Media in the mix

By Guy Berger

Centuries back, people in this part of the planet were representing their stories through rock-art and rhythm. The messages they made remain creative, enduring and compelling.  This expression of humanity has continued to this day. It is present in paintings, graffitti, t-shirts, posters, praise poets, kwaito kids and many songs of freedom and fun. 

In the last 100 years, there have also been other expressions in the form of mass media – newspapers, journals, radio, televison and - more recently – the internet. 

These modern media, however, also have their roots in the past. And if we want to grasp the significance of media in our first ten years of democracy, we need to compare this period to that which went before. 

All kinds of roles were played by mass communication platforms in days-gone-by. There was the press as oppression and the press as opposition. Some media realised a resistance role, others served up pure pleasure. Community and commerce have also long been factors in much of our media. 

All these themes have had strong echoes in the past ten years, and they will continue to do so for many decades to come. 

The mass media story probably begins with the “press as oppression”. The first newspaper in our country was effectively a Government mouthpiece – the Cape Town Gazette and African Advertiser. It was set up in 1800 as a tool of the colonial government to spell out the rules under which the people – Black and White - were to be subject. A contemporary observer said the paper contained “nothing broaching opposition or leading to discussion, for that might creat the habit of thinking”. This was the situation for more than 20 years until three uppity settlers, Thomas Pringle, James Fairbairn and George Greig, challenged the colonial governor, Lord Charles Somerset, with an independent publication that exposed official corruption. After seven years of bannings and persecution, the trio eventually got the British authorities in London to formally grant press freedom to South Africa in 1829. Comments the author Frank Barton: “Thus the principle of press freedom was established in South Africa. It is significant that the battle had been won by a White man who was able to bring influence to bear in the corridors of power of Whitehall.” The irony, of course, was that it was other White men who, during the next century, would seriously erode that right – for black and White South Africans alike. Media freedom is something that can never be taken for granted. 

Pringle was a liberal fellow, whose views at the time were probably quite radical to the white establishment. He campaigned against dispossession of the AmaXhosa, whom he described as “savages, but not barbarians” – recognising the integrity of traditional indigenous culture. Yet, this kind of “enlightened” approach, however much it also opposed a despotic government, still did not envisage anything as radical as black majority rule. That was a theme to be repeated in many newspapers in the years that were then yet to come.

Thus, it can be said that two themes - the media as a tool of power, and the strong – but narrow - liberal challenge to this, have been major features of South African media history. 

The centralised Governmental power theme was most evident under the apartheid period when the Nationalist government of the day treated SABC as “his master’s voice”. In the 1980s, President PW Botha was infamous for apparently phoning the broadcaster mid-newscast to complain and order changes. But ongoing control was also exercised internally through the secret Afrikaner society, the Broederbond, and later by security force agents planted within the corporation. Although radio broadcasting in South Africa began in the 1920s, and became the SABC in 1936, television was only allowed in 1976. The racist rulers in the 1960s and 1970s feared what they saw as the “corrupting” power of images that might disrupt their preferred order of things. A nationalist politician at the time justified the ban on television by painting the following scenario: “The Bantu houseboy is in the living room cleaning the carpet. Someone has left the TV on. The boy (sic) looks up at the screen, sees a chorus line of white girls in scanty costumes. Suddenly seized by lust, he runs up stairs and rapes the lady (sic) of the house”! Eventually, the government came to realise the power of moving images to control minds. Television could be weapon for them, rather than a threat against them. For six years, they broadcast TV only in English and Afrikaans. After this experience, they felt secure enough to provide some African language content – as long as it was either information translated into the vernacular from news written and controlled by white media workers, or it was cultural content that reinforced tribal identities. A couple of exceptions were private radio stations licenced through the then “independent” homelands – mediumwave service Radio 702 and Capital Radio. The rest of the radio spectrum, including the African language propaganda stations, was on FM. 

