1
35

Deracialisation, democracy and development: transformation of the South African media 1994 — 2000.
.

By Guy Berger, 28 Feb 2000

Paper prepared for The Political Economy of the Media in Southern Africa Seminar, 24-29 April, 2000. Durban. 

Abstract:

Assessing transformation in South Africa’s media after apartheid entails defining the criteria being looked at, and then applying the analysis to changes in ownership, staffing, conceptions of the political role of journalism, media content and audiences. Major changes in media ownership, diversity and density, as well as in staffing are tracked, and the shifting politics of journalism are touched upon. With regard to content, a critique is made of the Human Rights Commission’s findings about continuing racism in the media, and an alternative research strategy is suggested. The slow changes in audiences are noted.  The conclusion is that overall there has been substantial transformation, and that the changes have been far greater than the continuities. As a result, the media is well placed to make further contributions to deracialisation, democratisation and development in South Africa.

Introduction: 

Transformation from what, to what? This is the definitional question posed by Steenveld (1998), which needs to be answered by anyone wanting to analyse South African media and society using the term "Transformation". There is, arguably, no absolute definition. For the purposes of this paper, however, I operate with the following understanding. The key focus is transformation from a racist society, based on unfair discrimination. Transformation of this goes through two moments: transformation first to fair discrimination — corrective action to change racial imbalances resulting from racism; then transformation to a nonracial society. The end point of transformation then is doing away with racial distinction altogether: deracialisation such that race has no social significance at all. Transformation in South Africa is not only about race, however: it is also about transformation from a non-democratic dispensation to a democratic one, and from one entailing mass underdevelopment to development.  This paper thus examines transformation in the media from the vantage points of race, democracy and development.  It does so with regard to economics (and particularly ownership), staffing, conceptions of political role, content and audiences. It deals with conceptual and empirical matters along the way.
1. Media economics 

Ownership concentration: 


One of the most critical factors for the role of media in deracialisation,  democratisation and socio-economic transformation concerns ownership and control.  As was graphically evident under apartheid, concentrated ownership works against these roles. Such ownership was, arguably, a significant contribution to the overall way that media contributed to the particularity of South Africa’s system of racist capitalism, and the corresponding structures and ideologies of racial oppression and class exploitation. 


Broadcasting prior to 1993 was effectively a state monopoly and, within this, was tightly controlled not only by the government and the propagandists it appointed, but by the Broederbond and latterly "securocrats", and in a few cases by Bantustan dictators. Apart from regional radio stations 702 and Capital, registered in "independent" Bantustans, the main private broadcaster was M-Net, owned by the newspaper industry and forbidden to broadcast news. Newspapers were privately owned and therefore less subject to the same level of control as broadcasting. But the press was effectively held by just four groups, all white-establishment owned, and the two English language ones ultimately being sourced to mega-corporation Anglo-American. Interlocking companies and pyramid structures meant there was a form of horizontal integration of the newspaper sector with the oligopolistic and, for a long time protectionist pulp and paper industry on the one side, and ownership of printing and distribution facilities on the other. In turn this meant formidable barriers to potential newcomers. Worse, there was very little direct competition between the groups — oligopoly existed even to the extent of a legal agreement specifying that Caxtons would not enter into the sold newspaper business and, for its part, the then Argus (now Independent Newspapers) would not compete in the free-sheet or magazine market. It is true that Afrikaner capital companies Naspers and Perskor engaged in devastating competition in the 1970s, with Naspers emerging victorious with its Beeld newspaper (Muller, 1987). The political significance of this battle meant that Cape Nationalist influence triumphed over Transvaal—which had a bearing on developments towards wider democracy but which, ironically in a sense, snuffed out the voices of several other Afrikaner papers in the process. In short, if a pluralism of media owners, and ease of entry into the industry, are healthy for deracialisation, democracy and socio-economic development, pre-1994 South Africa was far removed from this. But the picture has changed very dramatically since in the six short years since then. 

Changes in nationality of owners

Enter foreign ownership in the first instance, in the form of Irish magnate Tony O’Reilly buying 35% in January 1994, rising to 58% in 1995, of the Argus company, and further acquiring full control of papers that until then were not wholly in what he renamed as Independent Newspapers. These papers were the Cape Times, the Natal Mercury and The Pretoria News.  In April 1999, O’Reilly bought out what were then the last remaining Argus shareholders (24%), with the reported value of his investment reaching R1.3bn, and proceeded to de-list the company in South Africa. 


Considered in terms of concentration, this foreign investment was not a positive development from the vantage point of pluralistic democracy, in that in Cape Town and Durban the same company now owns both morning and evening papers.  However, at the same time, the entry of international capital saw a noticeable increase in competition in the newspaper industry — even if this was only at the higher end of the market. It took the form of more vigorous competition by Independent titles with those of other groups, as well as the launch of new publications Business Report (going head to head with Business Day for advertising and readers) and the Sunday Independent (taking on the Sunday Times). 


Following O’Reilly, fresh foreign ownership was introduced (again in the higher end of the market) when UK-based Pearson PLC bought half of Business Day and the Financial Mail from Times Media Limited, and later went on to set up, with TML, a large new internet publishing operation called I-Net Bridge.  The foreign investment trend was also evident with 62% of the Mail and Guardian being bought out by the UK-based Guardian in March 1998, a move that undoubtedly prevented the closure of the loss-making paper.  Swedish group Dagens Industri took 24% in black-owned Mafube Publishing during the period. Pearson also partnered with Caxton in a 50% joint venture in Maskew Miller educational publishing. 

Capital flows: a transformed SA in globalised media markets


The impact of all this foreign investment on staffing and content will be discussed later.  Suffice it at this point to record that it signalled the exposure of South African media to international media forces, and on balance it added to competition and diversity in the media landscape. It added to development through an injection of capital into the economy. There was, however, little if anything in the way of contributing to thorough-going socio-economic transformation as regards local economic empowerment. 


It was not all a case of capital inflow to media after 1994. Ironically, the liberation of South Africa saw the death of the liberation movement’s media — mainly because foreign funds for these alternative publications dried up under the donors’ mantra that the country was now normalised. This development saw the demise of all the "alternative"  newspapers besides the Mail and Guardian.  South, Vrye Weekblad, and New Nation died, as did their magazine counterparts like Work-in-Progress as well as the shortlived publication successors in the community press (Nemato Voice, Cape Dokta). The Independent Media Diversity Trust, whose contributions from the mainstream SA media industry had come to an end, also ran short of print media funds from foreign sources.


There was also capital outflow in the form of investment abroad by local media between 1994 and 1999. The period saw significant investment by SA broadcast media groups Naspers-controlled M-Net and Primedia — into TV, cinema, internet, events organising, and outdoor advertising in places ranging from Europe, Africa, the Middle East, Australia and the Far East. In 1999, Naspers' 66%-owned MIH listed its subsidiary Open TV on the Amsterdam and Nasdaq exchanges, where, with shares being bought by America Online, News Corporation and Time Warner, the company was worth $4bn. 


The newly-created Union Alliance Media bought pay-TV interests in a large number of African countries. SABC began to sell content to the continent and the Caribbean. For the first time, then, post-1994 South African media became seriously active in global media markets, and with seeming economic success. These initiatives may, it could be argued, augur well for economic growth, if not automatically mass development, in South Africa Previously, black South Africans were presented as victims in international media, and all South Africans were victims of a surfeit of US programming back home. From being a global pariah in the past, South African media during the 1990s became a player, albeit small, in the global mass media arena. Given the limited size of the domestic market (even assuming that development does deepen it), it is likely that such international expansion will only increase. It is questionable, however, whether international markets are as receptive to South African investment in media, as they are to South African sourced content — particularly Eurocentric markets as regards content featuring black people. Transformation at a racial level is not just an issue within South Africa, but in global media consumption markets such as Europe and Asia. 

Racial changes in ownership:


Concomitant with the changes in the nationality of ownership and internationalisation of the SA media economy, a further change took place in both the form and racial character of the ownership of several media groups. From the vantage point of pluralism as a factor in democracy, these changes can be heralded for further promoting competition and for bringing new and previously excluded black players into the media business
.  Not only black capitalist ownership of media came into play, but owner-stakes by unions, women’s groups and even a development trust entered the picture. Many of the new owners were highly geared in financing their acquisitions — leading to accusations by President Nelson Mandela that they were hollow, indeed virtually bankrupt, owners (Mandela, 1997:34)  Yet, while it is true that these new owners will still be repaying the banks for a long time to come, that they now have formal title is still significant when compared to the racist and purely corporate concentration pre-1994. 


First in this change in ownership was the "unbundling" of the Sowetan by Argus in 1993 to Dr Nthatho Motlana’s New Africa Publishing (NAP) (owned in turn by New African Investments Ltd — or NAIL). Second was the sale of 34% of Johnnic — holding company of TML amongst others — to a consortium of black business and — significantly — labour interests, all headed by Cyril Ramaphosa.  Known as the National Empowerment Consortium, the new owners included NAIL and other black capitalist interests, but also had half their shares held by labour including 13% in the hands of the National Union of Mineworkers and 10% by the SA Railway and Harbour Workers Union (Tomaselli, 1997:16). NAIL, through its ownership of Metropolitan Life, also had another 11% of Johnnic. As with O'Reilly, consolidation of city titles followed purchase. Thus, soon after the NEC takeover, TML took full control of the Daily Dispatch, and brought in local minority black business owners for its Port Elizabeth dailies. A similar empowerment initiative in drawing in local black capitalists regarding the Daily Dispatch was announced in April 1999.  

Third in the "empowerment" ownership transformation was Nasionale Pers relinquishing part-control of City Press to Oscar Dhlomo’s investment company Dynamo (although Dhlomo sold his shares back to Naspers in late 1998). Naspers in 1999 launched what it called The Welkom Share Scheme, claiming thereby to have trebled the company's shareholders by enabling more than 17 000 previously disadvantaged people to become Naspers shareholders. However, critics pointed out that the bulk of its shares were still held by unlisted nominee directors. 


Fourth came the entry of the Kagiso Trust development agency (yet another form of ownership) into media, with a marriage of its Kagiso Media to Perskor in 1998, and then a divorce in 1999. After this, Perskor was swallowed by Caxtons, setting up a R2bn company which owns the Citizen and scores of community freesheet papers.  Talk since 1999 has predicted moves for Caxtons, in which Johnnic has a significant stake, to give 42% of its shares to NAIL in a share-exchange (although this had not materialised by February 2000).  Fifth was the entry of Union Alliance Media (UAM), a subsidiary of Union Alliance Holdings which represented Cosatu and Nactu unions, and whose 2.3 million members each individually had shares in the company. 

