight mechanism coupled with measurable targets set
through licencing conditions. This part of the picture is not presented by the SABC. 

In fact, the SABC is being rather disingenuous about what has motivated many of
the  most  recent  advances  in  public  broadcasting,  such  as  the  XiTsonga  and
Tshivenda  news broadcasts.  The  reality  of  the  matter  is  that  since  1994,  when
expectations  began  to  rise  that  previously  marginalized  languages  would  also
benefit from the gains of the transformation agenda, there has been a groundswell
of  support  for  the inclusion and mainstreaming of  the two languages, and others
such as Isindebele and Siswati. In fact, there were, at some stage, groups that were
organized  specifically  to  lobby  for  the  inclusion  of  African  languages.  The  BEE
emphasis in the commissioning procedures also happened after a huge stink about
the  non-application  of  the  procedures  in  a  manner  that  favoured  the  old  white
production companies. 

Another picture that is not presented involves the contradictions emerging from the
SABC attempting to achieve its public service mandate using commercial funding. In
its  submission,  the  SABC  has  payed  scant  attention  to  the  fact  that  real
contradictions are apparent, especially in relation to poor listeners and viewers.

In  2001,  the FXI  embarked on a two-year project  focusing on the South African
Broadcasting Corporation, consisting of two stages. The first stage, undertaken in
2001,  involved an assessment  of  the  SABC from the perspective of  employees,
management,  the regulator,  the Department of  Communications and the Portfolio
Committee on Communications.  The second stage,  undertaken in 2002, involved
qualitative audience research on the extent to which public radio was meeting its
mandate.  More specifically the research intended to: 

• Encourage listeners to express their views on SABC services in one forum
(which will make the audience research process much easier). 

• Create a forum for audiences to interact with SABC stations directly.
• Inform listeners about the contents of the Broadcasting Charter if they are not

aware of its contents, and facilitating discussion about whether the Charter is
sufficiently reflective of the SABC’s public obligations 

• Encourage the organisation of listeners to speak back to the SABC about the
nature and quality of its services.

6



A  summary  of  the  findings  of  the  research  are  attached  (Addendum  1).  The
research was published in a book entitled 'Public Broadcasting in the Era of Cost
Recovery:  A  Critique  of  the  South  African  Broadcasting  Corporation's  Crisis  of
Accountability', published in 2003.

The picture that emerged from an aggregation of the views expressed during the
research was that  the SABC had engaged in a process of  ‘crowding out’  poorer
listeners  in  response  to  a  financial  crisis  in  the  Corporation  in  1999.  In  the
1999/2000 financial year, the corporation posted a deficit of R28 121 000, compared
to  a  surplus  of  R120  404  000  for  the  previous  year.  In  addition,  out  of  the  19
divisions, only seven were shown to be profitable at an operational level. In a report
commissioned by the  SABC in  May 2000,  Gemini  Consulting estimated that  the
corporation  would  run  up  losses  of  between  R200  million  and  R300  million  per
annum  until  2006,  unless  significant  government  funding  or  debt  financing  was
made available. The PBS division would be unprofitable, with losses escalating to
R441 million per annum by 2004. The PCBS division would be profitable only in
2002, and then it would make only negligible profits.2 The profitable services have
simply  been  unable  to  afford  to  cross-subsidise  the  unprofitable  ones,  the
overwhelming majority of which are the SABC's most popular services, namely the
PBS stations.  

In  an  attempt  to  rescue  the  situation  without  government  funding,  the  SABC
embarked  on  a  process  to  stabilise  the  corporation,  including  its  finances.  This
involved  the  development  of  a  long-term  sustainability  plan,  including  a  plan  to
secure the corporation's top leadership, a review of its processes and procedures,
and a plan to stabilise revenues and control costs. 

In  2002,  the  SABC  announced  that  it  had  achieved  "success  in  stabilising  the
business", and was now ready to focus on the policies that impact on content, such
as programming and news. The corporation had managed to achieve a net surplus
of R7 067 000, slightly higher than its surplus of R5 249 000 for the 2000/ 2001
financial year. 

At the heart of the stabilisation plan has been a decision to drive all SABC services
towards  self-sufficiency.  Focussing  mainly  on  PBS  radio,  the  research  noted  a
number of trends flowing from the self-sufficiency drive, which are summarized in
Addendum 1 under the following headings:

 The drive towards self-suffiency have led to a commercialisation of stations
 Commercial imperatives have forced a bias towards the 'educated class
 Commercial imperatives have forced an urban bias on stations
 Commercial imperatives have forced a Gauteng-bias on stations
 Commercialisation has led to a bias towards English
 Commercial  imperatives  have  led  to  a  marginalisation  of  (mainly  older)

women
 Commercial  imperatives  had  led  to  changes  in  uneconomic  formats  and

dropping of uneconomic programmes
 Commercial imperatives have led to insufficient promotion of South African

talent, especially in relation to music
 Commercially-driven changes have led to a lack of consultation with staff

7



 Commercial  imperatives  have  lessened  the  accessibility  of  stations  to
listeners

 News was characterized by a 'hegemeny of officialdom'
 There was an even investment in programme between the African language

stations and a station like SAFM
 There is an uneven development of technologies between African language

stations and stations like SAFM and Radio Sonder Grense.

The research further showed that despite the fact that it claims to be catering for all
sectors of  the society, those within the broadcaster are agreed that the SABC is
geared  at  catering  for  the  higher  LSM  listeners  and  viewers.  The  following
observations were made with regard to how these changes and shifts take place:

In some cases stations do not change programming as such but reduce the
time allocated to programmes that are viewed as not attracting advertisements
and sponsorships. These are usually programmes that are aimed at the rural
and elderly  listeners.  The trend is to  cut  programmes to  about  fifteen (15)
minutes.

The  shift  towards  being  stations  that  are  also  concerned  with  generating
revenue has not only raised questions around the very nature of PBS but also
how these stations can still be said to be reaching out to a broader audience
and serving that audience equally. The shift  also raises the question of  the
stations’ own identities.

A critical question was posed by one producer on the issue of stations having
to meet certain revenue targets. The producer observed that the implication of
a station being expected to meet certain revenue targets implies that a station
should have a target audience. That simply means the station having to dump
a portion of their listeners who are considered not to be strategic enough in the
station’s attempt to attract advertisers and sponsors. What then would be the
meaning of public service? Who will be the public? What this means is that the
station will have to scale down its public obligation.

The above demonstrates  a systematic  effort  to  ensure  that  stations  achieve their
revenue targets. This is obviously done at the expense of lower LSM listeners. The
nett effect of the application as lodged is that the above trend will be formalized. It is
currently happening by ‘default’, that is, legally speaking. If passed, it is possible that
lower LSM viewers [what is happening in radio can as well be applied in television]
can be migrated to regional television stations so that the existing channels are freed
up for audiences and the kind of programming that is attractive to advertisers.

Some listeners felt that gradually, most stations have become mediums for the middle
classes.  Particularly  excluded are rural  area  residents.  Women  who live in  these
areas, the very ones who rely on radio for their information and entertainment, felt the
most excluded by the programming coming out of the stations. This is a sad tale to tell
given the poverty levels in most of the rural areas and the fact that most of the rural
residents depend on SABC radio for all their information needs. Again, the net effect
of  formalizing the applied-for  licensing conditions will be that these listeners might
permanently be excluded from the programming mix of the stations. 

8



3. Legal context of the application

3.1POWERS AND DUTIES OF ICASA

The  Independent  Communications  Authority  of  South  Africa  (“ICASA”)  was
established by the Independent Communications Authority of South Africa Act 13 of
2000  (“the  Icasa  Act”)  to  replace  the  Independent  Broadcasting  Authority  (“the
IBA”)  as  well  as  the  South  African  Telecommunications  Regulatory  Authority
(“SATRA”).  ICASA is the institution contemplated in section 192 of the Constitution
of the Republic of South Africa, 1996 (“the Constitution”), which provides that:

“National  legislation  must  establish  an  independent  authority  to  regulate
broadcasting in the public interest, and to ensure fairness and a diversity of
views broadly representing South African society”.

ICASA  was  established  in  recognition  of  the  fact  that  technological  and  other
developments in the fields of broadcasting and telecommunications are causing a
rapid divergence in these fields and that the creation of an independent body was
required to regulate both telecommunications and broadcasting.  

ICASA may exercise the powers conferred upon the former authorities, the IBA and
SATRA,  in  terms of  the  “underlying statutes”,  namely  the Broadcasting  Act  4  of
1999,  the  Independent  Broadcasting  Authority  Act  153  of  1993  and  the
Telecommunications Act 103 of 1996.  So much is clear from section 4 of the Icasa
Act, which provides, inter alia:

“4.   Functions of Authority.—(1)  The Authority—

(a) must perform the duties imposed upon the former authorities
by or under the underlying statutes;

(b) may  exercise  the  powers  conferred  upon  the  former
authorities by or under the underlying statutes;

...”.  

Accordingly, ICASA has the power, inter alia:

1.1.2 to  administer  the  statutory  scheme  for  granting,  renewing  and
amending broadcasting licences, by virtue of section 13(1)(a) of the
IBA Act;

1.1.3 to manage broadcasting services frequency bands and other parts
of  the  radio  frequency  spectrum  properly  delegated  to  it  by  the
Minister of Telecommunications; (section 13(1)(b) of the IBA Act).

9



Interestingly, until the promulgation of the Broadcasting Amendment Act 64 of 2002,
ICASA had the express power, in terms of section 13(1)(d) of the IBA Act, to design
and implement broadcasting conditions of licence consistent with the objectives set
out  in  the  Broadcasting  Act  for  different  categories  of  broadcasting  service,
including,  but  not  limited  to  conditions  relating  to:  local  content  requirements;
programme  requirements;  coverage  obligations;  language  service  provision;
ownership  and  control  compliance;  compliance  with  the  Code  of  Conduct  for
Broadcasting Services and empowerment of historically disadvantaged groups.  

It should not be thought that the effect of the amendment to section 13 of the IBA
Act,  is  to  preclude  ICASA  from  designing  and  implementing  license  conditions
relating to local content requirements, programme requirements, language service
provision or compliance with a Code of Conduct for Broadcasting Services.  Indeed,
ICASA has been given the broad power, when granting a broadcasting license, to
impose any term, condition or obligation appropriate to such license.  Section 43(2)
of the IBA Act provides that:

“43(2)  Subject to the provisions of this Act, the Authority, in granting
any broadcasting  licence pursuant  to  a ruling in  terms of  section
42 (3) (c),  may  impose  such  terms,  conditions  and  obligations
appropriate  to  such  licence  and  consistent  with  the  objects  and
principles as enunciated in section 2, as it deems fit.”

ICASA  has  thus  been  given  a  broad  discretion  to  design  and  impose  terms,
conditions and obligations on broadcasting licensees.

That  discretion must,  of  course,  be exercised in accordance with  the dictates  of
section  2  of  the  IBA  Act.   That  provision  stipulates  that  broadcasting  must  be
regulated, in the public interest, so as to:

“(a) promote  the  provision  of  a  diverse  range  of  sound  and
television  broadcasting  services  on  a  national,  regional  and
local  level  which,  when  viewed  collectively,  cater  for  all
language  and  cultural  groups  and  provide  entertainment,
education and information;

 (b) promote the development of public, commercial and community
broadcasting services which are responsive to the needs of the
public;

(c) ensure that broadcasting services, viewed collectively—

(i) develop  and  protect  a  national  and  regional  identity,
culture and character;

(ii) provide for regular—

(aa) news services;

10



(bb) actuality programmes on matters of public interest;

(cc) programmes on political issues of public interest; and

(dd) programmes  on  matters  of  international,  national,
regional and local significance;

(d) protect  the  integrity  and  viability  of  public  broadcasting
services;

(e) ensure that, in the provision of public broadcasting services—

(i) the needs of language, cultural and religious groups;

(ii) the needs of the constituent regions of the Republic and
local communities; and

(iii) the need for educational programmes,

are duly taken into account;

( f ) encourage ownership and control of broadcasting services by
persons from historically disadvantaged groups;

(gA) promote the empowerment and advancement of women in the
broadcasting services;

(g) encourage  equal  opportunity  employment  practices  by  all
licensees;

(h) ensure that broadcasting services are not controlled by foreign
persons;

(i) ensure that commercial and community broadcasting licences,
viewed  collectively,  are  controlled  by  persons  or  groups  of
persons from a diverse range of communities in the Republic;

( j) impose  limitations  on  cross-media  control  of  commercial
broadcasting services;

(k) promote the most  efficient  use of  the broadcasting services
frequency bands;

(l) ensure  that  public  broadcasting  licensees,  commercial
broadcasting  licensees  and  signal  distribution  licensees
comply with internationally accepted technical standards;

(m) ensure that broadcasting signal distribution facilities are made
available in respect of all licensed broadcasting services;

(n) refrain from undue interference in the commercial activities of
licensees,  whilst  at  the  same  time  taking  into  account  the
broadcasting needs of the public;

11



(o) ensure fair competition between broadcasting licensees;

(p) promote  and  conduct  research  into  broadcasting  policy  and
technology;

(q) encourage investment in the broadcasting industry;

(r) promote the stability of the broadcasting industry;

(s) ensure  equitable  treatment  of  political  parties  by  all
broadcasting licensees during any election period;

(t) ensure  that  broadcasting  licensees  adhere  to  a  code  of
conduct  acceptable  to  the  Independent  Broadcasting
Authority; and

(u) encourage the provision of appropriate means for disposing of
complaints  in  relation  to  broadcasting  services  and
broadcasting signal distribution.”

In terms of section 5 of the Broadcasting Act, ICASA may “on such conditions as it
may  determine”,  issue  a  sound  or  television  broadcasting  service  licence  for  a
specified area in several broadcasting service categories.  ICASA is thus  broadly
empowered to issue a sound or television broadcasting service licence,  on such
terms and conditions as it may choose to prescribe, in three broadcasting service
categories: a public broadcasting service; a commercial broadcasting service and a
community broadcasting service.