By and large, however, up to 1993, therefore, the broadcasting landscape was plain and simple “media as oppression”.

Not content with controlling SABC, and refusing to open the airwaves to serious competition from independent stations, the Nationalists also instituted a huge panoply of laws and regulations to intimidate the print media. This was not aimed at the Afrikaans press which was effectively in its pocket already. This had long been the case, most evidently in the form of key Nationalist politicians like D F Malan and H F Verwoerd having been editors of major Afrikaner newspapers. But some English-language papers were a thorn in the side of the Government. In the end, Pretoria even resorted to banning newspapers outright, beginning in the 1950s and continuing through to the 1980s. In addition, the regime extensively harassed scores of papers and journalists, and especially black journalists, throughout this time. They recognised all too well that white domination depended on the control of information and ideas. Speaking of which, the “Information Scandal” saw the government not just seek to limit what anyone else could say, but to pro-actively produce disinformation. The 1970s saw millions of rands of taxpayers money being spent on secret projects to buy the support of foreign journalists and publications. The authorities at the time even covertly set up The Citizen newspaper, all the time pretending the paper was a purely commercial venture and keeping its dirty origins well-hidden. 

Another tactic to engineer a “press as oppression” was increasing Government threats and bullying which led to the newspaper industry agreeing in 1962 to “keep its own house in order”. This meant setting up a press council to hear complaints and to itself mete out discipline to offending members. Over the years, most complainants to the council were linked to Government.  

The effect was that press freedom was described in 1979 by Sunday Times editor Joel Merwis as having “its left leg in plaster, its right arm in a sling, a patch over the left eye, deafness in the right ear, a sprained ankle and a number of teeth knocked out.” Reknown media lawyer Kelsey Stuart advised in 1990 that “for crystal-gazing to forecast the reaction of the authorities to his story, the journalist is referred to his editor or possibly even to a gypsy fortune teller.”

Liberal media in the form of English language newspapers stood up to some of this control, much as Pringle had done 150 years earlier. They criticised “petty apartheid”, such as separate (and unequal) entrances and toilets for blacks and whites. They exposed police atrocities and corruption by government. But they were limp-wristed when it came to wrapping white business and employers over the knuckles for taking advantage of the pass laws to exploit black workers. Thus, the liberal press opposed the government, but also stopped short of supporting the real resistance. Not that it was easy, because most members of the liberation movement were banned and could not be quoted. But only a handful of brave editors like Tony Heard on the Cape Times actually pushed the envelope to bring readers the views of major liberation figures like Oliver Tambo. And, despite decrying official segregation, there was hypocrisy at work in the liberal press. In their own newsrooms, there was discrimination in the hiring and treatment of black journalists. Also controversial was the production of special editions in which township news was covered in order to attract black readers, while the “main” editions continued to keep whites living in a fool’s paradise in which black South Africans seldom featured. 

All this came out strongly in 1996, when the Truth and Reconciliation Commission (TRC) held public hearings into the role played by the media under apartheid. The verdict: most South African media had helped maintain a public climate where gross human rights violations could continue to occur. There were some exceptional journalists in the mainstream press, but there was little true bucking of the system. This was not ultimately surprising, given that the press as a commercial institution was owned by whites, controlled and staffed mainly by whites, catered to a market of white readers, and depended on white advertisers. 

However, the TRC did acknowledge the role of a different kind of press in our history. This was the resistance press. Unlike the liberal media, it saw itself as part of the liberation movement. The roots of this publishing go back to the very early days of black nationalism when an activist like Sol Plaatje, first general secretary of the ANC, set up two Tswana language newspapers in the first decade of the 20th century. His publications complemented the first independent Black newspaper, Imvo, edited by J T Jabavu and founded in 1884, and Ilanga set up by Dube in 1904.  

As organisation amongst the oppressed grew, so publications like The Worker, organ of the Industrial and Commercial Workers Union in the 1920s, caught the popular imagination. Analyst Les Switzer dubs this period as that of the “press as protest”, and has shown how it served as a prelude to a second phase of “press as resistance”.

