Deepening media density: what South African freedom shows us.  

Guy Berger, Article for The Round Table, 2002. Issue 366. September. 

Pp 533- 544

Abstract

Post-apartheid South Africa highlights the potential for a society to grow its media outlets and its media consumption patterns. Politics, economics, social factors and technology are a major factor in this. The country’s broadcast media density has radically improved, largely through non-commercial mechanisms. Print has been more constrained. News websites are holding out, but are weak and being brought back into their parent media platforms. Current economic pressures are likely to force southern African media operations into greater synergies in search of survival. But the overall picture is one of major increases in media density

Introduction:

Most Commonwealth countries are short of media. For the majority, and unlike those with developed economies, there is no surfeit of choice and no information overload.  For them, seen in terms of the global mantras about the Information Society and the Digital Divide, the assessment is that they are media-manqué. Seen in terms of their own criteria, and their own needs, however, the issue is less one of “catch-up”, than of what is appropriate and possible given their wider context. 

In addition, much as it is important to focus on the limited access to global knowledge by the Third and Fourth Worlds (they are only partly in the loop), it is also important to note that their contribution to those international resources is also limited. Thus, what the September 11 2001 horrors highlighted was that one of the world’s most media-rich countries, viz. the USA, was also extremely poor when it came to information and understanding about the diverse ways in which that country is regarded outside its national territory. 

In the light of these points, the challenge of increasing media density in media-thin societies is important both for its internal significance there, and for its value to the globe as a whole. In short, it is well worth focusing on what grows the role of media.  South Africa is an interesting case study here. 
The conditions for media growth pre-1994:

South African media under Apartheid was characterized by a degree of politically driven growth, linked significantly to the arrival of new means of media production and distribution. One can talk here of Apartheid’s media children in reference to the way that the country’s politics and technology produced certain results up to 1994. Thus, "separate development" policies and FM signals in the 1960s made it politically desirable and technically possible for the state to roll out numerous African language stations in South Africa (and, in the process, to sideline shortwave receivers that would otherwise tune listeners into programmes beamed in by the exiled ANC.) Politics in the form of the Apartheid policy of promoting independent Bantustans stimulated further broadcast developments such as Bop TV, 702 and Capital radio. On the consumer side, there was a significant increase in radio receivers per 1000 people – from 89 in 1970, to 274 in 1980, to 316 in 1995 (Esterhuysen, 1998; Unesco, 2000,Table 13). TV sets per 1000 grew at 4.5 per cent a year over the same period, reaching 109 in 1995. (Unesco, 2000, Table 13, Table 2). 

On the side of resistance to Apartheid, the advent of desk-top publishing made practically possible the launch of the anti-Apartheid alternative press in South Africa – a politically-driven (and economically loss-making) initiative. Thus the force behind media production growth under Apartheid in these two cases was primarily politics, rather than economics. Technology underpinned much of the expansion.
Commercially-driven expansion of the print media under Apartheid took the form of competition within the existing white market, where significant blood was shed (as in the war between Afrikaans-language newspaper groups Naspers and Perskor in the 1970s). But not much was achieved by this in the form of new titles to the market place, or developing markets of new readers. One reason, arguably, was the racial blinkers of newspaper managers, for whom markets stopped at the edge of the white community. This observation could explain the following figures: in 1980, there were 48 copies sold per 1000 South Africans, a figure that had fallen proportionately to 31 per 1000 by 1994. (Unesco, 2000, Table 12). 

If media development under Apartheid was strongly coloured by politics, this is probably to be expected of the kind of society that South Africa was at the time. 

Post-94: politics and broadcasting expansion:

The period since the installation of a new democratic government in South Africa has been one where political, social, economic and technological conditions have been conducive to media growth.  Interestingly, the political imperative has continued as a factor propelling broadcast growth, and is very visible in the entirely-new community radio sector. In South Africa, from 1995 onward, the new Independent Broadcast Authority prioritized the licensing (and thence growth) of this sector over and above commercial broadcasting.  More than 80 community stations were in existence by 2001 (GCIS, 2000:16). International funders pumped in substantial sums as part of a non-commercial agenda to help build up such grassroots enterprises (Cohen, 1995).  In 1999, the government’s Department of Communications also began underwriting the development of this sector, providing funding of R6.5 million for stations in the 2000/1 financial year (GCIS 2001/02). Again, cheaper broadcast technology – computers rather than tapes – played a part in making this possible. What is also key in the founding and persistence of these media outlets has been unpaid community participation – a host of volunteers who provide the labour to run the stations. 