All these changes amounted to rather fundamental transformation in the proprietorship of print media in South Africa, and had various consequences. Unfortunately, the new owners did not mean new life for loss-making media. New African Publishing bought, briefly sustained and then closed the alternative paper New Nation in 1997; Kagiso's union with Perskor did not save the latter's historic Imvo newspaper from closing in 1998. But TML and New African Publishing together launched a new newspaper in early 1999 — the Sunday World, to compete mainly with Naspers’ City Press. In another development, distribution company Allied publishing was partially broken up and sold to various black interests. 

If deracialisation, democracy and socio-economic transformation meant breaking the white capitalist stranglehold on the print media, this happened to a very significant extent, even if the largest number of titles are still with Independent and Naspers (foreign- and local- white-owned respectively). 

Broadcasting beats the rest:

If transformation of nationality, race and the form of ownership looked heady in the print media after 1994, it was positively head-over-heels in broadcasting. Leading the way here was the newly-created community broadcasting sector, where community-owned radio stations were licensed in profusion — with 89 recorded by the IBA in August 1998 to be actually broadcasting (86 in September 1999). An analysis of these on the IBA’s website suggests that an estimated 37 (slightly less in 1999) were owned by black communities, the others being held by white ethnic communities, Christian groups and university campuses.  Unlike in print, there was foreign funding for many of the black stations (an estimate by the author puts donations by two groups — the Danish government and the Open Society Foundation — at close to R8million over the period), and government itself pledged in 1998 to fund 18 community stations (although no independent mechanism for selecting these was proposed).  A total of 232 applications was recorded by the end of 1998 for four year licences for community stations and hearings for these were taking place at the end of 1999. 


These ownership developments in community broadcasting were paralleled in 1996 by the privatisation of seven State-owned stations to primarily black interests (including womens’, labour, civic and business interests).  Eight new commercial radio stations were also licenced to private owners including, again, significant black interests. These include YFM which numbers UAM (with 25%) plus some youth organisations in its ownership structure.  Cape Talk was bought by Primedia, but with a stake held by the Mineworkers Investment Company. Kagiso Trust took ownership (through Kagiso Media) of East Coast Radio and Radio Oranje, and had a 42.5% stake in Jacaranda FM, as well exhibitions.  NAIL held 37% in Jacaranda as well. 



Television was also part of such trends.  M-Net (already part-owned by black interests through Johnnic’s 20% in the company) gave 20% of its stakes to small black investors to be paid for by amortisation of the dividends. The company’s Phutuma scheme claimed to have generated more direct black shareholders than any other "empowerment" exercise.  Then there was a hotly contested licence being awarded to the trade union-linked Midi consortium in 1998 to set up e.TV. Investors in Midi included Hoskens at 34% (in turn controlled by the Mineworkers Social and Benefit Investment Company and the SA Clothing and Textile Workers Union) as well as the SA National Civics Organisation and the Youth Development Trust amongst others. The other big shareholder in Midi at the outset was Vula, which counts the National Union of Metalworkers of South Africa and the Communications Workers Union amongst its significant shareholders. With the failure of Hoskens’ other partners to deliver capital to help cover unforeseen losses during 1999, their share stakes looked set to diminish as they were regrouped in a new Hoskens-dominated company called Sadibo Investments, and new investors were sought.  The IBA instructed Midi to ensure that there would be no reduction in the total ownership by historically disadvantaged South Africans, but it also expressed regret that even so "the beneficiary base" might be narrowed as previous shareholders representing disabled, civic organisations and youth groups would have substantially less representation in the company. Kagiso’s name has since been mentioned as one possible new investor, and in early 2000, NAIL was reported to have been seeking a stake in e.TV, (and in Primedia as well). There was speculation that Hoskens could sell its 47.5% share in YFM radio in order to raise an estimated R65m to inject into e.TV.


Not only did these ownership developments in broadcasting signify the creation, almost overnight, of a totally new category of diverse black broadcast owners.  Following the limited example of TML selling part ownership of Business Day and the Financial Mail to Pearson, the changes also involved foreign ownership entering into partnership with local black economic groups. Thus, Midi’s members included a 20% share held by Time Warner.  Likewise, foreign investment also came into partly black-held broadcasting with Norwegian money in two "greenfields" licenses for commercial jazz radio stations (P4).  More foreign ownership was envisaged by the 1999 Broadcasting Act, allowing corporatisation of SABC in 1999. This was expressly done with a view to a future sale of shares in the public broadcaster to a foreign "strategic equity partner" (21.2.98, Saturday Star). Speculation that one TV channel could be privatised under the corporatisation proposal raised the prospect of further black empowerment ownership in the media. Meanwhile, in the face of increased competition, SABC began to explore other platforms — most notably through a partnership with cellphone company Vodacom in delivering audio news via telephone, but also with electronic billboards at Shell petrol stations. 

Cross-media ownership and multiple enterprise ownership:


Importantly, there emerged a degree of cross-ownership between broadcast and print as part of the 1994 media dispensation.  Sowetan-owners NAIL had a 37% stake in Jacaranda, while Independent Newspapers and City Press (with the Communication Workers Union and ANC-linked investment company Thebe) were central to Kaya FM. NAIL also bought out the independent television production company, Urban Brew, and appointed ex-SABC head Zwelakhe Sisulu to run its media interests.  NAIL also acquired an indirect stake in UAM in 1998 and was reported to be seeking to buy KFM in early 2000. TML had a relationship with Classic FM, and also developed specialist business television operations culminating in a satellite channel, Summit TV.  Also emerging as cross-media players in all this flux were Primedia, who — six years after 1994 — owned three commercial radio stations, and had large interests in cinema, business-to-business magazines and the Internet company Metropolis.  


Cross-ownership between broadcast and print is generally seen as negative for media’s democratic role, and indeed is limited for this reason by the IBA. But it can also assist in socio-economic transformation by increasing the economies of scale and chances of survival for groups such as South Africa’s new black media owners.  By 1999, it seemed that there was little in the way of negatives arising from the extent of cross-ownership, but rather that it was helping consolidate black ownership.  The same point applies to question of concentration of broadcast ownership. According to Anton Harber of the National Association of  Broadcasters, a forum in 1999 involving government and IBA agreed that the restrictions on owning more than 2 AM and 2 FM stations needed to be re-examined. 


This positive assessment of cross-ownership and concentrated ownership is not an endorsement of wide-ranging ownership across media and rather different industries. Kagiso is widely regarded as having weakened its media focus by taking on board ownership of exhibitions. More infamously, NAIL — the result of unbundling by Sanlam and Argus — found itself in serious trouble with the extent of the conglomerate it had become. In February 2000, the company was compelled to unbundle, to concentrate on insurance services as its core activity, and to hive its media assets (mainly Sowetan and Jacaranda) off into a separate vehicle, New African Media. On the other hand, companies like Johnnic, Primedia and AME were seeking to leverage each of their wide range of holdings into synergies between delivery and content operations — maximising value between, for example, cellular telephones, cinemas (Nu Metro), internet and business information in Johnnic, and between web-based ticketing, outdoor display and international concerts in AME.  

 
The Internet "arrived" as a new medium during the 1999 national elections, when old media were routinely trounced by the interactivity, speed, breadth and depth of online coverage. By this stage, major investment was beginning to flow into the medium. Besides for TML and Pearson’s I-Net Bridge initiative (partnered incidentally with computer firm Didata), Naspers became a force in 1998 with its 24.com which rapidly went on to merge with the M-Net affiliated company, M-Web, in 1999. Naspers' MIH operated two international New Media companies (Mindport, Open TV), the latter with international listings. Primedia bought independent service Iafrica.com and grouped this site into Metropolis along with significant business-to-business "vertical" web communities.  Independent Newspapers was slow off the mark, but in initial partnership with Yebonet, the Vodacom cellular telephone company's Internet Service Provision arm (later merged with the UK Vodafone-linked World Online), began putting serious money into an Internet presence by 1999. A related Independent company headquartered in Cape Town, i-Touch, was set to be listed internationally in 2000. A separate site, Independent Online, was set up to integrate all the company's titles online near the end of 1999. Small Internet publishers such as Woza proved the potential for sustainable entry of tiny voices into this form of publishing.  New NGO web publishers, such as WomensNet — a women’s resource data base (http://www.womensnet.org.za), empowered civil society. The Parliamentary Monitoring Organisation, produced a record of parliamentary portfolio proceedings online, allowing for close scrutiny of elected representatives  (http://www.pmo.org.za).  


The Internet service provision business became a hotly-contested terrain when Telkom entered the field and claimed monopoly rights for its Intekom offshoot as against private players.
 While the issue was still simmering in 2000, there had already been a phase of rapid mergers and take-overs in the sector, with Naspers' M-Web leading the way, followed by World Online (see Goldstuck, 1999). Attempts to spread new media technologies to disadvantaged communities in the form of Multi-Purpose Community Centres began in 1997 with the establishment of the Universal Service Agency, but had made little impact by 1999. The Internet seemed poised, however, for increased relevance for democracy and development during the "Mbeki era": it was no longer a fringe medium after 1999, although black ownership involvement in web content provision or ISP businesses was lower than that in print and broadcast. 


Also worth noting is that during the period, the SABC unbundled its signal provider, Sentech, which in 1999 announced its intention to launch educational and health TV channels, as well as a digital satellite pay-TV station. Union Alliance Media was thought to be a likely partner in the latter.  In 1999, M-Net also unbundled its signal provider, Orbicom, which was bought by Johnnic.  


Cross-ownership of a synergistic nature that did work during the period, was with media companies developing interests in cellular telephony.
 Naspers and Johnnic (TML) had major stakes in M-cell, with the former subsequently selling to the latter. By 1999 New African Publishing had swapped their stakes in M-Net for a chunk of MTN, and then sold the MTN holdings to Johnnic — leaving the company 60% in the hands of the latter. (In exchange, NAIL was predicted to gain Johnnic's 43% share in Caxton, but this had not happened by February 2000).  UAM competed for a third cellphone licence to be awarded in early 2000. As elsewhere in the capitalist world, media and telecommunications interests have become closely linked at ownership level in South Africa. Johnnic in early 2000 was reported to be partnering with Transtel to get a licence to be the second fixed-line telephone service provider once Telkom's monopoly ends in 2002. 


The mergers, exchanges and cross-holdings noted above gave rise to speculation that there could be more centralisation — such as Johnnic swallowing up Caxton, and Johnnic being bought by NAIL. Certainly, the two-sided coin of black unbundling and acquisition was spinning fast six years into the post-apartheid media era.