3.2 THE SOUTH AFRICAN BROADCASTING CORPORATION

The  South  African  Broadcasting  Corporation  (“the  SABC”)  is  a  limited  liability
company with share capital as contemplated in the Companies Act.  The state owns
one  hundred  percent  of  the  shares  in  the  SABC.  The  SABC  has  both  a
memorandum and articles of association and the Registrar of Companies is entitled
to issue such directives and authorise such deviations from the regulations in force
in terms of the Companies Act and the documents prescribed in terms thereof as he
may consider necessary in order to give effect to the incorporation provisions. 

The  SABC is  organised  into  two separate  operational  entities,  namely  a  public
service and a commercial service. These two services are separately administered.

3.3THE AMENDMENT TO THE SABC LICENSE CONDITIONS

In terms of section 22 of the Broadcasting Act, 

“(1)  The  Corporation  must,  within  six  months  after  the  date  of
commencement of the Broadcasting Amendment Act, 2002, or the

12



conversion date,  whichever is  the later,  apply to the Authority for
such amendments to its existing licences as are necessary in order
to reflect the reorganisation of the Corporation into the public service
division  and  the  commercial  service  division  and  its  related
obligations in terms of this Act and the IBA Act.

(2)  The relevant provisions of the IBA Act apply with the necessary
changes  to  the  applications  referred  to  in  subsection  (1)  but,
irrespective of the contents of the application of the Corporation, the
Authority may impose any appropriate licence conditions which are
necessary in order to reflect  the reorganisation of  the Corporation
into the public service division and the commercial service division
and its related obligations in terms of this Act and the IBA Act.

On 31 March 2004, the SABC submitted an application for Amendment of SABC
Licences in terms of  section 22 of  the Broadcasting Act.   In that application,  the
SABC has raised the issue of whether the license conditions that will be imposed by
ICASA should, in its words, “particularise the manner in which the SABC complies
with its obligations in terms of sections 10 and 11" of the Broadcasting Act.  It asks:

“...  are  the  licence conditions  obliged to  set  out  the  detail  of  the
programming,  thereby  illustrating  the  manner  in  which  the  SABC
complies  with  those  obligations,  or  is  it  sufficient  merely  for  the
licence  conditions  to  reflect  the  obligations  as  a  statement  of
principle?”

The SABC submits that the answer to that question can be found in section 6 of the
broadcasting Act, which provides as follows:

“6 Charter of Corporation

 (1) The Corporation must comply with the charter as outlined in this
part.

 (2) The Authority must  monitor  and enforce  compliance with  the
charter by the Corporation.

 (3) In  terms  of  this  charter,  the  Corporation,  in  pursuit  of  its
objectives and in the exercise of its powers, enjoys freedom of
expression  and  journalistic,  creative  and  programming
independence as enshrined in the constitution.

(4) The  Corporation  must  encourage  the  development  of  South
African  expression  by  providing,  in  South  African  official
languages, a wide range of programming that - 

(a) reflects  South  African attitudes,  opinions,  ideas,  values
and artistic creativity;

(b) displays  South  African  talent  in  education  and
entertainment programmes;

13



(c) offers  a  plurality  of  views  and  a  variety  of  news,
information analysis from a South African point of view;

(d) advances the national and public interest.

(5)   (a) The  board  must  prepare  and  submit  to  the  Authority  not
later than three months after the date of conversion, policies
that  will  ensure  compliance  with  the  Authority’s  code  of
conduct  as prescribed  and  with  the  Corporation’s  licence
conditions and  with  the  objectives  contained  in  this  Act,
including: 

(i) news editorial policy

(ii) programming policy;

(iii) local content policy;

(iv) educational policy;

(v) universal service and access policy;

(vi) language policy; and 

(vii) religious policy.

 (b) The Corporation must notify the Authority in writing of any
amendments to the policies referred to in paragraph (a)
as soon as reasonably possible.

(6) The board must ensure that there is public participation in the
development  of  the  policies referred  to  in  sub-section  (5)  by
inviting and considering public comment on such draft policies
and by other means.

(7) The Corporation must provide suitable means for regular inputs
of  public  opinion on its services and ensure that  such public
opinion is given due consideration.

(8) The Corporation must develop a code of practice that ensures
that the services and the personnel comply with -

(a)  the constitutional principle of equality;

(b)  the  equitable  treatment  of  all  segments  of  the  South
African population;

(c) the constitutional requirement of equitable treatment of all
official languages;

(d) the  rights  of  all  South  Africans  to  receive  and  impart
information and ideas;

14



(e) the  mandate  to  provide  for  a  wide  range  of  audience
interests, beliefs and perspectives;  and

(f) a high standard of accuracy, fairness and impartiality in
news and programmes that  deal  with matters  of  public
interest.”

There can be no quarrel with suggestion that the Legislature, in enacting section 6,
sought  to  ensure  that  the  SABC  complied  with  sections  10  and  in  11  of  the
Broadcasting  Act,  and  that  ICASA  has  an  obligation  to  monitor  and  enforce
compliance.  Nor could it be suggested that the drafters of the Broadcasting Act did
not wish to make it abundantly clear that the SABC enjoys freedom of expression
and journalistic, creative and programming independence or that the SABC has the
additional obligation to furnish ICASA with a document which contains the policies
that the SABC will apply in order to attain compliance with sections 10 and 11.

Such statutory provisions, however, cannot be interpreted to "imply", as the SABC
suggests (on page 43 of its application), that ICASA cannot impose any conditions
relating to programming content.

The  provisions  of  the  Broadcasting  Act  do  no  more  than  impose  additional
obligations on the SABC.  Indeed, they also impose additional obligations on ICASA,
namely to review the policies submitted by the SABC and to monitor and enforce
compliance with the charter by the SABC.

Perhaps the strangest submission made by the SABC is the one, on page 44 of its
application, that “The Authority in this context is a regulator; it receives and reviews
the written instruments by means of which the SABC itself complies with its own
obligations, and enjoys its own freedom.  The written instruments are, as set out
above, the policies, the licence conditions, and the code of practice.  But it is the
SABC itself that determines the content of these instruments.”

To the extent that this suggests that it is the SABC that must determine the content
of its own license conditions, the submission is clearly wrong.  It  is for ICASA to
impose such terms, conditions and obligations appropriate to the SABC's licence as
it deems fit, not for the SABC to dictate its own license conditions.  Section 5 of the
Broadcasting Act, which provides that ICASA may issue a broadcasting license “on
such conditions as it may determine”, puts the question beyond doubt.

What the SABC seeks to avoid is the setting, by ICASA, of a framework of content,
similar to that contained in the license conditions of other broadcasters operating in
South Africa. The SABC's plaintive cry that “it is not for the Authority to prescribe the
SABC’s programmes” is a red herring.  It is indeed not for ICASA to tell the SABC
precisely which programmes it must broadcast,  but that is not what is involved in
making license conditions which set a framework of content.  It is obviously not for
ICASA to decree that the SABC must show a programme called Isidingo at 5 p.m.
on Thursday afternoon, but stipulating a framework of content, in a license, by which
the  SABC  must  abide,  does  not  remove  the  SABC's  right  to  decide  which

15



programmes to broadcast within that framework, or even how to vary programme
content.

3.4A FRAMEWORK OF CONTENT

The SABC seeks a blank cheque; it asks for free rein, suggesting that it is not for
ICASA to impose any conditions relating to programming content.  That cannot be
accepted, for several reasons:

3.4.1 The  SABC’s  request  is  inconsistent  with  a  proper
reading of  section 6(5)  of  the Broadcasting Act.   That
provision  makes  it  abundantly  clear  that  the  board  must
prepare and submit to ICASA certain policies (including the
SABC's news editorial policy, programming policy, local
content policy, educational policy, to mention but a few) “that
will ensure compliance with the Authority’s code of conduct
as prescribed  and with the Corporation’s licence conditions
and with the objectives contained” (emphasis added) in the
Broadcasting  Act.   In  other  words,  the  SABC's  license
conditions,  which  are  set  by  ICASA,  regulate  the  SABC's
news  editorial  policy,  programming  policy,  local  content
policy, etc.  The policies to be prepared and submitted must
conform to the SABC's license conditions.  There can thus
be no doubt  that the Legislature contemplated that ICASA
could  impose  conditions  relating  to  programming  content
and the SABC would be required to match its policies with
those conditions.

3.4.2 Granting  SABC's  request  would  be  inconsistent  with
ICASA's duties under the Constitution and the IBA Act.
ICASA, when issuing a license, must perform its regulatory
function with  the objectives in section 2 of  the IBA Act  in
mind.  As the regulator, ICASA must, in terms of section 2
(c), ensure that broadcasting services, “viewed collectively”
(i)  develop  and  protect  a  national  and  regional  identity,
culture and character; (ii) provide for regular news services;
actuality  programmes  on  matters  of  public  interest;
programmes  on  political  issues  of  public  interest;  and
programmes on  matters  of  international,  national,  regional
and local  significance.  ICASA could only comply with that
duty if it imposes license conditions relating to programming
content on all broadcasters in South Africa.  If it did not do
so in respect of the SABC, it would be compelled to stand
back and watch what the SABC is broadcasting, and then
adjust the license conditions of other broadcasters to meet
the objectives of section 2(c).  If it did that, in turn, it would
be  breaching  its  constitutional  obligation  to  “regulate
broadcasting in the public  interest,  and to  ensure fairness

16



and a diversity of views broadly representing South African
society.”

(Notably, the SABC acknowledges the imperatives of section 2 of the
IBA Act, yet it focuses only on sections 2(d) and (n) (see page 43 of
the application.))

3.4.3 The SABC's request,  if granted, would result in ICASA
abdicating  its  responsibilities  and  a  constitute  an
infringement  of  its  independence.   ICASA,  the
Constitution  and  the  Icasa  Act  make  it  clear,  is  the
independent  regulator  responsible  for  the  regulation  of
broadcasting  in the public  interest.   There  is  much in  the
application submitted by the SABC which could be read as a
suggestion  that  ICASA  must  abdicate  its  functions  to  the
SABC board.  Simply by way of example, the SABC submits
that  it  is  “the  SABC itself  that  determines  the  content  of
these instruments”, including its license conditions as one of
those instruments.  Again, that could not possibily be correct.
ICASA  is  required  to  act  independently  and  fairly  as  the
regulator and, pursuant to that duty, has been afforded the
power  to  impose  such  terms,  conditions  and  obligations
appropriate to each licence (consistent with the objects and
principles  enunciated  in  section  2  of  the  IBA  Act),  as  it
deems fit. 

3.5THE SABC'S INDEPENDENCE

The SABC makes much of the fact section 6 of the Broadcasting Act provides that in
pursuit of its objectives and in the exercise of its powers, the SABC enjoys freedom
of  expression  and  journalistic,  creative  and  programming  independence  as
enshrined  in  the  Constitution.   It  asserts  that  if  ICASA imposed  any conditions
relating  to  programming  content,  its  right  to  journalistic  independence  would  be
denied.

That  submission  too  is  hyperbole.   The  real  purpose  of  section  6(3)  of  the
Broadcasting Act is to ensure that  the SABC, as a public  broadcaster,  does not
become a state mouthpiece.  The provision is there, simply by way of example, to
make  it  abundantly  clear  that  the  SABC  cannot  be  phoned  by  high-ranking
politicians 5 minutes before a broadcast and told not to screen certain material.  It is
not suggested that that would ever happen, the provision of  the Broadcasting Act
simply ensures that it does not.

The fact that the SABC enjoys journalistic, creative and programming independence
in  the creation and implementation  of  the  charter  referred  to  in  section  6 of  the
broadcasting Act does not mean that ICASA may not,  in compliance with its own

17



constitutional  and  statutory  duties,  impose  conditions  relating  to  programming
content which it deems appropriate.

3.6SECTION 16 OF THE CONSTITUTION

Finally,  the  SABC  asserts  that  the  imposition  of  any  conditions  relating  to
programming content by ICASA would infringe the constitutional rights of the SABC.
It  is,  presumably,  relying  on  paragraphs  (a)  and  (b)  of  section  16(1)  of  the
Constitution, which provide, respectively, for the "freedom of the press and other
media" and the "freedom to receive or impart information or ideas".

It  is  most  unlikely  that  the  regulation  of  the  SABC,  by  merely  requiring  that
broadcaster, along with all others, to abide by a framework of broadcasting content
set out in license conditions, by the very institution with the constitutional mandate to
regulate broadcasting in the public interest, would be viewed by the Constitutional
Court as a violation of section 16 of the Constitution.

Even if  the  Constitutional  Court  did  conclude that  the  setting  of  a  framework  of
content constitutes an infringement of section 16, the limitation would undoubtedly
be found to be reasonable and justifiable in an open and democratic society based
on human dignity, equality and freedom, in terms of section 36 of the Constitution. 

18



4.  Proposed licence conditions and market  conditions,  including
issues not raised by the SABC submission

In this section, some general comment are made about the above-mentioned areas
of the SABC application, followed by specific recommendations regarding its licence
conditions.

4.1 The funding base of the SABC and the problems related to it

In its submission the SABC repeatedly makes the point that it does not receive any
dedicated funding from the public, meaning any allocation either by parliament or the
treasury.  The  broadcaster’s  overall  income  is  generated  80%  from  commercial
sources,  that  is,  advertising and  programme sponsorships.  The other  sources of
funding  are  from  television  licenses  and  programme  sponsorships  from  certain
government departments.

The broadcaster also makes the point that it is expected to fulfill the public mandate
as outlined in the Charter contained in the Broadcasting Act. 

The implication made in the application is that there is an inherent contradiction in
expecting the SABC to fulfill a public mandate whereas there is no dedicated public
funding for it. 