This political (as opposed to profit) stimulus in media development still continues and is evident in media legislation in South Africa in early 2002 to set up a Media Development and Diversity Agency.  Although state funding for this initiative is low, and in fact will simply re-allocate the money already spent on media in existing government budgets (GCIS, 2000:51), the Agency is intended to foster more grassroots media development. It projects that there will be 221 new radio stations in South Africa over the next five years, and 30 new publications (GCIS, 2000: 71). If the MDDA succeeds in helping make part of this happen, it will make a significant difference to the media landscape beyond the established markets. 
However, notwithstanding such important political initiatives for South Africa’s media development, it would be wrong to see these as automatically continuing to be the primary factors in powering media development. Given that the government’s economic policy orientation in post-Apartheid South Africa is in favour of vibrant capitalism and dynamic markets, it has been the private sector that is looked to by government and other players as the engine of growth in media.  It was in terms of this policy orientation that commercial power to drive media development was unleashed in 1996 in the form of the privatization of six SABC stations. Though government policy today, as inscribed in the Broadcasting Act of 1999, foresees SABC’s remaining  commercial services as cross-subsidising the public broadcasting stations and channels, even the latter will remain commercial (up to a point ). For political and business reasons, SABC has also launched two pay-TV satellite African services – SABC Africa and Africa2Africa (SABC 2001). While the corporation evidently hopes to make money out of these, it is likely that  for the present they are operated out of cross-subsidy from other SABC revenue streams. 

It seems clear from the above that, with the post-Apartheid government’s  orientation, even the state-owned media sector, i.e. SABC in particular, has been required to avoid being a drain on the national fiscus, so that in effect it has had to compete vigorously for audiences and advertising in the wider broadcasting market. One positive result (combined with a non-commercial imperative) has been the accelerated drive by SABC and Sentech to expand signal distribution to parts of South Africa that for years were excluded (SABC 2001). In June 2000, 18.6 per cent of the population, or 7.8 million people, did not receive adequate broadcast signals, and one million did not receive any FM signal (GCIS, 2000:22). Other results have been that the SABC has initiated additional media ventures, partially as public service, partially as promotions, and partially for profit. These include a San-Khoi radio station, websites for stations like 5FM, RSG, GHFM and Motsweding, as well as SABCnews.com and cellphone information services (see below). (SABC 2001). 

This expansionist trend will likely continue with the increasing commercialization of much of the SABC, notwithstanding that 12 of its 19 stations are supposed to retain some public service obligations. Part-privatisation of one of its TV channels is in the offing, and this will further emphasize the commercial characteristics of broadcasting (Duncan, 2000). 

SABC’s expansion has been partly a function of making up lost revenues from the privatized stations which are now its competitors. But it is also a function of the fact that further commercial drivers of media development were called into being in South Africa in 1997 by the licensing of seven “greenfields” radio stations, and the licensing of a commercial TV station (eTV) in 1998.

The effect of all this competition for audiences, and to varying extents for advertisers – between community, commercial and SABC broadcasting – has been to set in place a drive that will expand the sector as a whole, even though there is of course huge unevenness within it. Stations like Highveld steal the show as far as disproportionate share in advertising revenue goes (GCIS, 2000:25), but the casualities in the sector as a whole have been very few, even though Duncan (2000) predicts a negative impact on SABC’s minority African language programming as a result of cost-cutting measures at the corporation.

Commercial television in the form of eTV has succeeded in attracting audiences, but insufficient advertising to cover its costs. However, M-Net’s move into subscription satellite bouquet services in the form of DSTV has been very economically viable. “Reality TV” programming in the form of Big Brother proved to be a huge boost to the number of subscribers, and the launch of interactive TV by DSTV in March/April 2002 will further increase audience loyalty and possible growth. M-Net and DSTV have now grown 1,4 million subscribers in 50 African countries (GCIS 2001/02). 

In view of this growth on the supply side, it is not surprisingly, therefore, that AMPS figures for South Africa suggest an increase in broadcast consumption from 85% of total adult population in 1994 to 91% in 2001, as regards radio listening over seven days. The equivalent figure for TV consumption over seven days rose from 64% to 77%. (SAARF, 2002).  Also on the reception side, the figures for access to TV sets rose from 58% to 69% over the same period. (SAARF, 2002). 

Post-1994: press growth is less impressive.