Pluralism and diversity:


In sum, the matter of media ownership and media diversity at the end of 1999 was far healthier from the point of view of racial representation and democratic pluralism than in 1994. Despite some losses in print, there was a great deal more media available — creating a degree of density that served South Africa on a scale far greater than pre-1994. A greater number of owners, increased competition, an expanded media industry, and the entry of black business, labour and other segments, plus the advent of new technology like cellphones and the Internet, all meant that centralised control by a single broadcast entity or print oligopoly was no longer possible. Pluralism in ownership is, arguably, more likely to correspond with a diversity of contents that would limit ownership, even if it does not on its own guarantee this. Diverse racial ownership is also arguably a more fertile foundation for more racially representative media content, even if the latter does not necessarily follow the former. 


What had fallen by the way in all this, however, was the pre-1994 hope that a new government would make possible a series of owners of new print media serving the lower end of the market.  The matter of a statutory funding body for such media diversity flickered on and off between 1994 and 1998, and was lobbied for by the National Community Media Forum, and proposed both in the Comtask commission into government communication and the Broadcasting White Paper. The newly-created Government Communication and Information Service (GCIS) initiated research and consultations on a (print) Media Development Agency in 1999, and the private industry body, the Print Media Association, developed a parallel process.  But no enabling mechanism had emerged by February 2000.


While South Africa’s deracialisation and democratic prospects (and even its developmental ones) are thus much richer in media ownership terms, it remains the case that the majority of South Africans after six years of a democratically-elected government are still a minority in terms of media ownership
. The bottle, of course, may be admirably half-full or disappointingly half-empty, depending on whether one looks at the past or the future. But it indisputably contains a lot more liquid than it did before 1994. 

3. Staff Representivity:


For media to play a properly democratic and/or developmentalist role, it needs to be staffed and managed by people with a sensitivity to this role and who are also in a position to communicate with the bulk of society.   Under apartheid, most media unashamedly serviced white audiences and interests, and even that directed to blacks largely promoted apartheid thinking. In the new South African conditions, a transformed role of the media requires — as a necessary, albeit not sufficient condition – a change in the imbalances in media staffing towards demographic representivity, particularly racial representivity, but also along gender lines.
7 


According to South African Union of Journalists testimony to the Truth and Reconciliation Commission, a former managing director of TML has said of "the reality of life" in apartheid South Africa: "We were writing for a White audience essentially; the Black side of the story has only recently become of any consequence. … If you are catering for a White audience, why have Black journalists?" (Cited in Braude, 1999:40).  In narrow terms, this argument is compelling, as is the logical obverse – that Black journalists are needed to service Black audiences. On the other hand, it remains with a racialised paradigm whereby only Whites can properly speak to Whites, only Blacks can properly speak to Blacks, and that neither group really needs to hear the other's side of the story. To transform South Africa ultimately into a deracialised society must surely mean any journalist of any race able to speak to any racial audience (and also speaking about the wider South Africa than just that racial community).  Changing imbalances so that staffing is more representative in terms of racial demographics is only a first step – even if it is an essential step.  Arguably, only when the imbalances are corrected, which in turn requires medium-term racialisation, can the situation begin to move towards nonracial journalism. In the meantime, what progress has been made since 1994 in moving to representative staffing?

Broadcast staffing:


The period under review saw significant transformation in race as regards broadcast staffing.  With the enactment of the Employment Equity Act, this transformation can be expected to gather momentum from 2000 onward. Interestingly, e.TV in late 1999 requested the IBA to ease its licence conditions for Black staffing to accord with the definitions of the Act, which makes no distinction between African, Coloured and Indian employees.  The company said it wanted to have 70% black staff as the all-encompassing sense as defined in the Equity law, because it was having trouble keeping to its commitments, made at the time of applying for the licence, concerning 40% specifically African staffing. The IBA rejected the appeal. Midi’s etv was initially driven by Jonathan Proctor, who had previously worked for Bophutatswana dictator Lucas Mangope running BopTV, but black democratically-minded journalists like Jimmi  Matthews and San Reddy played an important part, and Proctor was soon replaced by black former trade unionist Marcel Golding.


If e.TV is struggling to meet the African component of its staffing quota, the SABC from early on (and in part due to its character of broadcasting in indigenous languages) was able to claim full-spectrum representivity at most levels of the corporation — and increasingly at top management level.  The broadcaster as a whole came under the direction of Zwelakhe Sisulu, former editor of the democratic campaigning newspaper, New Nation. Television lost the once-familiar face of Lester Venter and saw less of his long-standing colleague Freek Robinson. In editorial ranks, not only black journalists, but ones with democratic credentials like Phil Molefe, Amina Frense, Snuki Zikalala and Barney Mthombothi assumed control of editorial content. This was paralled by the appointment of white democrats like Allister Sparks, Max du Preez,  Franz Kruger and Sarah Crowe.  Community radio stations based in the townships were staffed largely by black youth, and the newly privatised or licenced commercial stations also saw significant black staffing. 

Black and white in print:


In print, change initially came slower, but black, former "struggle", journalists like Moegsien Williams, Ryland Fisher and Zubeida Jaffer took up top editorial positions.  Other black newspaper editors appointed from 1997 onward were Kaiser Nyatsumba, Nazeem Howa and Mike Robertson, and two women: Lakela Kaunda and Paula Fray. On the newspages, black bylines became more and more common, even though in the sub-editors’ rooms white (often conservative) journalists still wrote headlines and laid out copy. Prominent white journalists like the Sunday Times’ Ken Owen, the Financial Mail’s Nigel Bruce, Naspers’ Hennie van Deventer and many others took early retirement or left the profession for one reason or another. 
All round, the media over the six year period became far more black in staff profile.  Compared to 1994, nine major newspapers had replaced white editors and/or deputy editors with black counterparts by February 2000.
 


A clear factor driving this transformation was the change in ownership.  The group most vulnerable to criticism around the lack of black ownership, the foreign-owned Independent Newspapers, was unsurprisingly the leader in training and promoting black journalists. TML, headed up by Cyril Ramaphosa, came a close second. 


The changes in staffing demographics were insufficient to convince the ANC. President Mandela, citing black journalists as his sources, said that many of the new black appointees attacked the government because this won them favour in the eyes of their white bosses (Mandela, 1997). The rhetoric implied that critical white journalists should keep quiet because they reflected only minority interests, while critical black journalists should realise whose side they ought to be on. The race card, it seemed, had not expired despite the political equality for all races. While playing the card may have pressurised media bosses to speed up "corrective action" over the period, it is also the case that race served as a convenient club for politicians (and others) to dismiss or counter critical coverage.  The extent to which this was effective merits further research. 

 
These transformations in staffing had echoes in journalists’ organisations. The South African National Editors Forum was formed in 1996, through a merger of the newspaper-based and predominantly white Conference of Editors, and the cross-media Black Editors Forum. Although the new body included a broader layer of media leadership than the Conference of Editors (which represented only editors-in-chief), Sanef’s relatively elitist (editor-level) and nonracial character helped spur the growth of the Forum of Black Journalists (FBJ). Sanef’s platform was press freedom and "corrective action", and the organisation held several meetings with President Mandela and other ministers over these issues.  Although Sanef brokered an agreement limiting the use of subpoenas under Section 205 of the Criminal Procedures Act to force journalists to reveal information, and the FBJ helped to reduce the media hostility of vigilante group Pagad, both organisations still remained relatively weak during the period. During the past six years, race relations amongst journalists probably worsened — and not only amongst white and black, but also between Coloureds, Indians and Africans, and almost sunk Sanef at one point (see Haffejee, 1999; testimony to the Truth and Reconciliation Commission). 


The calibre of journalists has implications for the role of the media in democracy and socio-economic transformation. In the period under review, training hove into focus as a key aspect of empowerment and a key plank in buttressing "corrective action".  Substantial resources were put into training by groups like Independent Newspapers and the SABC.  Impatient with what it saw as the white-oriented intakes in tertiary level media courses, Government set up a school of broadcasting in 1998. Meanwhile, a host of private courses of uneven reputability emerged. 


Towards the end of 1997, journalism teachers began to take cognisance of the new challenges facing them — including those required by the South African Qualifications Authority, which called for definitions of standards in the form of educational outcomes, and for external accreditation of education providers claiming to achieve these.  The 1999 Skills Act, which taxes industry pay-rolls in a bid to promote training, dovetailed with the SAQA in that only the use of accredited education providers qualifies industry to claim rebates. During 1998, journalism teachers formed the Broadcast Educators and Trainers Association (BETA) and the Print Educators and Trainers Association of South Africa (Petasa). These organisations, however, proved to be still-born. However, once industry in 1999 began to drive the standards generation process (a pre-requisite for accreditation of training, and thence for the rebate of the skills levy), trainers began to get involved. The Skills Act not only established a levy to fund training, but set up Sector Education and Training Authorities to develop sectoral skills plans as well. Newspapers, magazines, radio, television and internet content providers, along with the entertainment industry, were located in the Media, Publishing, Printing and Packaging Sector Education and Training Authority (MAPPPSETA) at the start of 2000. The extent to which these developments in media training will strengthen transformation of staff demographics in media was not yet evident by early 2000. Certainly, however, the issues were much changed from what they had been back in 1994. 

4. Content and conceptions of media role:


Changes in ownership and staffing do not in and of themselves imply or determine changes in content or role of media, although they make these possible — and in some cases, necessary.  But while transformation in ownership and staffing can be  measured fairly easily, this is less the case with content and role. What follows therefore is an admittedly impressionistic account of developments in these areas, and one that could certainly be followed up with more detailed empirical research. 


South Africa’s new black and/or worker ownership did not automatically change the nature of media businesses that were bought.  That black mineworkers became significant co-owners of Business Day newspaper did not mean their voices and perspectives held sway over the paper in terms of content.  In fact, this particular publication remained one of the only two dailies with a majority white readership, and its contents still pitched towards the interests of that readership. It is an interesting point to note that whereas for centuries whites have made money out of blacks in South Africa, a publication like Business Day under its new owners now generates money from whites for blacks.  To continue to do so, however, requires the publication to hold onto its up-market audience and advertisers, who in South African conditions have been primarily white. Less up-market media than Business Day have less of a constraint in this regard.  But the challenge was to cater for new black audiences without losing white. 


