Why the 1977 clampdown compels us to champion the Constitution. 
Guy Berger 
Four veteran newsmen on a panel, and a later-generation newswoman as chair. That was the mix to mark the 30th anniversary of the banning of black consciousness organisations and resistance newspapers on October 19, 1977. And the significance of the occasion went much deeper than history. 
Personal reminisces at the event rekindled the atmosphere at the time when South Africa awoke to the truly awful crack-down.  It is hard to communicate to younger people today just what the mood was like: a mix of being shocked, bitter, set back, angry, and also unclear about the way ahead. A day before you had enjoyed access to two main papers, The World and especially Weekend World; the next day, not. Nor the days and months thereafter. Empty. You felt not just robbed but bereaved. 
The two friends you had come to trust had not always been so dear. But they had been profoundly radicalised by the student uprisings of Soweto and elsewhere of 1978.  As a result, they transformed from the old Bantu World model to become vibrant and critical organs that brought to national attention stories about the black consciousness movement and the heroic leadership of the Soweto Students Representative Council who were at the forefront of political challenge in the 1970s.  Lest we forget, the church-linked “Voice” newspaper was also a rare public voice for township activists. Together this media helped forge a national consciousness of struggle, aided in part by Capital Radio and the intermittently-heard Radio Freedom. So, when the lights went out for the flagbearers of media resistance, on October 19, 1997, it meant the brutal quashing of a candle flame that had been a real symbol of hope.  It was, as many people felt at the time, “the end of the world” – not just “The World”.
Brave journalists like Joe Thloloe and Peter Magubane had already been locked up in police isolation for months on end by October 1997. Now, the new bannings were evidence that the government was not only determined to block the development of a nationwide sense of struggle: it also wanted to hide evidence of the mounting atrocities involved in its suppression of resistance. With this no-holds-barred stance, as symbolised by the bannings, the regime had bought itself more time. That was the bleak message of the snuffing out of the two newspapers and the wider resistance formations. The immediate future, it was clear, would not see a record of the activities of the activists from the banned organisations or what was befalling those in detention. An enforced silence would fall upon the land. 
The Rand Daily Mail newspaper survived the repression and was able to continue another eight years. This was probably because it was never as aligned to the defiance of the mid 19970s, and nor was it as informative and inspiring as the World and Weekend World had been.  Under Ray Louw and Allister Sparks, this paper opposed apartheid, as in its historic coverage of the Biko Inquest, but without going as far as supporting the resistance. In the end, its owners – indirectly Anglo American – killed it, in effect doing the dirty work for the government.  At any rate, the paper’s survival beyond October 19, 1977, was no substitute for the murder of the World and Weekend World. 
Meantime, most other English-language newspapers of the day were not much different to the reactionary content of the Broederbond-controlled SABC. Black people barely featured in these newspapers, let alone being featured as people fighting for rights.  You would find unforgiveable stories, however, about Bantustan “leaders” as if these sell-outs were indeed credible characters. And,even the Daily Dispatch, edited by the undeniably brave Donald Woods, once carried a photograph around 1976 that sticks in the mind as a symbol of what was wrong with these newspapers. The image was of five named white golfers standing under umbrellas, with their caddy on one side without protection from the rain, and captioned simply as “Jackson”.  And yet, despite all this, many white journalists professed to adhere to journalism along American lines of subscribing to the values of neutrality and objectivity. 
When your source of real news was silenced as on October 19, 1977, you felt even extremely angry about the injustice of it all. But you did not move from anger to acceptance. Instead, you could only develop greater resolution about the need to remove a regime that ruled with such incivility.  Likewise, if you were then a reporter of real news, you chafed at unjust restrictions and you wanted to challenge them. So it was that over the 1970s, and especially with the murder of Steve Biko, that an editor like Donald Woods became politicised – a classic case of a conservative white journalist being liberated by the truths as spoken to him by black people.  What was more evident from even earlier in the 1970s, however, was the way that many other journalists – especially African, coloured and Indian – became embolded by the courage of the youth. Many challenged their editors throughout the 1970s; some of their editors also took on their owners. The targets included the conservative Argus company which owned the World and Weekend World. The result of all this struggle within the newsrooms was to get onto the public agenda serious stories that shook the status quo.  