From ANC and Communist Party ranks in the subsequent decades came more resistance periodicals – Abantu Batho and the Guardian being the most well-known. This press and its legacy was disrupted more often than not, but the spirit behind this publishing saw the launching of the “alternative press” during the 1980s. Its roots were partly in the black consciousness movement’s publishing of journals and a weekly paper in the 1970s. The 1980s trendsetter was Cape Town’s “Grassroots” which played a major role in organising broad-based opposition to apartheid and the birth of the United Democratic Front. It was followed by papers that were less-community oriented and more professional – but still actively against apartheid. These were publications like Weekly Mail, New Nation, Vrye Weekblad and South played a major role in resisting censorship, exposing death squads and the “Third Force”, and promoting the broad liberation movement. They stood for non-racialism, rather than white or black domination. 

With the democratic struggle won in 1994, the resistance media had little cause to resist, and much of it faded away without this rationale. But many of its leading journalists became leading lights within the SABC and the former liberal media, helping to transform these institutions so as to be more suited to the conditions of freedom. 

Another medium which should be mentioned because it played a major role in supporting the liberation movement against apartheid was the ANC’s exiled “Radio Freedom”. While the government’s external service “Radio South Africa” contained ineffectual propaganda, the ANC’s station popularised freedom songs, slogans and leaders like no other medium. 

Not all resistance media fought apartheid only through hard-hitting exposes. One that stands out for also celebrating non-racial unity and popular culture – both of which were anathema to apartheid – was Drum magazine founded in 1951 by Jim Bailey. It was “press as pleasure”. The vibrance of Sophiatown achieved fame all around the continent as a bright alternative to the narrowness of apartheid’s racial division and the devaluing of all things black. Today, this legacy continues more broadly in the media, with recognition of the power of cultural diversity and the best of township style present in many magazines and broadcast programmes. On the other hand, while Drum was a very successful pan-African publication, too much media in South Africa today is narrowly focussed on this country as if Africa were another continent. Xenophobia towards black people from elsewhere on the continent is frequently present in gratuitous references to nationality as in “Nigerian drug-dealers” or “Zimbabwean criminal syndicates” – tarnishing entire nations in the process. It can also be said that the “press as pleasure” model in today’s media is also often too dependent on cheap Western programming – whether it be music or soap operas, and insufficiently sensitive to celebrating our own cultural vibrancy. 

At least the matter of media’s representation of black South Africans improved drastically during the democracy decade. This got major impetus in 1998, when the Human Rights Commission took stock of racism in the media. Their inquiry played a major role in sensitising journalists, both Black and White, to the dangers of racial stereotypes and assumptions, and in highlighting the need to speed up change in ownership and management of media businesses. 

In the past, the business was sewn up by a few white companies and the government. In fact, in the 1980s just four major companies owned and controlled almost all of the country’s print media: mines-linked TML and Argus in the English press, and Afrikaner insurance linked Naspers and Perskor in the Afrikaans papers. Between them, they also owned M-Net. Since the end of apartheid, there have been major changes. Old companies like TML have been bought by black interests, becoming today’s Johncom which owns the Sunday Times. Brand new empowerment companies like Kagiso have taken over former SABC radio stations. Argus has become foreign-owned. South Africa has gained a private TV channel – etv, owned mainly by interests in the labour movement. In most cases, black-ownership has changed the colour and culture of the editors, but there is still a way to go with lower layers of staff. Whereas in 1993, only two or three newspaper editors were Black, by the end of 2003, Whites were heading towards minority numbers. Change had been slower than anticipated, and especially as regards women editors, but the momentum was unstoppable. Overtime, skin-colour and gender will become less important as regards who produces, and who consumes, which mass media.