Changes occurred in the content in the pages of print journalism.  A highly visible turning point was reflected in the large colour photographs published just ahead of the 1994 elections of dead white vigilantes, slouched against their Mercedes Benz, after being shot for their attempt to prop up  Bophutatswana’s Lucas Mangope.  Henceforth, the picture seemed to signal, whites had had their day, and the active newsmakers were black South Africans.  Willy nilly, news and photographs of black people began increasingly to take pride of place in most of the formerly white print media.  White readers may not have liked this, but the representations reflected changing power realities that they could not wholly ignore.  The same readers who probably preferred to forget the apartheid past would also not have welcomed the surprisingly high volume of print and broadcast coverage, starting in 1996, that was given to the Truth and Reconciliation Commission.  Reassuring to them, however, would have been the way that parliament and political reporting frequently fell into the facile stereotype of  "the fat cats on the gravy train", or the "Bisho bungles" variety.  The difficulty of developing black readers without alienating whites was arguably revealed in the removal of Coloured editor, Ryland Fisher, from his job at the Cape Times in January 2000. White readers resented Coloured content in the paper and left in droves, while recruitment of new readers from the Coloured community was slow to materialise. 


Broadcast did lead the way in servicing mass black audiences. The SABC’s radio stations took on indigenous language names, and editorial resources were spread more equally across them (previously, Afrikaans and English received the lion’s share). Early attempts to orientate the broadcaster towards carrying substantially more broadcasting in indigenous languages proved impossible due to the loss of advertising support for these fragmented and generally low-income audiences.  Teetering on bankruptcy, the corporation had to call in the McKinsey consultancy company, retrench 700 staffers and cut back on this costly multi-lingual side of its public service role. Still, SATV in 1999, as compared to 1994, had upgraded at least some of the time devoted to African languages (at the expense of Afrikaans), although English (especially American English) was also substantially increased.  The way in which this amount of English and the context of its use impacted on the development of a lingua franca as an element in a common political and economic culture, and thence in democratisation and development needs further research. 


Assessment of the SABC’s content and role after 1994, cannot ignore the corporation’s campaign around nation-building. Whereas the corporation had previously stressed the separateness of South Africans, producing ethnic/racial content for ethnic/racial audiences, it now tried to bring people together. It is debatable whether a manufactured nationalism serves to strengthen or weaken democracy or development. Nonetheless, SABC saw nation-building as part of its mission under the new South Africa. "SABC presents a new South Africa a la United Colors of Benetton, suspiciously amicable and homogeneous in its picture of perfect diversity" writes Balserio (1997:3) In her view, the "Simunye" ("We are one") rallying cry of SABC television offered little to fulfill the promise of nation-building in a context when "the informal economy of violence is the pernicious alternative to being one" (1997:15).  Similarly, Saks (1997) describes as "somewhere over the rainbow", the way the SABC’s ideology tried to blend local and global programming into nationbuilding constructs.  In the context of media promoting sport as a nation-building subject, such as in regard to coverage of the 1995 Rugby World Cup, Steenveld and Strelitz (1998) have highlighted the contradictions within and without the endeavour.  Roome (1997) conducted focus group research in a commendable attempt to look at audience relations with SABC content, and noted that mainly older white English-language speakers were opposed to the Simunye ideology, while other groups found it vague.  There were significant differences amongst the latter in, for example, the way they read humour in Simunye-style sitcoms, relating to their racial, gender and urban/rural backgrounds. It would seem likely then that there were limits to the impact that the broadcaster’s nation-building role had on society during the period under review, but further analysis would be required to see to what extent it did focus people on their common interests within a single multiracial democratic polity and transformed economy, notwithstanding their continuing cultural, language and class differences. It is likely that although SABC strove to build bridges and transform racially exclusive identities into a common South African one, society as a whole proved slow to follow. To a large extent, SABC could not ignore the reality of such racially divided audiences.


Ownership and staffing changes did not therefore unequivocally translate into different ethnic/racial/cultural content. But there is a debate about the changes on the politics of the media. Even within these economic and racial parameters of audiences and advertisers which affected all media, debates raged about what role journalists should be playing in relation to the new owners and especially the new political power holders.  Thus, between 1994 and 2000 many (white) journalists argued that they should (continue to) be either critical watchdogs or objective professionals (see Morris, 1996).  Some black journalists — like Thami Mazwai (Business Day, 16.1.98) — called for a more constructive, "patriotic" approach towards a government that not only represented the majority of citizens, but which also needed support at an early stage of the fragile process of nation-building and transformation. Foreign-owned Independent Newspapers’ management defined the group as being "friendly to the new South Africa", and its parliamentary editor Zubeida Jaffer proposed an imbongi role, combining both praise-singing and criticism, for the media.  This repudiation of an oppositional role and dilution of a critical one, it was often alleged in newsrooms, was because the Tony O’Reilly wanted to protect his investment (Williams, 1998:194; Mail and Guardian, 5-11.3.99). On the other hand, while some newspapers did seem softer on the government, Independent titles were not uniformly in this category.  Indeed, the journalists and coverage that most got up the government’s nose came from the Sunday Independent (especially with reports by Newton Kanhema) and the Independent on Saturday (with its editor Kaiser Nyatsumba; subsequently promoted to editor of the Daily News). 


One issue that did emerge during the 1999 elections was editorial independence, highlighted by the editor of the Financial Mail endorsing an opposition  political party (and urging financial support for it too) in a move that embarrassed the ANC-aligned owners (National Empowerment Consortium).  The outcome, however, was that the editor retained his job, even though the overall incident may have sent out signals that South Africa’s new media owners could take a stronger line against editors who stepped out of line in future.  


At SABC, notions of the corporation playing a critical or watchdog role were subordinated to the roles of nationbuilding (especially through sport and entertainment), social education and serving as a forum for various parties.  But there was an ongoing struggle between old and new guard editorial producers to even get this dispensation in place.  The corporation re-launched itself in 1995, to a video that incongruously celebrated the broadcaster’s anti-democratic and racist past.  As the new guard gradually entrenched itself, however, various independently minded-elements in its ranks came under pressure, and the critical role of the public broadcaster qua institution became subordinated to its other roles of information, education and especially entertainment. Head of TV news Joe Thloloe resigned after being demoted, and Allister Sparks, Sarah Crowe and Max du Preez did not get their employment contracts renewed.  Radio news editor Franz Kruger and his politically independent boss Barney Mthombothi both left. At the end of the period, SABC, it seemed, was set to play at best an informative, educational and forum political role, but not as a critical or watchdog one (despite exceptions like SAFM’s current affairs shows and critical dramas like Yizo Yizo). Thus, the changes in the public broadcaster between 1994 and 2000 did not sustain optimum transformation of the corporation’s journalistic role. 


At the same time,  the corporation did grow its informational role significantly, with record time being given to news and current affairs, and the delivery of information on new platforms like cellphones and Internet. By the end of the period being studied, the broadcaster was carrying more, and longer, news and current affairs programming than ever before. It has also launched two satellite channels beaming across the continent — one being a 24 hours news channel. While opposition political parties complained about ANC-bias by the SABC, this was generally unsubstantiated. The licensing of the free-to-air commercial television channel, e.TV, provided, at least in theory, a check and balance on SABC — the two institutions arguably needing to keep their credibility in the face of competition from each other. 


Community radio in theory was a powerful local democratic and demographically representative institution.  But its efficacy was limited by its lack of skill in journalism.  Music and talk shows were the staple on most stations, and news that was carried tended to come from Network Radio Services, a company based in Johannesburg and disseminating Gauteng-oriented, rather than local community, information (NRS was bought out in early 2000 by a British company and renamed Live Africa Broadcasting Corporation). 


It was these kind of unevennesses in racial orientation and political role, that, inter alia, prompted accusations from black journalists like Jon Qwelane and Thami Mazwai, that there was still white racism in the media (Saturday Star, 30.8.98; Business Day, 21.1.98). The same accusations were made by black lawyers, and culminated in the Human Rights Commission (HRC) in 1999 launching an enquiry into the subject. 


A discussion about transformation of content in South Africa over this period, while noting the context of audiences and politics noted above, needs to look at the question of racist coverage. 

5. The HRC’s research into racism in the media.

South Africa deracialised its franchise in 1994, adopted a constitution outlawing racism, plus passed two laws outlawing hate speech (Film and Publications Act; Promotion of Equality and Prevention of Discrimination Act).  On top of changes in ownership and staffing, therefore, one might therefore have expected related changes in media representation since then.  But identifying racism in media content is a fraught process for many reasons, not least because the racial positioning and background of analysts often affects what they see and recognise as racist. 


As discussed in Berger (1997:5), a revealing phone-in programme on Johannesburg talk-radio station, 702, a little while ago, shows the difficulty. In the programme, a white caller told how she worked in a big department store, and had a child brought to her who had become separated from his mother.  She had announced over the loudspeakers that a child had been found, could the parents come and fetch him?  She received no response. After a few repeats without success, she announced that "a black child" has been found.  The call brought the mother directly.  Was this wrong, she asked? Was it racist to have mentioned race?  The white radio journalist hosting the show replied that there was a difference between distinguishing a person on the basis of colour and discriminating against a person on these grounds. 

This response sounded reasonable enough to the caller, and to several subsequent white callers as well. That is, until a black person called the show and commented that it was noteworthy that the announcer,  and the lost child’s mother, would presumably not normally think it significant to mention race when a white child was found.  In South Africa, a child by definition is a priori white, a black child is black.  In other words, white is the norm: in fact it is a transparent or invisible colour — not even a colour. To be black is where the difference comes in.  This in a country where black is the vast majority.  The sad part about this story is the inability of the white radio host to comprehend the point at all.  This is notwithstanding Steve Biko’s historical contribution where Black Consciousness sought "to demonstrate the lie that black is an aberration from the ‘normal’ which is white"(1987:63).

 
For the purpose of this paper’s tracking of transformation, what would be important is a "before and after 1994" analysis, but unfortunately no secondary data readily exists here, and the scope of doing primary research is beyond the constraints of this discussion.  However, it is still of value examining the research commissioned by the HRC in 1999, which purports to still find racism in the contemporary South African media. While no equivalent comparative study is available of the pre-1994 period, it should be of concern if it is indeed the case that racism is still rampant, or even significantly present, six years after political change. Unfortunately, it is impossible to assess from the HRC studies the extent to which there is racism, and even more difficult to get a fix on what the work does uncover. Given the controversy around the HRC report, and the subsequent subpoenas of scores of editors and publishers to testify in the aftermath, the methodology and findings merit serious scrutiny. 

The HRC report consists of two studies, one conducted by Claudia Braude, and the other by the Media Monitoring Project. Together, they both find strong evidence of racism in contemporary media content. Neither Braude nor the MMP explain their choice of media or the time period which they sampled for their research. The MMP simply claims that their sample was representative of the South African media. This casualness is no small matter because the HRC took the sample at face value and subpoenaed those mentioned in the two reports — leaving aside media not mentioned and prompting the MMP to protest the unfairness entailed.