The momentum also meant that when the government stepped in to kill columnists like Mapetla Mohapi on the Daily Dispatch, or to pull down the shutters on proud publications on October 19, many democratic media people refused to halt their struggle. The banned Union of Black Journalists (UBJ) was replaced with the Writers Association of South Africa, later to become the Media Workers Association of South Africa.  Over time, the successors to the banned flagships, namely the Post and Sunday Post, also managed to push the boundaries and to fill their pages with struggle content that gradually filled the gap. Over three years these two papers managed to do this, until they too were cut down by Pretoria.  By that time, though, the repression was too late. Soon, the apartheid authorities faced mounting mass-based action under the United Democratic Front. This new wave of resistance in turn was encouraged by the mobilising and investigative journalism of the 1980s alternative press, which in turn drew much of its energy from the ranks of democratic journalists whose politics were honed by the 1970s. These forces further fed into ANC resistance as well as international sanctions, and the total combination eventually pressured the regime into conceding democracy in 1994. 
That, in brief, is the history in which courageous journalists played crucial roles leading to the liberation of South Africa.  Yet, the experience of the 1970s is not just history: it has significant lessons for understanding where South African journalism is today. This is evident in the enduring legacies from that time.
One such legacy is the way the 1970s showed how media are part of history, and in particular that journalists can and do change their way of seeing their craft. The further point is that journalists are not necessarily puppets or hand-maidens of owners’ agendas; those who are white are not incurable racists.  The 1970s tell us that journalists are not born cynics; they are not eternally jaded or aloof middle-class elites who are unmoved by the social causes around them.  In fact, in the 1970s, many media workers even jeopardised the security of the business and their jobs by incurring severe losses to their bosses when the papers were banned.  Underpinning their actions at the time were heartfelt commitments which produced both setbacks and successes. The 1970s democratic journalists were conscious, and they knew clearly what was right.  This then is something that needs to be remembered: journalism is not fixed, instead it is historically fluid. Journalists respond to society. They are affected by history and at the same time can be active agents in shaping that history and their role therein. 
There is a second legacy that we can point to from the 1970s. This is that journalists sometimes take enormous risks in doing what they believe it takes to publicise information in the public interest.  Many broke the law back then, for instance in promoting information about banned organisations.  We can also recall the case of Juby Mayet and the late Mike Norton of the UBJ – journalist activists who were prosecuted for trying to withdraw funds from their banned organisation, an attempt on their part to stop the resources being confiscated for the apartheid fiscus. Their action was illegal – but for the pair, the means justified the ends. 
Today, in a democracy with greater cause to respect the law, there is debate about resorting to illegality. At the IAJ commemoration event, argument went back and forth over whether the Sunday Times had stolen documents, or used stolen documents, in its expose on Health Minister Manto Tshabalala-Msimang. In addition, if so, whether such a means justified the ends. Back in 1977, not many democrats debated the merits of the UBJ issue, but there are several different views today. While democratically-minded journalists were at one in the old days, the panellists in 2007 exhibited up the diversity that arises when issues are not so black and white as law was under apartheid. There are fewer instances in a democracy where journalists have cause to break a law, but even so there are clearly some in the media who would still make a case for exceptions in the interests of a greater good. There are still those too who are prepared to risk sanctions for believing the means justifies the end. That this is so should not be surprising, given the history of South African journalism as it evolved in the 1970s and continued in the 1980s.
A third legacy exists in what the 1970s did in shaping journalists’ attitudes towards press freedom. Much as many of the stalwart journalists of the period saw their journalism as a tool towards liberation, they would then – and now – be amongst the first to say that a free press was – and remains – an integral part of freedom.  The existence today of sensational titles and also of newspapers with political stances (of greater or lesser narrowness) is not something that is somehow illegitimate or a betrayal of the 1970s journalistic struggles. It is, rather, part of the freedom of the press – which is part of what the media veterans of the 1970s were fighting for. To be sure, those individuals back then did not specifically fight to see tabloids thriving (least of all replicating part of the same formula of the Bantu World). But they did stand for the right of people to start and operate a range of media voices without constraint. Thus, the struggle in this country was not for an “objective” media, or a purely serious one, but one that as a whole was unfettered. It was about freedom, allowing a choice of publishing in various formats – such as freedom to sensationalise, or the freedom to take sides. However, there is one exception to this freedom: as a public enterprise, the SABC today is not free to do journalism as it pleases. The broadcaster’s mandate is spelt out in law, and it also has elaborate policies, which are directly intended to reduce individual agendas and curtail wider political bias. It is, in short, a very particular animal within the broader media zoo. 