The change in ownership was nothing short of a major transformation, given that Black ownership of media had all but been eliminated over the previous century. What newspapers existed to target Black readers, such as the World, Ilanga and Imvo were owned by Bantu Press and later the Argus company, and there was little chance that small independent publications could stand up to them. Writers Bill Hachten and Anthony Giffard say there were over 800 black publications between 1836 and 1977, but by the time the 1980s arrived, there were effectively none that were actually owned by black people. The alternative press in the decade before democracy typically represented ownership by trusts headed by community leaders, but the mass media business assets were still firmly in white hands in 1993. Today, although print is a mixed bag, private broadcasting is mainly Black-owned, and this structure includes significant stakes by trade union and community groups. 

The biggest growth in new media enabled by the ending of democracy, has been in community radio – a development that also helps to consolidate that democracy. The idea of media serving a specific community has been a long-entrenched one in South Africa, but that referred mainly to communities within the white sector. For example, the publication De Zuid Afrikaan was founded in 1828 to represent the Dutch settler community. In 1915, De Burger was set up to promote emerging white Afrikaner culture and political interests. 

Nowadays, the strongest spirit of community is found among the almost 100 new community stations licensed over the past decade, where volunteers and community participation are the name of the game. Although most of these stations still struggle to find enough advertising in order to survive, they are not nearly as commercialised as their counterparts owned by the private sector. They broadcast in local languages and their content, while sometimes weak, reflects local voices, views and information. In a bid to encourage grassroots media, and as part of a campaign begun by the alternative press in the early 1990s, government in 2003 finally legislated for a Media Development and Diversity Agency which is aimed at funding small scale media growth. 

Many of the white English newspapers in the apartheid days were commercial businesses, which is one reason why they refused to rock the boat too much. This “settler press” was limited, however, to the White market. While today’s media also targets the Black middle class, it cannot afford to alienate wealthy Whites if it is to make a profit. This is why Black media ownership has not always translated into wholly “Black”-oriented contents. And it is also why the poor, rural people and minority language speakers still remain underserved by media. 

Indeed, the commercial imperative of media has intensified under democracy, and even spread more strongly to institutions like the SABC which, under government policy to date, has to fight for advertising share in the marketplace – sometimes at the expense of public service obligations like minority language programming and educational content. 

Commercialisation has in fact been blamed in some quarters for the high competitiveness and the ethical problems that came to the fore in the media in 2003. Sensationalism, conflicts of interest, tabloid journalism, and playing political games were signs that some of the media needed to get back to basics. By learning from our traditions of our history of oppression and opposition, resistance and pleasure, there are valuable pointers to what media could – and should - do in the next decade. “Press as commerce”, and “broadcasting as commerce”, indeed have their place, but a free South Africa also needs media that are focused on more than money. 

Probably the biggest change for the media over the past decade, and in comparison to the past centuries, has been its ability to operate in a climate of freedom. In the old days, South African governments could shut newspapers down – as happened in 1824 to Pringle and company, in 1897 to the Star (under the Paul Kruger government), in the 1950s with the Nationalists to the Guardian and others, in the 1970s to the World and Weekend World, and in the 1980s to Post, Sunday Post, South, New Nation and Weekly Mail. This is no longer possible. Today, our Constitution guarantees freedom of expression and of the media. Many of the more than 100 laws making up the “minefield” of media regulation – while not yet scrapped – are now unconstitutional. And while the old regime strove to control information in the wider society, the new Government has passed a law opening up its own information resources to the public. The “Access to Information Act” is slowly taking effect, leading to greater transparency in the Government and private sector. 

Whereas the apartheid government could, and did, ban organisations such as the Union of Black Journalists in 1977, the new dispensation has seen the emergence in 1997 of a new non-racial body called the SA National Editors Forum, dedicated to media freedom, transformation and quality journalism. 