It is difficult not to have sympathy with the SABC on the above point. Yet, as we
shall demonstrate later in this submission, it will be ill advisable to blindly accept the
arguments  advanced by the SABC without  interrogating them and assessing the
application against a growing body of evidence that shows that the broadcaster is
not without its own faults in the equation.

In  order  to  fully  understand  the  contradiction  that  plays  itself  out  in  the  above
question we have to consider the nature of the political economy under, and within
which, the SABC has to operate. The world is currently under the hegemony of neo-
liberal politics. This means that there is a thrust towards a minimalist state role while
on the other the role and power of capital is increased. 

The choices taken by the South African government – neo-liberal economic policies
– have been found to be unable to advance the transformation goals set out at the
advent of the resolution of the political problems that besotted the country prior to
1994. According to the recently published United National Development Programme
(UNDP) Human Development  Report,  inequalities  in the country are growing. As
many  commentators  have  repeatedly  pointed  out,  the  GEAR  policy  of  the
government  has failed to address socio-economic inequalities that  were inherited
from apartheid. 

The neo-liberal policies have permeated different sectors of the society, leading to
increased austerity measures being imposed on different  sections  of  the society.
Areas most affected by the measures include education, health, housing, water and
electricity. 

19



The media sector has not escaped these measures. As it happened in a number of
northern countries, public broadcasting has not enjoyed adequate support from the
state, or any form of public funding. 

Lack of public funding places public broadcasters under severe pressures. In the
first instance, all things being equal, it would be unfair to expect a public broadcaster
to provide programming that is free of  market (commercial)  trappings.  There is a
worldwide debate around the fact that for it to offer, and add to the notion of public
good, public broadcasting should receive sufficient funding from the public in order
that it is able to meet set public mandates. The model of public funding has proven
useful  in  jurisdictions such  as Australia.  Of  course  we are  alive to  some of  the
dynamics that play themselves out is such jurisdictions such as the marginalisation
and ghettoisation of Aboriginal languages. 

It  would  not  be  an exaggeration  to  argue that  it  seems as  though the  SABC is
showing less interest in the possibility of expanded, and not just narrow (for regional
stations and World Cup 2010), funding so that it can achieve its public mandate. If
this was not the case, the SABC would have been at the forefront, not only on the
occasion of applying for a license (but in other instances too) of making demands for
public funding.

In fact we are left with the impression that the SABC does not want public funding. It
is possible that public funding (that is not limited to regional television stations) is
seen as having the potential to increase the expectation for the broadcaster will have
to deliver its public mandate. It is our contention that the SABC might have been
using lack of public funding to throw the debate and concerns raised by a number of
players back to the face of the state, and to, in some subtle ways, silence those
raising concerns about its failure to deliver the public mandate. 

4.2 SABC application disengaged from government policy 

Another disturbing feature of the SABC application is that it does not in any way talk
to government policy to establish a publicly funded broadcasting system by 2012. In
fact, it merely notes a decline in government funding. Government has recognised
the fact that it will need to put money into public broadcasting if it is to meet the
needs of especially impoverished South Africans. How it is going to do so - other
than funding the two regional channels - is still not clear. 

However, in the application, the SABC is not even making a pitch at expediting this
progressive move by providing a vision of a radically different public broadcaster. It
has tailored its application based on the funding status quo. This is self-defeating.
The argument that the SABC has failed to present a vision that government will be
prepared to fund is borne out by the application. There is no activism apparent from
the SABC on this matter. If  it were to throw up a bold vision, and then challenge
government to live up to its policy and fund it, then at least some aspects of a proper
public broadcasting system could be achieved, which could gradually be expanded
as time went on. Civil society could also be mobilised around this vision, to ensure
that  government  lives  up  to  its  policy.  The  SABC is  not  doing  this.  Its  lack  of
leadership  is  self-defeating:  in  fact  the  boldest  leadership  around  public
broadcasting as been coming from government in recent times. 

20



If the SABC wanted to be both visionary and prudent, it would provide the regulator
with  two options:  the  first  option  as  stated  and  the  second  option  the  visionary
option. It would cost both and then prevail on the regulator to motivate for funding for
the second. In this respect the SABC is missing a golden opportunity.

There is also no indication of how the two regional channels will fit into the bigger
picture,  especially whether  the SABC intends to 'ghettoise'  African languages on
these channels. A worst case scenario, which needs to be guarded against, is for
these stations to be used as ‘decoys’ for the fulfillment of a ‘public mandate’ while
other stations are left  out  to pursue a commercial  route.   No attempt is made to
connect the dots in a manner that the public can make sense of,  concerning the
plans that the SABC has with regard to how regional television stations will function..

4.3 SABC application does not speak to level of internal monitoring capacity

In order for the SABC to take charge of particularizing its licence conditions, it would
also have to demonstrate the fact that it has the internal self-regulatory capacity to
do so; in other words, if it sets targets, does it have the internal capacity to monitor
on an ongoing basis the extent to which it is meeting those targets.  There is no
evidence presented by the  SABC that  it  has  the  capacity  to  do  so,  even if  this
approach was an option to consider seriously.
 
4.4  SABC  application  does  not  consider  the  question  of  In-sourced  vs.
outsourced television productions 

 
The document is silent on this matter, which Icasa 'parked' for further consideration
when  it  was  raised  during  the  local  content  hearings.  This  matter  needs  to  be
revived in the context of the re-licencing hearings. We have had no indications that
the soon-to-be-established content hub will address this matter.
 
With respect to the provisions in the local content regulations around independent
television  productions,  we  propose  that  the  SABC’s  outsourcing  requirement  be
particularised in the licence conditions. Presently, the regulation states that ‘at least
40%’  of  programming should  come from the  independent  production  sector.  We
propose that this amount be capped at 50% for the PBS channels. This amendment
will mean that the SABC will need to re-establish in-house production capacity to
meet  this  requirement,  which in turn  will  mean a reversal  of  a great  deal  of  the
McKinsey  restructuring  which  led  to  the  SABC  being  transformed  from  being  a
programme  producer  to  a  publisher  broadcaster.  In  effect,  the  SABC  now
outsources nearly all  of  its programming; the efficacy of  the principles underlying
outsourcing need to be reconsidered. The 50% that is commissioned should also be
subject to a condition requiring provincial diversity in commissioning.
 
Another  constraining  factor  on  the  capability  of  the  sector  to  achieve  diverse
programming  is  the  fact  that  only  a  handful  of  the  existing  production  groups
produce most  programming.  This  problem has been attributed to the increase in
production costs in the industry, reflecting the international trends, have also fuelled
increasing consolidation in the industry, as only the larger groups have been able to
achieve the economies of scale necessary to secure large contracts.i[i] The argument
that broadcasters save money by outsourcing programming is an assumption that
has yet to be proved scientifically.

21



 
Over  and  above  these  problems,  there  is  also  an  increasing  awareness
internationally that outsourcing programming does not necessarily yield the intended
benefits. The publisher-broadcaster model has been criticised in other countries for
leading to a fragmentation of the public mandate, an inflationary rise in the cost of
productions (and hence of broadcasting) as new cost centres are introduced, and a
convergence of public and private production styles leading to public programming
being indistinguishable from the private variety. Broadcasters also lose control over
programming - no matter how tight the commissioning briefs are - leading to a loss
of editorial  independence. Marginalisation of  public broadcasting becomes a self-
fulfilling  prophecy,  as  rising  costs  coupled  with  declining  quality  and
commercialisation  of  programme  formats  make  it  even  more  difficult  to  justify
funding from the public purse: after all what is the point in providing public subsidy
for a broadcaster that simply broadcasts ‘more of the same’.
 
In the light of these weaknesses of the publisher-broadcaster approach, other public
broadcasters that  have gone this route,  such as the BBC, are re-establishing in-
house production capacity and are gradually becoming programme producers once
again.  Given  South  Africa’s  economic  and  demographic  realities,  especially  in
provinces such as the Eastern Cape and Limpopo, we believe that it is appropriate
that the SABC be made to re-establish in-house production capacity as part of the
restructuring process. This could be done through the establishment of programming
hubs in different parts of the country: not a centralised super-hub that merely locates
commissioning in one point. In this regard, the SABC's understanding of the content
hub  concept  is  impoverished.  While  these  hubs  would  produce  programming
themselves,  they  would  also  commission,  which  in  turn  would  require  a
decentralisation  of  the  commissioning  procedures,  which  according  to  our
knowledge is not provided for in the current plans.

4.5 Designation of PBS channels and PCBS channels 
 
No argument is made about why certain channels are considered PBS and certain
others are PCBS. If it is determined in terms of profitability, then SABC 1 is much
more profitable than SABC 3. There are also indications that Ukhozi is possibly the
most profitable station. Interestingly, Ukhozi was found out during our study to be
one of the few stations within the SABC that attempt to strike a balance between
higher earning and lower (even unemployed) listeners.  The designation of certain
channels and stations as PCBS should not  be taken for  granted,  and should be
interrogated further. Profit and loss statements should be provided for each service.
It would appear that the SABC has designated loss-making services as the PCBS
services precisely because it knew that they could never cross-subsidise the PBS
channels, and they therefore rendered the Broadcasting Act still-borne. In fact, as
we have already stated,  the claim that  PCBS cross-subsidises  PBS is yet  to  be
proven. It might be that this has started to be factored in. If so, there has not been a
public pronouncement on this that is supported by evidence.

4.6 Universal access 

In terms of the editorial policy, the Board requires management to submit an annual
action plan for broadcasting universal service and access, outlining the goals and
resources  required.  The  Board  will  the  consider  the  extent  to  which the  annual

22



targets have been met, and the relevant information will be included in a report to
Parliament. 
 
However, coverage targets should be included as part of the licence conditions, to
ensure  external  monitoring  and  effective  mechanisms  of  redress  in  the  case  of
targets not being met. As the SABC has pointed out, one of the principles guiding
this policy is that achieving universal access and service is the responsibility of the
South  African  broadcasting  system  as  a  whole,  and  that  it  should  be  shared
between the SABC and other broadcasters.  

 4.7 The licence conditions

As has been argued in the previous section, there is nothing in law stopping Icasa
from particularizing the requirements of the Broadcasting Act in law: on the contrary,
the Authority has an obligation to do so. Having cleared this matter out of the way, we
submit that the licence conditions should be particularized on a manner such that they
compel  the  broadcaster  to  ensure  that  no  listeners,  particularly  the working class
listeners, are ‘crowded out’ of its spectrum. 
 
In  order  to  achieve that  above the  licensing conditions  for  the  SABC should  be
developed to capture the following principles:

4.7.1 The broadcaster  should  be  prevented  from being  an  exclusive medium for
middle and upper classes. It should cater for all classes, and if we may say, be
biased positively towards the poorer sections of our society. 

4.7.2 The public broadcaster should ensure that there are attempts to promote the
growth of African languages. The skewed history of the country, which gave
rise to African languages being marginalised as mediums of communication
needs to be addressed by, among many other players, the public broadcaster. 

4.7.3 The SABC should nurture and promote local content. This refers mostly to the
entertainment function of the broadcaster. There have been some promising
interventions on the side of  ICASA to ensure that broadcasters get specific
guidelines on how to achieve this goal. What  is still  to be seen is how the
broadcaster adheres to the regulator’s specifications and requirements. 

4.7.4 For listeners the SABC is still  seen as not  doing enough to promote local
content.  There are of  course instances where listeners feel  that  there are
attempts to fulfill the mandate of nurturing and promoting local content. This
has to do mainly with airplay for local music. The same cannot be said about
the  promotion  of  drama.  The  challenge  facing  the  SABC  is  to  start  re-
investing in drama and other forms of entertainment that can be seen to be
promoting local talent. This is an investment that the broadcaster has to make
without  allowing  pressures  of  the  genre  becoming  one  of  the  income
generation sources. For more on Local content, see below.

4.7.5 The licencing conditions need to set a minimum percentage of spending on
programming, especially local content programming. Without this target, the
SABC runs the risk of perpetuating its tendency to overspend on bureaucracy
at the expense of what should be is core business, namely programming. The
risks  of  overspend  on  bureaucracy  are  heightened  by  the  reorganisation,
which  will  create  an  even  longer  paper  trail,  given  the  complexity  of  the
administrative  and financial  systems that  will  be needed  to administer  the
separation between PBS and PCBS.

23



4.7.6 As  part  of  the  50%  outsourcing  requirement,  the  regulator  requires  a
percentage of  this  percentage to involve the commissioning of  community
television initiatives.

As mentioned in the introduction, time does not permit us to make more specific
recommendations. We therefore request an oral hearing to address the particulars
of these general recommendations.

 
  
 

24



5. Financial information
  
As mentioned in the introduction, the SABC's publicly released financial information
is shocking in its scantiness, and the FXI intends to put in an information request in
terms of the Promotion of Access to Information Act to address the huge information
deficits ahead of the oral hearings. 

A small indication of the problem created by this information deficit. The assertion in
the SABC's application that it has spent R1 billion on the local production industry is
nothing to write home about. It amounts to 11.5% of the SABC's total budget over
this period. 

According  to  the  SABC's  latest  annual  report,  just  over  R1.6  billion  of  the  total
budget of R2.5 billion is spent on television: approximately two-thirds of the budget.
So if  approx 66% of  the SABC's total  annual  budget  is spent on television,  and
11.5% (assuming expenditure remained constant on local production over the four
years) of  the  total  budget  is  spent  on local  productions,  where is  the  remaining
54.5% of the remaining television budget going?

The SABC should give us information about the exact amount of money spent on
programming,  relative  to  other  functions.  This  should  be  further  broken  down to
reflect spending on local vs. foreign programming (stripping out news). This should
then be expressed as a percentage over time. Only once we start receiving such
financial  information  from  the  SABC  can  we  start  to  evaluate  arguments  about
affordability sensibly.
 