Post-Apartheid newspaper development across southern Africa in the form of growth of titles has been more a mixed bag than broadcast. The racial character of South African audiences has constituted one fetter here. Papers have lost white readers while trying to cater to slowly emerging black readers, often falling between the two groups.  Circulations have continued to decline. Total daily circulation in Jan-June 1993 (excluding the Sowetan for which data is not available) was 1 081 775, and this fell to 959 572 for the same period in 1999 (again excluding the Sowetan). This is a decline of more than 11 per cent.
 On the other hand, AMPS figures do show an increase in the readership (distinct from circulation) of the dailies – for example, from 17.2% of the population in 1996 to 18.3% in 1999 (SAARF, 1996, 1999). Readership of any newspaper or magazine rose from 51% in 1997 to 56% in 2001 (SAARF, 2002). This would seem to be a case of increased consumer density without increased production density. 

Only in 2001 did it become evident to the South African newspaper industry that black working class readers would respond to media suited to them, with the successful performance of the new titles Sowetan Sunday World and the Sunday Sun. The increasing spending power in the black community has coincided with substantial political pressure on the advertising community which in 2002 was called to account to parliament for racial placement practices.  The result seems to be that adspend targeting black print readers will continue to increase, underpinning further growth in this sector of the media. Backed by more professionals and commercial capital, this trend may succeed in growing the market in a more sustainable way than was the case with the advertising efforts of alternative and community newspaper experience of the 1990s (see Berger, 2000a; Cloete, 2000). 

In the wake of the success of the Sunday black papers, the Zulu-speaking market around Durban in early 2002 found itself spoilt for choice with the Maritzburg Echo being included with Ilanga, a new product titled Ilisolizwe being launched by Independent Newspapers, and the revival of Umafrika. In the Western Cape, Independent Newspapers expanded the circulation area of Xhosa-language community paper Vukani, while Johnnic Publishing launched the Xhosa weekly Ilizwi out of Port Elizabeth.  Like community radio stations, these publications hoped to draw smaller scale businesses into the advertising market by offering rates and audiences appropriate to the sector. 

While print expansion has been aided by continuing innovation in technology over the years, the Achilles heel in recent times has been steep increases  - rather than decreases – in the costs of another central means of production, viz. newsprint, as well as in a key means of distribution (fuel).  Technological advance has not been as helpful to print growth as it has to broadcasting. 

One result of this is that, according to Duncan (2000), South Africa has the second lowest number of titles in the world in relation to population size, and a circulation that is fifth lowest. Given the economic difficulties, however, these ratios will be hard to change, even if the content of the products were tailored more appropriately to larger sales.

Post-1994: Globalization and South African media growth:

The expansion of foreign media content, titles, programmes and capital into South Africa is relevant to media density, as is the reverse relationship. Most significant has been the foreign investment in media since 1994 in the form of Sir Anthony O’Reilly’s Independent Newspapers buying the bulk of newspaper titles in South Africa from the Argus company in 1993/4. Pearson has a share in Business Day and Financial Mail. Time Warner co-owns eTV, and the local P4 radio stations and Mafube publishing have enjoyed capital inflows from Nordic investors. (see Berger, 2002). 

In some cases, foreign players like the Financial Times and the Express have simply published locally, piggybacking on their brand names and overseas-funded cost-structures. In other cases, local enterprise has bought franchises to run national versions of Big Brother and Pop Idols in South Africa, as well as Oprah, Men’s Health, GQ, etc. What marks out such purchases from simple content imports such as sports programming, is that this localizing has stimulated a degree of new media business in the region. 

A broadcast programming sellers-and-buyers annual market has been set up with the help of SABC, called Sithenge (“we have bought”). A number of South Africa productions have been sold to the Caribbean and West Africa. On the export side, M-Net and DSTV have been able to deliver programming (often itself imported) around the continent and thereby generate some revenues that filter back into local profits – part of which could be available for investing in further media growth. Some cross-border broadcast ownership has occurred such as South Africa’s YFM buying into Botswana’s Yarona and Malawi’s Capital radio.

Politics in Zimbabwe has meant the blocking of attempts by South African print media to expand north. Restrictions on foreign ownership blocked Johnnic Publishing from investing in the Financial Gazette, while a collapsing Zimbabwean currency and capital export restrictions killed the attempt to seriously grow the sales there of a Sunday Times southern African edition.  (New media in Zimbabwe in the form of SABC’s cellphone-delivered news also ran into political limitations: the service was simply withdrawn by operator EcoNet, seemingly in the face of government pressure). 