The old regime jailed journalists like Zwelakhe Sisulu for 251 days, and Peter Magubane for 586 days.  These stalwarts had not even broken any of the draconian laws which would have incurred a judicial sentence. It was sheer imprisonment without trial. Amongst the leading journalists banned under apartheid were Ruth First, Govin Mbeki, Donald Woods, Joe Thloloe and Mathatha Tsedu. Today, journalists can do their job with political impunity. There remains one point of contention, however: journalists can still be forced to give evidence in trials or commissions. They believe they will lose the trust of sources if this happens, and that the public will be the loser if the free flow of information dries up. Government has made some concessions on this, but still reserves the right to subpoena journalists under certain conditions. 

The Constitution also guarantees the independence of broadcasting, by removing from Government the authority to allocate licences for radio and television. Post-apartheid laws also set out a charter for the SABC that specifies that it should be independent of political and commercial influences. There is no need now for SABC to play the role of “press as propaganda” or “press as oppression”. 

All manner of political persuasions are free to fight it out in the media today, although some would say that the old liberal tradition of being a watchdog on the Government still predominates. However, an unprecedented diversity of voices still exists with some media strongly anti-Government, others more neutral or positive. As can be expected, Government for its part, and Opposition parties for their part, all complain about the coverage they get. 

Speaking in 2002, Nelson Mandela had this to say: "South Africa should put the freedom of its press and media at the top of its priorities as a democracy. None or our irritations with the perceived inadequacies of the media should ever allow us to suggest even faintly that the independence of the press could be compromised or coerced. A bad free press is preferable to a technically good, subservient press."

The open society entailed by democracy has led to a proliferation of media in print and especially broadcasting, with much more to come. Satellite TV will continue to grow, and it is likely that cellphones will increasingly also serve as mass media – receiving even videoclips on enlarged screens. The Internet as a platform for media content proliferated during the decade. It will continue to grow .... and become available on various devices – including cellphones. 

More media should mean more content in people's home languages, and reflecting South Africa’s diversity or race, culture and gender more generally. It should mean a more informed society, and hopefully more success against the scourges of Aids, poverty and gender violence. That would be a fine tribute to our original media makers and to their enduring legacy in rock and rhythm. Will this generation leave as admirable a heritage?

References and readings: 

Barton, F. 1979. The Press of Africa. Persecution and Perseverance. London: MacMillan.

Evans, N and Seeber, M. Eds. 2000. Publishing for the people: the alternative press 1980-1999. in The Politics of Publishing in South Africa. London: Holger Ehling Publishing; Scottsville: University of Natal Press.

Hachten, W.A. and Giffard. CA. 1984. Total Onslaught. The South African Press under Attack. Johannesburg: MacMillan. 

Heard, A. 1994. Cape of Storms. A personal history of the crisis in South Africa. Randburg: Ravan

Jackson, G.S. 1993. Breaking Story. The South African Press. Boulder: Westview.

Stuart, K. 1990. Newspaperman's Guide to the Law. Durban: Butterworths.

Switzer, L. 1997. South Africa's Alternative Press. Voices of protest and resistance, 1880 -1960.

Switzer, L and Adhikari, M. Eds. 2000. South Africa's resistance press. Alternative voices in the last generation under apartheid.. Athens: Ohio University Center for International Studies.

Websites:

SA National Editors Forum

http://www.sanef.org.za
Truth and Reconciliation Commission:

http://www.truth.org.za/

http://journ.ru.ac.za/review/14/

http://journ.ru.ac.za/review/15/

Human Rights Commission:

http://www.sahrc.org.za/sahrc_introduction_to_interim_report.PDF

http://www.sahrc.org.za/faultlines.PDF

http://journ.ru.ac.za/rjr/index.html

http://www.rjr.ru.ac.za/20.html
Tomaselli, K., Tomaselli, R and Muller, J. Eds. 1987. Narrating the Crisis: Hegemony and the South African Press. Johannesburg: Richard Lyon and Co. 

Prof Guy Gough Berger is head of the Department of Journalism and Media Studies at Rhodes University.  Website: http://journ.ru.ac.za/staff/guy