The MMP's findings are reported in the first three columns below: 

Medium
MMP finds racist stereotypes in  content
MMP finds challenges to racist stereotypes
Signif-icant black owner-ship or senior control
Signific-ant black staffing?
Black audience

The Star
Y
Y

Y
Y

Business Day
Y
Y
Y
Y


Die Burger
Y



Y

Daily News
Y
Y

Y
Y

Rapport

Y


Y

Sunday Independent

Y




Independent on Saturday
Y


Y
Y

Ilanga
Y

Y
Y
Y

Mail and Guardian
Y
Y


Y

Citizen
Y

Y

Y

Sowetan
Y
Y
Y
Y
Y

Cape Times
Y
Y

Y
Y

Sunday Times


Y
Y
Y

City Press
Y
Y
Y
Y
Y

Sunday World
Y

Y
Y
Y








SABC TV news
Y
Y
Y
Y
Y

ETV
Y
Y
Y
Y
Y

Safm
Y
Y
Y
Y


Ukhozi
Y
Y
Y
Y
Y

Kaya FM
Y

Y
Y
Y

Network Radio News
Y



Y

Radio Sonder Grense
Y

Y

Y

702
Y

Y
Y
Y

Kfm
Y

Y



Radio 786
Y

Y
Y
Y








Total: 
22
13




According to MMP, half of the 14 possible racist stereotypes it searched for could be found in more than half the media surveyed. Specifically, what the MMP’s findings, shown in the table above, reveal is that of 25 media cited, 11 are fingered solely for racism, while another 11 receive both praise and criticism. Two are cited only in the context of challenging racism. Another one, the Sunday Times, is presented in the list of media studied, but nothing is said about its coverage. (Similarly, although the MMP mentions SAPA, it gives no specifics about SAPA reports). What is of interest is that of all the 22 media cited as guilty of some racist content (11 + 11), at a rough estimate (columns four to six above), more than 60% are black owned or controlled, 60% have black staff, and 90% have majority black audiences. 


The lessons emerging from this are that if the MMP is correct at finding racist stereotypes, there is something of an irony in finding anti-black racism in black media. This is an insight to which I will return. In her report, Braude finds the following media guilty of racism:

Medium
Braude finds racism in content
Significant black ownership or senior control
Significant black staffing?
Black audience

The Saturday Star
Y

Y
Y

Business Day
Y
Y
Y


Sunday Independent





Mail and Guardian
Y


Y

Citizen
Y
Y

Y

Sowetan
Y
Y
Y
Y

Sunday Times

Y
Y
Y

Die Afrikaner
Y




Die Patriot
Y




Radio Pretoria
Y




SABC TV news
Y
Y
Y
Y

SAfm
Y
Y
Y


Total
8




For Braude, racism is present in 8 of 12 media she reviews. Like the MMP, Braude's findings suggest that racism is not confined to white media. The implication is that to transform media in South Africa in the sense of deracialising the content, requires more than changes in ownership, staffing and audience. Again, this point will be discussed later in this paper. 

Like the MMP's research, it is important to assess how valid Braude's findings are. In fact, Both can be shown to be deeply flawed. This is not, of course, to say there is no racism in the SA media — only to say that the HRC studies cannot be trusted to have found it. The reasoning behind this statement can be found in the detailed critique of the studies below. 

Over-zealous investigation

Braude went in search of racism in the media — and found it everywhere, much like the apartheid regime used to discover reds under every bed and behind every bush. Indeed, one of her trophies is a bird — a marabou stork pictured in The Star in a photo taken in Kampala, and signalled as such in the caption. Braude, in her ardent search for racism, read right into this story that the scene was on the streets of Johannesburg (1999:136). I do not argue that she is the only reader who might have made the mistake, nor that the picture may not have arisen from, or contributed too, racist perceptions of black management of Johannesburg. Additional research would help answer this. The point is that her zealousness led her into a basic factual error, which is really symptomatic of how subjectively-driven her research has been.

In another case, her quest to find racism led her to a highly tendentious claim about the words in an editorial of The Star which read: "those who can least afford the bags will go without". According to Braude, this phrase tends towards being read as meaning that blacks can "least afford to do without the bags" which, in turn, she says implies that blacks are less clean and less hygienic than whites (1999:135). 

In both cases, she is so sure of her reading, that she never once concedes the possibility that other people may interpret things very differently from her. In short, Braude relies on a subjective analysis to locate (or impose in the above two cases) racist stereotypes.  A different methodology, one which allowed for the various (even contradictory) possible readings, is entirely lacking. This is not surprising, because such an approach would have impelled Braude away from exclusive textual analysis towards some audience research — some assessment of how and why audiences find or read racism into the media. 

Absence of research into media consumers and media producers:

Braude assumes in her report — without elaboration — that a "reality effect" and a "symbolic order" are created by the media (1999:58).  Elsewhere, she rather dramatically refers to the media’s "crises of credibility and confidence" (1999:45; also 1999:143). These claims are made without any reference to audiences or data about audiences (such as that reported by Ntabazalala, 1999). Likewise, there is also the tendentious claim that coverage of Gauteng Premier Sam Shilowa "occurs within an existing context in which black politicians (as blacks in general) are perceived as dishonest" (1999: 120). Perceived by whom beyond Braude?, one could well ask. Making such assertions without any evidence begs the question: how widespread are these perceptions? The failure to corroborate her individual readings of racism with those of social others, particularly ordinary audiences, is a fundamental flaw in the research. 

Another problem of doing only a textual analysis is that journalists are rendered guilty of racism without any ameliorating or explanatory attention to the conditions under which they labour. Braude (1999:14)  does explain that her terms of reference precluded her from doing this, but she fails to see how seriously the lacuna impacts on her research. Thus Braude accuses the SAfm programme, The Editors, of circumscribing black voices of authority by a predominance (45 of 50) of white journalists being featured on a discussion panel (1999:53).  The programme is of course lop-sided, and does perpetuate the situation under apartheid years in which black voices were considered insignificant. But had the researcher gone on to speak to producer Nigel Murphy, she would have demonstrated how much effort he has put into finding and inviting black visitors onto his programme (personal information). The problem of poor participation by black journalists is not particularly of his making — it relates to a welter of matters (the smaller number of black senior reporters than whites to draw from; the difficulty of drawing anyone to come on the programme on a Sunday lunchtime and without pay; the catch-22 of SAfm having an identity as a white station reaching a tiny number of middle-aged white listeners — so why should most black editors bother to address them?).  To identify racial problems in the media — and to seek solutions — it is necessary to go far beyond content analysis.  

Lack of conceptual rigour: 

Most frustrating about Braude is her failure to give a definition of what she calls "racism in and racialisation of" the media (1999:58, also 116). It appears that she makes a distinction. Thus, racialised representation for her may perpetuate stereotypes, but these are not identical to racist images and assumptions (1999.143).  However, she does not examine the question of positive racial stereotypes, and thus does not tell us whether the presence of these would still amount to racism or not. The importance of this is evident in the following challenge to anyone researching racism in the South African media. As noted in Berger (2000), if the Eastern Province Herald caters to a white community market, the Post Natal an Indian one, and the Sowetan to an African one, to what extent do these racialised "niche" markets imply racism in the focus. Does the omission of content about other South Africans in each of these publications amount to a form of negative racialisation and hence racism?  How do language-based media, especially broadcasting, service different audiences and at the same time avoid falling into the trap of reinforcing racial blinkers and exclusive narrow racial or linguistic identities? In short, when does racialisation blend into racism?

One symptom of this flaw is that Braude uncritically quotes the argument of the Black Lawyers Association that there is an "over representation of alleged corruption or incompetent Black people and the under representation of whites for similar alleged offences". This argument, as she notes, was based on a content analysis which said that from January to June 1996, Mail and Guardian "contained fourteen articles on alleged corruption by Black people compared to only four on whites". This ratio (80:20) is in fact not too different to the proportion that whites occupy in the overall population. But, more than this, what is ignored by Braude (and the BLA) is the fact that journalism, by historical convention, deals with a particular model of news, and that it therefore traffics in stories that — inter alia — have wide impact. The result of this is that — whether one likes it or not — journalism is typically about what happens in circles that have the power to impact on other people’s lives.  As more Black South Africans have moved into positions of political and economic power, it stands to reason that they are likely subjects of news.  By the same token, exposes of white corruption or incompetence (eg. The Information Scandal) in earlier eras were based on white predominance of the power structure — and were not intended to suggest that whites per se were essentially corrupt or incompetent. 

The issue in conventional media then is not proportionality and representivity to the society as a whole, but to the character of the power elite. Given the powerful character of much media (it is, after all, big business), and given the powerful liberal ethos of a watchdog orientation towards the state, the focus typically is on the political elite rather than the economic elite. To accuse the media of racism because it exposes misdeeds in the (new) power elite is to ignore the way that media works irrespective of race. This is not to say that some media may overlay or supercharge such standard operations with racist intent, but this requires deep research into the text and beyond the text. It is also not to say that such coverage may be racist in effect, but this too requires research beyond the text.

Anything positive?
Braude’s basic approach is to look at hate speech racism as it appears in Radio Pretoria and Die Afrikaner, and then to "show" that other, less extreme, media is basically operates along the same underlying spectrum of anti-black stereotypes. It is a pity that she does this so crudely, because in general terms she is right methodologically. If one is looking comparatively at racism, there must be certain commonalities if the same word is to be used to describe the phenomenon.  And in a society so scarred by racist ideas in a range of degrees of  consciousness, it would be very surprising if one part of society (the media), and if one part of the media, was entirely free of them. The fact that there is not hate-speech (as defined in the SA constitution as advocacy of hatred that is based on race, and that constitutes incitement to cause harm) in much of the media does not mean it is racism-free. In this regard, Braude is also useful in pointing out how race can be coded through other words in the media (see her discussion of white "residents" vs black "people" 1999:130). But overall, what in practice she identifies as "racism" is unreliable, because it represents, finally, nothing more than her own personal reading/misreading. 

MMP research — conceptually confused:

The MMP ignores the important distinction made by Braude (1999:58) between reporting about racism, and racist reporting — i.e. the difference between what is reported, and how it is reported. But whether reporting about racism is automatically racist is a moot point. Many would argue that it is not. Because the MMP does not make the distinction, it is impossible to say how much of what they identified represented racism by the media, as opposed to racism in the media.  It is not particularly useful to conflate these (even if at times they are overlaid). Where the media is reflecting genuine incidents of racism occuring in society, this would seem to be a useful barometer of the state of transformation at large, and not a comment on the state of transformation within the media as such. All this makes the MMP findings not very useful: it is problematic to say there is racism in the media in such a blanket way. 