This brings us to a fourth legacy area, and probably a more complicated one, which deals with journalistic ethical aspirations and standards. At the IAJ commemoration, Jon Qwelane condemned actual journalistic fabrication during the 1970s – citing the example of a reporter who inflated the numbers of people at a meeting for an article in the belief that this was in the interests of the struggle. For Qwelane, truth is truth – end of story. Thami Mazwai, however, questioned whether there was ever such a thing as universal truth and the notion of objectivity as the possible means to reach it. Joe Thloloe said there were differences depending on the point of view of a journalist – whether things were seen from the side of the poor or the rich. 
The concepts of truth, objectivity and point of view are topics for a philosophy debate, but in the 1970s many democratic journalists took to heart Marx’s injunction that “Philosophers have only interpreted the world, the point is to change it”. Journalism for them was part of a means to a political end. The argument back then was that the craft needed to be partisan if it was to play a role on the side of justice in a much bigger cause. In most cases, this committed stance did not extend as far as fabricating resistance strength (in sharp contrast to the extent of blatant lies being told by the police and the ruling politicians at the time).  But as partisans, the journalists at the World and Weekend World did not hold back in highlighting the real negatives of life under apartheid, and nor did they shrink from promoting the broad resistance.

After the Soweto uprisings and ruthless repression, the concept of “objectivity” had little resonance – or even relevance for anyone with half an ounce of perception. Apart from the laws, racist lenses structured the news output of many white journalists. Their subjectivity was ideological – and it represented a white point view about what and who was important  or authoritative. It followed therefore that journalism in the interests of black South Africans was called for.  
In that period, trying to set subjectivity aside and striving to be detached, as the white mainstream preached, was clearly an illusion. More, it was also one whose implied neutrality simply meant a stance of tolerating the continuation of an intolerable regime.  By contrast, telling the truth at the time meant advancing key facts that were denied, suppressed or ignored in most of the media. In short, the 1970s was a time when there was, for most democratic journalists, a perfect conflation between broad political partisanship, subjectivity and truth – all of which were synonymous with journalism for justice. 
This alignment of these notions lasted well into the 1980s. There were a few disjunctures, however, in the case of difficult stories. One concerned the issue of what to do about the injustices perpetrated by Winnie Mandela and her infamous football team: the journalistic crusaders had to decide whether to suppress a story for fear of damage to the cause. The Weekly Mail went ahead and bravely ran the story in the face of criticism from many in the democratic camp. Another instance was when The Star decided to publish damaging personal information about anti-apartheid cleric Alan Boesak, despite this story having been leaked to the paper by the security police for their own ends and nefarious timing. Truth in these cases was at odds with the immediate political cause of the movement, and in both cases it prevailed and saw the light of day. The ethic of being “fair” in regard to these stories was interpreted by these two papers not in the broader terms of the struggle, but in the even wider terms of more over-riding issues of justice, and also in narrower terms of reflecting balance between stakeholders within the stories as such.
These two instances pointed to how life would become even more complicated after 1994. Responding to the advent of democracy, many journalists whose work was motivated by disgust with the apartheid state kept this subjective stance, and applied it to the new order.  Racism got short-shrift in much coverage and also by journalists speaking out in fora such as the Truth Commission and the Human Rights Commission investigation into racism in the media. The struggle against apartheid state power also, however, made many journalists fearful of any state power. 

In the case of some white journalists, this suspicion of authority was also mixed with a racially-influenced distrust of the new black government.  Many black journalists initially gave the government support, or at least the benefit of the doubt, but over time especially those who had been aligned to liberation tendencies different to the ANC – such as black consciousness or the PAC – became more sceptical. In general, therefore, there arguably came into being a generally shared point of view, viz. a value about being independent and critical about politics and the powerful. This aspiration or standard had a certain prestige even if, in practice, some journalists still tend to lean in partisan directions (for instance, support for government economic policies, alignment in terms of ANC factions, for or against Zimbabwe land issues, etc). 
The result, with a mix of critical independence and partisanship, is a far cry from any belief in a neutral or detached journalistic position.  And, apart from the rhetoric of ruling party politicians, not many people seem to say today that this should be a goal anyway.  (The case of the SABC is different, as already noted: most people accept as a value that this public-owned medium should be scrupulously impartial. It ,uniquely, is required to strive for a degree of detachment and the exclusion of subjective views, as well as measurable standards of fairness). In regard to print and the Internet, journalism today continues the 1970s tradition of eschewing an ideal of neutrality.  