Concentration, commercialization and convergence:

Part of the post-1994 picture of media development in South Africa has been the way economics and politics have impacted on concentration, commercialization and convergence. 

While concentration of ownership is nothing new in South African capitalism and media, this has increased since the end of Apartheid. Arguably, the dispensation has not been bad for media growth. In the 90s, there was TML taking over the Daily Dispatch; Independent gaining the Pretoria News, Natal Mercury and the Cape Times. In 2001, Naspers took 50% in the last remaining independent daily, the Natal Witness. All these titles continue. In 2001/2, there were attempts to consolidate enterprises in the commercial radio business, with NAIL – owners of Jacaranda – seeking to take over Kagiso, owners of East Coast Radio. The bid was approved by the Competitions Board. However, it was subsequently thwarted by regulatory authority, Icasa, on grounds not of monopolization but limited black empowerment ownership of NAIL. 

Economic alliances are also not new in South Africa.  Rivals Johnnic Publishing and Independent co-own the Allied distribution network. Together with Naspers, they all own the Sapa newsagency. Kagiso and NAIL co-own Radmark, a radio advertising sales agency. There have been various unsuccessful attempts to develop joint news and advertising systems and pools for community radio stations (such as the now defunct Network Radio News and the SACRIN projects), and predating this – for the alternative press (Cohen, 1996). These have helped sustain existing densities. 

In addition, there is some noteworthy experience in production collaborations. One particularly profitable experience in developing these kind of synergies is the twin You and Huisgenoot magazines, pioneered by Naspers. These extremely successful products operate to cross-purpose near identical content to serve two different (though still largely white) language markets.   Another case of successful production collaboration is the innovative financial newspaper owned by Independent, Business Report. This draws from all Independent newspaper titles around South Africa to fuse content into a national business read which not only rivals the Business Day for readers and advertising, but has given many more South Africans more information in an important subject. More recently, the new Sunday newspapers have been possible largely because they piggyback on the systems and strengths of their parent media corporates. 

Independent has also pioneered production synergies with its “Newsfloor 2000” project, which has seen it merge photojournalists and sub-editors on its three Cape Town enterprises (Cape Times, Cape Argus, Cape Community Papers) into a single team servicing all the titles (Wrottesley, 2001). Against some opposition at its Durban operation, management has extended this model to the journalists in the company, who now service a range of titles. This has been all in the search for economies in resource utilization. 

One of the more radical attempts at production collaboration post-Apartheid has been the SABC’s experiment with bi-media in the period 1999 – 2001. Inspired to some extent by the BBC, this took the form of trying to multi-skill journalists so that they could service both radio and TV platforms. The initiative ran into criticism from some journalists that radio became the “Cinderella” of the system, and that the quality of journalism on both platforms suffered due to spreading staff too thinly across too many demands. 

A contributing factor to effective and sustainable media is the quality of training of personnel. To its credit, the post-Apartheid government has introduced a skills-tax whereby a small percentage of every payroll is payable to the central authorities. Part goes towards a general skills fund, but the bulk is forwarded to Sector Education and Training Authorities, who reimburse companies for training performed. Over time, this – combined with restructuring of education along outcomes-based lines and new standards – will improve the quality of journalism and media management.  A significant complement to this thrust is a futuristic facility and programmes at Rhodes University, dubbed the Africa Media Matrix, which includes research and training in multi-skilling and in media leadership and management. 

However successful, media’s internal attempts to cut costs and maximize productivity do not of course translate directly into increases in media density. They may even compromise what some see as the “quality” of existing density levels. On the other hand, and backed by research and training, if they do relieve some financial pressure and, in the best case, if they free up resources that are then invested in expanding audiences and/or outlets, that would represent very positive potential.

These kind of developments and comings-together as part of the media economy have a bearing on media survival and growth.  They have also occurred at the same time as technological convergence which has primarily taken the form of relations between old media and new. Great things were hoped for (and hyped about) when this technology came onto the market.   

The Web

The late 1990s saw the proliferation of web platforms that were spun off old media operations around southern Africa. There were also a number of stand-alone “net-native” news enterprises such as websites iAfrica and Woza in South Africa, and, later, the Information Dispatch in Zambia. South Africa had at least 16 daily news websites in 2000 (GCIS 2001/02). What was new about all these was not only that the region now enjoyed new outlets for information – and that the wired public would also be able to access archived information and generate their own contributions in chat forums. There was also the fact that southern African media players could now realistically service markets outside their borders.  This was a way to reach the diasporas within the region, as well as nationals living abroad. The web’s promise was that it now became possible for media players to try to exploit part of a global market, and in doing so, to ensure some African presence in transnational cyberspace. This was not merely an increase in media density in the region, but a contribution to global media riches. That was the promise; the practice turned out differently. 