A further problem is the range and significance of what the MMP considered. The report goes beyond news to also consider editorials, opinion columns, current affairs content and letters pages. It then aggregates its findings for all these, in a way that is insensitive to the semiological distinctions between these genres and the implications these genres have for credibility and authority of discourse.  It would be a sad indictment on the forum which letters pages or opinion columns should constitute, if racialised and even racist views were to be excluded.  What is additionally problematic with the MMP's survey is that it also ignores, for some unspoken reason, entertainment, advertising and most sporting content. The significance of this limitation is not spelt out. Instead, the general implication of the findings is as if they apply to media content in general — whereas, the areas studied may in fact be far less problematic than the areas excluded. If the MMP is accurate in locating racism in news, etc;, this is a matter for transformational concern. But it needs to be seen in the context of the extent and nature of racism in the bulk of media content — advertising and entertainment.  


Unlike Braude, the MMP to its credit does define its terminology.  First, it draws attention to racialisation, a form of representation that assigns racial explanations (1999:6, citing Fair and Astroff, 1991:72). Without being absolutely explicit, the MMP goes on to imply that not all racialisation counts as racist. Following Van Dijk (1991:28), the MMP defines racism as being about domination, in other words a form of racialisation with power significance. But having made this distinction, the MMP then goes on to conflate all racialisation with racism. Racialisation, by definition, implies stereotypes in the sense that it assumes a certain essentialism to a particular racial characterisation.  But not all racial stereotypes are about power, nor are all prejudicial. Thus racialisation is, or should be, in the MMP perspective, not automatically racist. Yet, having made these important conceptual breakthroughs, the MMP fails to sustain them. Thus, it goes on to say that its research sought to demonstrate "where race and racial identity was represented in a stereotyped or prejudicial way" (1999:7) — thereby conflating the two.  

To proceed with its research, the MMP says that it set out "measurable criteria for achievement beforehand in the form of a list of racial and racist propositions founded upon racist stereotypes which exist within our society." (1999:7).  In many ways, this is what makes the MMP research relatively superior to the Braude one, which relies far too much on personal interpretation and hidden assumptions about what constitutes racist representation.  While the MMP can also be criticised for not going beyond texts to interview producers or consumers of the messages, the tools of their content analysis are at least more rigorously set out than the case of Braude. The MMP implicit promise is that here are more objective and explicit standards for measurement — unlike Braude’s subjective and implicit approach. Although the MMP's research would need to be complemented by studies into how audiences actually interpret stereotypes, what the MMP points to are the objectively "preferred readings" that are inscribed in the racial logic and deep assumptions of a given "media text". 

Desperately seeking stereotypes: 

The MMP list of stereotypes does not make the MMP’s research quantitative (as compared to Braude’s qualitative) as Braude herself erroneously suggests (1999:16). While some quantitative assessment is made on the basis of the assumptions (and this is problematic because the sample is small and the timeframe short), the more striking character of the MMP research is the qualitative character of its deconstruction of racism into more operational categories for analysis. Yet, it is within this qualititative list of stereotypes, and the relation of this list’s contents to the earlier distinction between racialisation and racism, that there are problems. 

First, and most crucially, the MMP provides no information nor even illustration in its report on how exactly it operationalised the stereotypes it identified. It lays out the tools used, but keeps hidden how it actually wielded them. We have no way, therefore, of saying whether and how and why these stereotypes were legitimately identified or not. The research therefore remains out of the reach of scrutiny in this regard. This is deeply problematic. For example, in a typical instance, the MMP says that "It is not only reasonable but also essential that the media report on corruption in the government, what is concerning however is the addition of the racial elements, which drew on stereotypes." It then cites the headlines of three articles and concludes "All reinforced stereotypical viewpoints" (1999:39/40). "Exhibited" would be a better word than "Reinforced", which implies audience effects that would need to be proved. But even taking the sense of "exhibited" or "manifested", we are still not told how this happened. The headlines "Government pays R5000.00 for a padlock", "Transport minister defends purchase" and "Mbeki’s alleged extravagance angers DP", do not themselves reveal racist stereotypes as per the MMP’s list. 

Second, the MMP — despite its initial distinction between "racial" and "racist" propositions — seems to immediately drop this by suggesting that they are both are founded upon "racist stereotypes" (see quote above, 1999:7). In other words, the difference between them is confused. The ripple effect of this conceptual mess is that the list of stereotype propositions provided is eclectic. Most of the propositions identified are clearly racist (eg. Black lives are unimportant). But what about a category that is headlined: "People act according to their ethnic identity"? That proposition in itself is not a racist assumption — (even if, for the moment, one were to allow that ethnicity and race mean the same thing). The problem is that the assumption of acting according to ethnic/racial identity does not automatically include the power criterion accepted by the MMP as essential to its definition of racism. 

"Racialisation" (or "ethnic-ialisation") involves the essentialist assumption of intrinsic meaning attached to a racial/ethnic identity. This is indeed  fundamental to all racist stereotypes — but racialisation is a necessary, not sufficient condition, for racism to be present. The notion that "people act according to their ethnic identity" is fundamental to the notion that "blacks are irrational" (one of the MMP’s stereotypes) just as it is to their "blacks are criminal", "blacks are stupid", "blacks are dirty," etc. But it is also fundamental to other stereotypes like "blacks have ubuntu", "blacks are musical" right through to the "noble savage" notion — which propositions are not necessarily disempowering of black people. On the contrary, such racialised propositions affirm blackness in a way that can be seen as "corrective action" against the devaluation of blackness under apartheid. 

Be this as it may, the MMP in fact cites a number of clearly racist (in the power sense) stereotypes under the general proposition: "people act according to their ethnic identity." For the purposes of research these sub-stereotypes are legitimate. But the conceptual confusion preceding it can be dangerous. In a society like South Africa, it is important to distinguish between racialisation and racism. Racialisation can (and does) exist without racism — not least in media's positive representation of blacks and black role models, or in explaining the historical basis of certain social/cultural/class/behavioural traits still effective in South Africa.  

As evident from the preceding discussion, the MMP has a tendency to use race in a very loose and all-expansive sense. It includes ethnic stereotypes (like Muslims support terrorism), but also adds nationalistic ones such as "Nigerians are drug dealers". Of course, the more loosely racism is defined, the more of it that can be found by the MMP. This is not to suggest that the media is free of prejudicial ethnic, nationalistic (and xenophobic) stereotypes. The point, rather, is that it does not help to lump them all together as "race". 

Positive images of one group buttress negatives of the other:

Noteworthy in the MMP list of stereotypes, is the dual character of racism whereby a larger message is often underpinned by reverse sub-messages. Thus, the MMP suggests that the stereotype of "Blacks are stupid" is based on the sub-stereotypes that "Whites are superior; Whites are more talented/intelligent; Whites are more kind; Whites work harder ...." (1999:7). Likewise, "Blacks are criminal" is founded upon "Whites are moral"; "Black women are ugly" because "White women determine what is beautiful".

Implicit in all this is the inference that racist representation is the result of messages about both the racially dominant and the racially dominated.  Racism then is not solely negative messages about the racially dominated; the other side of the coin is a one-sided focus on the positives of the racially dominant. This is a useful analytic contribution, even if the MMP does not explicitly point to this aspect of its methodology. On occasion, however, the MMP takes the principle too far. In analysing taxi violence coverage (1999:48/9), the MMP appears to argue that the lack of explanation in the coverage serves to perpetuate pre-existing racist assumptions that black taxi drivers are inherently violent. Thus, because the journalism does not expressly challenge this assumption, it stands condemned for reproducing such racism. This kind of deductive argument stretches the notion of racism by omission to a level that becomes very problematic. The argument implies, logically, that unless the media can explain a complex (and dangerous) phenomenon like taxi violence, it ought not to report such at all. The implication that every racial proposition automatically implies a converse is also problematic. The presentation of the notion that "whites work hard" (as opposed to "harder") does not inherently invoke the comparison that blacks do not do so. The notion that "whites are hard people" does not immediately suggest that "blacks are forgiving". 

Does omission mean racism?

A similarly problematic aspect of the MMP’s analysis is its interpretation of the "anonymity of black victims" in African wars. After citing headlines like "500 killed in bombing raids in the DRC", the MMP states: "The accumulative effect of this depersonalisation of black deaths is the perception that blacks die in numbers ... This consequently strips black people’s dignity away from them." Many news people would recognise the anonymity of such reporting as characteristic of a great deal of disaster reporting rather than specific evidence of racism. (Even although the two may be very good potential bedfellows, one cannot deduce the one from the other). Anonymous disaster reporting occurs in the main for the very reasons that these stories are often hard to cover, they compete with a menu of dynamic other news (based on similar newsvalues of impact, proximity, elitism, etc) for coverage, and disaster coverage is typically based on where the powerful are in a position to arrange it (and that in turn depends on strategic and audience interests). The global media gave more attention to Kosovo than Rwanda, because of the strategic importance of the former to the more powerful countries. Whether this coverage had the "intent" (even subliminal) of the "effect" of stripping black people’s dignity away is not something that can be stated without producer and audience research.

This much is, in fact, partly acknowledged in fact by the MMP (1999:36), when it writes: "It may not be the intention of the media to represent Africa in a stereotypical fashion but the factors determining coverage (as listed below) perpetuate this picture of the continent." It goes on to note "the narrow reporting conventions adopted (such as separate Africa pages and non-analytic formulaic reporting)", "the limited resources devoted to African stories (in terms of correspondents and finance), and "limited range of subjects (usually conflict and disaster) deemed ‘newsworthy’". What such remarks point towards is the dire need to do research into the conditions of media production and the attitudes, subliminal views and explicit intentions of media producers to see to what extent this may impact on racism. And, of course, one should not forget research into the primary meaning makers and takers — the audience. 

The point is that as it stands, the MMP findings on racism by omission is not convincing. 

Racism in and by the media: 

One distinction the MMP fails to make is between reporting on racism, and racist reporting. This distinction equates to racism in the media, as distinct from racism by the media. The two may be conflated at times, but they certainly can and do exist separately as well. The result of missing the difference is that the MMP misguidingly criticises the media for covering international racism stories. Claims the MMP: "The citing of racism in other countries suggested that racism was an international problem and generally served to undermine the incidents and import of racism locally" (1999:57).  This is a tendentious, indeed hyperbolic, assertion.. 