 The SABC should also make available detailed information about the amount of
money  it  has  been  spending  on  programming  over  a  ten  year  period,  and
breakdowns of  amounts  spent  on  programming relative  to  ‘other’  costs  such  as
operational  costs  (the information we requested):  information we have requested
before. In the absence of this information, it would be very dangerous for ICASA to
take the SABC’s affordability argument at face value. The SABC should publish all
beneficiaries of independent production budgets, and the budget amounts allocated
to these companies. 

More specifically the finances are incomplete without the following information:
 Hours of television programming produced in-house per performance period

per channel.
 Hours of television programming originated
 Hours of television programming repeated
 Costs per hour of input for television programming
 Costs of output per member of staff for radio and television
 Costs per hour per listener and viewer
 Profit and loss statements for each service
 Profit and loss statements for news, education and sport.

25



6. Addendum 1

SUMMARY OF RESEARCH ON SABC PUBLIC SERVICE RADIO

In  2001,  the FXI  embarked on a two-year project  focusing on the South African
Broadcasting Corporation, consisting of two stages. The first stage, undertaken in
2001,  involved an assessment  of  the  SABC from the perspective of  employees,
management,  the regulator,  the Department of  Communications and the Portfolio
Committee on Communications.  The second stage,  undertaken in 2002, involved
qualitative audience research on the extent to which public radio was meeting its
mandate.  More specifically the research intended to: 

• Encourage listeners to express their views on SABC services in one forum
(which will make the audience research process much easier). 

• Create a forum for audiences to interact with SABC stations directly.
• Inform listeners about the contents of the Broadcasting Charter if they are not

aware of its contents, and facilitating discussion about whether the Charter is
sufficiently reflective of the SABC’s public obligations 

• Encourage the organisation of listeners to speak back to the SABC about the
nature and quality of its services.

The project had to negotiate a number of hurdles. Firstly, at the initial stages of the
project  the  FXI  had  intended  to  collaborate  with  the  Cape  Town  based  Media
Training  Centre.  However,  negotiations  between  the  Unit  and  the  MTC  failed
because  of  clear  differences  of  approach.  The  second  problem  was  securing
interviews with SABC management. It was only towards the tail end of the project
that  we secured  an  interview with  Dr Ihron  Rensburg,  the  managing  director  for
SABC Education and public and regulatory affairs. The same problem was faced
with regard to an interview with the DoC. It was only towards the tail end of the study
that  we  managed  to  have  an  interview  with  the   Senior  General  Manager:
Broadcasting, Mr Joe Mjwara.

Despite all these problems the process was able to yield very valuable data which
resulted in a book, Public broadcasting in the era of cost recovery: A critique of the
SABC’s crisis of accountability. What follows below is a summary of the research as
contained in the book.

It should be noted that most of the research findings relate to public service radio,
some observations about the state of television have also been included.

METHODOLOGY AND PROCESS OF RESEARCH, AND CHARACTERISATION
OF PARTICIPANTS

A standard, semi-structured interview schedule was developed and used to guide all
interviews and focus group sessions. The interview schedules were framed around
the research questions outlined in the introduction. This was done so that a sense of
uniformity  could emerge out  of  the interviews.  The semi-structured nature of  the
schedule also allowed for manageable flexibility for the inclusion of information that
might have been overlooked when formulating the schedule.

26



Interviews and focus group sessions were conducted with a range of individuals and
groups. Within the SABC, interviews were conducted with members of the Media
Workers'  Association of  South Africa (Mwasa),  and other  workers and managers
who  were  not  affiliated  to  the  union.  Mwasa  endorsed  the  participation  of  its
members and the entire  study in broad terms.  However,  that  did not  necessarily
imply that the union endorses the findings of the research.

A decision was taken at the beginning of  the study and at each session that the
identities of individual SABC workers and a few managers who participated in the
study  would  be  protected  under  the  general  ethical  obligations  binding  the
researcher if so requested by the respondents in a social science research project.  

Interviews and focus group sessions were also held with a number of groups from
what has come to be popularly known as civil society. These are groups and non-
governmental organisations (NGOs) who are involved in a variety of projects. The
opinions of these groups were solicited primarily because of their active engagement
in social change activities. 

A number of areas were visited for either public meetings or focus group interviews.
These were Cape Town, Durban, Polokwane, Johannesburg, Umtata, Hazyview and
Rustenburg. Recorded tapes (from phone-in programmes) were received from The
Voice Community Radio and Unitra Community Radio.

The Cape Town focus group comprised people  from the Anti-Eviction Campaign
(AEC), the South African Municipal Workers' Union (Samwu), Youth for Work, the
South African Commercial and Catering Workers' Union (Saccawu), Workers World
Radio  Productions,  Earthlife  Africa  and  Labour  Research  Services.  In  a  large
measure, this was a group that comprised mainly activists who have a keen interest
in political and socio-economic issues. 

The AEC is a social movement that aims to oppose what it perceives as evictions of
poor people from houses as a result of the neo-liberal ideology of the government
that finds expression through the actions of  different municipalities.  It  is based in
Cape Town. It has links with such groups as the Anti-Privatisation Forum (APF) that
is mainly Johannesburg-based but is currently expanding to other areas throughout
the country.

Samwu can be said to be one of the most vociferous unions within the Cosatu fold. It
has  maintained  a  principled  standpoint  against  the  privatisation  of  municipal
services.  Samwu participants  at  the  focus  group  meetings  reflected  this  political
standpoint, being opposed to all forms of privatisation, including that of the SABC,
which they maintain should remain a public institution, that will be in a better position
to serve the public if it remained in public hands.

Youth  for  Work,  as  the  name  suggests,  is  made  up  of  young  people  who  are
concerned  about  employment  issues  not  only  for  young  people  but  also  for  all
employable people within the country. Politically, it can be said that the group adopts
a left perspective on political and socio-economic issues. 

Saccawu is one of the affiliates of Cosatu. While not as vocal as Samwu on issues
of privatisation, purely because it operates wholly within the private sector, Saccawu

27



is known for its ability to embark on radical action at times. However, as said above,
its standpoint or ability to address itself to issues of public versus private/commercial
interests is not as strong as other groups that  attended the meeting.  Hence,  not
surprisingly, Saccawu participants at the meeting were much more concerned with
the coverage that the union movement receives.

Workers  World  Radio  Productions  (WWRP)  is  an  independent,  alternative
production  house  that  focuses  solely  on  producing  programmes that  are  biased
favourably towards the working class.  It  has formed partnerships with  the labour
movement and the National Community Media Forum.  At the time of completing this
book,  programmes were  broadcast  on  community  radio  stations.  The  WWRP  is
linked  to  the  Labour  Research  Services (LRS),  an NGO that  focuses  on  labour
research that is aimed at supporting the trade union movement. In fact, the LRS acts
as the main supporting think-tank for the WWRP. Politically, the two organisations,
or  projects,  adopt  a  left-leaning  understanding  of  political  and  socio-economic
issues.  They,  therefore,  always  adopt  a  working-class  perspective  on  public
broadcasting and how the SABC is carrying out its mandate.

Earthlife Africa is an environmental organisation that "... seek(s) to understand the
complex and interdependent relations between human beings and the environment".
Like many environmental organisations, it has a political outlook on the environment,
emphasising  social  justice  issues.  Interestingly,  its  participants  did  not  confine
themselves only to environmental issues during the discussions. They were able to
give informed comments on issues affecting public broadcasting.

In Durban the meeting was attended mainly by members of the Concerned Citizens
Forum  (CCF).  There  were  also  a  number  of  unaffiliated,  yet  politically  active
individuals who attended the meeting. The CCF is almost like Cape Town's AEC or
Johannesburg's  APF.  It  is  a  social  movement  that  has  moulded  itself  around
campaigns to challenge the neo-liberal policies of the government. One of the CCF's
most  outstanding  political  achievements  is  that  it  has  succeeded  where  many
organisations have failed by building solidarity among working class communities
across  ethnic  divides.  KwaZulu-Natal  is  known  to  have  some  disturbing  ethnic
divisions,  particularly  between  African  and  Indian  people.  What  the  CCF  has
achieved is to build solidarity between these communities by demonstrating to them
how they have shared interests.

The Polokwane meeting was attended by members of the following organisations:
Institute of Farmworkers Research and Development (IFRD); Jubilee 2000; Timbila
Cultural  Group;  National  Council  of  African  Women  (NCAW);  Catholic  Church
Youth; and Awake Africa Training and Development.

The IFRD focuses mainly on rural  people  by offering research and development
planning that is aimed at improving the quality of life of rural inhabitants. As such, its
members were able to bring in the valuable angle of how rural people interface with
the media, from the vantage point of their lifestyles and needs. 

Jubilee 2000 is a national organisation that was formed with the aim of fighting for
social justice. One of the primary campaigns of the organisation is to fight for the
cancellation of the debt incurred by the apartheid regime that is being paid for by the
post-apartheid government. The organisation argues that this is an odious debt and

28



the current government is not at all, either politically or morally, to honour the debt.
Instead, it  argues, the money being paid into the debt must be used to increase
social  spending.  Politically,  Jubilee  2000  is  an  amalgam  of  different  political
persuasions,  from some left-leaning intellectuals through to social  democrats and
faith-based moralists.

Timbila Cultural Group and Catholic Church Youth cater for young people who are
involved in performing arts and church activities respectively. Political opinion within
these groups differs from individual to individual. This can range from left-leaning
persuasions through to social democratic tendencies that are influenced by moral
views of the church. The aggregate opinion from the two organisations seems to be
that  of  secular  humanism.  Thus,  concerns  about  public  broadcasting  are  how it
"benefits people". The NCAW and Awake Africa Training and Development seem to
be  taking  developmentalist,  self-help  approaches  to  issues  of  socio-economic
development. 

The  Hazyview  meeting  was  attended  by  individuals  from  different  political
persuasions. There were members of the ANC. There were also a number of trade
union members from Simunye Workers' Union, which is affiliated to the Federation
of  Unions of  South  Africa (Fedusa).  Views in  that  meeting ranged from the less
informed through to the highly informed. Most of the participants seemed to be more
concerned with regional issues.

The meeting  in  Rustenburg was attended almost  exclusively by Cosatu-affiliated
unions.  Most  of  the participants,  taking a cue obviously from Cosatu's  campaign
against  the  SABC,  were  centred  around  the  broadcaster's  failure  to  positively
broadcast news about the labour movement by always "taking sides" with business
owners, and the government in the case of public sector unions.

Lastly, the public meeting in Johannesburg was attended by members of the APF
and a number of media unions, particularly the Media Workers Association of South
Africa (Mwasa). There were also a number of cultural activists and individuals who
have a keen interest in media issues. As in the case of the AEC in Cape Town and
the CCF in Durban, the APF is one of the social movements that are opposed to the
neo-liberal policies of the government.  The characterisation of  the AEC and CCF
above applies in the case of the APF.

Mwasa is the biggest media workers union in the country. It has had a critical role in
shaping the understanding of how public broadcasting should be understood in the
country. As a key union at the SABC, Mwasa remains critical of all the developments
that continue to arise within the broadcaster as it is always called to demonstrate
leadership on a number of policy issues.

Some interesting views emerged also from other participants who took part in the
Johannesburg  meeting.  For  instance,  it  was  fascinating  to  listen  to  the  views
expressed by those involved in cultural activities. Their views were outstanding in the
sense  that,  perhaps like those who are  members  of  Mwasa,  they have a direct
interest in media (and broadly cultural) issues. 

The sum total of the views offered by participants at the meetings, which range from
humanist to left-leaning, even Marxist, orientations, offer a rich and diverse spectrum

29



of how public broadcasting is viewed in the country. The meetings knitted together a
diversity of opinion which produced a powerful, yet disturbing, tapestry of thought
that presents a deep concern for the direction taken by the SABC.

OVERVIEW OF MAIN FINDINGS OF RESEARCH

 Commercialisation of stations

Firstly, PBS stations are being forced to pursue commercial interests. This is due to
the fact that while the broad understanding is that these stations should be cross-
subsidised  by  PCBS  stations,  they  are  also  expected  to  meet  certain  revenue
targets. The logical consequence of this is that stations find themselves having to
reposition their programmes and programme content in such a way that they reflect
the needs and interests of the upwardly mobile sections of the society. 

Thobela fm effected programme changes with this in mind. The station changed its
programmes after "market research" indicated that it would benefit much more if the
nature  and  content  of  programming  was  skewed  to  suit  the  interests  of  urban,
upwardly  mobile  listeners  rather  than  the  rural,  illiterate,  and  poor  listeners  who
happened to be the traditional and loyal listeners of the station. The station sought
to  attract  "quality  listenership",  meaning  those  who  are  viewed  by  market
researchers as having "buying power". 

At Umhlobo Wenene fm, a programming conference that was held at  the end of
2000  decided  to  categorise  listeners  into  two  main  categories,  Primary  1  and
Primary 2. Primary 1 listeners are urban, upward-moving listeners who fall into the
16 to 38 age category. Primary 2 listeners are mainly rural or non-educated, less
mobile  listeners who are 39 years and older.  The station avoids saying that  the
Primary 1 listeners  are secondary.  They are considered to  be equally  important.
What distinguishes these two categories is that the Primary 1 listeners are seen as a
strategic group that is able to attract advertisers and sponsors.

Considerations to generate more revenue have in the case of Umhlobo Wenene fm
led to the dropping of an adult programme that was called 12 Down. This was after
the  station's  commissioned  research  study  indicated  that  the  programme  had
minimal chances of attracting more revenue.

 Commercial imperatives have forced a bias towards the 'educated class'

The major concern expressed by those who listen to public radio services is that
they seem to  have shifted  from being a medium that  serves the interests  of  all
people, irrespective of class, to one serving the interests of the middle classes. An
observation  was  made  about  how  some  of  the  current  affairs  programmes  are
handled.  Thobela  fm  was  singled  out  both  at  the  Mpumalanga  (Hazyview)  and
Limpopo  (Polokwane)  focus  group  meetings.  A  participant  at  the  Mpumalanga
meeting, one of those who can be said to be well-informed, had this to say:

'We  do commend what  Thobela  fm tries to  do.  Indeed their  current  affairs
programmes have improved in terms of quality. They also try very hard to bring
news that is national in content, while trying to contextualise it for people who
live within the broadcast area of the station. 