The story of the stand-alone web-operations is not a happy one. Woza collapsed in 2000. As regards the combinations of web sites based on old-platform media, some interesting trends unfolded.  In this regard, Knight (2002) has usefully analysed the evolution of web news at two of the largest South African players, Johnnic and Naspers. Her model identifies their origins as experimental “shovelware” sidelines with little management support, then growing to the point where additional features were added, before absorbing substantial investment as separated-off ventures. A fourth phase of scaling back and reintegration, in her view, began in 2001, although “neither company has implemented convergence to any significant degree” (2002:74). 

The investment in extensive web content operations by old media or new entrants could not last without viable business models. Most of the Metropolis company’s sites were shut down in 2000, leaving only Iafrica and the websites of Primedia’s radio stations (702, Highveld, Cape Talk). The South African web news industry as a whole saw a radical downsizing in 2001, and extensive moves toward the news sites re-uniting and reconciling (up to a point) with the parent platform. Retrenchments were the order of the day at Johnnic’s I-Net Bridge, Naspers’ Media24, and Independent’s IOL, and all of them relocated their staff to premises within parent print enterprises. 

In broadcasting, South African website development was less ambitious. Only SABC invested in substantial staffing for its site, SABCnews.com. But even predating this, there was little organizational integration between web presence and radio-TV newsrooms (Naidoo, 1999). Primarily text-based, SABCnews.com was produced as a stepchild of the central news production systems, rather than an equal partner. For its part, Classic FM was one of the earliest stations worldwide to begin webcasting to a global audience – unlike most broadcast stations which operated as marketing windows, perhaps with a selection of archived clips, but not functioning as a broadcaster combining on-air with online. But its ability to pay its own way was not easily secured. 

In short, during the early period in which websites diverged organizationally and roamed wild and free, they also ran up huge losses in the process. The emphasis in the past two years has thus been on partially re-converging them organizationally with their parent platform as a revenue-saving measure.  One constraint has been on the consumption side – only an estimated two million South African adults enjoy internet access. 

In retrospect, therefore, one can conclude that the promise of the web, as enabling a large increase in media density, did not materialize. Convergence as regards cellphone platforms has been slightly more successful than the Web, if only because the business model was clearer.  In this, editorial content is re-purposed for cellphone reception, and delivered to subscribers (on demand, or by email) at a price that is added to the phone bill. SABC led the way here in innovative partnership with cellular provider Vodacom. The result was its Newsbreak service, where a small team tapped into the computer network carrying the corporation’s internal news items for radio and TV, and then edited these into suitable soundbites to deliver on demand. The service expanded to offer African language audio during 2001, and went beyond simple re-purposing of broadcast news to offer services like matriculation results. An attempt to offer WAP services was handicapped by the low uptake and weak performance of the technology amongst consumers, but Newsbreak did expand into the Zimbabwean market, and has plans to spread to other African countries.

IOL in similar fashion offered cellphone news, delivered by SMS – and also through a partnership with Vodacom. This was followed in 2000 by MTN, a sister company to Johnnic Publishing, and drawing its content from the I-Net Bridge team. Known as MTNICE, the service had 730 000 subscribers in March 2002. (Sunday Times Business Times, 24 March 2002).  Naspers began to supply content to cellphones via Independent’s subsidiary, I-Touch (Knight, 2002).

Conclusion:

What lies ahead? The recession in 2001/2 has put enormous pressures on southern African media.  These will no doubt hasten alliances, mergers, concentration and convergence (Berger, 2001). One of the more interesting areas to watch will be the question of regional economic integration in the SADC countries and its impact on media. There is already a regional market for labour power and South African media has long been a drawcard for journalists from the region. If the political, economic and technological conditions began to work to facilitate operating media on a SADC-wide production, advertising and distribution scale, this could be important for survival and growth. It does, of course, raise sensitivities about South Africa media imperialism, but the bigger question is whether a South African media presence in the region kills, or whether it constrains, competitors, and whether it entails a net increase in media density. At present, however, South African experience has interesting lessons, and highlighting them this has been the raison d’etre of this article. 