Surely not all reporting on racism by definition contributes to perpetuating racism in the manner the MMP suggests? The implication of such an inference is that the media should self-censor in this regard. Instead, it can be powerfully argued that what is really needed is an assessment of how the international incidents are reported — are they done so in a racist or ethnicist way (eg. that suggests that all Hutus are genocidalists or all whites are anti-black, or that would endorse stories of attacks on Jews and Gypsies). 

Where the MMP report does make a contribution to investigating racism by the media is in its focus on stereotypes which free us from a (racist) linking of specific representation to specific race groups. Whereas Braude’s paradigm (though not her findings) seems to imply that whites can be expected to be racist towards blacks (and by implication, the reverse could also happen), the MMP indicates more directly that negative stereotypes can be put forward by the very group that is devalued in these images. According to the MMP (and again, unfortunately, one has no details of their research implementation to assess), "Where crime had an overt racial component the Sowetan, City Press and Kaya FM generally supported the propositions that blacks are criminals who are brutal and inhuman, and incapable of running anything themselves." (1999:52). It is problematic that the MMP characterises racism in simple black and white terms, which misses for instance cross-race prejudice involving coloured and Indian designated people (as perpetrators or victims). But by claiming to show for instance that anti-African stereotypes can be represented by African South Africans, the MMP has at least broken the assumption that racism is that which can only stream from one racial community out towards another. Racist thinking against black South Africans (black in the broad sense), the MMP position implies, may have originated with one community (primarily white — reflecting the power in this community), but it can be found to be internalised and represented outside this community. 

Missing: contradictions and audiences:

The problem with the MMP’s stereotypes is that they exist in fixed form, without contradiction in the text, and certainly without the chance of being read in a different way by the public. Arguably, the media representation of Colin Chauke, a former ANC guerilla turned fugitive and flamboyant bank robber, was negative for much of the white public and simultaneously positive for much of the black.  The MMP’s analysis does not help us understand such cases. There is also a simplistic fragmented analysis that results from such a rigid list of stereotypes. Thus the claim is made that black people’s dignity was being disrespected because the media would accompany police to film raids and removals when "(p)eople would be photographed whilst screaming and crying hysterically as members of their family were dragged and assaulted by the police.".  A closer acquaintance with SA media history would — on the contrary — acknowledge that such footage was typically taken without the permision of the police. Precisely because of this, rather than reflecting badly on the victims, the images would harm the police. If anything, such footage perpetuated negative stereotypes of white police. 

Back to the drawing board:

At the heart of the flaws of the HRC research is shoddy conceptualisation and suspect implementation. It is a pity that the researchers did not begin by drawing on the rich political history of analysing racial identity in South Africa, particularly by the Black Consciousness movement (see Berger, 2000:9). In the meantime, however, it is hard to see if any of the findings can be salvaged as meaningful in assessing the state of transformation of media content.  

One is probably on firmer ground by impressionistic analysis which makes no claims to authoritative findings. In this regard, one can say that although news values were slow to change post-1994, black newsmakers were featured in greater numbers. Much journalism continued to be event-oriented, elite-oriented, middle-aged, and male-oriented and to emulate Western idiom — but as regards deracialisation, the media began to reflect the shift in political power from white to black elite. Only a minority like Die Burger, the Eastern Province Herald, The Citizen and Radio Pretoria acted as a custodian of white interests against transformation.  It is a complex issue, but it does certainly seem that South African audiences were receiving much more racially representative, content from their media in 1994-2000. Much of this is likely to have been of direct relevance to the deepening of democratic and non-racist identities, even if evolution towards non-racial identities was still a long way off.  


Clearly, a lot more work is needed to research the presence of race in South Africa's transforming media. This work would need to be holistic — taking account of the whole cycle of production, text and consumption moments.  There may be racism in the production process with implications for text and audience. Racial prejudice, or just racially-limited horizons of reporters or subs can lead to racial imbalances or prejudice sources and views being reflected in media content.  As suggested by the HRC research, "utterances" in media content can sometimes be read as racist independently of the racial identity of the "utterer" (so that anti-black assumptions could be examined in black journalism). But sometimes these "utterances" also have to be tied to who the producers are (a white editor or news agenda criticising black performance may be motivated by racism at various levels; emanating from black media workers the same material does not have the same significance).  Finally, the research agenda would need to see, independently of producer racial character or motive, or preferred reading in the media text, the range of interpretations made of the material by audiences. 

6. Audiences


If content and perceptions of roles were a complex mix in the media during the period, audiences also proved to be extremely complex.  How audiences are constituted, how they consume media and what they make of this is clearly of critical bearing for the effective role of media. Unfortunately, while figures exist on the sizes of (some) audiences, very little research has been done on how they decode, negotiate, and make use of the contents of media.


The general trend was a steady decline in mainstream audiences in print, and a fragmentation of audiences in broadcast.  A study published in 1999 claimed that 65% of South African adults listened to the radio, 54% watched television, and just over a quarter read newspapers.


Media reach remained small, and indeed shrinking in newspaper circulations, between 1994 and 1999. That period ended with still six of every 10 African South Africans saying they seldom or never read newspapers. Figures for readership were down across other racial groups. Given the greater independence of newspapers, plus their historical role as agenda-setters, it seems a negative development for democracy that fewer people in 1999 were reading newspapers than in 1994.  Former Sunday Times editor Ken Owen attributed the decline in print circulation (claiming nearly two million previous readers had been lost) to the profit -orientation of media companies which he claimed failed to invest in quality journalism (1998:182/3).  He has a point, but what is also likely is that many people felt either little need, or little influence, in engaging politically.  The decline in consumption of serious media, as opposed to entertainment, reflected a wider socio-political apathy.  Certainly, surveys ahead of the 1999 elections showed very low levels of political knowledge (Zwane, 1999). If political demobilisation was a major accompaniment to transformation after 1994, the media could do little to reverse this.  One survey showed that only a third of South Africans felt well informed, but significantly there was a savvy scepticism with only 42% trusting the media to "tell them honestly about changes in South Africa".  There was also a finding that 82% believed the media should report without fear of government intervention, suggesting a popular value placed on the democratic roles of media (Ntabazalila, 1999).


Since 1994, media penetration into broadcast sectors has deepened, even if the total broadcast audience was not much expanded.  M-Net launched a Digital Satellite TV Network, with a large bouquet — including many international channels as well as a local one covering parliament as a running story. Significant was the rocketing success of YFM, the youth-oriented music station in Gauteng, which reached almost a million listeners just ten months after having launched in 1997 (Strelitz, 1999).  Older people may have used other broadcasters and print media as a political and/or developmental resource, but YFM demonstrated a huge constituency of young black people seeking their own identity that was often rebellious towards both the old and the new establishments. 


Audience transformation remains a fluid area, although indications are that media consumption remained racially divided and much media (especially broadcasting) continued to cater primarily to one or other racial or language group at the start of the "Mbeki" era. The Financial Mail of 4 February 2000 reported: "Despite some cultural convergence, it’s still true that blacks and whites read, watch and listen to different media in SA." It cited a study demonstrating especially the difficulty of TV, radio and magazines in reaching audiences across cultural and language barriers.

7. Conclusion


A number of leftwing commentators have taken a dismissive view of media transformation since 1994. Sandile Memele (1999) declares that "the more things change, the more they stay the same". In his view, transformation is simply a device by the bourgeoisie to ensure the continuation of a system that exploits. According to the Black Lawyers Association, "despite recent changes at ownership level, the political agenda of the media has not changed" (cited by Braude, 1995:49). In its submission to the Truth and Reconciliation Commission, the Media Workers Association of South Africa (Mwasa) said that "nothing had changed" 
  In similar vein, the ANC declared in its annual report for 1999: “On the media front, after five years of democracy little has changed in the media environment. The ANC is still faced with a primarily hostile press corps as media is still primarily owned and controlled by antagonistic forces with minority interests. The result has been a continuous onslaught of negative reporting on the ANC and the ANC-led government.” It did go on to add: “In the same breath however we need to acknowledge those few journalists and media that refuse to descend into the easy route of ANC-bashing but continue to report objectively.” (ANC: 2000). 

 
Tomaselli (1997:16) declares that racial "substitution" in the media will not "automatically provide increased popular access or diversity of opinion in the media".  Instead, continuation of a class-based, if "more inclusive", society is what is entailed (1997:51). He further argues that black owners may facilitate the "Africanisation of values", but financial survival is determined by readers and advertisers (1997:60). Unfortunately he does not expand on what he means by the "Africanisation of values" how this process could be assessed empirically, and why he deems it to be of minor consequence for transformation. But he also shows himself to be somewhat rigid in dividing off "Africanisation of values" from the matter of readers and advertisers. A more dialectical approach would examine the full picture of variables. It is true that black owners (and black staffers) do not on their own change the economics of readers and advertisers. But black owners do not emerge in isolation of broader social trends, and the key question is to what extent the same trends also generate new readers and new advertisers aligned to "Africanised" content. In addition, it can be asked to what extent white, Coloured and Indian audiences began to identify with Africanised values and images in the media. 


Memele and Tomaselli also concentrate on class in a rather rigid way. Transformation of general social relations in class is clearly not a short-term prospect in South Africa; yet as discussed above, the kind of new owners taking shape in media are by no means restricted to corporate capitalists or individual shareholders, and even here there are significant differences between pyramid-style ownership as in NAIL and mass individual ownership as in M-Net’s Phutuma.  It may take time for such varied ownership forms to impact further on the role of media, and on its content. It will be the case that non-capitalist ownership will not essentially change the profit-orientation of media and the markets within which it operates. But these new forms and hues of ownership are still significant changes in the media, and their potential should be assessed rather than rejected as nothing more than  racial substitution or class continuity. 


What Memele and Tomaselli do raise, implicitly, is the question of continuity and discontinuity.  In essence, they argue, continuity of class domination remains primary, irrespective of discontinuities in race domination. So, media has changed in race, not in class.  As indicated, this misses important class changes, but more than this, it indicates an absolutist brand of politics underpinning their methodology. Tomaselli’s analysis remains in the end politically-driven.  This is not to suggest that an apolitical analysis (especially of media) is possible — rather that it ought not to become a methodological straitjacket that directs one’s focus towards sweeping generalisations that miss significant specifics. History cannot be reduced to claims of either continuity or discontinuity. 