30



However,  I  have  noted  a  rather  disturbing  trend  with  a  programme  called
Tlhokwalatsela.  This  is  a  current  affairs  programme.  Often  the  presenter
engages  his  guests  and  listeners  in  English.  Of  course  this  is  sometimes
unavoidable because some of the guests do not speak Sepedi or any of the
Sotho languages. However, I think in that case the presenter should always try
to translate  what  was discussed,  just  in  summary,  for  those who might  not
understand. And there are many such people given the high illiteracy rate in
the Limpopo province.

Again, besides the language used, another problem is the content. Many will
agree with me that that programme is not meant for  "ordinary people".  The
content is so high-flown that one wonders if it is for all people or only for the
educated. I think it is only for the educated and not for all people'.

An almost similar observation was made at the Limpopo meeting where it was noted
that programming is segmented. The morning shows, from 6am till 9am are often
"tailored for the educated, leaving the non-educated behind". A similar observation
was made about the afternoon drive shows (from 3pm till 6pm). A cynical participant,
who also  claimed  to  be  a  former  freelance  presenter  at  Thobela  fm,  made  this
interesting observation:

'During those times the poor have no radio. Radio becomes the preserve and
melting pot of ideas for the educated'.

The comments of the former freelancer must be taken with caution. It is possible
that while these comments were made with a genuine concern for the state of public
radio, he might be harbouring great anger towards the station. However, because
such a suspicion is difficult to prove, such comments should not be disregarded, just
like any other comments made by other respondents.

 Commercial imperatives have forced an urban bias on stations

Another factor that affects the station's repositioning is that it is the only station that
broadcasts in all the major metropoles (Johannesburg, Durban, Cape Town, East
London,  Bloemfontein,  and Pretoria).  This  has affected  the manner in which the
station "packages" and "brands" itself. There is a slight skew towards a more urban,
upward  listenership,  the  Primary  1  listeners.  In  order  to  achieve  better  revenue
returns the station sought to target higher LSM categories. As an interviewee at the
station put it:

'That is where money is. Lower LSM listeners do not bring us business'. 

In some cases stations do not change programming as such, but reduce the time
allocated  to  programmes  that  are  viewed  as  not  attracting  advertisements  and
sponsorships. These are usually programmes that are aimed at the rural and elderly
listeners. The trend is to cut programmes to about 15 minutes.

The shift  towards being stations that are also concerned with generating revenue
has not only raised questions around the very nature of PBS but also how these
stations can still be said to be reaching out to a broader audience and serving that
audience equally. The shift also raises the question of the stations' own identities.

31



A critical question was posed by one producer on the issue of stations having to
meet certain revenue targets. The producer observed that the implication of a station
being expected to meet certain revenue targets implies that a station should have a
target audience. That simply means the station having to dump a portion of their
listeners who are considered not to be strategic enough in the station's attempt to
attract advertisers and sponsors. What then would be the meaning of public service?
Who will be the public? What this means is that the station will have to scale down
its public obligation. However, the dilemma that stations find themselves in has to be
addressed. Faced with decreasing budget allocations (in real terms), stations find
themselves in a  position  where they are  forced to  consider  aggressive revenue-
generating plans. One interviewee summed up this dilemma rather well:

'We are not in the business of making or not making money. But if we do not
make money how are  we going to  survive? Yet  if  we compel  ourselves  to
become moneymakers how are we going to serve our people? It is a Catch 22
situation. Our financial allocation is not enough to keep the station running, we
simply have our heads above the water. Hence we are compelled to generate
revenue, and in the process of doing that we find ourselves losing our identity'. 

One presenter argued that most of the programmes in PBS stations are no longer
aimed at all people.

'Do you think that an old illiterate women in the rural areas understands the
language that is spoken in the radio today, and the issues that are discussed?' 

This presents many stations with a dilemma, what we can call a crisis of identity.

A quick glance through a number of regional stations' websites, underdeveloped as
they currently are, reveals a conscious move towards urbanising these stations. Yet
the vast areas that the stations serve are mainly rural. The question that arises is:
who is being served by these stations?  What is striking is that most of the stations
have set themselves on a course to serve an urbanised audience. The most striking
example is that of Motsweding fm whose website states:

'Motsweding  is  a  full  service  broadcasting  in  Setswana  with  significant
entertainment  bias  geared  towards  satisfying  the  needs  of  the  relatively
sophisticated urbanised listenership.98 Thobela fm states that  it is a "youth-
oriented radio ... (which) offers a diverse schedule of drama serials, music and
news"'.

The wisdom of positioning stations like this needs to be questioned because a larger
portion of the geographic areas over which the stations broadcast is rural. Only a
small  percentage of  the area is  urban.  What  we should question is not  whether
these stations must also aim to serve urban audiences who happen to be young.
Our argument is that these stations should aim to strike a balance between such
audiences  and  all  other  "pockets"  of  audiences,  whether  they  are  old,  rural  or
disabled.

What emerged out of this trend is that stations are not only trying to target higher
LSM listeners,  they  also  find  themselves developing  a  crisis  in  their  "presenting

32



style".  The  Motsweding  fm  focus  group  admitted  that  they  see  their  station  as
competing against Metro fm. In practical terms this means that the station sheds all
that  is  unique  about  the  language and culture  of  those  it  was  initially  aimed  at
targeting  as  an  audience.  One  presenter  pointed  out  that  a  particularly  popular
programme,  Moribo  wa  Africa  (The  Rhythm of  Africa),  judging  by  its  popularity,
deserves at least two hours of airtime. Yet the programme cannot be allocated more
than an  hour  of  airtime  purely  because  it  does  not  attract  adequate  advertising
revenue. A few years ago the presenter of the programme was changed, only to be
brought back because of public pressure. 

These  concerns  were  echoed  by  the  audience  focus  groups,  specifically  at  the
Umtata meeting and during a phone-in programme conducted by Unitra Community
Radio. A participant at the Umtata meeting, in his early thirties, who claimed he did
not have a good education, said that Umhlobo Wenene fm was now using a lot of
English in its programmes, especially the breakfast shows. He said:

'They now use a lot of  English, as if  they are broadcasting to the educated
people. It is as if they are only interested in (the cosmopolitan cities - emphasis
added) cities of Johannesburg and Cape Town, where the elite live'.

This observation seems to correlate, or is validated by, the admission made by an
interviewee at  Umhlobo Wenene fm,  who said because it  is the only station that
reaches all metropolitan towns in the country the station has to be relevant to all its
listeners and not only to Eastern and Western Cape listeners.Whereas the position
taken by the by the FXI is one that agrees with the sentiments expressed by some of
the  respondents  at  Motsweding  fm -  that  African  language stations  must  not  be
regionalised - we also agree with those who argue that stations must strive to serve
their primary audiences and not sacrifice such audiences in their attempts to reach
wider  audiences.  The  following  observation  made  by  another  participant  at  the
Umtata meeting demonstrates this view:

'In  the  first  place  we need  to  ask  ourselves  who the  primary  audience  for
Umhlobo Wenene is. Let's face facts, whereas the station does broadcast to
other areas, we cannot run away from the fact that many of its listeners come
from the Eastern Cape. Let's take (the former) Transkei. This is a rural area.
Yet the station does not bother to cater for rural audiences. Its programmes do
not cater for the needs of rural people. For instance, because they do not have
telephones, many rural people rely on radio for bereavement announcements.
Umhlobo Wenene does not do this correctly. They give this issue secondary
consideration.  Other stations are able to broadcast in a much better  way to
rural  people.  But,  you see,  some of  them do not  have the same radius as
Umhlobo Wenene does. For instance, UCR (Unitra Community Radio) is very
good; but how many people are able to receive it? Very few. The onus is on
Umhlobo Wenene to improve its services'.

As  a  result  of  the  above,  African  language  audiences  find  themselves  being
alienated from these stations. In the final analysis, instead of expanding, the means
of communication for the poor continues to shrink. This perpetuates the divide that
many analysts of modern day communication systems maintain exists. Whereas the
rich and elite elements within the society continue to become enriched in terms of
information  because  their  relative  wealth  enables  them  to  gain  access  to

33



information, the working class continues to be let down and "crowded out" of  the
information loop.

 Commercial imperatives have forced a Gauteng-bias on stations

A  careful  deconstruction  of  the  concerns  raised  by  Limpopo  and  Mpumalanga
participants reveals that, in fact, the problem is not multilingualism as such. Rather,
there  is  a  strong  regional  trapping  in  which  many  find  themselves.  There  is  a
disturbing feeling among those who live outside Gauteng that  media,  particularly
television and radio,  is dominated by people who live in Gauteng. It  is difficult  to
ascertain  the  plausibility  of  this  claim.  What  can  instead  be  advanced  as  an
explanation  for  this  unfortunate  development  is  that  often  when  negative
consequences  of  economic  regression,  such  as  unemployment,  become  more
pronounced, people retreat into tribal enclaves, a trend that some analysts call the
re-tribalisation of post-apartheid South Africa.

Yet, a point that cannot be brushed aside is the concern raised by participants at the
Mpumalanga meeting. They argued that the station that is supposed to serve that
part  of  the country,  Ligwalagwala fm,  has an urban bias,  with  a  heavy Gauteng
influence in terms of content and style. Of course, it was difficult to get participants
to say exactly what they meant by style. What did come out, however, is that rural
listeners and people living in Mpumalanga feel left out. The station tends to focus
much more  on  Gauteng  listeners.  There  was also  a  claim that  even  news and
current affairs, while still maintaining a regional focus, sometimes tend to be biased
towards Gauteng listeners. 

News on Ligwalagwala fm was cited by participants at the Mpumalanga meeting as
an example of how the station has a Gauteng bias. One participant argued that the
station used news material derived either from the SABC's main newsfeed or from
the South African Press Association (Sapa),  which is seen as being a Gauteng-
based news agency more than a national one. Obviously, some of these claims are
contestable. It is, however, the approach adopted in this book to present views as
they were presented by the viewers and listeners as a measure of their attitudes and
feelings towards the broadcaster's services.

In the absence of  any explanation for  the practice mentioned above, if  it  can be
found to be true, we can only speculate why there are such practices. Firstly, there
seems to be an unpronounced effort on the part of many stations to compete for the
"Gauteng market". This could be because Gauteng is still seen by many as the hub
of economic activity and its residents (viewers and listeners) remain the target for all
media  houses,  despite  the  fact  that  other  provinces  have  their  own  diverse
economic activities and potentials. At the centre of this is the failure to form new
targets and develop new visions for the stations.

The second explanation that might be advanced for this perceived tendency can be
the fact that, rightly or wrongly, Gauteng is still seen as the "cultural capital of the
country".  Because  many  media  houses  and  related  industries,  such  as  music,
theatre, poetry etc.,  are situated in the province, Gauteng establishments tend to
dominate the media to the extent that media houses outside the province tend to
model themselves around Gauteng's "developed culture".

34



 Commercialisation has led to bias towards English

As admitted by the Motsweding fm presenters and producers, there seems to be a
trend within many stations by presenters to switch to English.

The tendency by some of  the African  language stations  to  shift  their  focus  was
admitted by the managing director for education and public and regulatory affairs at
the SABC, Dr Ihron Rensburg. He added that it was true that some of the stations
were increasingly sounding like Metro fm rather than African-language stations. The
primary reason for this shift, according to Rensburg, was that, because of shrinking,
almost non-existent public funding, the public broadcaster was forced to "stabilise"'
its operations. The practical consequence of the stabilisation exercise was to "force"
stations to generate revenue, which meant that stations had to target higher LSM
listeners in order to attract advertisers and listeners.

It appears that many listeners have serious concerns about the increasing usage of
English by some of the presenters in many African-language stations. Those from
"within"  (presenters,  producers  and  a  few managers)  also  share  this  sentiment.
Participants at Ukhozi fm talked about the anglicisation of African-language stations.
Those  at  Motsweding  fm  related  how  as  a  station  they  see  themselves  only
competing with Metro fm and not with any other African-language station. 

As  already  indicated  in  the  above  section  an  issue  that  is  related  to  class  and
commercial pressures is language. Overall, except in a few occasions and examples
such as Tlhokwalatsela fm and Umhlobo Wenene fm, many listeners are satisfied
that public radio is accessible in their own languages. Besides a disturbing tendency
to increasingly use English, what is commendable is the growing multilingual trends
that are often observed in a number of stations. It is not rare these days to hear
listeners phoning in and speaking in languages other than that used by the station.
For example, often Motsweding fm receives calls from people who speak isiZulu.
Most of  the presenters are able to understand these languages, with some even
able to communicate in them. Although there were some concerns in Mpumalanga
and Limpopo about this development, participants at the Gauteng meeting felt that
cultural  and language purism must be challenged and discouraged. An argument
supporting this view is that language and cultural purism goes against the grain of
nation  building  which  can  be  achieved  through,  among  other  methods,  the
promotion of multilingualism.

It is not difficult to understand why listeners from Gauteng would be more receptive
to  multilingualism given that,  over  the years,  Gauteng has  come to  represent  a
South African ideal - a place where many people appreciate, are open to and even
speak several languages. Other areas can be said to still be under the heavy legacy
of apartheid, where language and cultural purism was entrenched. It will definitely
take time before this legacy is undone. In fact, this is one of the bigger challenges
that the SABC needs to meet - ensuring that it becomes a medium through which
South Africans are able to break and cross language barriers.