On earlier occasions (Berger, 2000b; 1997), I have argued that new technology should be used in Africa to raise media density levels. This article has set out some of the requirements for this to happen successfully. The matter is far more than technology. It concerns economics and politics, and how government policies and practices impact on both. It is also profoundly a function of strategic vision and organizational operations of media players. 

In conclusion, it can be stated that the short-term future of southern African media is probably one premised on increasing coming-together. Whether this portends the formation of media monopolies in the negative economic and political sense is not at all given. On the contrary, it may well be that a form of oligopolisation of media in the region is a precondition for current survival - and for future growth. Issues of pluralism, diversity, access, and control are not unimportant, but the current priority is to emphasise ways to overcome media scarcity per se. 

A democratic government committed to media growth, and a society able to utilize technological advances, can strongly facilitate media development. Certainly, it would be a sad thing, in these times of digital technology and the Information Age, if politics and economics conspired in South and southern Africa to shrink rather than expand the potential for mass circulation of mass-mediated messages. 

Berger, G. 2002. Deracialization, democracy and development: transformation of the South African media, 1994 -2000. In Tomaselli, K and Dunn, H. (eds).  Media, democracy and renewal in Southern Africa. Colorado Springs: International Academic publishers. 

Berger, G. 2001. Configuring convergence. Southern African websites learning from US experience. Grahamstown: New Media Lab. Online at:

http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/nrfboo8kisbn.doc

Berger, G. 2000a. Publishing for the people: the Alternative Press 1980 -1999. in Evans, N and Seeber, M. (eds) 2000. The politics of publishing in South Africa. London: Holger Ehling Publishing. 

Berger, G. 2000b. Between the techno-arrogant and the techno-ignorant. 

Speech at Highway Africa conference, Grahamstown.  http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/techno.htm Accessed 10 April 2002.

Berger, G. 1997. Harnessing new information technology for Africa's independent media: plant the crops at the start of the rainy season. Paper presented to conference on "The sustainability of the independent media in Southern Africa", the Media Institute of Southern Africa, October 6-8, 1997, Victoria Falls, Zimbabwe. http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/crops.htm
Cohen, B. 1996. Evaluation of the Independent Media Diversity Trust. Report for the Open Society Foundation of South Africa. October 29, 1996. 

Cloete, D. Alternative publishing in South Africa in the 1970s and 1980s. in Evans, N and Seeber, M. (eds) 2000. The politics of publishing in South Africa. London: Holger Ehling Publishing.

Duncan, J. 2000. Talk left, act right. What constitutes transformation in southern African media. Communications Law in Transition Newsletter. 1 (6). June 10. http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/transition/issue06/duncan.htm. Accessed on 7 April 2002.

Esterhuysen, P. 1998. Africa at a glance. Pretoria: Africa Institute of South Africa. 

GCIS. 2000. The Media Development and Diversity Agency – a draft position paper. Pretoria: Government Communication and Information System.

GCIS. 2001/02. South African Yearbook 2001/02. Pretoria: Government Communication and Information Services. http://www.gcis.gov.za/documents/publications/yearbook/ Accessed 12 April 2002.

Knight, M.A. 2002. The evolution of online news: a comparative case study of the process of online implementation at two South African news organisations. Unpublished MA thesis, Rhodes University Library. 
Naidoo, K. 1999. Exploring new terrain--tackling a tri-media approach to the 1999 election: an analysis of online coverage of elections by media organisations in their respective countries and recommendations for multi-platform publishing within the South African Broadcasting Corporation to cover the national election. Unpublished MA thesis, Rhodes University Library. 
SAARF. 1996. AMPS 1996A (Jan-June) and Trends. Condensed Pocket edition. 

SAARF. 1999. AMPS 1999A (Jan-June) and Trends. Condensed Pocket edition.

SAARF. 2002. Big improvement in South Africans living standards post 1994 http://www.saarf.co.za/pressreleases.htm#Big improvement in South Africans living standards post 1994, accessed 12 May 2002.

SABC. 2001. Annual Report 2000/2001.

http://www.sabc.co.za/annual/annual2000/contents.htm Accessed on 10 April 2002.

Unesco. 2000. World Culture Report 2000. Http://www.unesco.org/culture/worldreport/ Accessed 12 April 2002. 

Wrottesley, S. 2001. Managing media convergence. Paper delivered at Highway Africa conference, Grahamstown.  http://www.highwayafrica.org.za/presentations/94.doc

Accessed 10 April 2002. 

File:convergencewealthshort

� Calculated from SAARF, AMPS (1996:32), (1999:32).





PAGE  
1