The fact is that there was mammoth change in South African media in the first six years of the country’s democracy — in legal context, ownership and staffing, and in race, even gender and class. Content and political role and representation of race need more research, but at the very least one can say that things have not stayed the same.  There have been changes in audiences and in the quantity and quality of media. Some of these changes accorded with transformation, some contributed to transformation, some ran counter to transformation and many counted directly as transformation.  All of these changes need to be tracked through far more empirical work than has been possible in this article.  That there is still a way to go in expanding the role of South African media in deracialisation, democratisation and socio-economic transformation is not disputed.  But the media landscape in early 2000 years is almost unrecognisable when compared to that existing before 1994.  Its transformation may be less than what was wrought in politics and political institutions; its contribution to transformation in these and other spheres may be uneven and contradictory. Yet, transformation there has been, and it has been more profound than recognised continuities. 


This is just as well given the new kinds of challenges on the doorstep of the next century. Amongst others, there are: the growing global cross-ownership of media and telecoms, entertainment or computer software companies; outsourcing and multiskilling of media workers; internationalisation of supply and market-chains; technological convergence and the internet; satellites and broadband networks; and the decline of classical journalism in the face of rising entertainment. Media has emerged from the post-apartheid era significantly transformed from what it was before. Racism exists in South Africa, but it no longer rules in either politics or media  (Berger, 1997:8) Democracy and development are part of the daily diet of a transforming society.  The media is powerfully positioned, at least in potential, to be part of further deracialisation, democratic and socio-economic transformation. 

List of sources 

ANC. 2000. African National Congress 1999 Annual Report. 

http://www.anc.org.za/ancdocs/annualreports/1999/section%20c.html

Balseiro, I. 1997. Simunye? Searching for nationhood in post-apartheid South Africa. Critical Arts, 16(1).
Berger, G. 1997. Media and racism in Mandela’s rainbow nation. Paper presented to conference: Prime Time for Tolerance: Journalism and the Challenge of Racism:International Federation of Journalists World Conference, Bilbao, Spain, May 2 — 4 1997

Berger, G. 1999. 1999. Towards an analysis of the South African media and transformation, 1994 - 1999. Transformation, No. 38.

Berger, G. 2000. Over the rainbow: the contribution of Black Consciousness thinking to identifying and countering racism in the media. Unpublished paper, originally prepared as a submission to the South African Human Rights Commission inquiry into Race and the Media, Johannesburg, March 2000. 

Braude, C. 1999. Cultural bloodstains: towards understanding the legacy of apartheid and the perpetuation of racial stereotypes in the contemporary South African media. Research report commissioned by the South African Human Rights Commission as part of its Inquiry into Race and the Media. 

Goldstuck, A. 1999. Survival of the biggest. Presentation to Highway Africa conference, Grahamstown. 7 September. http://nml.ru.ac.za/highwayafrica/Tuesday3.html

Haffejee, F. 1999. Mda and the FBJ building power. Rhodes Journalism Review, (17) 

Mandela, N. 1997. Tough talk from the president. Rhodes Journalism Review, (15) 

Mbeki,T. 1998. Africa — the time has come. Cape Town: Tafelburg; Johannesburg: Mafube.

Memele, S. 1999. The naked truth about transformation. Rhodes Journalism Review, (17). 

MMP. 1999. The news in black and white: an investigation into racial stereotyping in the media. By the Media Monitoring Project, October.  Research report commissioned by the South African Human Rights Commission as part of its Inquiry into Race and the Media.
Morris, M. 1996. That hoary O word ... . Rhodes Journalism Review, (12) 

Muller, J. 1987. Press houses at war. In Tomaselli, K.S; Tomaselli, RF and Muller, J. eds. 1987. The press in South Africa. London: James Currey. Pp118-146.

Ntabazalila, E. 1999. Ignorance not bliss for SA’s information addicts. Reality Check, a supplement to Independent Newspapers 28 April, 1999. 

Owen, K. 1998. Liberal institutions under pressure: the press, in Johnson, R W and Welsh, D. eds. Ironic Victory, Liberalism in Post-Liberation South Africa. Cape Town: Oxford University Press. 

Roome, D. 1997. Transformation and reconciliation. "Simunye", a flexible model. Critical Arts, 11(1-2)

Saks, L. 1997. Some-where over the rainbow: theorising the endless deferral of identity in South Africa. Communicare, 16 (1): 70-85

Strelitz, L. 1999. Youth FM a state of mind. Rhodes Journalism Review, (17) 

Steenveld, L and Strelitz, L. 1998.  The 1995 Rugby World Cup and the politics of nation building in South Africa. Media, Culture and Society. 20 (4) October, 609-629 

Steenveld, L. 1998. The transformation of the media. From what, to what? Rhodes Journalism Review, pp4-7. July. 

Tomaselli, K G. 1997. Ownership and control in the South African print media: black empowerment after apartheid, 1990-1997. Ecquid Novi 18 (1):21-68.

Williams, M. 1998. The press since 1994, in Johnson, R W and Welsh, D. eds. Ironic Victory, Liberalism in Post-Liberation South Africa. Cape Town: Oxford University Press. 

Zwane, S. 1999. How small we are, how little we know. Reality Check, a supplement to Independent Newspapers 28 April, 1999.

File: derace.doc

� This paper revises, updates and expands one written in May 1999, and published in the journal Transformation (Berger, 1999).  It excludes the political and legal transformational issues dealt with in the original paper. It still considers the significance of transformation for democracy, but it goes further than the original paper as regards the impact that this transformation has on racism in media content. Thanks to Lynette Steenveld for helpful comments. It should be noted that much of what is argued here is tentative, and is based on personal involvement in media issues over the period. But if this paper serves to stimulate debate as well as further research, it will have served its purpose well.


� It may be acknowledged, however, that publications like Mafube’s Enterprise on the one hand and Independent’s Personal Finance and Business Report supplements on the other did arguably raise the economic literacy of many readers. Business Report for its part represented a novel approach to publishing in South Africa. By drawing together Independent’s economic coverage around the country, it created a national insert for all Independent’s morning newpapers and thereby gave far more informational value to purchasers of these individual titles than previously.


� By “black” in this paper is meant here all South Africans who were oppressed under apartheid: African, Coloured and Indian. Racial transformation in this sense covers the change in the situation of these three groupings as a bloc. There are significant differences between the three groupings especially as impact on the transformation of media content, and this will be dealt with later in the paper. 


� This issue is important if one regards the spread of Internet access as important for deracialisation and the deepening of democracy and development. Telkom’s argument is that the (time-restricted) monopoly it has on landline voice telephony should include internet service provision.  The logic seems to be that, as with telephony, if the part-foreign owned corporation is opened to competition, it will not be able to generate sufficient profit to cross-subsidise the roll-out of infrastructure for the bottom end of the market. It is the case that private internet service providers would wire up elite suburbs and neglect townships, while Telkom has a mandate to service both.  At the same time, it is clear that SA Telecommunication Regulatory Authority (Satra) licences can require private providers to deliver some social investment, at the same time as ensuring that Telkom does face some competition.


� Not all companies stuck with telecoms investments: Primedia in April 1999 bought a controlling share in football club Kaizer Chiefs, emulating the practice of other media companies abroad.  Union Alliance Media, owned by various trade unions, spread its portfolio across a wide range of holdings. 


� This should not be too surprising. According to McGregors Who Owns Whom, black control of shares on the JSE stood at 6.8% at the end of 1999.  Starting from zero in 1995, it reached a peak in 1997 at 9.3% but fell back as the JCI empowerment scheme collapsed unable to pay off its debts and NAIL fell on hard times and financial scandal. (Business Times, 30.1.2000)


�  There is a danger here, however. What is of concern about the doctrine of representivity and proportionality is the assumption that there should be a general correlation between society and media.  In its most extreme form, this could suggest for instance that as the ANC is the majority party in the society, it ought also to be endorsed by the majority of the media.  In a less extreme example, proportionality might suggest that seeing that anti-abortionists predominate in society at large, that media should give them the lion’s share of coverage on the abortion debate. Such rigid thinking undermines the creative tension that can, and should, exist between the media and society – one where it is precisely the difference between media and society that helps challenge audiences with new and contrary perspectives, and that dynamically raises alternatives and minority points of view, thereby providing them with the chance that may one day become mainstream or majority. 





� Data on staff demographics exists for many media companies, but is not easy to aggregate meaningfully given the divergent categories used to classify staff positions. More relevant is that most of these companies now have formal affirmative action policies concerning hiring and promotions, but there is little in the way of evaluative mechanisms.  The 1999 Employment Equity Act may eventually change all this. 


� The papers are: the Cape Argus, Daily News, Natal Mercury, Pretoria News, Star, Saturday Star, Independent on Saturday, Evening Post, Sunday Times. 


� MMP director, Edward Bird, wrote in Business Day, 24 February 2000:  "The MMP's research cannot be the basis of any specific allegation or finding simply because it is selective. The MMP could only select a representative sample from a vast quantity of all SA media. For instance, we did not monitor the Eastern Province Herald, and because of that the newspaper has escaped subpoena and any suggestion of wrongdoing. Meanwhile, its sister papers find themselves incorrectly accused of allegations of racism. It is fundamentally unjust for some organisations to be forced to appear at a hearing simply because they were included in our sample."  The problem is however, that while Bird's argument has some validity, the fact remains that some media were surveyed and found guilty of perpetuating racist stereotypes. Bird's claim that "the study also deliberately shied away from making allegations of racism or of any human rights violations by the media outlets that were monitored" is disingenuous at best. 


� The same concerns about the doctrine of representivity and proportionality cited in endnote 7 above apply here. 


� One can, and indeed should, critique global social values and global news values as practised, and critique the reality of strategic interest impacting on news — and the overlap of this strategic interest with much black powerless (whether in the US or in Africa). But to imply that the real cause (or effect) of anonymous disaster coverage is racism in the media, is far too simplistic. 


� In its submission to the TRC, MWASA said that: 


Looking at the Media today, three years after the democratic elections, it is the view and strong feeling of MWASA that nothing has changed. It is true that you now have a few faces of colour in management ranks. These however fall far short from [sic] reflecting the demographics of South Africa. More important is the question of control. The media is still owned and controlled by the same media monopolists of the past. The so-called unbundling process has not shifted the balance of power. Even with the Johnic take over of part of TML, nothing much has changed both in terms of managing the paper and the content of the paper.  The South African media is Eurocentric. It is often argued that these are the demands of the market place. The truth of the matter is that these are simply silly excuses to justify the status quo. A market is created, mind sets changed and certain values promoted. It is our belief that this area, especially the issue of ownership, needs a strong anti monopoly legislation. It is not easy for the other sections of the community to access media ownership. This then means that the minds of the South African public are controlled and influenced by a small group of the same old order. This is extremely dangerous for a fledgling democracy [MWASA p 17], cited in Braude (1999:49, footnote 132)