As a public broadcaster, the SABC will have to face the challenge of ensuring that it
plays a role in assisting South Africans to realise one of the positive attributes of the
national  Constitution,  which is  the recognition  of  all  African languages as official
languages that everyone has the right to use for communication. But, is the SABC

35



achieving this, or at least attempting to realise this? And what about the claim by
some  listeners  that  the  practice  of  encouraging  multilingualism  can  destroy  the
preservation of certain languages?

What came out very strongly in all the meetings was the use of English in television.
Many participants felt that English is more privileged than other African languages.
Singled  out  for  serious  concern  are  children's  programmes  such  as  Takalane
Sesame and Yo-TV. While  the main problem with Takalane Sesame is that  it  is
broadcast mainly in English even though its contents are quite educative, is viewed
as being a misrepresentation of children's experiences. Most participants felt  that
Yo-TV  presenters  are  mainly  middle  class  and  have  disturbing  American
mannerisms.  Also,  some  parents  who  attended  the  Johannesburg  and  Durban
meetings felt  that Yo-TV creates false hopes in children and often place parents
under pressure because their children demand things that are shown on Yo-TV. It
must be said that these strong views against perceived middle-class trappings can
be attributed to  the fact  that  both  the Durban and Johannesburg meetings were
attended by activists from social movements such as the Community Consultative
Forum (CCF) and the Anti-Privatisation Forum (APF).

Another serious problem that arises from concerns about language purism has to do
with how the SABC treats certain languages. While the South African Constitution
recognises all African languages as official languages, with the exception of the Khoi
and San languages,  there has been unequal  treatment  of  these languages.  The
xiTsonga and Tshivenda languages continue to be marginalised on SABC television.
Nine years into the new democratic dispensation there is still no news and current
affairs programmes on television for those two languages. It is only in the drama
department  that  we  have  seen  the  broadcasting  of  a  Tshivenda  drama  series,
Muvhango - which is, interestingly, one of the most popular television programmes.

It can be argued that the seeming resistance towards multilingualism expressed by
radio listeners at the meetings held in Limpopo and Mpumalanga provinces stems
from the marginalisation of their languages, notably Tshivenda, XiTsonga and even
IsiSwati and Sindebele, by television stations. Would it be wrong to speculate that
there must be a feeling of "You do not allow us onto television and yet even our
radio is infiltrated by other languages". Of course, many progressive people would
view such  a  statement  as  reactionary.  However,  before  we  raise  our  politically
correct voices we have to appreciate the sense of deprivation speakers of certain
languages feel when they see their  languages being marginalised. This,  together
with the pressing economic conditions already referred to, could prove to be a recipe
for a disastrous retribalisation.

The meetings noted that, on television, important current affairs programmes such
as Special Assignment are only broadcast in English. A clear suggestion was that an
attempt should be made to make this available in other African languages. As a
start, subtitles in African languages should be considered. Another innovative idea
would be to translate these programmes into audio material that could be aired on
the radio, as radio is much more widely available than television. This would be an
interim measure,  and  these  translations  must  not  be  allowed  to  supplant  radio-
specific material

36



 Commercial imperatives have led to the marginalisation of (mainly older)
women

It  can be argued that the observation made by the Limpopo listener (respondent)
that older women listen to the radio at midday, is a reflection of the current attitude
and "packaging" of  radio programming. In terms of current  "radio-speak",  midday
slots come second after midnight slots in terms of their relative "lack of importance".
This is presumably because of the fact that most of the higher LSM listeners are at
work and, therefore, the ratings for these listeners are low at that time. Most of the
people who listen to radio at that time are either older people or the unemployed,
clearly not  a useful  category for  advertisers and the stations  which would like to
attract these advertisers.

A  former  media  student  activist  made  an  interesting  observation  about  current
programming patterns.  He noted a particular segmentation of  radio programming,
which, he argued, was almost similar across stations, with slight variations here and
there. Note the depth of observation peppered with a humorous, almost sarcastic
analysis: 

'The period from 6am till 9am is the morning show where the educated enjoy
themselves. Then from 9am till  12pm are women's programmes, specifically
housewives. This  is when they sell  microwaves and Hoovers.  One wonders
who told them to sell these gadgets at that times, and why these gadgets only.
Why  not  screwdrivers  and  all  that?  Then  from 12pm till  3pm the  madness
starts with fast  music.  Then from 3pm the drive show starts  and the music
becomes faster. This is when they start telling us about bombs and all that. At
6pm they go back to the educated till 9pm. (Summarised)'.

The above observation offers  not only a refreshing observation but  quite a deep
analysis. A careful reading of this observation reveals three main elements. Firstly,
radio programming has got serious class trappings. If the categorisation as observed
above is the norm then it stands to reason that the non-educated, who are often
women and rural people, are gradually being excluded from radio. Secondly, and
closely related to that is the issue of gender stereotyping. The assumption, which of
course is true, is that most women are at home after the breakfast show. While this
is  the  case,  such  an  assumption  fails  to  also  acknowledge  that  with  high
unemployment figures there are also a lot of men at home. But more seriously it
means that programming perpetuates the domestication of women. It perpetuates
patriarchy in the society instead of challenging it. Indeed, it might have to be asked
again, "Why not (also sell) screwdrivers at that time)?"

A participant at the Limpopo meeting observed that coming originally from Venda
and now living in a rural area just outside Mahwelereng, she has observed that old
women only listen to radio at around midday. This is the only time when they can
identify with programming and content. Otherwise, the other times are reserved for a
more urbanised and educated audience, which could explain the trend observed in
the last SAARF123 figures that indicate that public radio has lost women listeners
and those who reside in the rural areas. Again, this confirms the observations made
by the SABC workers interviewed that many stations, as a result of pressure from
the broadcaster's management to meet certain revenue targets, have had to change

37



their target audiences so that they can at least compete for the very thin layer of the
urban middle class.

It  can be argued that the observation made by the Limpopo listener (respondent)
that older women listen to the radio at midday, is a reflection of the current attitude
and "packaging" of  radio programming. In terms of current  "radio-speak",  midday
slots come second after midnight slots in terms of their relative "lack of importance".
This is presumably because of the fact that most of the higher LSM listeners are at
work and, therefore, the ratings for these listeners are low at that time. Most of the
people who listen to radio at that time are either older people or the unemployed,
clearly not  a useful  category for  advertisers and the stations  which would like to
attract these advertisers.

 Commercial imperatives have led to changes to formats of stations and
dropping of programmes

Another  example of  how programmes that  are important  for  identity formation of
listeners  are  being  sacrificed  because  of  pressures  to  generate  revenue  is  the
African traditional religious programme at Thobela fm. The programme has had to
be reduced to 15 minutes because adequate revenue could not be generated by the
station through the programme.

Metro FM and 5FM have endeavoured to move some of  their  "best  DJs"  to the
morning and afternoon shows,  while  retaining "less popular  DJs"  for  the  midday
shows.  The  same  seems  to  be  happening  with  many  other  African  language
stations,  except  for  Motsweding fm,  which has,  interestingly,  always managed to
retain some of its best presenters for the midday slots even though the station itself
can be said to be one of the worst affected in terms of trying to emulate commercial
stations like Metro fm.

Drama was also singled out as an art form that is not receiving support from the
SABC. A participant at the Umtata meeting argued that there were repeats of old
dramas instead of new dramas. In response, Ihron Rensburg conceded that there
were very few, if any, new dramas being broadcast. He promised, however, that this
would be rectified shortly. He said that radio was going to see more vibrant  and
hard-hitting drama, similar to the new trend in television drama, such as Yizo Yizo
and Gaz'lam. He argued further that as was the case with the repeat broadcast of
Yizo Yizo 2, which did not  receive sponsorship or advertising support,  new radio
drama will not be dictated to by the availability of financial support, but by the need
for such "vibrant" drama.

 Insufficient promotion of South African talent, especially in relation to
music

Another major theme discussed during the meetings was whether the broadcaster
promotes  South  African  talent.  The  charter  of  the  SABC  as  contained  in  the
Broadcast Act, No 4 of 1999 stipulates that the broadcaster should: 

'urture South African talent and train people in production skills and carry out
research and development for the benefit of audiences'

38



The importance of this assertion cannot be overstated. As the evidence presented
below demonstrates,  existing perceptions  within some sections of  the community
view the  broadcaster  as  having  failed  to  nurture  South  African  talent  and  offer
training to people so they can acquire production skills. 

A number of participants felt that, in terms of music, the SABC has a heavy leaning
towards American pop and rhythm and blues music to the disadvantage of local
music. Obviously, this is a matter that might be addressed by Icasa's local content
policy.  The  policy  stipulates  that  local  music  -  as  defined  by  Icasa  -  must  be
prominent in all the stations, particularly for the public broadcaster. The discussion
and submissions that were made during the process of producing the policy paper
touched on the need to exempt stations that target certain categories of music that
might prove to be difficult to source in South Africa. The FXI and NCRF argued in
their submission that exemptions should only be given to such exceptional cases as
Chinese Community Radio. The argument by the SABC that a station like Lotus fm
be  exempted  was challenged  by  a  Durban-based  group  called  the  Interim Task
Team - representing local Indian musicians - on the basis that there are a number of
artists who reside in South Africa and who compose, produce and perform what can
be termed "traditional Indian music". 

The final decision made by Icasa favoured an increase in the proportions of South
African music to be aired by different broadcasters. 

Icasa will review the quotas and how broadcasters are adhering to them in 2007, a
period  that  might  prove  to  be  too  long  to  seriously  ensure  adherence.  Ideally,
reviews should be held every year. The process of holding yearly reviews could be
undertaken quite simply and cheaply, if costs were a consideration on the part of
Icasa. As is the current practice, stations could be asked to compile yearly figures
showing how they adhere to the required quotas. The regulator could then choose to
verify these figures at the end of every two years. A more comprehensive review
could be held at the end of the stipulated five-year period.

Whereas it can be argued that the licensing conditions laid down by the regulator for
each broadcast licensee are sufficient to enable the regulator to make the necessary
interventions in cases where stations are failing to fulfil the conditions, it must, on the
other hand, be said that it would be more helpful and advisable for the regulator to
demonstrate to the broadcaster and the nation that it is taking the matter of local
content  seriously  by  developing  a  specific  and  deliberate  focus  to  ensure  that
stations are always kept on their toes in this matter.

The issue of local content remains emotive. Whereas there are those who argue
that  quotas  must  be  prescribed  in  order  to  ensure  that  broadcasters reflect  and
promote a distinctive South African taste in terms of music, there are also those who
believe that broadcasters must be allowed to broadcast any type of music that their
listeners like,  leaving the development  of  local  music to the vagaries of  the free
market. Some of these divisions emerged during the meetings. 

Younger viewers and listeners  felt  that  there was nothing wrong with  having the
dominance of American music because "we like it". On the other hand, older viewers
and listeners felt that there was a need for more South African music. The Cape
Town group argued that, again, local content, was determined by the dominance of

39



the market. An AEC activist argued that the SABC has a tendency to take in all the
"failed American products" and parade them as the standard against which South
African musicians should measure themselves.

Another concern with regard to local talent is that the broadcaster is seen as only
promoting one genre of South African music, kwaito. Other genres are relegated to
specific programmes and often these are given limited time. Examples were given of
genres such as Maskandi, Mbaqanga and many others that are relegated to certain
programmes or even stations, thus perpetuating tribalistic trappings. For instance,
Maskandi is played mainly on Ukhozi fm, whereas Lesedi fm plays popular Basotho
Accordion-led rhythms. Even in terms of choral music, it was observed that a station
like Lesedi fm would play mainly Mr Mohapelwa's music, whereas Ukhozi fm would
play only Mr Khumalo's compositions thus perpetuating ethnic stereotypes.

Related  to  the  question  of  which  genres  receive  prominence  is  how  sponsors
choose some genres and not others. Many local and even international companies
support  certain  music  programmes,  eg.,  Top-20  programmes.  Almost  all
programmes that receive financial support from sponsors are for kwaito music if not
for international pop (read American). One participant at the Gauteng meeting asked
cynically: "Have you heard about a Maskandi Top 20?"

 Lack of consultation with staff on changes

It  can be argued that  there needs to be a semblance of  meaningful  consultation
within the broadcaster. An example that comes to mind when talking about this point
is how unions within the SABC were effectively sidelined and marginalised when
management  made  decisions  about  the  bi-media  project.  Despite  the  fact  that
Mwasa obtained and made available convincing studies from Britain and Australia
that showed that the project had failed in many countries where it was implemented,
management continued to implement the project.

It was a slap in the face for the SABC management when it had to finally admit that
the bi-media project had failed. Had the management taken the advise of Mwasa -
and, therefore, lived up to the ethos of a public broadcaster and not operated like a
corporate  management  -  the  broadcaster  could  have been  saved from both  the
financial loss and political embarrassment of the bi-media project.

The bi-media system, recommended by McKinsey and Associates, was opposed by
a number of groups, including the FXI, on the basis that it was not workable. At the
time of its implementation by the SABC, the system was being done away with by
the BBC.

According to a senior assignments editor who formed part of  our sample,  the bi-
media concept was a gross misunderstanding of a system that existed somewhere
in the world and was forced down the throats of SABC journalists, despite the fact
that they opposed it. This editor argued that the BBC is a worldwide news agency
and it therefore made financial sense for it to employ bi-media instead of having two
journalists, one for radio and the other for television, in all the major cities where it
has  bureaus.  He  added,  however,  that  in  Britain,  where  the  BBC  has  its
headquarters, it maintained separate journalists for both television and radio.

40



There was general relief that the SABC was reverting to the separate systems of
radio and television news. Part of the reason for this relief is that many felt that radio
news was compromised in favour of television. One journalist related how he always
struggles whenever he writes news items. He has to constantly shift from the mood
of writing for television to writing for radio, and vice versa. Another journalist felt that
she is more competent as a television journalist and therefore felt that her input into
radio news was unsatisfactory. She said: 

'I was never given any training on how to handle the two mediums equally. To
be honest, I am not proud of a single story that I wrote for radio'.