Distinct from detachment or political partisanship regarding “nation-building” and the ANC (including preferences concerning party factions), however, there is the relationship to “objectivity” to consider. The current mediascape shows that there is a great deal of subjectivity, and that it also operates in regard to many stories whether political or not. For instance, in recent years the Sunday Times and the Mail & Guardian have demonstrated strong subjective attitudes in their coverage – although, neither have gone to the extent of actually inventing stories to promote their particular subjectivities.  The newer tabloid papers are certainly opinionated and they sometimes hype to the extent of fictionalising, but their journalism is not generally seen as significant politically.  City Press was recently found by the Press Ombud as having reported on divisions in the Zuma camp without sufficient evidence, and although the paper is appealing that ruling, it is often seen as siding with the Mbeki camp in the ANC. Judging by the various subjective points of view exercised by these papers, it is clear that it is no longer possible to talk about a black point of view as if it were a homogenous one. (The same may possibly apply in regard to white points of view).  Objectivity lacked credibility in the 1970s, and if it means minimising subjectivity, then it is still not in favour today. 
However, while subjectivity today is seen to be legitimate across a range of journalisms, where attitude and opinion colours the reporting, it is nevertheless not seen as a license to also be wholly unfair. Today, we can see that journalism that is partisan and subjective can go either way in being fair or unfair, in the sense of truth and balance, in various degrees.  In our current media system, the question of fairness is established by the courts in terms of defamation cases, and also by the credible self-regulatory systems that exist in the Press Council and the Broadcast Complaints Commission. There are transgressions from time to time, sometimes coupled with (and prompted by) sensationalism or politically partisan agendas. But it is no longer a case of fairness as in the 1970s being decided by state diktat on the one hand, or by the conscience of resistance journalists on the other. There are third parties that now perform this.  
To sum up, the lesson of the 1970s is that the specific character of struggle within that phase of journalistic partisanship has bearings on the subsequent character. It would be illogical to expect that values of neutrality and objectivity (except in regard to the SABC) would be suddenly upheld as cherished ideals today.  Instead, the values now are about freedom and pluralism, including the freedom to take sides, and to be subjective.  Also different to the 1970s, today’s values also include a sense of issues around gender and sexual orientation.  

With diversity now being the name of the game, the dispensation today is one in which ethics are not tightly controlled.  While the compulsory broadcast system of self-regulation pinpoints some boundaries, the voluntary press system has a broader code of conduct which allows for violations in the public interest.  While many people believe that these systems are appropriate for a democracy, this is not the case with many within the ANC. 
To assess this difference in perspective on self-regulation, it is worth looking at another lesson from the 1970s. This is in recognising that the apartheid government clamped down on the media as it did not because it was victimising or singling out the media as such. It was, instead, within a wider context – namely, one of mass social unrest, and in the framework of broader bannings of people and organisations.  The progressive media was therefore just one casualty in a wider repression. In addition, it can be noted that the apartheid regime had earlier tried various measures to muzzle the media – through laws, agents in newsrooms, detentions and bannings.  One of these in the 1970s was indeed the threat of a statutory media council. It was only when none of this succeeded, and in the context of wide mass resistance, that the iron fist came crashing down on the entire edifice, and that the strongest voices in the press came to be included amongst the victims.  
Today, a statutory media council is being threatened by what is now a legitimate government. While in the 1970s, the resistance press and the ANC were on the same side (within society and against the state), this is no longer the case. And it is because the press today will not “get its house” in the kind of order preferred by those in power, that the ruling party now wants to pursue statutory intervention. However, this attempt to introduce the state into print media content regulation is, like its 1970s predecessor unlikely to succeed. 
The reason lies in the same factor which forever blocks a South African government from going as far as banning the most influential newspapers within the context of a clampdown. That factor is the South African constitution which guarantees media freedom. Accordingly, we live in a rule-governed democracy, not a despotism where unlimited and capricious power can be wielded according to the unfettered wishes of politicians. Today, the public and press have constitutionally-guaranteed rights. A government today cannot regulate or ban media for political reasons.
This reality is the reason why, despite all the welcome diversity of viewpoints in the media today, every journalist in every media house – SABC included – should at least be agreed and active on one critical matter. This is the need for each to help promote the constitution to the general public. Therefore, if we want to pay tribute to those who struggled to bring us the real news in the 1970s, and who were so rudely stopped from so doing, then we could do no finer thing than to help embed the constitution in the minds of all South Africans. 
Published in IAJ Journal, 2008. Pp25-32, “Remembering Black Wednesday”, 19 October 1977 to 2007. 30 years on!
4