One producer said that he always has to rewrite news items for his station because
most of the items that are sent from the SABC's head office in Auckland Park and
other  centres  carry  a  "television  slant".  In  that  way the  quality  of  radio  news is
compromised.
Another consequence that affected the quality of radio news is that as a result of
merging the two operations (radio and television news) radio production assistants,
who would ordinarily assist with audio mixing, were made redundant. The political
manoeuvrings  that  accompanied  the  implementation  of  bi-media  worsened  the
situation. Many journalists were scared to raise critical questions about the effect of
the implementation of bi-media on the quality of radio news. They feared political
suppression. 

 Lack of accessibility of stations to listeners

Like other  public institutions,  broadcasting must  be accessible  to  the public.  The
broad impression that emerges from the research indicates that there are few, if any,
forums available to audiences to participate in the affairs of the stations that were
visited,  which  raises  questions  around  how the  broadcaster  can  claim  that  it  is
serving the public. 

The research sought to establish to what extent listeners have access to the stations
and whether they have any input in the programming of the stations, whether they
can in any way influence the choice of programmes and to what extent their views
are incorporated into decisions made over programming. For the purposes of this
particular study there was also an attempt to establish what the understanding of
stations is around what constitutes access. The overall  response to this question
was that listeners do have access to stations. 

Access  to  stations  by  listeners,  as  understood  by  the  respondents  can  be
categorised into the following:

 Listeners can participate in phone-in programmes to share their views. This
happens mainly during talk shows where particular topics are discussed;

 Listeners can also be invited to write in and share their views about certain
programmes  and  how  they  can  be  changed  or  improved.  This  can  take
different forms. They can either lay complaints that the management can take
into consideration to either improve the content of the programme or, in some
cases, change the hosts of such programmes;

 Listener views can also be solicited when stations want to change the overall
programming of stations.

41



While  the  overall  response  was that  listeners  do  have an  avenue  to  raise  their
concerns, a number of limitations on what can be achieved by these were identified.
At Lesedi  fm the respondents  questioned the value attached by management  to
listener views. The view shared by the respondents was that listeners are "misled
into believing that they can make a contribution". This is compounded by the fact
that the listenership of the station, or at least those who participate in the phone-in
programmes or write letters, largely lack the "intellectual capacity to question issues
in a manner that can force the station to consider their views". 

The respondents at Lesedi fm gave an example of the influence white audiences of
stations like SAfm can have when they voice their dissatisfaction over the content of
a particular programme. For them black audiences have not as yet reached a level
where they understand that as listeners they have a legitimate claim to make against
a station when it does not meet their needs. This is attributed mainly to the history of
the country and, in particular, radio in the black community where listeners, firstly,
did  not  understand their  role in relation to  the public  stations they listen to  and,
secondly,  the  fact  that  before  the 1994 general  elections black  people were not
allowed  to  participate  in  public  discussions.  In  cases  where  they  are  invited  to
participate, the discussions and debates are shallow. It  is mainly "less educated"
people  who  participate  in  debates  hosted  by  African  language  stations.  The
perception  is  that  "educated"  listeners are  not  keen  to  add  their  voices  to  such
discussions and debates. In this way stations are denied critical voices that can add
value and assist them to understand what listeners need.

A serious paradox emerges when trying to better understand this development. On
the one hand,  there is emerging evidence that  shows that  stations are gradually
"crowding out  poor  and uneducated"  listeners  in favour of  middle-class listeners.
Yet, this exercise seems not to have translated into a "meaningful" contribution from
the favoured middle classes with regard to participation in debates. Does that mean
that if indeed these stations have succeeded in attracting this class of listeners, they
(the middle class) remain "silent  supporters"  who do not  want their  voices to  be
heard?  If  so,  and  if  indeed  the  perception  is  that  debates  are  of  a  low  quality
because the less educated participate in them, what then attracts the middle class to
these  stations?  Or,  to  put  the  question  the  other  way  round,  what  does  the
management  of  stations use to attract  middle-class audiences? Is it  information?
Maybe not! Can it be education? We doubt it!

It appears to us that the only answer left is entertainment. This might explain the
shift  in  entertainment  formats  or  the  serious  struggles  these  stations  have  in
promoting  local  entertainment  forms  in  favour  of  mainly  American  forms,  hence
Icasa's prescription. What we can say at this point is that the argument that PBS
stations  aim to  attract  middle-class  audiences  and  that  they  have  succeeded  in
doing so is not as simple as it might sound.   

Another problem identified by the respondents is that often when listener views are
invited, the hosts limit the extent to which listeners can voice their criticisms against
stations.  Secondly,  the hosts  of  such programmes do not  "research"  their  topics
sufficiently and, therefore, discussions and debates end up being shallow.

One  case  that  demonstrates  that  viewers'  concerns  are  seldom  taken  into
consideration  happened  at  Lesedi  fm  when  a  popular  women's  and  children's

42



presenter  was  demoted  without  any  explanation  in  spite  of  the  fact  that  many
listeners liked her. Despite the fact  that  there was an "outcry" from listeners who
wanted the presenter reinstated to the show, she was not reinstated. This vindicated
the perception that listener views are not taken seriously by the station. The case of
this presenter is in direct contrast to what happened some years ago at Motsweding
fm when the popular presenter of an African music programme, Moribo wa Africa,
was brought back after a public "outcry" when the management removed him from
the programme. 

The success of the "outcry" to reinstate the presenter was a demonstration of the
potential influence listeners can have. This is a force that is often ignored, a force
that is so potent yet, so marginalised. This is a force that, if harnessed, can assist a
broadcaster to become a real public institution. Are stations exploiting this force?

As indicated above, some stations do attempt to get their listeners to participate in
how programmes can be improved. Towards the end of  2001, Thobela fm listeners
were invited to write letters suggesting programme changes. The writer of a letter
with  the  most  innovative  ideas  stood  a  chance  of  winning  R500.  The  station
management said that it was going to process the letters and the ideas from the
letters would be aggregated and merged with the internal changes that the station
aimed to implement. The station effected changes to its programming on the 1 April
2002.  It  is  not  clear  whether  some  of  the  changes  effected  by  the  station
incorporated the views of the listeners.

On being questioned about the real value attached to the views of the listeners from
the letters, the station admitted that they would probably be aligned with the station's
assessment of its own programmes as per research which was carried out according
to  the  station's  own needs.  The  implication  of  this  is  that  even  in  cases  where
listeners felt strongly about a particular point, their views would have to be in line
with the need to reposition the station. This repositioning, in turn, would take place
according to the need to make the station attractive to higher LSM listeners who, as
mentioned earlier in this book, are increasingly being targeted in order to make the
station attractive to sponsors and advertisers.

At Ukhozi fm the station management listen to the listeners' views once a month in a
30-minute slot. Listeners are said to use this time to raise a lot of complaints. It is
said  that  many  even  write  to  different  local  newspapers  to  complain  about  the
station.  At  Munghana  Lonene  fm  the  management  interacts  with  the  listeners
through a phone-in programme once every three months.

While acknowledging these attempts by different managements to listen to listeners'
views, many questioned the genuineness of  these exercises. The general  feeling
was  that  there  is  very  little  indication  that  listeners'  views  are  taken  into
consideration.  For  instance,  the  general  feeling is  that  letters  that  are written by
listeners "end up in the dustbin". For many, these write-ins and phone-ins are simply
public relations exercises that give a false impression that listeners' views are taken
into  consideration  while  the  truth  is  that  it  is  the  views  of  the  management's,
influenced by the quest to reposition stations in order to attract more sponsorships
and advertisers, that end up determining the programme content of stations.

43



An overall assessment of listener participation is that there is very little being done to
facilitate such access. In practice, at the moment, stations, and the broadcaster in
general, operate like stand-alone institutions when it comes to public participation.
Except for a failed attempt at civil society participation in the form of the Friends of
the SABC, there has been no attempt on the part of the SABC to draw in listener
participation at station level. Unless there is a serious and well co-ordinated attempt
to develop a comprehensive and well thought out strategy to draw listeners closer to
the  broadcaster,  the  current  corporatisation  process  has  the  potential  to  further
alienate listeners from the broadcaster.

What is more important and perhaps even more worrying is that the non-existence
of  any  programme  to  bring  in  listener  participation  minimises  the  public
accountability of the broadcaster. Currently, it can be said that the broadcaster only
accounts to the public through the Portfolio Committee on Communications and the
Minister of Communications (as the sole shareholder of the broadcaster) with regard
to compliance with the Broadcasting Act, and to Icasa with regard to compliance to
licensing  conditions  and,  lately,  compliance  to  local  content  quotas.  The
amendments to the Act only make vague references to public accountability, with
only  broad  principles  included,  without  any  clear  operational  mechanisms,  thus
making the principles useless in practice. 

Again, it must be said that  even accountability to the above mentioned bodies is
itself  limited.  A distinction must be drawn between elected public representatives
and the public. Elected public representatives cannot replace the public. In fact it
can be said that the broadcaster is only accountable to the state and not the public,
and  the  two  are  totally  different.  Instead,  there  is  a  clear  need  to  forge  public
accountability.

In  the listener focus groups,  there was discussion on what listeners and viewers
consider as the relationship between themselves and the broadcaster. Overall, it can
be argued that the SABC's services and relationship with listeners and viewers is
one-way,  with  listeners  and  viewers  only  receiving  the  services  but  having  no
influence at all over what is broadcast, let alone on how the broadcaster is run.

The central argument raised by those who participated in the meetings was that the
broadcaster  is  very  "distant"  from  its  audiences.  There  are  two  aspects  to  this
assertion. Firstly, most people did not, and still do not, know their rights in relation to
the obligations that the broadcaster has towards them, the identified lacunae in the
existing legislation notwithstanding. This has developed to such disturbing levels that
one participant in Limpopo exclaimed:

'Is the SABC a public broadcaster? Honestly, I did not know about that! For me
there is no difference between the SABC and e.tv for instance. I have always
thought that it is privately owned. Really, how does the management and board
explain the type of content that they have? It is difficult to understand that'.

There are surely many people like the participant quoted above. As this report has
shown, it  is difficult,  judging by content and conduct, to discern that the SABC is
indeed  a  public  broadcaster.  Unlike  in  other  spheres  of  public  service,  such  as
water,  electricity,  health,  education,  public works and others,  where people know
and, to some extent, understand their rights and can often be seen demanding the

44



delivery of such services in a manner that improves their lives, people do not seem
to understand their rights in terms of public broadcasting.

Besides the lack of knowledge and the corresponding lack of demands, the failure of
the leadership of the SABC to create mechanisms of communication with listeners
has led to indifference and apathy. Instead, concerns over what the broadcaster is
doing,  and  not  doing,  have been  reduced to  being "pet  projects"  of  a  few non-
governmental  organisations.  The latest  addition to these organisations is Cosatu.
What is commendable about Cosatu's concerns and interest in public broadcasting
is  they  come  from  an  organisation  that  has  a  mass  base.  Yet,  even  Cosatu's
concern is narrow and sectarian in that  it  is concerned mainly about  the lack of
"enough  labour  news".  The  fixation  that  Cosatu  has  with  regard  to  the  need  to
broadcast  labour  issues  from  a  favourable  working-class  perspective  was
demonstrated  at  the  Cape  Town  and  Rustenburg  meetings.  Because  the
Rustenburg meeting comprised only Cosatu members, the whole discussion centred
on the need to have working class centred news. An emphasis was also placed on
the need to have labour slots on PBS radio, as is happening on community radio as
a result of a partnership between the Workers World Radio Productions and NCRF-
affiliated stations. Cosatu participants in Cape Town also emphasised the need to
have labour programmes on public radio and television. Whereas this is a genuine
concern,  it  has limited  the federation  to  its  own interests  instead of  focusing on
broader interests. Hence, Cosatu is missing an important opportunity to make the
demand for  a proper  broadcaster  a  working-class,  and,  therefore,  a mass-based
demand.  This narrow articulation of  interests echoes the broader  social  divisions
opening  up  in  South  African  society  where  the  interests  of  a  labour  aristocracy
become increasingly divorced from the interests of the unemployed.

The  second  factor  related  to  the  perceived  "distance"  between  the  SABC  and
audiences is the fact  that there is no existing platform for listeners to make their
views known, let  alone to influence the broadcaster's  policy and programming. A
common retort to this is that audiences are often invited to send their views to the
station. But, as the focus groups with SABC staff  revealed, audiences do send in
letters making suggestions, but, they are often ignored. There is a simple reason for
that: there is nothing that obliges the SABC leadership, both at corporate and station
level,  to  take  the  audience's  view  into  consideration.  There  are  also  no  direct
mechanisms to make the SABC accountable to these audiences. 

The  unavailability  of  any  platform  where  audiences  can  get  an  opportunity  to
influence the broadcaster gives rise to a situation where the broadcaster can lose
listenership  and  viewership  without  any  means  of  recourse,  that  is,  without  any
means of bringing back such audiences. It can be argued that attempts on the part
of  the SABC to increase audiences would be made without  knowing what made
audiences  abandon  its  services  in  the  first  place.  It  can  further  be  argued  that
formulating solutions without knowing real causes can lead to further alienation of
audiences, as those solutions might not be what audiences want. 

Relying  on  quantitative  market  research  is  not  the  solution  to  the  concerns  of
audiences. In fact, placed against the background of the growing commercialisation
of  the broadcaster,  this  can give rise to  a  further  shift  from poorer  communities
towards targeting, or wanting to attract, middle class audiences. The middle-class
"market" is thin and there is competition for this layer of audience. Most likely to be

45



left  behind  in  this  competition  are  African-language  stations  who  will  have  to
compete  for  audiences  with  stations  like SAfm,  Metro fm,  702 Radio,  and other
smaller yet powerful and growing stations like the privately owned Kaya fm.

What  the  above  observations  and  arguments  suggest  is  that,  if  given  due
consideration,  with  a  corresponding  political  will,  the  creation  of  platforms  for
audiences to interface and influence the content and direction of the broadcaster
can be the most effective, and ,more importantly, cheaper, mechanism to ensure
that most PBS radio stations grow. This can, if done properly, assist in strengthening
the broadcaster and addressing, without any more expense, the growing competition
that the broadcaster is gradually facing from other privately owned broadcasters.

 Hegemony of officialdom in news

'We are not playing our watchdog role fully. What some of us fail to realise is
that when the new dispensation dawned it did not mean total change in the
lives of our people. We seem to be hesitant to investigate a black government.
There is this notion that we must give it a chance. That for me amounts to
personal censorship'.

These views were shared by the interviewees at Lesedi fm, who argued strongly that
many stations  have turned into  propaganda machines  for  the  government.  They
argued  that  many  news  bulletins  take  sides  with  the  government.  In  their
observation,  most  SABC news items have to include the views of  a government
spokesperson,  either a minster or  deputy minister,  ministerial  spokesperson or  a
senior department official.  For them there is "a hegemony of officialdom" in most
news items to the  extent  of  "ministers  having slots".  There  is  also a lot  of  self-
censorship. Those who raise questions against these practices are either censored,
isolated, or suppressed, with labels of unpatriotism given to them.

An example  of  the  kind of  censorship  that  exists within  the  SABC is  the  recent
incident of former South African Defence Force (SADF) soldiers who demonstrated
near the Botswana border. Despite the fact that in international media circles such
an incident would have received major coverage because it carried the potential of
turning into a mini mutiny, Motsweding fm would not give the incident the full and
deeper coverage that it deserved. A more comprehensive coverage of the story was
allegedly suppressed by some editors  who apparently  felt  that  the  story was an
embarrassment to the government, leading to one journalist stating that he felt like
"calling  the  international  media  to  cover  the  story  because  we  ourselves  were
incapacitated".

The listener meetings also discussed the question of news and current affairs. The
Broadcasting Act charter stipulates that the public service arm of the broadcaster
should:

'Provide  significant  news  and  public  affairs  programming  which  meets  the
highest  standards  of  journalism,  as  well  as  fair  and  unbiased  coverage,
impartiality,  balance  and  independence  from  government,  commercial  and
other interests'. 

46



The above noble  principle  was shot  down by a participant  in  Limpopo who is  a
member of Jubilee 2000 and the APF:

'The SABC thinks it has a mandate to protect the government. They do not
expose such issues as privatisation and their negative effects on society'.

A participant in Durban, a member of the CCF, had this to say:'

'Clearly, the SABC is the mouthpiece of government. Sometimes I feel that it
might be a bit unfair to accuse them of being biased. They simply serve bigger
agendas that they themselves do not understand nor have control over. As the
old adage goes, "they serve the master"'.

The main question that many participants asked is what is considered newsworthy?
This question stems from the fact which many considered activities that they, and
their organisations, engage in, as being newsworthy. Yet, despite the fact that some
had media skills training and consider themselves knowledgeable in terms of media
relations and publicity,  their  stories,  or organisations,  continue to  be sidelined or
ignored. Who determines what is newsworthy is also very important to know, as the
criteria used to choose what is newsworthy is another source of concern.'

There  is  an  implied  suggestion  that  censorship  is  being  practised  against  those
ideas that are considered to be opposed to the political thrust of the government.

Drawing from what  is clearly a Chomskian analysis of  how big media operations
work,  participants  at  the  Cape Town meeting  argued that  the  SABC is  guilty  of
"manufacturing  consent".  One  participant,  who  stood  out  in  terms  of  an
understanding of Chomsky's theory said the following, mixing in Althusser's theory:

'The  media  is  the  ideological  state  apparatus.  It  is  there  to  protect  an
increasingly repressive state. It does not cater for dissenting views. Rather, it
ensures that it propagates the views of the state where the state itself fails to
do so. This is how that capitalist system works'.

Besides the view that the broadcaster is politically biased, news and current affairs
are  also  considered  to  be  stereotyped.  It  is  possible  to  categorise  stereotypes
according to province. The following examples were given: Limpopo is considered to
be  a  province  of  witches  and  communities  who  burn  them;  Mpumalanga  and
Eastern Cape are provinces where everyone is corrupt; Gauteng is the heartland of
crime; Western Cape is known for gang warfare; KwaZulu-Natal is the land of the
warlords; Northern Cape is a paradise for  child molesters.  Instead of  assisting to
eradicate these stereotypes, the public broadcaster is seen as perpetuating them. It
was also felt that there is too much violence and sensationalism in the news.

While on the face of it some of the points seem contradictory - such as saying the
broadcaster focused mainly on negative news, on the one hand, while, on the other
hand,  criticising  it  for  being  too  favourable  to  the  government  -  the  picture  that
emerges  is  much  more  complex.  Participants  argued  that  although they felt  the
broadcaster should not always promote the government, that did not mean the sole
focus should be on bad news. Somehow this resonates with the view that,  while
remaining critical, greater care must be taken to ensure that a feeling of paranoia is

47



not developed, where everything is deemed to be crumbling. A balance should be
maintained for fairness, balance and critical debate that shapes development while
not producing paralysis.

The following assertions by a participant  at  the Umtata meeting summarised the
above view very well:

'Telling the truth does not mean that we want a weak government, or we want
to weaken the government. We live in a democratic country, we must hear all
views. It is grossly unfair that all that we hear about government is when this or
that  minister  opens  a  creche  somewhere,  without  telling  us  about  other
hardships that are faced by many communities'.

There is  also a view that  sometimes certain presenters  are only concerned with
scandals. Again, as in the case of other perceived negative issues, what participants
did not argue against is that there are indeed many scandals occurring on a daily
basis. Arguing against them should not necessarily be understood as a cry for "feel
good" news and current affairs. Rather, there can be robust political, economic, and
social debate without overemphasising scandals.

A participant at the Umtata meeting claimed that journalists from Umhlobo Wenene
fm  would  not  honour  invitations  to  give  coverage  for  positive  stories,  yet  they
(journalists) are the first to arrive at the scene of social scandals.

The subject of news and current affairs was arguably one the most fiercely debated
points  raised regarding SABC services.  There  was almost  total  agreement  in  all
meetings that the SABC is failing to serve or give equal opportunity to all political
persuasions. It was felt  that the SABC gives more airtime to the government and
denies  airtime  to  other  groups  in  society,  such  as  those  that  are  opposed  to
privatisation and other market-related initiatives.

 Uneven investment in programming

Focus group particiopants observed that programming for African-language stations,
particularly for news and current affairs, is of a lower standard as compared to say,
SAfm. Without doubt, given the fact that SAfm is being prompted as the "flagship" of
good radio in South Africa, and that it targets mainly higher LSM listeners, the simple
conclusion that can be reached is that "good radio is the preserve of the elite" while
the working class deserves "bad radio".

One contestable idea brought up during the Limpopo and Mpumalanga meetings
revolved around Thobela fm's Are Boleleng. This is a talk-show where people can
discuss their personal problems on air. The criticism levelled against this programme
is that African people do not discuss their problems in public in this way. Of course,
this is a contestable argument in the sense that at its root is the belief that African
people  are  secretive  and  never  share  their  problems,  which  can  be  seen  as  a
reductionist  characterisation  of  African  people.  Such  an  assumption  seems  to
suggest  that  African  people  are  static  in  the  manner  in  which  they  handle  their
personal affairs and that they are not able to go beyond the known and traditional. 

48



However, one participant, a former school teacher, raised a more interesting point
when he argued that the main problem with the programme is that there is seldom a
trained professional who can provide counselling and proper advice to those who
present their problems. A comparison was made with other stations such as Metro
fm,  where  a  professional  is  always  present  during  such  programmes  to  give
accurate and informed advice. There is also a facility with Metro fm programmes to
refer those who might need more assistance to a professional. A conclusion made
from this concern and observation is that there is not enough investment in African-
language stations. 

This point was made at some stage by the deputy director-general responsible for
broadcasting in the Department of  Communications,  Joe Mjwara.  He argued that
unlike SAfm, which is given huge amounts of resources to become a well functioning
full-spectrum station, African-language stations are not given the same resources
that  would  enable  them  to  have  quality  programmes.  Yet,  on  paper,  all  public
broadcast service stations are supposed to be full-spectrum stations.

The issue of  stations being "real" full-spectrum stations was also raised by Ihron
Rensburg.  After  explaining  why  PBS stations  were  "forced"  to  become  income-
generating rather than being cross-subsidised by PCBS stations, he said that after
the "stabilisation phase", which has been achieved, the next stage will be the "new
programming" phase.  This phase will  entail  the introduction of  new programming
formats that will lead to all PBS stations being "real" full-spectrum stations without
any pressures to generate revenue for sustainability. Indeed, at the time of writing
this  book,  there  were some positive signs for  television which could  prove more
fruitful if applied to radio. There were moves to improve programming for SABC 2
and make it a "full family station" that would cater for the needs of all viewers.

 Uneven deployment of technologies in stations

The SABC employs cutting edge technology to convey education, information and
entertainment  to  its  listeners  and  viewers.  At  the  beginning  of  2003,  the  SABC
purchased  a  multi-million-rand,  state-of-the-art  outside  broadcast  truck  for  live
broadcasts  of  sports,  major  political  events,  such as  elections,  and other  events
considered of major significance. 

It  uses audio,  visual,  internet and cellphone mediums to convey information. The
broadcaster  also  uses  satellite  communication  to  reach  other  African  countries
through its other channels, particularly SABC Africa, which broadcasts on a digital
platform.
Besides the corporation having different internet sites, some of the channels have
their  own  websites.  The  three  television  channels  have  sites,  as  do  the  PCBS
stations. 
Of  all  the PBS stations,  only SAfm and RSG have well-developed sites that  are
updated several times a day and are interactive. The rest of the African-language
stations do not have well-developed sites. They only have sites that contain basic
information about the stations. The sites are neither maintained nor updated on a
daily basis, nor are they interactive. 

Inequalities  in  terms  of  possession  and  employment  of  the  latest  information
communications technology (ICT) platforms mirror bigger societal inequalities. It is

49



not surprising that African-language stations would not have the latest technology
platforms,  whereas  SAfm  and  RSG  employ  them  to  their  fullest  capacity.  This
mirrors  what  has  come to  be  known as  the  "digital  divide",  a  concept  that  was
formulated by the Group of Eight (G8) industrialised countries in response to calls by
activists for Third World debt to be cancelled.

While African language stations lag far behind in terms of having their own websites,
they rely solely on audio transmission of information. The following are some of the
ways in which the stations use new media to enhance their work:

 The stations use electronic mail to receive news, announcements, invitations
and other alerts from the community. This assists the stations to be in touch
with their communities and to develop their diaries;

 The stations also use the internet to do research. This enriches the debates
that presenters and producers plan;

 All  stations use the Dalet  (a computerised sound recording system,  which
allows another use, e.g. an editor, to download pre-recorded material from a
computer)  to  access  centrally  developed  news  from  the  head  office  and
regional offices of the corporation.

 All stations have outside broadcasting programmes that are enabled by the
use of modern technology that makes reception easier and clearer than was
the case before. 

 In a nutshell, it can be said that the stations are performing well in terms of
employing new technologies, within the limits that are imposed on them by
financial,  resources to employ much more advanced technologies.  But the
disparities between African language stations and other stations remain. The
quality  of  the  studio  materials  of  the  African-language  stations  and  other
stations like SAfm and RSG has all the elements of unequal development.
The latter  stations use the most  modern gadgets that  are available  in the
industry while the regional stations have to use older equipment.

The use of the latest ICT platforms to enhance radio broadcasts should ordinarily be
a welcome development. There is general agreement that the latest technological
innovations  can  enhance  the  quality  and  depth  of  information,  making
communication  that  would  have been difficult  to  use  much  easier  to  employ.  It,
however,  remains  critical  that  we  maintain  our  scepticism  against  "technology
enthusiasts" who believe that modern technology, particularly ICTs, are a panacea
for accessible and affordable broadcasting. As can be seen in relation to the SABC,
the  use of  ICTs  is  exacerbating class  disparities  rather  than  assisting in closing
them.

The use of outside broadcasting must also be questioned. For instance, the SABC
closed  the  regional  offices  of  some  of  the  stations,  notably  Phalaphala  fm  and
Munghana Lonene fm for "cost-benefit" reasons. At that time, the criticism against
that decision was that moving regional stations away from places like Giyani and
Tzaneen  was  going  to  physically  alienate  the  stations  from  their  primary  target
audiences. It now seems that by using OB the corporation is trying to substitute for
the closed regional stations. Unfortunately, this cannot be a replacement for physical
presence. The location of the two stations in Polokwane only alienates them from
their primary listeners.

50



Another problem related to the use of OB equipment is that there seems to be a bias
towards young people in terms of how programmes that are broadcast through this
medium are "packaged". Also, most of these broadcasts are sponsored broadcasts,
raising the question whether these are done for the benefit of the listeners - which
would mean that the broadcaster is taking some pains to invest in outreach projects
- or that it is sponsors who benefit through wider exposure. It would not be stretching
the  limits  of  reason  to  argue  that  those  who  benefit  from  these  ventures  are
sponsors more than listeners and that listeners are not treated as listeners per se
but as consumers. 

Other  problems  related  to  the  use  of  new technologies  relate  to  how  they  are
introduced  to  the  staff.  The  major  criticism levelled  by  respondents  against  the
SABC is  that  staff  members  are  not  adequately  trained  when new products  are
introduced. Often training is conducted over two days only. What also compounds
the problem is that  some of  the products that workers are trained on sometimes
arrive long after training was done, when workers have forgotten most of the things
they were taught.  This worsens another  problem -  the reluctance of  some older
workers who do not want to use new technologies.

51



i


